Jump to content
Annons

Vad tittar skivbolagen på?


adama

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjabba! Jag startade den här tråden för ett bra tag sedan men tar nu upp den igen med lite frågor! Hoppas ni kan svara på någon fråga eller fler 😄 !

1. Hur många låtar bör man ha spelat in innan man börjar skicka in sina "topp 3". Ska man vara beredd på att dom frågar efter mer? Eller ere lugnt att man börjar med de tre första?

2. Bör man skryta om hur bra man är live? Skryta kanske inte är rätt ord, men om man är ett bra liveband, hur ska man berätta det för dom? Ska man säga typ: Vi är skitbra live, kom och se oss så får du se. ???? Eller blir dom trötta på att höra sånt?

Om man har en hel del personer som tycker att vi är bra, och lyssnar på oss. Hur ska vi framföra det?

3. Hur viktigt är det med omslag och sånt. Jag förstår inte varför skivbolag bryr sig om sånt. Är det för att visa att man är ambitiös?

4. Är det en bra idé att skicka in grejjerna till tidningar och radio för att få dom recenserade och uppspelade?

tack på förhand/ adama, ni får gärna lägga till frågor och svar om det är nåt viktigt jag missat!

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker det verkar som om du kämpar för att starta så många trådar som möjligt.

Om dom mest spridda ämnena helt tagna ur luften.

så är det verkligen inte. jag startar trådar för att jag är intresserad av att få svar på mina frågor. Om du tittar nogrannare i de trådar jag startar så är jag väldigt benägen om att få svar på de frågor jag stället.

Helt otroligt att du ska irritera dig på folk som verkligen håller sig inom ämnet och försöker få svar på frågor jag ställer, när det finns folk som skriver BAJS BAJS BAJS, 300 inlägg i rad.

Jag är nybörjare och har därför en hel del frågor. "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilket skivbolag du frågar. Jag tror inte man kan peka på exakta saker. Men några klassiska attribut brukar vara:

*nyskapande

*en bred livepublik

*spelat mycket live

*rätt genre för stunden

osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En del säger ju att det du skickar också måste låta bra, mix & mastering måsta vara ganska ditåt. Låter en bra låt skit fäster den ju inte nåns uppmärksamhet heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Somliga menar att det är helt menlöst att skicka demos till skivbolag, jag vet inte om det är så eller inte... men jag såg en dokumentär för några år sedan. Kommer inte ihåg vilket bolag det var men snubben som lyssnade på demos gav varje demo ungefär 3 sekunder för att bedömma om det var något att ha. Det kan ju hända att han spelade "tuff" bara för att TV-teamet var där men ger man inte musiken mer chans än så... 😮 För mig är egentligen en lyssning ingen lyssning.

Edit:

Fast jag kan ju förstå att om man får in 500 demos per månad så hinner man inte med allt. Men ändå...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Somliga menar att det är helt menlöst att skicka demos till skivbolag, jag vet inte om det är så eller inte... men jag såg en dokumentär för några år sedan. Kommer inte ihåg vilket bolag det var men snubben som lyssnade på demos gav varje demo ungefär 3 sekunder för att bedömma om det var något att ha. Det kan ju hända att han spelade "tuff" bara för att TV-teamet var där men ger man inte musiken mer chans än så... 😮 För mig är egentligen en lyssning ingen lyssning.

Edit:

Fast jag kan ju förstå att om man får in 500 demos per månad så hinner man inte med allt. Men ändå...

vad menar du att man ska göra då? om inte skicka in demos? ska man behöva gå hem till Peter Swartling och skrika utanför hans hus? 😱

3 sekunder/ demo verkar dom bara göra dumt i. Om dom lyssnar 3 sek/ demo 500 ggr månad så lär dom förlora bra mycket med bra artister.

Hellre lyssna igenom färre demos än göra så.

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta reda på vilka skivbolag som kan vara intresserade av det du gör. Lite dumt att skicka hur mycket material som helst om de ändå inte sysslar med den genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är viktigt att spela live, skivbolag har a&r:s ute då och då, så om de gillar det live så tror jag det är större chans.

Dessutom får jag för mig att de lite struntar i om musiken är världsbäst om det inte är ett aktivt band som de kan skicka runt med tanke på hur det ser ut med skivförsäljningen.

Så det bästa skulle väl då vara att försöka få dem att komma på era konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del säger ju att det du skickar också måste låta bra, mix & mastering måsta vara ganska ditåt. Låter en bra låt skit fäster den ju inte nåns uppmärksamhet heller.

Hm jag håller inte med. Dock tycker jag tvärt om passar. Har en dålig låt bra mastring o.s.v. så passerar den som nått jävligt lättflytande genom en sil med stora hål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som om du kämpar för att starta så många trådar som möjligt.

Om dom mest spridda ämnena helt tagna ur luften.

