Jump to content
Annons

Frost ACM

Soulslaver

Recommended Posts

😉 Jag sitter hĂ€r och kollar runder pĂ„ vad för dator jag skall köpa till min hemmastudio. Har kollat pĂ„ audimaster och Frost ACM.

SÄ nu undrar jag om det Àr nÄgon som har köpt nÄgon av Frost produkter och kan kanske sÀga hur dom e??

Dela pÄ andra sajter

Annons
I C O N (oregistrerad)

Kör Frost sjÀlv i studion och de funkar hur bra som helst... Mkt. fin support om nÄgot krÄnglar, DHL slog sönder vÄr nÀr den skulle levereras och Frost skickade direkt en lÄnedator medans vi vÀntade pÄ en ny...

Hade oxÄ ett HDhaveri ngt. halvÄr senare och de klÀmde i en ny HD utan att blinka, dessutom rÀddade de en hel del av filerna pÄ disken... Allt givetvis kostnadsfritt... De uppdaterade Àven det utmÀrkta Recoverysystemet till en nyare version...

Förövrigt Àr deras Recovery system jÀvligt smidigt... Kan bara rekommendera Frost om man vill en garanterat bra musikdator som rullar utan att klaga...

Dela pÄ andra sajter

Kör Frost sjÀlv i studion och de funkar hur bra som helst... Mkt. fin support om nÄgot krÄnglar, DHL slog sönder vÄr nÀr den skulle levereras och Frost skickade direkt en lÄnedator medans vi vÀntade pÄ en ny...

Hade oxÄ ett HDhaveri ngt. halvÄr senare och de klÀmde i en ny HD utan att blinka, dessutom rÀddade de en hel del av filerna pÄ disken... Allt givetvis kostnadsfritt... De uppdaterade Àven det utmÀrkta Recoverysystemet till en nyare version...

Förövrigt Àr deras Recovery system jÀvligt smidigt... Kan bara rekommendera Frost om man vill en garanterat bra musikdator som rullar utan att klaga...

En musikkompis klasskamrat hade ocksÄ problem med sin frostburk.

Han lÀmade in den, med ordet att de inte skulle röra hd nÀr han frÄga om han skulle plocka ut dem och försöka sÀkerhetskopiera sina projekt.

NÀr han fick tillbaka den var bÄda hd tomma, hundratals timmars jobb försvunnit.

Trots löftet frÄn Frost, framfört muntligt av musikaffÀren.

Visst det Àr lÀtt att vara efterklok, men han hade ingen backupdisk, och behöva köpa en Àven nÀr de lovar att de inte ska blÄsa diskarna kÀnns ju sÄklart överflödigt.

Dela pÄ andra sajter

En musikkompis klasskamrat hade ocksÄ problem med sin frostburk.

Han lÀmade in den, med ordet att de inte skulle röra hd nÀr han frÄga om han skulle plocka ut dem och försöka sÀkerhetskopiera sina projekt.

NÀr han fick tillbaka den var bÄda hd tomma, hundratals timmars jobb försvunnit.

Trots löftet frÄn Frost, framfört muntligt av musikaffÀren.

Visst det Àr lÀtt att vara efterklok, men han hade ingen backupdisk, och behöva köpa en Àven nÀr de lovar att de inte ska blÄsa diskarna kÀnns ju sÄklart överflödigt.

Det du sÀger Àr lögn.

Vi talar om för den som lÀmnar in datorn att den blir totalt omblÄst (alla HD:s) om inget annat anges.

Det Àr HELT upp till anvÀndaren att ta egna backuper.

Att vi (Luthman tar hand om Frost ACM:s service) skulle ha lovat en kund detta och sedan blÄst hans HD utan att tala om det först Àr bara struntprat.

Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Oj vad denna trÄd blev het men en gÄng. LÄter som en typisk brusten kommunikationskedja, dÀr tyvÀrr kunden oftast blir lidande. NÄn lovade nÄnting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det stÄr i kundbetjÀningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, sÄ Àr det sÄ, obearoende av om ett missförstÄnd uppstÄtt eller ej.

