Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

I min burk sitter förtillfället 2Gb men funderar starkt på att upgradera till 4Gb. Det kostar ju numera inte så mycket, så varför inte maxa? Jag undrar om någon av er kör med så mycket minne i burken... har läst nånstans att windows kan få problem vid mer än 3Gb. Mitt operatisystem är XP SP2.

Annons
Postat

Hej!

Problemet är väl sådant att windows xp stödjer väl max 3 gb i ram. Vet inte om detta går o öka på nåt sätt,det blir antagligen annorlunda när Vista kommer,om någon nu vill köpa det hehe.

Postat

Windows xp stöder 4Gb. Sedan om ditt moderkort och kretsarna där gör det är en annan sak. Kan man köra 64-bitars operativ på det så kan man lätt använda 4Gb. Att sedan xp bara rapporterar 3.5Gb är ett annat skojigt Microsoft-problem...

Postat
Windows xp stöder 4Gb. Sedan om ditt moderkort och kretsarna där gör det är en annan sak. Kan man köra 64-bitars operativ på det så kan man lätt använda 4Gb. Att sedan xp bara rapporterar 3.5Gb är ett annat skojigt Microsoft-problem...

Gör XP verkligen det!? Vad jag har lärt mig så städjer XP "by default" endast 2gb, och med en liten sk. växel så kan man dedikera ytterligare 1gb till os. Men inte mer....

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Definitionsproblem på "stöder" 😄. Nåväl, sök om detta, har diskuterats tidigare då jag bl.a quoterat sakkunniga källor. Anyway, Windows går inte sönder (=stöder) av 4GB, men 2GB understöds och 1GB får man med nämnda "växel".

Detta gäller 32-bits operativsystemet. Med 64-bitars är situationen helt annan.

edit: sök på t.ex "boot.ini" på forumet, om jag int ekommer helt fel ihåg.

Redigerat av tsmalmbe
Postat

Jodå xp stöder 4GB. Men om hårdvaran inte gör det spelar det ingen roll. Sedan kan man roa sig med att lägga till olika växlar (t.ex. /3GB och /PAE). Men man skall nog vara lite försiktig eftersom risken finns att utrymmet som grafikkort och annat som är kopplat till operativet kan få så lite plats att de inte laddar alls (blir bara 1GB kvar...). Så gör du det, lär dig hur man startar i safe mode.

Vill man få lite mer att läsa kan man kolla denna bloggen som ger lite svar på tal. Ger den några enkla svar till musiker? Nej.

/3GB articles

(För er som inte håller på med programmering så är MSDN = Microsoft Developers Network)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.