Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😉 Jag sitter här och kollar runder på vad för dator jag skall köpa till min hemmastudio. Har kollat på audimaster och Frost ACM.

Så nu undrar jag om det är någon som har köpt någon av Frost produkter och kan kanske säga hur dom e??

Annons
I C O N (oregistrerad)
Postat

Kör Frost själv i studion och de funkar hur bra som helst... Mkt. fin support om något krånglar, DHL slog sönder vår när den skulle levereras och Frost skickade direkt en lånedator medans vi väntade på en ny...

Hade oxå ett HDhaveri ngt. halvår senare och de klämde i en ny HD utan att blinka, dessutom räddade de en hel del av filerna på disken... Allt givetvis kostnadsfritt... De uppdaterade även det utmärkta Recoverysystemet till en nyare version...

Förövrigt är deras Recovery system jävligt smidigt... Kan bara rekommendera Frost om man vill en garanterat bra musikdator som rullar utan att klaga...

Postat
Kör Frost själv i studion och de funkar hur bra som helst... Mkt. fin support om något krånglar, DHL slog sönder vår när den skulle levereras och Frost skickade direkt en lånedator medans vi väntade på en ny...

Hade oxå ett HDhaveri ngt. halvår senare och de klämde i en ny HD utan att blinka, dessutom räddade de en hel del av filerna på disken... Allt givetvis kostnadsfritt... De uppdaterade även det utmärkta Recoverysystemet till en nyare version...

Förövrigt är deras Recovery system jävligt smidigt... Kan bara rekommendera Frost om man vill en garanterat bra musikdator som rullar utan att klaga...

En musikkompis klasskamrat hade också problem med sin frostburk.

Han lämade in den, med ordet att de inte skulle röra hd när han fråga om han skulle plocka ut dem och försöka säkerhetskopiera sina projekt.

När han fick tillbaka den var båda hd tomma, hundratals timmars jobb försvunnit.

Trots löftet från Frost, framfört muntligt av musikaffären.

Visst det är lätt att vara efterklok, men han hade ingen backupdisk, och behöva köpa en även när de lovar att de inte ska blåsa diskarna känns ju såklart överflödigt.

Postat
En musikkompis klasskamrat hade också problem med sin frostburk.

Han lämade in den, med ordet att de inte skulle röra hd när han fråga om han skulle plocka ut dem och försöka säkerhetskopiera sina projekt.

När han fick tillbaka den var båda hd tomma, hundratals timmars jobb försvunnit.

Trots löftet från Frost, framfört muntligt av musikaffären.

Visst det är lätt att vara efterklok, men han hade ingen backupdisk, och behöva köpa en även när de lovar att de inte ska blåsa diskarna känns ju såklart överflödigt.

Det du säger är lögn.

Vi talar om för den som lämnar in datorn att den blir totalt omblåst (alla HD:s) om inget annat anges.

Det är HELT upp till användaren att ta egna backuper.

Att vi (Luthman tar hand om Frost ACM:s service) skulle ha lovat en kund detta och sedan blåst hans HD utan att tala om det först är bara struntprat.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Oj vad denna tråd blev het men en gång. Låter som en typisk brusten kommunikationskedja, där tyvärr kunden oftast blir lidande. Nån lovade nånting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det står i kundbetjäningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, så är det så, obearoende av om ett missförstånd uppstått eller ej.

Muntliga löften är juridiskt bindande, men fan så svårt att påvisa efteråt.

Postat
Oj vad denna tråd blev het men en gång. Låter som en typisk brusten kommunikationskedja, där tyvärr kunden oftast blir lidande. Nån lovade nånting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det står i kundbetjäningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, så är det så, obearoende av om ett missförstånd uppstått eller ej.

Till sakern hör att vi inte lovar någonting nångång. Det vore ett ekonomiskt självmord att ta på sig ansvaret för innehåll på HD:s.