Lite taskigt tycker jag. Jag startade skitmånga topics innan, men det var för att jag verkligen inte visste ett smack om studiogrejer, och detta var enda stället man verkligen fick svar snabbt. StudioForumet var världens räddare i min lilla värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga menar att det är helt menlöst att skicka demos till skivbolag, jag vet inte om det är så eller inte... men jag såg en dokumentär för några år sedan. Kommer inte ihåg vilket bolag det var men snubben som lyssnade på demos gav varje demo ungefär 3 sekunder för att bedömma om det var något att ha. Det kan ju hända att han spelade "tuff" bara för att TV-teamet var där men ger man inte musiken mer chans än så... 😮 För mig är egentligen en lyssning ingen lyssning.

Edit:

Fast jag kan ju förstå att om man får in 500 demos per månad så hinner man inte med allt. Men ändå...

vad menar du att man ska göra då? om inte skicka in demos? ska man behöva gå hem till Peter Swartling och skrika utanför hans hus? 😄

3 sekunder/ demo verkar dom bara göra dumt i. Om dom lyssnar 3 sek/ demo 500 ggr månad så lär dom förlora bra mycket med bra artister.

Hellre lyssna igenom färre demos än göra så.

Peter Swartling skall man väl inte bry sig om! =) Han har ju redan upptäckt en artist, så han har ju sitt på det torra (mohahaha).

Självklart kan ju en demo hjälpa, skicka runt den till alla och försök tänka ut ngt unikt som gör att de inte bara tycker musiken är bra, utan ngt annat att hänga upp sig på, att ni har väldigt coola eller fula kläder, chockrosa prylar eller vad som helst. Viktigast är nog i alla fall att skivbolaget skall förstå att produkten går att sälja.

Jag har själv aldrig hållt på å försöka "sälja" mina prylar förrän nu... alltid tyckt det vart pinsamt att hålla på å skryta, men det kanske är det som behövs... de skivbolag jag legat på har alla gått omkull i startskedet av "den stora krisen"... och då jag pysslar med rätt smal musik så är det kämpigt. Så nu är det big-time prostitution! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skall vara cynisk och krass, helt enkelt realistisk...så tittar dom på ditt utseende och din karisma mer än kvalitéten och ev. budskap/vision med musiken-

dvs om det är en tjej så måste hon vara sexig med schyssta lökar och porrigt ansikte,

om det är en kille/pojkband så måste dom vara nåt som småbrudarna faller för, se bra och lagom fjantiga ut, om det gäller indiepop så måste nördfaktorn vara där med alla sina attribut med hängade lugg, neråtriktade blickar i någon sorts fånig "jag är ett psykbryt attityd" etc klädstil och allt som hör därtill...r&b/soul (skitnödigvrål) eller sing&songwriter-allt är bara en enda lång och utdragen repetition som man rider sönder i all evighet amen! Vidare skall vi inte ens behöva nämna de attribut som heavy/death metal etc består av för det är så löjligt och skrattretande så man kräks av skam för manssläktet ibland,pubis erectus in aeterna anus!

Jag förstår inte hur detta kan fortgå fast jag egentligen förstår att man kör skiten i halsen/öronen/plånböckerna till kidsen som blir yngre och yngre för däri ligger köpkraften (morsan/farsan förstås...)

Vi som vill ha MUSIK av en annan kvalitét är nog en rätt liten minoritet om man ser det ur ett komersiellt perspektiv, men icke desto mindre viktig grupp i så fall, därför finns tex Camelot studios och en massa andra oberoende bolag som pysslar med tappra försök att ge ut något annorlunda och utrotningshotat...massorna är okunniga och skiten som väller över oss, oftast sprungen ur USA i alla konsumentkategorier urholkar och dränerar våra själar och sinnen till den milda promille grad...läskigt som fan egentligen va...kämpa på i motvind och håll fast vid era ideal i alla stormar och tider,bl.a. därför jag härjar runt här på forumet så att det gamla och goda inte glöms eller förlöjligas av den nya tidens ignoranta brats/snorhyvlar som sitter och gappar och tror dom vet något...gammal är äldst och man skall alltid lyssna på dom som sett mer av världens tidenden och skeenden, jag är därför glad att det finns så pass många här som är öppna för värdefull information och i viss mån normgivande tips/etikettsregler meddelst smakförhöjande utbildningspropaganda i ädelt syfte!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Florian sa,, du måste kunna erbjuda något som bolaget kan tjäna både snabba och säkra stålar på.

Och det är nästan så att man nu kan baka ihop denna tråd med "Finns det några tjejjer på forumet"-tråden...

Tjejer skall vara karikatyrer på de fördomar som finns kring hur en tjej är... samma sak med killarna!