Muntliga löften Àr juridiskt bindande, men fan sÄ svÄrt att pÄvisa efterÄt.

Dela pÄ andra sajter

Oj vad denna trÄd blev het men en gÄng. LÄter som en typisk brusten kommunikationskedja, dÀr tyvÀrr kunden oftast blir lidande. NÄn lovade nÄnting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det stÄr i kundbetjÀningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, sÄ Àr det sÄ, obearoende av om ett missförstÄnd uppstÄtt eller ej.

Till sakern hör att vi inte lovar nÄgonting nÄngÄng. Det vore ett ekonomiskt sjÀlvmord att ta pÄ sig ansvaret för innehÄll pÄ HD:s.

VÄran serviceförfrÄgan ser ut sÄhÀr:

http://www.luthman.se/servicedocs/Frostacm-RMA.doc

DÀr framgÄr det att vi inte tar ansvar för nÄgonting pÄ HD:n om man inte vÀljer att köpa backuptjÀnsten.

Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag förstÄr vad du sÀger, men du förstÄr inte vad jag sÀger tror jag.

Eftersom det stĂ„r i ert dokument att ni aldrig frĂ„gar eller aldrig lovar sĂ„ Ă€r det alltid sĂ„ utan undantag. Detta Ă€r effektivt ditt pĂ„stĂ„ende, vilket jag ifrĂ„gasĂ€tter. Jag pĂ„stĂ„r inte illvilja eller lurendrejeri, utan vill nĂ€rmast pĂ„peka att det finns nĂ„nting som heter den mĂ€nskliga faktorn dĂ„ tvĂ„ personer diskuterar. Helt tydligt har ett missförstĂ„nd skett, och det missförstĂ„ndet kan ha sitt upphov i att er representant formulerat sig lite klumpigt eller dylikt. Återigen har ingen sĂ€ker pĂ„ flit villa vilseleda nĂ„n.

TyvĂ€rr Ă€r det ju nu sĂ„ att eftersom du hĂ€r i denna offentlighet genast har refererat till er dokumentation: "vi har dokumenterat att vi aldrig begĂ„r misstag, sĂ„ vi begĂ„r aldrig misstag", blir det jĂ€ttesvĂ„rt att komma till nĂ„gon kompromiss nĂ„nsin. Åtminstone offentligt. Du hĂ„ller hĂ„rt pĂ„ ditt, och jag hĂ„rt pĂ„ mitt.

Jag hoppas att den som detta drabbat reder ut detta fall med er privat, för offentlig tvÀtt av byke leder ju aldrig nÄnvart. Detta har ju inte drabbat mig, jag vill bara föra en diskussion pÄ ett generellare plan.

SÄ tack för dina inlÀgg, jag förstÄr varifrÄn du kommer eftersom det Àr daglig realitet för mig ocksÄ med gardering och begrÀnsande av ansvar. Undantagen görs ofta i tystnad, sÄ att undantagen inte blir regler.

Dela pÄ andra sajter

Först om Frosts (och andra datortillverkares support). Det Àr sÄ att man ALLTID som anvÀndare fÄr utgÄ att systemet ominstalleras nÀr man lÀmnar in en dator pÄ service.. Samma gÀller mobiltelefoner, PDAs etc etc.. Helt enkelt för att att ha datorn i ett garanterat grundlÀge.. Felsökning skulle bli allt för svÄr annars.

Sen till urspungfrĂ„gan dĂ„.. Hur seriös kommer du att vara med din hemstudio.. Vilka tillĂ€mpningar vill du köra etc etc.. Är det som sĂ„ att du Ă€r pĂ„ ruta 1 sĂ„ tycker jag verkligen att du ska kolla in MAC ocksĂ„. Jag kan bara tala för mig sjĂ€lv.. Om jag var pĂ„ ruta ett sĂ„ skulle jag helt sĂ€kert ha valt en Power MAC G5 för min studiodator.