Våran serviceförfrågan ser ut såhär:

http://www.luthman.se/servicedocs/Frostacm-RMA.doc

Där framgår det att vi inte tar ansvar för någonting på HD:n om man inte väljer att köpa backuptjänsten.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag förstår vad du säger, men du förstår inte vad jag säger tror jag.

Eftersom det står i ert dokument att ni aldrig frågar eller aldrig lovar så är det alltid så utan undantag. Detta är effektivt ditt påstående, vilket jag ifrågasätter. Jag påstår inte illvilja eller lurendrejeri, utan vill närmast påpeka att det finns nånting som heter den mänskliga faktorn då två personer diskuterar. Helt tydligt har ett missförstånd skett, och det missförståndet kan ha sitt upphov i att er representant formulerat sig lite klumpigt eller dylikt. Återigen har ingen säker på flit villa vilseleda nån.

Tyvärr är det ju nu så att eftersom du här i denna offentlighet genast har refererat till er dokumentation: "vi har dokumenterat att vi aldrig begår misstag, så vi begår aldrig misstag", blir det jättesvårt att komma till någon kompromiss nånsin. Åtminstone offentligt. Du håller hårt på ditt, och jag hårt på mitt.

Jag hoppas att den som detta drabbat reder ut detta fall med er privat, för offentlig tvätt av byke leder ju aldrig nånvart. Detta har ju inte drabbat mig, jag vill bara föra en diskussion på ett generellare plan.

Så tack för dina inlägg, jag förstår varifrån du kommer eftersom det är daglig realitet för mig också med gardering och begränsande av ansvar. Undantagen görs ofta i tystnad, så att undantagen inte blir regler.

Postat

Först om Frosts (och andra datortillverkares support). Det är så att man ALLTID som användare får utgå att systemet ominstalleras när man lämnar in en dator på service.. Samma gäller mobiltelefoner, PDAs etc etc.. Helt enkelt för att att ha datorn i ett garanterat grundläge.. Felsökning skulle bli allt för svår annars.

Sen till urspungfrågan då.. Hur seriös kommer du att vara med din hemstudio.. Vilka tillämpningar vill du köra etc etc.. Är det som så att du är på ruta 1 så tycker jag verkligen att du ska kolla in MAC också. Jag kan bara tala för mig själv.. Om jag var på ruta ett så skulle jag helt säkert ha valt en Power MAC G5 för min studiodator.

Postat
Först om Frosts (och andra datortillverkares support). Det är så att man ALLTID som användare får utgå att systemet ominstalleras när man lämnar in en dator på service.. Samma gäller mobiltelefoner, PDAs etc etc.. Helt enkelt för att att ha datorn i ett garanterat grundläge.. Felsökning skulle bli allt för svår annars.

Sen till urspungfrågan då.. Hur seriös kommer du att vara med din hemstudio.. Vilka tillämpningar vill du köra etc etc.. Är det som så att du är på ruta 1 så tycker jag verkligen att du ska kolla in MAC också. Jag kan bara tala för mig själv.. Om jag var på ruta ett så skulle jag helt säkert ha valt en Power MAC G5 för min studiodator.

😛 Tack för att någon svarade på frågan jag ställde, i alla fall gav mig lite information som kunde vara till nytta.

Så Mac säger du, har aldrig använt mac alls tidigare. Har kört Cubase SX på typ min vanliga dator och tänkte nu bli seriös och köpa mig lite riktiga saker. Jag använder det till att spela in elgitarr mest och kör typ drumkits from hell på det.

Vad tycker du det är som gör mac så bra jämfört med en Frost-dator t ex.

Jag kan ju samtidigt fråga om någon känner till några bra aktiva monitorer i prisklassen 10000 kr

Postat

Om du börjar jämföra prestanda och vad du kan kräma ut ur en mac med logic så blir faktiskt pc alternativet inte alls speciellt lockande, dessutom så har mac ett bra rykte vad gäller stabilitet. Men allt handlar väl i huvudsak om vad du ska göra med datorn. Ska du inte köra 50 audiospår och vstpluggar och effekter så kanske du inte behöver fläska på vad gäller datorn heller. Macarna finns ju även de i ett antal olika modeller. Om du inte ska göra mer än vad du skrev i posten, så kanske den fetaste modellen är överkurs.