Så jag kommer förmodligen att sälja platina direkt. Snygg, sexig, bögig, porrig, fjantig, blond, krulligt hår, under 17 bast, långt hår... som sagt jag kommer att sälja platina bara jag viftar på rumpan lite. ;-)

Men,, för att vara lite mer seriös så är det viktigt att man framstår som seriös och att man står för sin person. (plus det jag nyss nämnt,, hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör till dom (eller är jag ensam?) som tror att det existerar (om än några få) skivbolag som faktiskt ger ut musik som dom tycker om. Island Records gjorde t.e.x. så med Nick Drake, fast han floppade, även om det nu var ganska länge sen. Bokförlag är ju så iallafall, dom ger t.ex. ut Big Brother Carolins bok för att kunna finansiera lovande poeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

... om det gäller indiepop så måste nördfaktorn vara där med alla sina attribut med hängade lugg, neråtriktade blickar i någon sorts fånig "jag är ett psykbryt attityd" etc klädstil och allt som hör därtill...r&b/soul (skitnödigvrål) ... de attribut som heavy/death metal etc består av för det är så löjligt och skrattretande så man kräks av skam för manssläktet ibland,pubis erectus in aeterna anus!

😎😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man behöver inte kunna spela en enda ton eller sjunga. Har ni hört Pascal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man behöver inte kunna spela en enda ton eller sjunga. Har ni hört Pascal?

Nej precis, det räcker faktiskt med att vara sjukligt passionerad i det man gör. Men det måste höras att man är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man behöver inte kunna spela en enda ton eller sjunga. Har ni hört Pascal?

Nej precis, det räcker faktiskt med att vara sjukligt passionerad i det man gör. Men det måste höras att man är det.

Precis! Det är det som är det mest intressanta med konst. Vad är en snygg tavla? Vad är en bra låt?

Personligen lyssnar jag på band där det finns duktiga musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man behöver inte kunna spela en enda ton eller sjunga. Har ni hört Pascal?

Nej precis, det räcker faktiskt med att vara sjukligt passionerad i det man gör. Men det måste höras att man är det.

Precis! Det är det som är det mest intressanta med konst. Vad är en snygg tavla? Vad är en bra låt?

Personligen lyssnar jag på band där det finns duktiga musiker.

Och jag struntar i om artisten/bandet kan spela eller inte (jag uppskattar båda) så länge de förmedlar en känsla.

Jag vet inte hur gubbarna på skibolag resonerar, jag tror att det är väldigt individuellt. Men jag tror inte att det hjälper att skicka demos till Sony BMG och Virgin, om man inte är orimligt bra/unik. Däremot kan man definitivt bli signad på småbolag med en demo. Det hände mitt band. Se bara till att skicka skivorna till rätt ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, man behöver inte kunna spela en enda ton eller sjunga. Har ni hört Pascal?

Nej precis, det räcker faktiskt med att vara sjukligt passionerad i det man gör. Men det måste höras att man är det.

Hlååer av princip inte med Mornel... ;-) Men nu måste jag väl erkänna att detta är en av de faktorer som är viktiga, att man agerar ut sin passion! Annars så måste man ha fysiska attribut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Olika för olika genrar.

Som någon sa, vissa typer av bolag ser inte varje artist som en kassako på kort (eller lång sikt) utan tänker mer på artisten som bra för bolaget, att man höjer sin status.

Detta är dock ovanligt, kort sagt letar man efter det som säljer och det varierar också så klart med genre. Men att det bara skulle handla om utseende som nån sa är löjligt.

Vad spelar du för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det beror väl på vilken musik du gör.

framför allt så är det ju säkert roligare att ha med mindre alternativ att göra, mer att säga till om, mindre fokus på att man ska va en produkt.

Att spela mycket live är mitt tips, men det beror ju på vilken genre man håller sig inom. Skicka demos till stora bolag känns meningslöst,

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vilket bolag det var men snubben som lyssnade på demos gav varje demo ungefär 3 sekunder för att bedömma om det var något att ha. Det kan ju hända att han spelade "tuff" bara för att TV-teamet var där men ger man inte musiken mer chans än så... 😕 För mig är egentligen en lyssning ingen lyssning.

Edit:

Fast jag kan ju förstå att om man får in 500 demos per månad så hinner man inte med allt. Men ändå...

Det där är ganska enkelt, skivbolaget är ute efter en viss stil och på 3 sek har man lätt fått en uppfattning om JA/NEJ/KANSKE.

Visserligen lyssnar bolagen längre än 3 sek på interessantare saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika för olika genrar.

Som någon sa, vissa typer av bolag ser inte varje artist som en kassako på kort (eller lång sikt) utan tänker mer på artisten som bra för bolaget, att man höjer sin status.

Detta är dock ovanligt, kort sagt letar man efter det som säljer och det varierar också så klart med genre. Men att det bara skulle handla om utseende som nån sa är löjligt.

Vad spelar du för musik?

vi spelar nån form av funkig pop. Refränger med falsettstämmor som sätter sig i huvet på folk.

Vår starka sida ligger på våra låtar. Vi har defenitivt en egen stil, är nyskapande. Inspelningarna är bra. Svaga sidan är att vi inte har någon speciell image. Lugna personer. Rätt tråkiga live rätt ut sagt. Men ska jobba på det 😄.

Någon som har förslag på skivbolag? Om man tänker utifrån min konstruktiva bild av oss själva 😆

jätteschysst om jag får tips! oberoende skivbolag, allt.

tack för alla svar förresten!! detta måste vara sveriges socialaste forum 😄 / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...