Dela pÄ andra sajter

Först om Frosts (och andra datortillverkares support). Det Àr sÄ att man ALLTID som anvÀndare fÄr utgÄ att systemet ominstalleras nÀr man lÀmnar in en dator pÄ service.. Samma gÀller mobiltelefoner, PDAs etc etc.. Helt enkelt för att att ha datorn i ett garanterat grundlÀge.. Felsökning skulle bli allt för svÄr annars.

Sen till urspungfrĂ„gan dĂ„.. Hur seriös kommer du att vara med din hemstudio.. Vilka tillĂ€mpningar vill du köra etc etc.. Är det som sĂ„ att du Ă€r pĂ„ ruta 1 sĂ„ tycker jag verkligen att du ska kolla in MAC ocksĂ„. Jag kan bara tala för mig sjĂ€lv.. Om jag var pĂ„ ruta ett sĂ„ skulle jag helt sĂ€kert ha valt en Power MAC G5 för min studiodator.

😛 Tack för att nĂ„gon svarade pĂ„ frĂ„gan jag stĂ€llde, i alla fall gav mig lite information som kunde vara till nytta.

SÄ Mac sÀger du, har aldrig anvÀnt mac alls tidigare. Har kört Cubase SX pÄ typ min vanliga dator och tÀnkte nu bli seriös och köpa mig lite riktiga saker. Jag anvÀnder det till att spela in elgitarr mest och kör typ drumkits from hell pÄ det.

Vad tycker du det Àr som gör mac sÄ bra jÀmfört med en Frost-dator t ex.

Jag kan ju samtidigt frÄga om nÄgon kÀnner till nÄgra bra aktiva monitorer i prisklassen 10000 kr

Dela pÄ andra sajter

Om du börjar jÀmföra prestanda och vad du kan krÀma ut ur en mac med logic sÄ blir faktiskt pc alternativet inte alls speciellt lockande, dessutom sÄ har mac ett bra rykte vad gÀller stabilitet. Men allt handlar vÀl i huvudsak om vad du ska göra med datorn. Ska du inte köra 50 audiospÄr och vstpluggar och effekter sÄ kanske du inte behöver flÀska pÄ vad gÀller datorn heller. Macarna finns ju Àven de i ett antal olika modeller. Om du inte ska göra mer Àn vad du skrev i posten, sÄ kanske den fetaste modellen Àr överkurs.

Mac jÀmfört med frost Àr vÀl att om du kör Logic pÄ en mac sÄ fÄr du ett ljudprogram som Àr integrerat i OSet. Inga massa onödiga vÀgar för ljudhanteringen att springa runt i. Annars i form av stabilitet sÄ kan jag vÀl bara vidarebefodra en god vÀns goda erfarenheter av frost (laptop). Stabil, lÄter mycket lite, klarar ganska tunga grejjer. Jag skulle nog vilja sÀga att om du ska byta till mac, sÄ bör du Àven byta sequencer till logic, för att fÄ ut det maximala av det hela. quicktours pÄ Logic

Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

AngĂ„ende monitorer finns det ju en mass trĂ„dar pĂ„ forumet, men tag tycker det var ganska tryggt att köpa monitorer begagnat. Ser dom inte ut som om dom fĂ„tt stryk, Ă€r det kanska bra tecken. Jag skaffa 1029A med tillhörande sub 1091A för 750€ för en tid sen.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Det Àr sÄ lustigt det hÀr med MAC gentemot PC lÀgret vad gÀller musikdatorer.

Jag har en PC P4 1 GB ram 80+160 GB HDŽs byggd 2003 som aldrig kraschat förutom pga mina egna felinstallationer etc och fullmatning av hÄrddisken i kombination med tunga projekt i Cubase sx 2 som lastat burken lite hÄrt, dock ingen HD krasch som sagt.

Sedan har vi alla dom som sÀger: finns bara MAC för ÀndamÄlet men dÄ Àr det ju Logic som gÀller och jag vill inte jobba i logic för jag Àr van vid Cubase etc...

