Jump to content
Annons

Vad tittar skivbolagen på?


adama

Recommended Posts

Somliga menar att det är helt menlöst att skicka demos till skivbolag, jag vet inte om det är så eller inte... men jag såg en dokumentär för några år sedan. Kommer inte ihåg vilket bolag det var men snubben som lyssnade på demos gav varje demo ungefär 3 sekunder för att bedömma om det var något att ha. Det kan ju hända att han spelade "tuff" bara för att TV-teamet var där men ger man inte musiken mer chans än så... 🙁 För mig är egentligen en lyssning ingen lyssning.

Edit:

Fast jag kan ju förstå att om man får in 500 demos per månad så hinner man inte med allt. Men ändå...

Jag var med och arrangerade en festival förut, och då fick vi in en hel del demos från band som ville spela. I de flesta fall var det faktiskt så att man kunde bedöma om något var bra genom att bara lyssna på de kanske 10 första sekunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_record_labels

Titta på liknande bands skivbolag. Det verkar som ni låter som maroon 5 eller något liknade så där har ni ju en tråd att börja.

Sen ska man inte haka upp sig på att man måste få ett skivkontrakt. Det finns många skitstövlar och organisationer som ger en värdelösa deals. Försök istället att hitta så många spelningar som möjligt. Självförtroende på scenen hittar man inte i replokalen eller i en demoinspelning. Resten kommer av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
vi spelar nån form av funkig pop. Refränger med falsettstämmor som sätter sig i huvet på folk.

Vår starka sida ligger på våra låtar. Vi har defenitivt en egen stil, är nyskapande. Inspelningarna är bra. Svaga sidan är att vi inte har någon speciell image. Lugna personer. Rätt tråkiga live rätt ut sagt. Men ska jobba på det 🙁.

Någon som har förslag på skivbolag? Om man tänker utifrån min konstruktiva bild av oss själva 😆

jätteschysst om jag får tips! oberoende skivbolag, allt.

tack för alla svar förresten!! detta måste vara sveriges socialaste forum 😉 / adama

Alltså detta kommer inte bli lätt. 😎

Band som spelar funkpop blir inte signade jätteofta. Fundera själv på om du kan komma på ett enda svenskt band som verkar i er genre och har lyckats få ut musiken på sistone.

Kommer du på ett - skicka din demo till deras bolag.

Annars; starta en egen etikett, fixa en kompis som är bra på design och få en bra logga, dra upp en hemsida, tjata dig till ett avtal med iTunes, signa ett band till - och ge ut er musik själva, digitalt!

Naturligtvis får du vara beredd att lägga ner massor av tid åt administrationsgrejer och klura ut hur man bäst marknadsför er typ av musik. Men jag tror ärligt talat det är enda sättet. 😎

...nu förutsätter jag såklart att du har testat erat material på minst 10 kompisar och kanske nån i musikbranschen, och fått positiva kommentarer?

Gör en egen marknadsundersökning till polarna som dom får fylla i anonymt på nätet eller nåt... "skulle du betala pengar för den här musiken?" etc.

Om inte - vänta och träna vidare.

Glöm inte att ha kul under tiden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vi spelar nån form av funkig pop. Refränger med falsettstämmor som sätter sig i huvet på folk.

Vår starka sida ligger på våra låtar. Vi har defenitivt en egen stil, är nyskapande. Inspelningarna är bra. Svaga sidan är att vi inte har någon speciell image. Lugna personer. Rätt tråkiga live rätt ut sagt. Men ska jobba på det 😕.

Någon som har förslag på skivbolag? Om man tänker utifrån min konstruktiva bild av oss själva 😆

jätteschysst om jag får tips! oberoende skivbolag, allt.

tack för alla svar förresten!! detta måste vara sveriges socialaste forum 🙂  / adama

Alltså detta kommer inte bli lätt. 😄

Band som spelar funkpop blir inte signade jätteofta. Fundera själv på om du kan komma på ett enda svenskt band som verkar i er genre och har lyckats få ut musiken på sistone.

Kommer du på ett - skicka din demo till deras bolag.

Annars; starta en egen etikett, fixa en kompis som är bra på design och få en bra logga, dra upp en hemsida, tjata dig till ett avtal med iTunes, signa ett band till - och ge ut er musik själva, digitalt!

Naturligtvis får du vara beredd att lägga ner massor av tid åt administrationsgrejer och klura ut hur man bäst marknadsför er typ av musik. Men jag tror ärligt talat det är enda sättet. 🙂

...nu förutsätter jag såklart att du har testat erat material på minst 10 kompisar och kanske nån i musikbranschen, och fått positiva kommentarer?

Gör en egen marknadsundersökning till polarna som dom får fylla i anonymt på nätet eller nåt... "skulle du betala pengar för den här musiken?" etc.

Om inte - vänta och träna vidare.

Glöm inte att ha kul under tiden. 🙂

ge ut vår musik själva verkar som en bra idee.

