Jump to content
Annons

imac

fetmule

Recommended Posts

Kör nu med delta 44 * 2 på en pentium 4 årsmodell gammal + Cubase sx2. Eftersom det är dags för utbyte av dator och ljudkort har jag tänkt göra en helomvändning. Dvs skaffa mac + firewirekort med minst 8 in (t.ex. RME fireface 800). Jag har sneglat på den nya imacen. Funkar den? Den har ju ett rimligt pris. Har inte hört många diskutera den någonstans överhuvudtaget som "musikdator". Har förstått att den recenserades i studio nr 4 (har beställt) men finns det någon här som har några goda råd? Brukar endast spelat in med "riktiga" instrument (6 spår trummor, ca 4-6 gitarrspår, ca 4-6 sångspår in alles högst 18). Borde rimligtvis inte vara några problem eftersom det funkar hyfsat med min gamla PC men om jag vill fläska på med lite stråkar och dyligt, pallar imacen då? Och om jag vill utöka ljudkortet med fler ingångar, blir den för tunn? Jag är lite osäker eftersom jag varken haft något firewire-kort el. mac tidigare. Är det kanske smartare att vänta tills den nya powermacen kommer eller räcker den här för mina ändamål?

Dela på andra sajter

Annons

iMacen har en prestanda likvärdig en Powermac G5 2x2 GHz så det bör inte vara några problem. Den har dock sina begränsningar, max 2 GB RAM (i dagsläget i alla fall) endast plats för en hårddisk.

För det du vill göra kommer den att fungera utmärkt och mer därtill.

Dela på andra sajter

Är det inte så att iMac:en bara har en FW400 port?

Närå, den har allt två.

Ojsan, uttryckte mig lite oklart där..

Jag menade inte att den bara hade EN port, utan att det bara var FW400 och inte F800 portar. 😆

Dela på andra sajter

Är det inte så att iMac:en bara har en FW400 port?

Närå, den har allt två.

Ojsan, uttryckte mig lite oklart där..

Jag menade inte att den bara hade EN port, utan att det bara var FW400 och inte F800 portar. :rolleyes:

Det är däremot alldeles sant.

Dela på andra sajter

FW800 ingång i datorn kräver extern hårdvara som är kompatibel. Man kan med andra ord inte köra in ett ljudkort med FW400 i en FW800 port eller tvärt om. (finns dock ljudkort och datorer som har båda typerna av portar) Det mest förekommande i FW vägar är fortfarande FW400 och det är också det som just FW-ljudkort vanligen använder sig av. Står det bara Firewire-ljudkort i beskrivningen är det antagligen ganska säkert att antaga att det är FW400 som åsyftas.

Men om det finns FW800 i både datorn och ljudkortet skulle mmaan kunna säga att det är dubbelt så bra med FW800 😎

Om du är intresserad av FW800 kan du kolla in till exempel Fireface800.

Dela på andra sajter

1. iMacen kommer fungera perfekt, och du kommer långt med FW400 (använder detta till min ProjectMix I/O).

2. Vet någon ifall iMacen är magnetiskt avskärmad?

Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
1. iMacen kommer fungera perfekt, och du kommer långt med FW400 (använder detta till min ProjectMix I/O).

2. Vet någon ifall iMacen är magnetiskt avskärmad?

LCD skärmar påverkas inte av magnetism.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.