Zyan Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 (redigerat) Vill koppla ihop min Pioneer vsx 511 reciever med helst den koaxiala utgången på mitt 0404 (kan ta digitala om det inte går på något annat sett). Tanken är att lyssna på musik på så vis medans de analoga ska gå till monitorer. Vet bara vad s/p dif står för...vet inte om alla recivers klarar det eller vad det är för digitalt interface. Har pillat runt i patchen men inte fått det att låta. Har ställt in en ingång på recivern på optisk motagning och en annan på coaxial. Så den delen är rätt. Så om det går så är det någon inställning i patchen jag missat. So long Zyan Redigerat 1 juni 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 Men du har kopplat ihop med en kabel? Optisk eller koax? Vilket ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 1 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2006 (redigerat) Ehh...klart jag har kabel. Eller båda sorter såklart. Både koaxial och optisk ut går till recievern på respektive rätt ingång. Dubbelkollat. Har ett e-mu 0404 som jag sa. Redigerat 1 juni 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 1 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2006 Jag börjar bli tokig... Kan någon svara om det ska gå?? Kanske inte är kompatibla med varandra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 Om du har kopplat allt rätt så borde det ju vara något i patchmixern ja, dvs om din förstärkare överhuvudtaget kan ta emot s/pdif, det har jag ingen koll på. Har du provat att lägga en send till koaxiala utgången från den "virtuella" asio-utgången? På min patchmixer heter den ASIO 31/32 men du kanske har andra inställningar. Den borde vara till vänster i mixern iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 1 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2006 Tack.. Jag har inte använt den utgången....asio 31/32 för att den ger inget peak-utslag. Kanske måste mixa signalen till den först. Hur ställer man in patchmix för att få någon signal till 31/32...det är ju en input. Jag vill ha ut ljudet?? Vet inte om förstärkaren kan ta emot s/p dif. Har sökt men inte funnit något.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 Det funkar för mig att skicka asio 31/32 till hörlursutgången iaf, så att jag kan reglera vad som ska höras i medhörningen när någon spelar in. Men jag blir tveksam på hur jag har gjort nu och sitter inte vid studiodatorn så att jag kan kolla... Tror iaf att jag gjort så att jag lagt en send till hörlursutgången som aux 1, och sen drar upp aux 1 på asio 31/32 och de ingångar som ska vara med i medhörningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 1 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 1 juni 2006 Har du en hörlursförstärkare som klarar s/p dif?? Förstår inte hur du har kopplat.. Jag la min send på kanalen under peakmetern...men den ger inget utslag i denna kanal Ska man behöva sända till den först? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 Nej, det finns en inbyggd hörlursförstärkare i EMU 1820, det är den jag skickar signalen till. Senden ligger inte på själva effektspåret, utan i aux-"racket" som ligger över mastervolymen och under den där inforutan. Där har jag lagt en send till hörlursutgången på aux 1, prova att lägga en send till s/pdif där. Sen drar du på aux 1 på asio 31/32 tills det låter. Jag kan ha helt fel, som sagt har jag inte rätt dator tillgänglig just nu. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 2 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2006 Det funkar verkligen inte. Har redan provat att lägga en send på den kanalen innan tappen, men det hjälpte inte. Jag vill ha ut wave kanalen till recivern, lagt en send to spdif men det hjälpte inte. Kan man då säga att den inte kan läsa spdif? Man jag undrar vad har du då kopplat till utgången på spdif? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 2 juni 2006 Dela Postat 2 juni 2006 Man jag undrar vad har du då kopplat till utgången på spdif? Ingenting just nu. Har ingen anläggning med optisk ingång, annars hade jag nog velat använda den för referenslyssning. 😆 Min spdif-utgång är alltså optisk, du verkar ju ha koaxial vilket jag antar är vanligare? Eller nu när jag tänker efter har jag två spdif-utgångar... en optisk på breakoutboxen och en koaxial på pci-kortet. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 2 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2006 (redigerat) Du har nog båda. Men hur vet du då att du får ut ljud i den om du inte har något inkopplat i den? Redigerat 2 juni 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 2 juni 2006 Dela Postat 2 juni 2006 Du har nog båda. Men hur vet du då att du får ut ljud i den om du inte har något inkopplat i den? Det vet jag inte, har ju aldrig provat. Men jag antar att det ska gå genom att bara dra en kabel mellan dem egentligen. Det där med sendar borde vara helt onödigt om allt står rätt till. Du har ingen annan anläggning som du kan prova att koppla med spdif? Det kan ju vara fel i ditt ljudkort i värsta fall, eller så är det bara så att din förstärkare är pajko. Det borde ju egentligen bara vara så att du kan koppla en sladd mellan dem så ska det komma ljud. Nu fick jag en liten minnesbild av att det står något om spdif i optionsmenyn på patchmixern, den som finns bredvid New Session och Open Session och har en cirkel/boll som symbol. Där kan man ju ställa in lite grejer med midi och samplingsfrekvens och så, och jag har alltså för mig att det finns något med spdif där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 2 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 2 juni 2006 MM...där kan du välja om det ska vara spdif eller det andra saken som är nån form av annan kodning. E nånting... Har provat båda...och optiska ingången funkar, kör med kexbox 360 in där utan problemas. Har gooooglat och letat efter om vsx 511 klarar spdif men inte funnit något...den är ju fyra år gammal så det är förståligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 2 juni 2006 Dela Postat 2 juni 2006 har du testat att köra analogt? funkar några av dina ingångar? En sak, som slog mig tidigt iofs,, har recievern alltså digital utgång? Inte så vanligt väl? Vanligare med digital ingång.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.