Jump to content
Annons

Förlorat ALLA Cubase filer & texter!


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vart drabbad av ett virus och vände mig till suporten för mitt internet och virusprogram. Fick där rådet att lägga-om XP (vilket jag redan räknade med att få göra) och gorde detta. Eller snarare började göra det. Mitt i instalationen så knastrade datorn till (hårdvaran) och med ett litet, nöjt och uppkäfftigt knäpp så slockande den. Jag krångalde hela */¤#¤%"¤ natten och fick igång den med en gammal HD som jag tänkte gebort. Eftersom jag hadde två HD:ar i datorn så tykte jag att jag var ganska så säker då jag ALLTID gorde en backup på den ena HD:n. Men jag har nu kunnat konstatera att bägge hårddiskarna och min DVD-rom är körda. Ram, grafik och övrigt tickar som det ska. 😛

Pratade med min bror och hans ena HD var tömnd (den innehöll c:a 300 gig information) för bara några dagar sedan. 🙁

Kan ett virus värkligen göra så eller är det bara en mycket oturlig slump? 😄

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett virus kan aldrig få hårdvaran i datorn att knastra till, och definitivt inte göra hårddisk och dvd-enhet oanvändbara.

Det låter snarast som att åskan har gått, eller att du på annat sätt har råkat ut för en rejäl strömspik när installationen skedde. Det har inget med viruset att göra, men jag förundras av denna dubbla otur. Riktigt tråkigt!

Vad som låter extra märkligt i sammanhanget är din brors hårddisk. Ett virus kan radera information, men att ni båda ungefär samtidigt har drabbats av samma sak (och när minst du dessutom har antivirusprogram) låter märkligt. Om det ligger sanning i detta så är det ju närmast skandal, om du har fungerande och uppdaterat antivirusprogram.

Förtydliga gärna med vad som har skett och inte skett. Var antivirusprogrammen uppdaterade? Har något annat i hushållet tagit stryk av eventuell strömspik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen. Man bör verkligen göra backup på DVD- eller CDR-plattor. Synd att jag är så dålig på det.

Tråkigt att höra "k9". 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bootsektor-virus" finns det ju också något som heter, gör inte de HD:ar oläsliga?

Jo, det kan de göra, men inte obrukbara. De kan ställa till med problem med den data du har, men jag har aldrig hört om ett virus som kan ställa till med fysisk skada i modern tid.

Det fanns ett virus i mitten på 90-talet som kunde ställa till med fysisk skada, men virus i den egentliga bemärkelsen är lika vanligt idag. Nu är det maskar, trojaner och makron (och förstås spyware/adware) som är absolut vanligast. Virus används som ett allmänt samlingsnamn.

En dator kan i värsta fall krasha som en effekt av virus (även bootsektorvirus), men alltid återställas med nyinstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm intresant fråga Violiner... 😏

Jag får inte starta datorn alls med dessa i burken, kan det vara en ledtråd? 😄

Menar du att datorn inte går igång alls? Den borde starta upp för att sedan meddela att den inte kan boota från hårddisken. Ett alternativ som räddat många användare på mitt jobb är en Linuxdsitribution som kallas Knoppix. Du bootar från en CD och kör OS:t därifrån. Kan bara säga att många gånger när Windows inte ser eller vill starta en krashad HD så hittar man den om man kör Knoppix och kan rädda data utan probs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg har naturligtvis rätt. Hårdvaran kan ALDRIG ta skada av ett virusprogram.

Jo förresten, diskdriven, eftersom man kan med assembler styra dess motor precis hur man vill, och på så sätt kan man styra "sönder" den. Fanns en del virus på Amigatiden som gjorde det, vill jag minnas. (Eller så har XP något skydd mot det; ingen aning....)

Trist att höra om din dator dock 😏 ..

Klassikern är förresten de rykten som gick i slutet av 80-talet att det fanns virus som hamnade i Amigans klockminne och förstörde på så sätt hårdvaran. Bullshit redan då 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm intresant fråga Violiner... 🙂

Jag får inte starta datorn alls med dessa i burken, kan det vara en ledtråd? 🙂

OK, så du menar att när strömsladden från nätaggregatet är kopplad till någon av hårddiskarna så händer det absolut ingenting när du försöker starta datorn, inget pip, inga fläktar som går igång, inget livstecken alls? Men datorn startar med en annan hårddisk?

Om det är så illa och jag har tolkat dig rätt, då är det nog tyvärr troligen bara sopcontainern som återstår - i alla fall om vi talar om rimliga kostnader. Då har du förmodligen en rejäl skada på elektroniken på hårddisken.

Det finns teoretiskt möjligheten att byta elektronik på hårddiskarna och läsa det som finns på dem, men de pengarna tror jag inte du är villig att slanta... 😎

Om jag eventuellt har tolkat dig fel, så försök med en hårddisk i taget som helt ensam kopplas in till moderkortet, utan någon annan hårddisk eller DVD-spelare el dyl och kolla om datorn börjar boota och om du då kan se hårddisken i BIOS. Om du kan se den där så bör det gå att rädda innehållet på disken.

Hör av dig i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förlorade en hårddisk för en tid sedan jag lyckades få tillbaka 95% av alla filer tack vare mjukvaran; File Scavenger v3.0.1

fungerade mycket bra i mitt fall även om hårddisken var trög och hade konstiga ljud.

kanske det vore nåt för dig om du lyckas få datorn att hitta enheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...