Fortsätt kom med tips. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså detta kommer inte bli lätt. 😕

Band som spelar funkpop blir inte signade jätteofta. Fundera själv på om du kan komma på ett enda svenskt band som verkar i er genre och har lyckats få ut musiken på sistone.

Kommer du på ett - skicka din demo till deras bolag.

Hej!

Tänkte samma tanke... Allt med inslag av funk är tyvärr inte särskilt säljbart efter min erfarenhet, i alla fall verkar inte skivbolagen tycka det. Eric Gadd är ju dock en svensk "funkare" som har en ganska stor fanbase, men jag tror att de flesta som gillar honom är lite äldre, sådär 30-40 år i af. Men funken är påväg tillbaka, det slår jag ett slag för! Har ni någonstans man kan lyssna på er?

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Red Hot Chili Peppers är ju inte direkt ute heller 😆

edit: Dom är ju också "lite fonky" menar jag 😕

edit2: Och det är ju lite fler än tre personer som vet vilka dom är eller......

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Red Hot Chili Peppers är ju inte direkt ute heller 😆

Vilka?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså detta kommer inte bli lätt. 😕

Band som spelar funkpop blir inte signade jätteofta. Fundera själv på om du kan komma på ett enda svenskt band som verkar i er genre och har lyckats få ut musiken på sistone.

Kommer du på ett - skicka din demo till deras bolag.

Hej!

Tänkte samma tanke... Allt med inslag av funk är tyvärr inte särskilt säljbart efter min erfarenhet, i alla fall verkar inte skivbolagen tycka det. Eric Gadd är ju dock en svensk "funkare" som har en ganska stor fanbase, men jag tror att de flesta som gillar honom är lite äldre, sådär 30-40 år i af. Men funken är påväg tillbaka, det slår jag ett slag för! Har ni någonstans man kan lyssna på er?

Joel

tyvärr inte än. kommer snart få igång en hemsida. jag kan Pm:a dig då ifall du vill. Även fast jag kommer lägga upp den på forumet.

ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Faktiskt så är det inte speciellt kul att ha skivkontrakt.

Har avverkat tre stycken faktiskt 😆

Det enda det förändrar för bandet är att någon annan betalar för eventuella inspelningar (en del bolag gör inte ens det). När man spelat in sin skiva finns förstås en kanal för att få ut musiken. Det är dock ingen garanti för framgång med musiken.

Det viktigaste för skivbolaget är nog att det är en röd tråd i allt bandet gör.

Musik, utseende, liveframträdanden och beteende i allmänhet.

Man kan inte vara ett band med fyra medlemmar där tre är coola snubbar och en som ser ut som han jobbar på Konsum. Fråga Gene Simmons 😕

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm att skicka demos till storbolag, det är ganska garanterat dömt att misslyckas. Ju mindre bolag desto större chans. Jag tror man kan lita på att storbolagen har koll; är ni tillräcligt bra/säljbara så kommer dom hitta er. Om man inte gömmer sig i sin garderob så blir man förr eller senare upptäckt av någon (ja fortfarande om man är bra alltså). Sen kan man vara halvkass och ändå ha tur och komma nån vart, men tur går dessvärre inte att lita på.

Nej "sprid ordet" på andra sätt så letar det sig såsmåningom fram till rätt öron, helst från flera håll samtidigt, och då kan ni välja och vraka bland skivbolagen... i den bästa av världar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Red Hot Chili Peppers är ju inte direkt ute heller 😳

De blev åas inte mainstream förrän de började spela mainstreampop med betydligt mindre funkinfluenser.

Fast de var ju poppis innan dess med. Men bara hos Generation X 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått uppfattningen om att ganska många bolag letar efter lite mer udda utstickande musik nuförtiden. Jag tror det är till stor del band som Tool, Mars Volta och SOAD som banat väg för den trenden.

Och "realitymusiken" verkar onekligen kommit som ett efterskalv till den övermättade tv-katten då det blivit allt populärare med "jag och mina kompisar har startat ett band och kan varken sjunga eller spela men se så glada vi är när vi misshandlar morsans gamla kastruller och en sprucken nylongitarr"-band.

Det är nog så att de som fortfarande bryr sig om musik vill ta så stort avstånd som möjligt från det monotona bruset vars största uppgift verkar vara att sälja mobilsignaler eftersom det är den enda marknad där man fortfarande kan tjäna pengar på eländet. Proggvågen är tillbaka, fast denna gången är den självvald.

Och jag borde gått och lagt mig för längesen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ganska bra sagt rainydays, förutom det här med "reality" vilket jag avskyr i alla former,såpor/underhållning etc, de är alla bara ett bevis på att man försöker tjäna pengar/dra tittare till nya områden tidigare oexploaterade-hur sunkigt det än är och jag fattar inte att folk kastar bort d´sin dyrbara tid på sådant...

