Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!!

Jag har ett par frågor som jag aldrig fått några direkt bra svar på 😎

tänkte fråga dom här så kanske man kan lägga dem åt sidan....

Det vore jättesnällt om ni som vet kunde kommentera något....

(Jag anväder Logic Audio 5.5 föresten)

1.

Ska man använda trackreglarna eller masterregeln när masterkanalen klipper? har fått många olika svar här....

...eller ska masterregeln ALLTID vara på 0db oavsett vad?

gör det något om masterregeln är på -5db (mastern klipper dock på inputen)...

någon sa att detta påverkar limitern och alla mina inserts på masterkanalen på ett dåligt sätt medan någon annan sa att det gör det inte alls 😄

2.

Ett exempel är att man har har masterregeln på -5db och sedan använder en limiter med ett tak på 0db...då hamnar ju mastern slutligen på -5db....om jag sedan höjer mastern till 0db då blir ju volymen lika

hög som om jag hade haft mastern på 0db hela tiden...är detta helt fel sätt att arbeta på?

3.

Vilket av dessa sätt är bäst när man ska exportera filen med dithering? en kille sa att masterregeln är tvungen att vara på 0db!! (i alla fall om man använder en 3e part limiter)

4.

Hur hög ska signalen vara på inputen till masterkanalen innan man använder limitern? kan den vara väldigt låg eller ska man sträva efter att ha en så stark signal som möjligt?

5.

Hur viktigt är det att alltid försöka få så mycket GAIN som möjligt från softsyntharna man använder? skall man fylla VU mätaren upp till 0db? eller spelar detta mindre roll?

6.

Skall man undvika att masternkanalen klipper över huvud taget? kan detta förstöra mitt ljudkort?

tack för att ni tog er tid att läsa detta....

Fredrik

Redigerat av rymdis
Annons
Postat
6.

Skall man undvika att masternkanalen klipper över huvud taget? kan detta förstöra mitt ljudkort?

Nej , men kanske dina högtalare om du spelar på för hög volym.

Sedan rent generellt , Ha en limiter på masterregeln som inte trycker upp volymen utan ENBART ser till att nollan hålls eller kanske -0,1 för att vara på säkra sidan.

Detta gäller när du komponerar och mixar , masterregeln skall då INTE slå över så med andra ord när du har mixat klart alla individuella spår stänger du av Limiter och drar ned masterregel så att den inte klipper och bouncar.

Sedan kommer Masteringsbiten där du tar tillbaka all volym du förlorade med Multibands-kompressor , Eq , Stereowidening , Limiter m.m m.m vad man anser att låten behöver i masteringsskedet.

Ett annat tips är att ställa ALLA reglar FÖRUTOM masterregeln på -6 db i autoloaden och sätta en limiter på masterregeln med + 6db gain.På detta sätt är du nästan alltid under nollan när du mixar och har gott om Headroom när du sedan skall mastra ( Ännu hellre någon annan )..

Skälet till att ha Limiter på +6 db är att du tydligare kan höra hur din låt kommer att vara mastrad.

Postat

tack för svaret....

men om jag sätter alla reglarna på -6db (förutom masterregeln) och tex ska börja med bastrumman, hur hög skall signalen vara på den kanalen då? skall VU mätaren vara vid 0db? eller ska jag sänka volymen på softsynthen?

Fredrik

Postat
men om jag sätter alla reglarna på -6db (förutom masterregeln) och tex ska börja med bastrumman, hur hög skall signalen vara på den kanalen då?

Använd öronen.Om det inte klipper eller distar så är det ingen fara.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Trots att du inte hör klipp eller dist (pga lyssning eller nåt annat), blir fortsatta steg i processen krångliga om utgångspunkten är dålig. Senast i masterkomprimeringen kan nåt dist "som vi nu inte hörde" bli stärkt, och där sitter du sen som pinnen i skiten.

Nä, inte hjälpte jag nu till med så mycket här, bara vill påpeka att allt du hör eller inte hör bara är en del av sanningen.

Så beror det ju på förstås vart man vill komma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.