Sedan har vi alla dom som avskyr MAC för att dom stĂ€ndigt kraschar osv och som frĂ„ngĂ„tt MAC pga mĂ„nga andra orsaker dessutom...tur att man lyssnade pĂ„ rĂ€tt person den gĂ„ngen! 😛

Jag Àr nu i tankarna att skaffa en mkt bÀttre burk Àn den jag har,dvs mer kapabel och snabb och dÄ kikar jag lite Ät Frost,Àven Ät AUDIOMASTER som jag vet Àr riktigt duktiga pÄ det hÀr, och sÄ finns det visst nÄt mer som jag inte kommer pÄ nu men jag vill verkligen ha en stabil och kapabel burk mogen att pressas som satan i alla lÀgen, annars fÄr det vara!

Redigerat av Florian le Sage
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Oj vad denna trÄd blev het men en gÄng. LÄter som en typisk brusten kommunikationskedja, dÀr tyvÀrr kunden oftast blir lidande. NÄn lovade nÄnting, men glömde föra saken vidare. Och eftersom det stÄr i kundbetjÀningsinstruktionsprocessboken att man alltid talar om saken för kunden, sÄ Àr det sÄ, obearoende av om  ett missförstÄnd uppstÄtt eller ej.

Till sakern hör att vi inte lovar nÄgonting nÄngÄng. Det vore ett ekonomiskt sjÀlvmord att ta pÄ sig ansvaret för innehÄll pÄ HD:s.

VÄran serviceförfrÄgan ser ut sÄhÀr:

http://www.luthman.se/servicedocs/Frostacm-RMA.doc

DÀr framgÄr det att vi inte tar ansvar för nÄgonting pÄ HD:n om man inte vÀljer att köpa backuptjÀnsten.

DÄ Àr det personalen hos ÄterförsÀljaren som missförstod nÀr han prata med frost. För honom var det bara en arbetsdag, medans snubben som lÀmna in den, lÀmna ifrÄn sig nÄgot till nÄgon annans ansvar uten förtroende som han hade jobbat i hundratals timmar med. SÄ har har starka incitament att vara vÀldigt noga med detta, men personalen pÄ det stÀllet Àr kÀnda att vara snoffsiga mot ungdomar sÄ de kan bara instÀmt snabbt för att ta hand om nÀsta kund.

Och detta Àr ingen lögn, pÄstÄ inte att jag ljuger. Han skulle knappast ha försökt vÀnda sig till konsumentverket för att ta strid emot musikaffÀren. Men det gick inte sÄ bra för att det Àr ord emot ord.

För det andra sÄ lÀser man inte serviceförfrÄgan nÀr musikaffÀren sÀger, ta med den in sÄ tittar vi pÄ den. Utan man litar pÄ ordet nÀr man frÄgar i affÀren.

Edit: Och du passar inte pÄ ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. LÀr dig lite om kundvÀrde och att dÄligt ryckte Àr svÄrt att tvÀtta bort men sprids lÀtt.

Redigerat av Zyan
Dela pÄ andra sajter

Jag kör sjÀlv med en Powermac G5 och mÄste sÀga att jag Àr sjukt nöjd, fördelarna mot en Frost Àr vÀl att du slipper virus och kan köra Logic som jag och nÀstan alla med mac tycker Àr ett mycket trevligare program Àn Cubase. I övrigt sÄ tror jag att Frosts burkar Àr lika stabila och tysta som en mac men de kostar ju ocksÄ ungefÀr lika mycket. Jag och mÄnga med mig tycker att OSX Àr ett mycket trevligare system Àn windows men det Àr ju mest en smaksak.

Tycker inte att vi behöver starta ett nytt plattformskrig i den hĂ€r trĂ„den iaf. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Jag kör sjÀlv med en Powermac G5 och mÄste sÀga att jag Àr sjukt nöjd, fördelarna mot en Frost Àr vÀl att du slipper virus och kan köra Logic som jag och nÀstan alla med mac tycker Àr ett mycket trevligare program Àn Cubase. I övrigt sÄ tror jag att Frosts burkar Àr lika stabila och tysta som en mac men de kostar ju ocksÄ ungefÀr lika mycket. Jag och mÄnga med mig tycker att OSX Àr ett mycket trevligare system Àn windows men det Àr ju mest en smaksak.