Vad gäller progressive så är det mitt gebit och jag önskar att ni kollar in min nya skiva lite mer då den är länken till det vi talar om här, i ny och fri form!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått uppfattningen om att ganska många bolag letar efter lite mer udda utstickande musik nuförtiden. Jag tror det är till stor del band som Tool, Mars Volta och SOAD som banat väg för den trenden.

Och "realitymusiken" verkar onekligen kommit som ett efterskalv till den övermättade tv-katten då det blivit allt populärare med "jag och mina kompisar har startat ett band och kan varken sjunga eller spela men se så glada vi är när vi misshandlar morsans gamla kastruller och en sprucken nylongitarr"-band.

Det är nog så att de som fortfarande bryr sig om musik vill ta så stort avstånd som möjligt från det monotona bruset vars största uppgift verkar vara att sälja mobilsignaler eftersom det är den enda marknad där man fortfarande kan tjäna pengar på eländet. Proggvågen är tillbaka, fast denna gången är den självvald.

Och jag borde gått och lagt mig för längesen. 😳

Ja och nej. Mars Volta (som jag för övrigt gillar) är en kopia av Rush. Saker går igen, men det som är "nytt" för stunden är alltid bra.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men det som är "nytt" för stunden är alltid bra.

Nja, det skulle nog inte jag skriva under på i alla fall 🙂 Men annars håller jag med, intet nytt under solen *egentligen*.

Och vad det gäller att lyssna några sekunder på en demo, tja man kan säkert avgöra lite snabbt om det är något som passar ens syften - genre etc men det finns ju också musik som är hållbar i ett längre perspektiv men som inte fastnar vid första lyssningen. Hur man skall göra för att få kontrakt vet inte jag, jag har inget! 🙂 Men de som jag pratat med i branchen, alltså de som har kontrakt, brukar nämna samma sak som gäller vid vanliga jobb: kontakter. Men jag tror säkert att det - som någon annan skrev - lönar sig bättre att skicka demos till mindre bolag som inriktar sig på "din musikstil" än till de stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det som är "nytt" för stunden är alltid bra.

Nja, det skulle nog inte jag skriva under på i alla fall 🙂 Men annars håller jag med, intet nytt under solen *egentligen*.

Men jag tror säkert att det - som någon annan skrev - lönar sig bättre att skicka demos till mindre bolag som inriktar sig på "din musikstil" än till de stora.

Håll inte med då! 🙂

Absolut, att skicka till mindre bolag är kanon. Man får se det som en språngbräda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Red Hot Chili Peppers är ju inte direkt ute heller 🙂

De blev åas inte mainstream förrän de började spela mainstreampop med betydligt mindre funkinfluenser.

Fast de var ju poppis innan dess med. Men bara hos Generation X 🙂

Det är min generation det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har skummat genom tråden lite halvsnabbt sådär, men jag håller med om vad många säger; skippa storbolagen, det är slöseri med tid/energi/pengar. Satsa på mindre bolag istället. Har du ekonomin så släpp själv - ännu bättre! Är det du släpper bra kommer det lösa sig med distribution.

Det enda jag kan tillägga är att kolla på plattor med dina favoritartister (alt. plattor/artister som ditt band liknar) och se vilka bolag de är släppta på. Sen är det bara att skicka demos dit och se vad som händer. Håller även med tidigare post om att absolut max 3 låtar är vad som gäller.

Redigerat av and_machine_said_behold
Link to comment
Dela på andra sajter

Har skummat genom tråden lite halvsnabbt sådär, men jag håller med om vad många säger; skippa storbolagen, det är slöseri med tid/energi/pengar. Satsa på mindre bolag istället. Har du ekonomin så släpp själv - ännu bättre! Är det du släpper bra kommer det lösa sig med distribution.

Det enda jag kan tillägga är att kolla på plattor med dina favoritartister (alt. plattor/artister som ditt band liknar) och se vilka bolag de är släppta på. Sen är det bara att skicka demos dit och se vad som händer. Håller även med tidigare post om att absolut max 3 låtar är vad som gäller.

okej 😉

mina favoritartister spelar inte samma sorts musik alls egentligen. (vart jag får mina influenser ifrån vet jag faktiskt inte) Att vi spelar funkig pop kanske jag borde vara lite försiktig med att säga. En gnutta funkunfluerat skulle jag hellre säga. Anledning till att jag säger funk är för att jag inte har den blekaste aning om vilket "fack" jag ska lägga in oss i (Vilket å andra sidan är bra 😄 ) men det enda jag kan komma på vore funk isåfall.

Jag får länka er till vår kommande hemsida när den kommer. 😲

Ska bli kul att höra vad ni tror/tycker, rekomenderar för skivbolag osvosv. /adama

tack för alla svaren. fortsätta skadar inte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
alltid tyckt det vart pinsamt att hålla på å skryta, men det kanske är det som behövs...

=) Jo, jag tycker också det känns rätt konstigt att skryta, men hur ska man säga nånting "skrytigt" som inte låter som allt annat dom säkert får höra?=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...