Mac jämfört med frost är väl att om du kör Logic på en mac så får du ett ljudprogram som är integrerat i OSet. Inga massa onödiga vägar för ljudhanteringen att springa runt i. Annars i form av stabilitet så kan jag väl bara vidarebefodra en god väns goda erfarenheter av frost (laptop). Stabil, låter mycket lite, klarar ganska tunga grejjer. Jag skulle nog vilja säga att om du ska byta till mac, så bör du även byta sequencer till logic, för att få ut det maximala av det hela. quicktours på Logic

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Angående monitorer finns det ju en mass trådar på forumet, men tag tycker det var ganska tryggt att köpa monitorer begagnat. Ser dom inte ut som om dom fått stryk, är det kanska bra tecken. Jag skaffa 1029A med tillhörande sub 1091A för 750€ för en tid sen.

Postat (redigerat)

Det är så lustigt det här med MAC gentemot PC lägret vad gäller musikdatorer.

Jag har en PC P4 1 GB ram 80+160 GB HD´s byggd 2003 som aldrig kraschat förutom pga mina egna felinstallationer etc och fullmatning av hårddisken i kombination med tunga projekt i Cubase sx 2 som lastat burken lite hårt, dock ingen HD krasch som sagt.

Sedan har vi alla dom som säger: finns bara MAC för ändamålet men då är det ju Logic som gäller och jag vill inte jobba i logic för jag är van vid Cubase etc...

Sedan har vi alla dom som avskyr MAC för att dom ständigt kraschar osv och som frångått MAC pga många andra orsaker dessutom...tur att man lyssnade på rätt person den gången! 😛

Jag är nu i tankarna att skaffa en mkt bättre burk än den jag har,dvs mer kapabel och snabb och då kikar jag lite åt Frost,även åt AUDIOMASTER som jag vet är riktigt duktiga på det här, och så finns det visst nåt mer som jag inte kommer på nu men jag vill verkligen ha en stabil och kapabel burk mogen att pressas som satan i alla lägen, annars får det vara!

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)
Oj vad denna tråd blev het men en gång. Låter som en typisk brusten kommunikationskedja, där tyvärr kunden oftast blir lidande. Nån lovade nånting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det står i kundbetjäningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, så är det så, obearoende av om  ett missförstånd uppstått eller ej.

Till sakern hör att vi inte lovar någonting nångång. Det vore ett ekonomiskt självmord att ta på sig ansvaret för innehåll på HD:s.

Våran serviceförfrågan ser ut såhär:

http://www.luthman.se/servicedocs/Frostacm-RMA.doc

Där framgår det att vi inte tar ansvar för någonting på HD:n om man inte väljer att köpa backuptjänsten.

Då är det personalen hos återförsäljaren som missförstod när han prata med frost. För honom var det bara en arbetsdag, medans snubben som lämna in den, lämna ifrån sig något till någon annans ansvar uten förtroende som han hade jobbat i hundratals timmar med. Så har har starka incitament att vara väldigt noga med detta, men personalen på det stället är kända att vara snoffsiga mot ungdomar så de kan bara instämt snabbt för att ta hand om nästa kund.

Och detta är ingen lögn, påstå inte att jag ljuger. Han skulle knappast ha försökt vända sig till konsumentverket för att ta strid emot musikaffären. Men det gick inte så bra för att det är ord emot ord.

För det andra så läser man inte serviceförfrågan när musikaffären säger, ta med den in så tittar vi på den. Utan man litar på ordet när man frågar i affären.

Edit: Och du passar inte på ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. Lär dig lite om kundvärde och att dåligt ryckte är svårt att tvätta bort men sprids lätt.