Tycker inte att vi behöver starta ett nytt plattformskrig i den hĂ€r trĂ„den iaf. 🙂

Jag hÀvdar ju att man ska jobba med det man trivs med, och man ska jobba med ett system som uppfyller de krav man har. Ska man köra ultratunga projekt kanske en DELL dator inte Àr nÄgot man ska titta efter, utan de snabbaste modellerna oavsett mÀrke. Det Àr ju slutprodukten som rÀknas. Fatboy slim jobbar vÀl mer eller mindre med en AKAI s1000 och en amiga.

Dela pÄ andra sajter

Vad gÀller Frost supporten sÄ kan jag Àrligt sÀga att jag sÀllan trÀffat pÄ bÀttre.

Skitsnabba svar, och riktigt djÀvla bra villkor/garanti.

NÀr jag slÀngde ivÀg ett mail och frÄgade om en laptops dimensioner fick jag svar pÄ under en timme, och nÀr min datorleverans blev aningen försenad ordnade 4sound och luthman specialleverans sÄ jag inte skulle behöva vÀnta lÀngre.

Visst skulle jag kunna bygga/konfigurera mig en lika stabil/snabb dator sjÀlv, men dÄ betalar jag hellre Àn sÀtter mig och gör all research, bygger och konfigurerar sjÀlv.

Och om allt kommer frÄn ett och samma stÀlle slipper man ocksÄ rÄka ut för att olika tillverkare/leverantörer skyller pÄ varandra.

Dela pÄ andra sajter

Jag hÀvdar ju att man ska jobba med det man trivs med, och man ska jobba med ett system som uppfyller de krav man har. Ska man köra ultratunga projekt kanske en DELL dator inte Àr nÄgot man ska titta efter, utan de snabbaste modellerna oavsett mÀrke. Det Àr ju slutprodukten som rÀknas. Fatboy slim jobbar vÀl mer eller mindre med en AKAI s1000 och en amiga.

HÄller med fullstÀndigt!

Whatever works.

Dela pÄ andra sajter

Och du passar inte pÄ ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. LÀr dig lite om kundvÀrde och att dÄligt ryckte Àr svÄrt att tvÀtta bort men sprids lÀtt.

Rykten som inte stĂ€mmer sprids ocksĂ„! Oftast som en löpeld 😆

I detta fall var det du som postade en osanning. jag ville pÄ starkast möjliga vis framhÀva att ditt inlÀgg inte stÀmde !

Dela pÄ andra sajter

Och du passar inte pÄ ditt jobb om du kallar kunder för lögnare utan att ens ta en diskussion. LÀr dig lite om kundvÀrde och att dÄligt ryckte Àr svÄrt att tvÀtta bort men sprids lÀtt.

Rykten som inte stĂ€mmer sprids ocksĂ„! Oftast som en löpeld 😕

I detta fall var det du som postade en osanning. jag ville pÄ starkast möjliga vis framhÀva att ditt inlÀgg inte stÀmde !

Ajaj...fortsÀtter du kalla mig lögnare (sÀger osanningar = lögnare)...min historia Àr fortfarande sann.

Har aldrig sett maken till respektlöshet till en kund. NÀr det var ett missförstÄnd frÄn ÄterförsÀljaren som vi har rett ut. Dvs inte erat fel.

Du skulle bara ha försökt förklara dig hur ni gör, och förstÄtt att det var ett missförstÄnd, vilket andra personer förstod pÄ direkten. Inte göra pÄhopp pÄ min person i sig.

Och nÀr vi rett ut det sÄ ber man om ursÀkt för sÄdana starka pÄstÄenden.

