Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om jag har många olika slingor i playlistan så får CPU:en fnatt och det låter något alldeles förfärligt.

Man måste många gånger exportera filen till mp3 för att kunna lyssna på låten utan allt brus och knattrande.

Vad kan detta bero på egentligen?

Har P4 2.4 Ghz och tycker nog den bör räcka för att kunna använda FL Studio:

Har dock endast 512 RAM i burken.

Någon som upplevd samma sak och löst problemet?

Redigerat av Oliver
Annons
Postat (redigerat)

Beror ju på vad det är för slingor du har, tex om du har 6 slingor gjorda i 3xosc så borde det inte ta nån cpu alls, men däremot om du kör tex 6 slignor och med olika kanaler på en z3a+ eller liknande vst så slukar det fett med cpu...Tänk på att 512 RAM inte är sådär jättemycket.

Edit: Om du går in på audio settings och ökar buffer length så kanske ditt brus och knaster försvinner, men cpu användningen kommer nog vara densamma.

Redigerat av Cloudsurfer
Postat (redigerat)

För att klargöra eventuella missförstånd. Du får inte mer kraft att driva vst syntar eller effekter av att köpa mer ram. Ram hjälper huvudsakligen till när du vill jobba mycket med samplingar.

Du kanske även kan optimera ditt windows lite. Tänk på att antivirusapplikationer etc knaprar i sig en hel del. Försök stänga ner så många program som möjligt när du kör ditt musikprogram så kan du nog få loss lite till. Sedan finns det ju andra optimeringsmöjligheter.

Se över vilka instrument du kör, en del är riktigt tungdragna och det kanske är möjligt att köra något annat instrument istället, då du kan få ett bra motsvarande ljud från det. Är det riktigt illa kan du börja dra ned t.ex. release-värdet på syntens envelop och om möjligt dra ned rösterna som synten använder. Stäng gärna även av syntarnas egna interna effekter och använd send effekter i din sequencer istället.

EDIT: Latencyn var redan täckt ovan.

Redigerat av Neko
  • 2 veckor senare...
Postat

Jag hör dig broder! Vet hur det känns... 😆

Jag har 1.2 GHZ/512 RAM.

Kan nog ha 3 st vsti's igång utan problem, skulle jag råka trycka på FX-knappen (gud förbjude) o välja lite compression etc så brakar helvetet loss.

Värst av alla som jag varit med om är nog "trance anthem" i z3ta.. Kosse Jesus! 😉

En trumma låter som något 7-sekunders jagvetintevad.. är så trött på det..

Har pillat lite på ovan nämda inställningarna, men det gjorde saken bara värre, antagligen beroende på min okunskap om de rätta inställningarna 😮

Mitt tips är att köpa bättre dator, det tänker iaf jag göra!

Senare i livet

Postat

Jag har en AMD64 3000+ och 1024 i RAM, ändå brukar det låta så. Fast det är bara när det är riktigt många grejer i luften.

Postat
Jag har en AMD64 3000+ och 1024 i RAM, ändå brukar det låta så. Fast det är bara när det är riktigt många grejer i luften.

Ja allt beror på ju på hur mycket man kör samtidigt

Cleff (oregistrerad)
Postat

jag har 3,5ghz och 1024 ram och får också sånt där brusljud om jag kör till exempel 6 kanaler med Sytrus synthar, men det är mycket bättre i FL Studio 6...vet inte varför.

Postat
jag har 3,5ghz och 1024 ram och får också sånt där brusljud om jag kör till exempel 6 kanaler med Sytrus synthar, men det är mycket bättre i FL Studio 6...vet inte varför.

Hehe, händer mig också när jag kör som i det projekt jag håller på med nu, kanske 4 z3a+, en juno x2, en knork och en legacy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.