Jump to content
Annons

Har verkligen rummet betydelse...


Recommended Posts

Har (som kanske ett par vet) ett ganska litet rum där jag spelar in trummor som jag dämpat igen med matta i golv och täcken på tre väggar Rummet är som en rektangel där trumsetet står längst in. Det är alltså dom väggarna jag har satt upp täcken på. Och då är det inte ens halva väggen. Dock finns det inga basfällor!

Hur tas det upp av mickarna då? Gör det verkligen skillnad när man närmickar virvel och pukor med en sm57? Gör rummet sin del också? Distansmicken och överhänget gör väl antagligen sitt. Jag är ganska redig med basskärning när det kommer till mix och sånt. Men allt blir ändå lite väl basigt sen i slutändan. Undrar därför om det först och främst är mitt rums fel eller klanten som sitter bakom datorn?

Mitt mixningsrum är heller inte det bästa. Avlångt och med hårda väggar. 🙁 var sitter det största problemet tro? Visst låter allt bra i mixningen vid datorn men då är det ju inte anpassat efter rummet. För basen och kaggen blir ju alltid för hög i vanlig stereo. Sen så blir resten väldigt basigt även fast jag inte trycker upp någon bas.

Finns det förrästen någon som har en sådan där plug så att man ser alla hz under tiden då låten spelas?? Kan inte komma på vad det heter mer än EQ låda 😆😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet ligger överallt vad det verkar, ditt inspelningsbås (rum) är säkert en enda stor stående våg vilket gör det lågburkigt-resonant dels pga de små dimensionerna dels har du en massa flutter ekon osv och samma problem i lyssningen, testa att dra av mera bas-lo-mid på dina trummor etc tills du kommer fram till rätt läge i dina mixar-enda sättet...

Och visst gör rummet sitt till för mikrofonupptagningen-det är ju där det börjar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning Doktorn. Kanske det är. Finns det så att man kan ladda ner det då? Vänta.. haha jag kan nog söka själv

Florian: Även vid närmickning av grejer? 😕

jag gör som så att jag går och tar kort på rummet nu så får vi se vad ni säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minska avståndet till dina OH-mickar. Titta på en spektrumanalysator och se vad varje närmick plockar upp för något. Jobba med gejtar. Städa rent på kanaler som "inte ska vara aktiva" vid vissa stunder. Skit i ambiensmickning om rummet är så litet. Skapa ett eget nytt rum med hjälp av ett reverb och bra impulser.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej bara...

Sätt "overheaden" på samma avstånd från virvel. Visst jag vet att de skall ta upp cymbalerna mest, men kan få en del konstiga effekter om virveln kommer in fel (fasfel). (Jepp, det kommer från live-svängen men jag antar att detsamma gäller ännu mer i en studio...) Ett snöre som måttstock och man är på rätt väg. Om man nu inte närmickar cymbalerna och använder flera mickar, alternativt sätter mickarna i mitten och vinklar dem utåt i stereo-breddning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spektrumanalysator var det jag sökte! Ska leta runt lite. Är det någon som vet med sig någon bra på direkten?

Jag är annars duktig på att städa undan i mixarna och jag testar alltid ifall det är fasfel någonstans.

Kryckan. Vilken bild menar du? Eftersom jag inte har någon elorgel alls så vet jag faktiskt inte vilken du menar. Hur som helst så är det ett piano på första bilden och längst ner hittar vi en Roland JV-80 (vänster) och till höger finner vi Roland SH-2000 som står på en Logan String Melody II.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spektrumanalysator var det jag sökte! Ska leta runt lite. Är det någon som vet med sig någon bra på direkten?

Voxengo span som de sa i ett tidigare inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

men alltså exempel! man brukar ju säga dämppa vi ljudkällan.

att ha lite mattor hängt på väggarna i ett sådär litet rum kan bara int bli bra.

tänk vad hjälper ett magert täcke eller matta i typ 20-500hz?????inget!

de måste ju bli massa muller eller va ja nu ska kalla det i rummet som mickarna tar upp??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog (i ditt fall) närmicka cymbaler,HH, och ride och trigga virvel och pukor rätt av för att använda akustiken i ditt rum så lite som möjligt.

Ett tipps jag fick av en tekniker som verkligen kan det här med trummor va att att sätta upp en bunt tegelsten i varje hörn av rummet just för truminspelning i litet rum. och hans mixar låter fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tipps jag fick av en tekniker som verkligen kan det här med trummor va att att sätta upp en bunt tegelsten i varje hörn av rummet just för truminspelning i litet rum. och hans mixar låter fantastiskt!

Har nog endast att göra med difusion det.

Ser på fotografierna här o har svårt att tro de sku hjälpa

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla upp hurman bygger en basfälla ochsmäck upp i hörnen tex. -bara för att komma bort från de allra värsta basmullren!!

sen kontr. rummet ser inte så härligt ut(ur akustisk synvinkel!!!) kanske ett litet krafttag där med??

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare har t.o.m. lyft sina högtalarkablar med sk. "spikes" för att de inte skall störas av armeringsjärnen i golvet!

😆

RedHousePainter,

Visst spelar rummet roll, men ju närmare du mikar, desto mindre roll spelar rummet. Å andra sidan låter de flesta instrument bättre på lite håll. Avvägningen däremellan kan bara du själv göra med hjälp av öronen.

Har aldrig förstått vad man ska med en spektrumanalysator till, utom vid rent akustiska mätningar då man t.ex ska avgöra vilka problemfrekvenser ett visst rum har. Ett verktyg som däremot är omöjligt att vara utan när man mixar är en bra lyssningsanläggning, dvs högtalare plus lyssningsrum.

Om dina mixar fungerar dåligt på andra anläggningar råder jag dig att lyssna noga på referensmixar. Välj någon kommersiellt utgiven låt vars ljudbild du tycker om, och som påminner någorlunda om det du håller på att mixa. Lägg in låten som ett stereospår i datorn, och dra ned volymen på detta spår så att nivån är ungefär som din egen mix. Lyssna fram och tillbaka på din egen mix och den kommersiellt utgivna. Försök få din mix i närheten av referensen. Mycket lärorikt.

Tja

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

som vogel säger.. referenslyssna, och en grejj som jag alltid gjort är att ha ett par billiga hifihögtalare i lyssningsrummet, o reffat efter dem!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...