newform Postat 2 juni 2006 Dela Postat 2 juni 2006 Hallu. Jag har en fråga till er gitarrmeckare där ute - jag är väldigt insatt i döds och nyare generationers svart -metall och spelar själv i ett svenskt dödsband samt arbetar på ett soloprojekt inom svartmetall. Jag tänkte nu bygga en gitarr för det hårdaste av det hårdaste - så vilket träslag är det som gäller, vilka mickar (samt hur många), limmning eller skruvning, ja allt som tillhör; varenda detalj. Är oerhört tacksam för välutförda svar. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 2 juni 2006 Dela Postat 2 juni 2006 Träslag vete tusan. Men kör på toktjocka strängar, nerstämt. Och eftersom det är en odynamisk musik så kör med aktiva mickar typ EMG. Halsen brukar ju vara rosewood? Kör på solid state stärkare (utan rör, transistor) Med ett sjuhelvetes gain. Typ kolla in Randall/Warhead. Lacka guran mattsvart och med svart mekanik. 😉 Så lär det väl dundra som faen! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 3 juni 2006 Dela Postat 3 juni 2006 Träslag och mickar i all ära men tyngden i soundet sitter framför allt i fingrarna. 😉 Jag känner en snubbe som tidigare spelade i ett Pantera-cover band. Han lirade på en Fender Telecaster och det lät minst sagt aptungt...slå det. 😉 Mvh / djonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 3 juni 2006 Dela Postat 3 juni 2006 Kolla in denna länk! En nära kamrat som byggde allt utom mekanik. En sjua dessutom. Han stötte på en massa bra kunskaper samt är hans sida informativ! Hälsa från Cruncharn om du tar kontakt med honom! Ahlins gitarrbygge Take care!!! /Crunchman' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
newform Postat 3 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 3 juni 2006 (redigerat) Tack för alla svar! Spelar förnärvarande på en Steve Vai JEM7V och en Line 6 Spider II 150 watt stärkare. På den guran är det två humbuckers och en singlecoil, någon som vet om det blir tyngre med tre humbuckers och ingen singlecoil? Dessutom funtar jag på en ny stärkare, någon som har några tunga tips? 😉 (ska kolla in solid state) dags för uppgradering Redigerat 3 juni 2006 av newform Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Q Postat 3 juni 2006 Dela Postat 3 juni 2006 Tack för alla svar! Spelar förnärvarande på en Steve Vai JEM7V och en Line 6 Spider II 150 watt stärkare. På den guran är det två humbuckers och en singlecoil, någon som vet om det blir tyngre med tre humbuckers och ingen singlecoil? Dessutom funtar jag på en ny stärkare, någon som har några tunga tips? 🙁 (ska kolla in solid state) dags för uppgradering Nä.. .det blir det inte däremot kommer det bli jobbigt att såga i din gitarr och du kommer att få problem med att spela eftersom att plektrumet har en tendes att slå i micken i mitten... dessutom så kommer du sällan att använda den tror jag 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 juni 2006 Dela Postat 7 juni 2006 Tack för alla svar! Spelar förnärvarande på en Steve Vai JEM7V och en Line 6 Spider II 150 watt stärkare. På den guran är det två humbuckers och en singlecoil, någon som vet om det blir tyngre med tre humbuckers och ingen singlecoil? Dessutom funtar jag på en ny stärkare, någon som har några tunga tips? 😏 (ska kolla in solid state) dags för uppgradering Nä.. .det blir det inte däremot kommer det bli jobbigt att såga i din gitarr och du kommer att få problem med att spela eftersom att plektrumet har en tendes att slå i micken i mitten... dessutom så kommer du sällan att använda den tror jag 😕 precis! jag lirade lite döds men mer inriktat på grind för ngra år sen, o min favvouppsättning var en jackson dinky xl, en humbuck två single. körde nerstämd(för övrigt 6 str.) till B (intonerad av Janne på Helges Håla) genom en peavey bandit 112. Stenhårt jazz 3 plektrum o sen stenhårda anslag och dödliga övertoner!! 😉 det var tider det. har kört på en spelning på¨en spider! tyckte att den lät ganska tråkigt, men det går att ratta till schyssta ljud ju! 😳 en favvis inställning för jobbigare metal (döds, bm, etc etc.) där gitarristen vill ha "fetare" distljud, är ju noll mellan, full bass full treble och full gain! sen låter det iofs bisvärm, men det är oftast det(enligt va jag märkt på folk som jobbat i min gamla studio!!) så de vill ha det! tackar vet jag en schysst overdrive ist. med en riktig strata!! hehe Jonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
auto mode Postat 7 juni 2006 Dela Postat 7 juni 2006 Köp en Gibson explorer släng på ett 0.13 strängset stäm ned till helvet, Koppla in i en Mesa dual rectifier så är du hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 7 juni 2006 Dela Postat 7 juni 2006 Köp en Gibson explorer släng på ett 0.13 strängset stäm ned till helvet,Koppla in i en Mesa dual rectifier så är du hemma. varför inte dra zakk wylde strängar som är typ 450-850 cm pack`? stäm ner till 1Hz det är metal! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 7 juni 2006 Dela Postat 7 juni 2006 Baritone 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Baritone 😕 jag var sjukligt nära att köpa en schecter barytone 7a för ngt år sen. fast det fattades en liten summa pengar (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) så det blev inte så..😛 tror det var en liknande den längst ut till höger! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.