Men nu ska jag prova nĂ„got nytt, kanske drastiskt men du borde lĂ€ra dig att veta hut, anvĂ€nder ett tips frĂ„n trĂ„den om illa behandlingar i musikaffĂ€rer. Kul att prova iaf. 😆

đŸ˜± Har kopierat trĂ„den, och skickar den till Per Luthman och kopia av brevet till Örjan Kylhammar och Karl Jacobsson (vd o styrelsen i Luthman för er som inte vet det). Hoppas de förstĂ„r vĂ€rdet av kunden och ryckte nu nĂ€r inte herr PĂ€r Ekberg gör det.

Och för sista gÄngen, kalla mig inte lögnare. Jag ljuger aldrig.

Dela pÄ andra sajter

och nÀr min datorleverans blev aningen försenad ordnade 4sound och luthman specialleverans sÄ jag inte skulle behöva vÀnta lÀngre.

Ja, jag vet var du handlar...

BÀttre service Àn hos just den 4-soundbutiken lÀr man nog inte hitta. :rolleyes:

MÄnga andra i musikhandlarvÀrlden skulle behöva gÄ pÄ kurs dÀr verkar det som... :rolleyes:

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
jag hÀvdar raka motsatsen--finns mycket att önska av just denna s.k. nya kedjas ÄterförsÀljare/personal att önska i form av service och respons...enl. egen erfarenhet!

LĂ€s igen Florian, jag upprepar:

...just den 4-soundbutiken...

Jag sÀger inget om de övriga eftersom jag inte har nÄgon erfarenhet av mÄnga av de andra. Men den hÀr Àr i sÀrklass. Jag lovar! Och jag Àr en mycket krÀvande kund.

Redigerat av Violiner
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr oxÄ en mkt krÀvande kund...skönt att höra...menar du verkligen den i linköping?

4 Sound i Linköping, aka Musikcentralen, Àr den bÀsta jag vet om. Men de har stÀngt denna vecka p.g.a flytt.

Dela pÄ andra sajter

Ajaj...fortsÀtter du kalla mig lögnare (sÀger osanningar = lögnare)...min historia Àr fortfarande sann.

Har aldrig sett maken till respektlöshet till en kund. NÀr det var ett missförstÄnd frÄn ÄterförsÀljaren som vi har rett ut. Dvs inte erat fel.

Du skulle bara ha försökt förklara dig hur ni gör, och förstÄtt att det var ett missförstÄnd, vilket andra personer förstod pÄ direkten. Inte göra pÄhopp pÄ min person i sig.

Och nÀr vi rett ut det sÄ ber man om ursÀkt för sÄdana starka pÄstÄenden.

Men nu ska jag prova nĂ„got nytt, kanske drastiskt men du borde lĂ€ra dig att veta hut, anvĂ€nder ett tips frĂ„n trĂ„den om illa behandlingar i musikaffĂ€rer. Kul att prova iaf. 😕

đŸ„° Har kopierat trĂ„den, och skickar den till Per Luthman och kopia av brevet till Örjan Kylhammar och Karl Jacobsson (vd o styrelsen i Luthman för er som inte vet det). Hoppas de förstĂ„r vĂ€rdet av kunden och ryckte nu nĂ€r inte herr PĂ€r Ekberg gör det.

Och för sista gÄngen, kalla mig inte lögnare. Jag ljuger aldrig.

Hej.

Det e bara du och jag som dravlar i trĂ„den fortfarande 😄

Vi fĂ„r hoppas moderatorn reagerar om det blir för hetsigt 😄

Jag tycker inte du skall hÀnga pÄ internetforum om du Àr sÄ kÀnslig som du verkar vara.

Postar man nÄnting sÄ kan man fÄ ett svar man inte trivs med! Det Àr bara att lÀra sig!

Om man gör ett uttalande som typ: MT87 e lika bra som U87 !! SÄ fÄr man dÀng.

Skriver man att. Frost ACM hade lovat dittan o datt.. SÄ kan man fÄ ett grinigt svar. Mycket enkelt.

Min sista post hÀr nu i detta Àmne ( om ingen undrar nÄtt om Frost sÄklart ) sÄ kan vÀl vi ta just denna del av trÄden i PM eller sÄ!?

Ha det bÀst sÄlÀnge / PÀr E

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.