Redigerat av Zyan
Postat

Jag kör själv med en Powermac G5 och måste säga att jag är sjukt nöjd, fördelarna mot en Frost är väl att du slipper virus och kan köra Logic som jag och nästan alla med mac tycker är ett mycket trevligare program än Cubase. I övrigt så tror jag att Frosts burkar är lika stabila och tysta som en mac men de kostar ju också ungefär lika mycket. Jag och många med mig tycker att OSX är ett mycket trevligare system än windows men det är ju mest en smaksak.

Tycker inte att vi behöver starta ett nytt plattformskrig i den här tråden iaf. 🙂

Postat
Jag kör själv med en Powermac G5 och måste säga att jag är sjukt nöjd, fördelarna mot en Frost är väl att du slipper virus och kan köra Logic som jag och nästan alla med mac tycker är ett mycket trevligare program än Cubase. I övrigt så tror jag att Frosts burkar är lika stabila och tysta som en mac men de kostar ju också ungefär lika mycket. Jag och många med mig tycker att OSX är ett mycket trevligare system än windows men det är ju mest en smaksak.

Tycker inte att vi behöver starta ett nytt plattformskrig i den här tråden iaf. 🙂

Jag hävdar ju att man ska jobba med det man trivs med, och man ska jobba med ett system som uppfyller de krav man har. Ska man köra ultratunga projekt kanske en DELL dator inte är något man ska titta efter, utan de snabbaste modellerna oavsett märke. Det är ju slutprodukten som räknas. Fatboy slim jobbar väl mer eller mindre med en AKAI s1000 och en amiga.

Postat

Vad gäller Frost supporten så kan jag ärligt säga att jag sällan träffat på bättre.

Skitsnabba svar, och riktigt djävla bra villkor/garanti.

När jag slängde iväg ett mail och frågade om en laptops dimensioner fick jag svar på under en timme, och när min datorleverans blev aningen försenad ordnade 4sound och luthman specialleverans så jag inte skulle behöva vänta längre.

Visst skulle jag kunna bygga/konfigurera mig en lika stabil/snabb dator själv, men då betalar jag hellre än sätter mig och gör all research, bygger och konfigurerar själv.

Och om allt kommer från ett och samma ställe slipper man också råka ut för att olika tillverkare/leverantörer skyller på varandra.

Postat
Jag hävdar ju att man ska jobba med det man trivs med, och man ska jobba med ett system som uppfyller de krav man har. Ska man köra ultratunga projekt kanske en DELL dator inte är något man ska titta efter, utan de snabbaste modellerna oavsett märke. Det är ju slutprodukten som räknas. Fatboy slim jobbar väl mer eller mindre med en AKAI s1000 och en amiga.

Håller med fullständigt!

Whatever works.

Postat
Och du passar inte på ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. Lär dig lite om kundvärde och att dåligt ryckte är svårt att tvätta bort men sprids lätt.

Rykten som inte stämmer sprids också! Oftast som en löpeld 😆

I detta fall var det du som postade en osanning. jag ville på starkast möjliga vis framhäva att ditt inlägg inte stämde !

Postat
Och du passar inte på ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. Lär dig lite om kundvärde och att dåligt ryckte är svårt att tvätta bort men sprids lätt.

Rykten som inte stämmer sprids också! Oftast som en löpeld 😕

I detta fall var det du som postade en osanning. jag ville på starkast möjliga vis framhäva att ditt inlägg inte stämde !

Ajaj...fortsätter du kalla mig lögnare (säger osanningar = lögnare)...min historia är fortfarande sann.

Har aldrig sett maken till respektlöshet till en kund. När det var ett missförstånd från återförsäljaren som vi har rett ut. Dvs inte erat fel.

Du skulle bara ha försökt förklara dig hur ni gör, och förstått att det var ett missförstånd, vilket andra personer förstod på direkten. Inte göra påhopp på min person i sig.

Och när vi rett ut det så ber man om ursäkt för sådana starka påståenden.

