Jump to content
Annons

Skattepengarna...


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Hörde att man bara får tillbaka sin skatteåterbäring före midsommar OM man har sms:at, ringt eller Internetdeklarerat in sin deklaration. Alla med traditionell pappersinlämning går bort. Kan det stämma?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hmmm...

Jag brydde mig inte om att lämna in en N1:a, även om jag fick en uppmaning till det. Vad händer nu? Jag frågade i kassan på Skattekontoret då och hon sa att jag kunde skippa det då. Men de brukar ju bara haspla ur sig nåt och har ju gjort fel förut. Kommer jag att få pengarna i Augusti? Eller först i December? BÖR jag gå dit med en N1:a nu som komplettering? Vad händer om de kräver en N1:a iaf - straffavgift, hur mycket? N1:a har bara 0:or överallt i så fall.

Eftersom de med pappersdeklarationer inte får tillbaka några pengar före midsommar så har de ju fördröjt detta, eller vad man ska säga, jämfört med tidigare år. Förra året fick ju de som lämnat in pappersdeklaration pengarna före Midsommar! Varför har det inte stått tydligt nånstans att de ändrat detta i år?????

NÄR i augusti kommer pengarna i så fall? I mitten eller?

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Jag brydde mig inte om att lämna in en N1:a, även om jag fick en uppmaning till det. Vad händer nu? Jag frågade i kassan på Skattekontoret då och hon sa att jag kunde skippa det då. Men de brukar ju bara haspla ur sig nåt och har ju gjort fel förut. Kommer jag att få pengarna i Augusti? Eller först i December? BÖR jag gå dit med en N1:a nu som komplettering? Vad händer om de kräver en N1:a iaf - straffavgift, hur mycket? N1:a har bara 0:or överallt i så fall.

Eftersom de med pappersdeklarationer inte får tillbaka några pengar före midsommar så har de ju fördröjt detta, eller vad man ska säga, jämfört med tidigare år. Förra året fick ju de som lämnat in pappersdeklaration pengarna före Midsommar! Varför har det inte stått tydligt nånstans att de ändrat detta i år?????

NÄR i augusti kommer pengarna i så fall? I mitten eller?

😮

:musik

Kanske på plats att kombinera en sökning på htpp://www.skatteverket.se samt ett samtal till dom ifall du inte hittar denna info på hemsidan? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Jag brydde mig inte om att lämna in en N1:a, även om jag fick en uppmaning till det. Vad händer nu? Jag frågade i kassan på Skattekontoret då och hon sa att jag kunde skippa det då. Men de brukar ju bara haspla ur sig nåt och har ju gjort fel förut. Kommer jag att få pengarna i Augusti? Eller först i December? BÖR jag gå dit med en N1:a nu som komplettering? Vad händer om de kräver en N1:a iaf - straffavgift, hur mycket? N1:a har bara 0:or överallt i så fall.

Eftersom de med pappersdeklarationer inte får tillbaka några pengar före midsommar så har de ju fördröjt detta, eller vad man ska säga, jämfört med tidigare år. Förra året fick ju de som lämnat in pappersdeklaration pengarna före Midsommar! Varför har det inte stått tydligt nånstans att de ändrat detta i år?????

NÄR i augusti kommer pengarna i så fall? I mitten eller?

😆

:musik

Har du F eller FA-skattesedel, eller någon hobbyverksamhet registrerad?

Om inte skall du inte behöva någon av N1 eller N2 blanketterna eftersom de är näringsbilagor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kanske inte sett den andra tråden där Musik har beskrivit sina spännande äventyr med skatteverket...? 🙂

Det irriterar mig våldsamt att jag behöver lämna in deklarationen samtidigt som alla andra - men ändå alltid måste vänta på eventuell återbäring ända till december, medan andra får den före midsommar... Var finns rättvisan i det systemet...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har du F eller FA-skattesedel, eller någon hobbyverksamhet registrerad?

Om inte skall du inte behöva någon av N1 eller N2 blanketterna eftersom de är näringsbilagor.

Hej Brojd!

Jag har varken företag, F-skattsedel, FA-skattsedel eller någon Hobby.

Mitt företag upphörde år 2000. Det är så länge sedan att jag har glömt exakt när och får i så fall titta efter i bokföringsböckerna. Om man haft ett slutligt underskott av verksamheten får man deklarera i tre år efter företaget avregistrerats. Men nu blir det sjätte året efter att företaget upphörde som jag uppmanats lämna in en N1:a. Förra året beklagade de det inträffade och sa att jag i år skulle slippa detta. Men så fick jag en uppmaning om att deklarera igen iaf. Då brydde jag mig helt enkelt inte om att lämna in någon N1:a, och skrev att det var meningslöst att lämna in en N1:a med 0:or överallt. Enbart i tron att jag skulle få skatteåterbäringen redan före Midsommar (det var ju nämligen bara de som lämnade in N1 som skulle få vänta till December). När jag nu fick reda på att det bara var de som sms:at/ringt/internetat som skulle få återbäringen före Midsommar, så kunde jag ju lika gärna ha lämnat in en N1:a igen.

Ska jag göra det i efterhand nu då, tycker ni?? Blir det straffavgift?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog skicka ett mail och fråga. De svarar alltid på mail - och i så fall har du ett skriftligt svar på vad som gäller - och kan visa upp det om de skulle krångla med dig angående straffavgifter e dyl. Det är inte lönt att ringa - för då har du ju ingen dokumentation på det svar du får...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack Brojd. Jag ska fråga dem när jag får tid över - det är gångavstånd på 20 minuter och jag föredrar alltid öga mot öga. Och det tänkte jag göra då första utbetalningsperioden är över, dvs. nästa vecka då väl?! Så kan jag ju liksom avvakta först denna vecka och se om de tagit sitt förnuft till fånga och satt in dem redan nu. Men jag förväntar mig krångel och att det blir December. Och förmodligen med någon slags straffavgift. Istället för kostym och skor nu till sommarn, blir det en resa till Italien i Februari, för just de pengarna.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...