Men nu ska jag prova något nytt, kanske drastiskt men du borde lära dig att veta hut, använder ett tips från tråden om illa behandlingar i musikaffärer. Kul att prova iaf. 😆

😱 Har kopierat tråden, och skickar den till Per Luthman och kopia av brevet till Örjan Kylhammar och Karl Jacobsson (vd o styrelsen i Luthman för er som inte vet det). Hoppas de förstår värdet av kunden och ryckte nu när inte herr Pär Ekberg gör det.

Och för sista gången, kalla mig inte lögnare. Jag ljuger aldrig.

Postat
och när min datorleverans blev aningen försenad ordnade 4sound och luthman specialleverans så jag inte skulle behöva vänta längre.

Ja, jag vet var du handlar...

Bättre service än hos just den 4-soundbutiken lär man nog inte hitta. :rolleyes:

Många andra i musikhandlarvärlden skulle behöva gå på kurs där verkar det som... :rolleyes:

Postat

jag hävdar raka motsatsen--finns mycket att önska av just denna s.k. nya kedjas återförsäljare/personal att önska i form av service och respons...enl. egen erfarenhet!

Postat (redigerat)
jag hävdar raka motsatsen--finns mycket att önska av just denna s.k. nya kedjas återförsäljare/personal att önska i form av service och respons...enl. egen erfarenhet!

Läs igen Florian, jag upprepar:

...just den 4-soundbutiken...

Jag säger inget om de övriga eftersom jag inte har någon erfarenhet av många av de andra. Men den här är i särklass. Jag lovar! Och jag är en mycket krävande kund.

Redigerat av Violiner
Postat
Jag är oxå en mkt krävande kund...skönt att höra...menar du verkligen den i linköping?

4 Sound i Linköping, aka Musikcentralen, är den bästa jag vet om. Men de har stängt denna vecka p.g.a flytt.

Postat
Jag är oxå en mkt krävande kund...skönt att höra...menar du verkligen den i linköping?

Nej, kolla var Brojd bor så hamnar du i närheten... 🙂

Postat
Ajaj...fortsätter du kalla mig lögnare (säger osanningar = lögnare)...min historia är fortfarande sann.

Har aldrig sett maken till respektlöshet till en kund. När det var ett missförstånd från återförsäljaren som vi har rett ut. Dvs inte erat fel.

Du skulle bara ha försökt förklara dig hur ni gör, och förstått att det var ett missförstånd, vilket andra personer förstod på direkten. Inte göra påhopp på min person i sig.

Och när vi rett ut det så ber man om ursäkt för sådana starka påståenden.

Men nu ska jag prova något nytt, kanske drastiskt men du borde lära dig att veta hut, använder ett tips från tråden om illa behandlingar i musikaffärer. Kul att prova iaf. 😕

🥰 Har kopierat tråden, och skickar den till Per Luthman och kopia av brevet till Örjan Kylhammar och Karl Jacobsson (vd o styrelsen i Luthman för er som inte vet det). Hoppas de förstår värdet av kunden och ryckte nu när inte herr Pär Ekberg gör det.

Och för sista gången, kalla mig inte lögnare. Jag ljuger aldrig.

Hej.

Det e bara du och jag som dravlar i tråden fortfarande 😄

Vi får hoppas moderatorn reagerar om det blir för hetsigt 😄

Jag tycker inte du skall hänga på internetforum om du är så känslig som du verkar vara.

Postar man nånting så kan man få ett svar man inte trivs med! Det är bara att lära sig!

Om man gör ett uttalande som typ: MT87 e lika bra som U87 !! Så får man däng.

Skriver man att. Frost ACM hade lovat dittan o datt.. Så kan man få ett grinigt svar. Mycket enkelt.

Min sista post här nu i detta ämne ( om ingen undrar nått om Frost såklart ) så kan väl vi ta just denna del av tråden i PM eller så!?

Ha det bäst sålänge / Pär E

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.