alexfree Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Hej! Behöver lite vägledning!?! Jag vet inte vad mitt nästa steg är för att bli bättre och utvecklas mer....Det är så att jag har ett ok ljudkort (audigy), jag har sonar 3 producer edition, The grand, Virtual Guitarist och en Roland JV-1010. Jag tycker att ljudkvaliten nu på instrumenten är ok och jag har funderat länge på att köpa en mik och mikpreamp, men pga mitt rum har så dålig akustik inte valt det steget. Jag har också funderat på att köpa ett "riktigt" par högtalare, men frågan är om man blir bättre på att göra musik? Vad tycker ni eller vad skulle ni gjort? Jag menar man kan köpa mycket saker, som mixerbord, högtalare, nya vst, etc men blir man bättre för det....Det är kanske bara att lyssna o lyssna o lyssna o lyssna på allting för att komma nånvart....jag har också tänkt på att gå in i en studio o fråga om man kan sitta i ett hörn under en lördag och bara titta o vara med för att lära!?!? //Alex
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Hej! Behöver lite vägledning!?! Jag vet inte vad mitt nästa steg är för att bli bättre och utvecklas mer....Det är så att jag har ett ok ljudkort (audigy), jag har sonar 3 producer edition, The grand, Virtual Guitarist och en Roland JV-1010. Jag tycker att ljudkvaliten nu på instrumenten är ok och jag har funderat länge på att köpa en mik och mikpreamp, men pga mitt rum har så dålig akustik inte valt det steget. Jag har också funderat på att köpa ett "riktigt" par högtalare, men frågan är om man blir bättre på att göra musik? Vad tycker ni eller vad skulle ni gjort? Jag menar man kan köpa mycket saker, som mixerbord, högtalare, nya vst, etc men blir man bättre för det....Det är kanske bara att lyssna o lyssna o lyssna o lyssna på allting för att komma nånvart....jag har också tänkt på att gå in i en studio o fråga om man kan sitta i ett hörn under en lördag och bara titta o vara med för att lära!?!? //Alex mitt bästa tips är: x bli arbetslös x lär dig koka kaffe x skaffa en mp3spelare första punkten är för att få tid till musiken andra punkten för att klara 20-timmars dygn tredje punkten för att få inspiration alltså: ingen inspiration - ta en promenad i skogen med mp3spelaren ingen tid - bli arbetslös ingen ork - drick kaffe sen det sista du sa var en utmärkt idé! tror ja ska prova de faktiskt!
Mindrunner Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Det är väl som dom brukar säga "det har spelats in kanon skivor på porta studios" antingen har man väl "det" fast det är klart med rätt verktyg så kan man ju bli bättre om man åker halvhyfsat slalom på vanliga skidor och tar ett par carving så åker man ju bättre.... 😕
tordA Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 det mesta är "bara" hårt arbete. du rabblar upp en massa datajox, dom formar ljudet, DU formar musiken genom att spela, spela, öva, spela, spela, öva, spela, spela, öva, spela, spela, öva! men bara så länge det är kul, blir det tråkigt, gör nåt annat ett tag.
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 det mesta är "bara" hårt arbete. du rabblar upp en massa datajox, dom formar ljudet, DU formar musiken genom att spela, spela, öva, spela, spela, öva, spela, spela, öva, spela, spela, öva! men bara så länge det är kul, blir det tråkigt, gör nåt annat ett tag. precis.. är det tråkit lär man sej ändå ingenting... gäller att ha motivation.. lyssna på sånt du gillar o ge dej fan på att du ska låta lika bra! där har du en motivation o sätta tänderna i 😕 annars kan man, om man har gott om tid dvs, vänta ut inspirationen och motivationen... men de kan ta allt ifrån 1 minut till 20 år... så du får helt enkelt lura fram den... att köpa massa jox e nog inget som gör dej till en bättre musiker... snarare fattigare... lägg pengarna på öl eller vad som helst för att komma bort från musiken ett tag... de hjälper ibland... min formel ser ut så här tråkiga bussar + a state of trance = inspiration + motivation inspiration + motivation + kaffe + tid i studio = bra produkt sen har jag en formel som ser ut så här som jag använder rätt ofta... öl + vänner + musik = inspiration
Tobbe Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Det är sant att man inte kan köpa sig bättre (dock vackrare) 😆 , men att köpa nya roliga saker ger ofta en massa inspiration. Annars ett tips om du värlkligen vill köpa något kan vara att byta ljudkort. Audigy är ju inte direkt känt som et bra ljudinspelningskort, så du kanske får mindre latency och mindre brus.
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Annars ett tips om du värlkligen vill köpa något kan vara att byta ljudkort. Audigy är ju inte direkt känt som et bra ljudinspelningskort, så du kanske får mindre latency och mindre brus. det har du rätt i! sen ang. högtalare så beror det helt på vad du har för några nu... känner du att du är nöjd med dem du har kanske det är onödigt att byta men har du däremot endast ett par små högtalare som eventuellt följde med datorn bör du kanske investera i ett par nya... såg ett par på baksidan av metro igår för 3000 kr som e helt ok har ja hört. http://www.jam.se har dem ...
Lundin Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Det enda tips jag kan ge är att lyssna på så mycket favoritmusik i ditt system som möjligt och använd som referens när du skapar eget. Skaffa en EQ-karta över vilka frekvenser olika instrument ligger inom och träna dig på att använda reverb för att skapa djup, var inte heller rädd att prova drastiska inställningar när du letar efter ett visst ljud.. Det är också ganska bra att spela in olika mixar av samma låt, döpa dom till t.e.x Hypersong_Mix_1_EQ+maxkompressor o.s.v för dom speciella inställningarna du gjort.. låta musiken vila några dagar, sedan lyssna igen... det första intrycket du får då vid första lyssningen brukar vara en bra riktlinje för hur du ska gå vidare med din mixningsträning. Problemet är att det tar lång tid att översätta det man hör i högtalarna/monitorerna och själv kunna använda sig informationen för att få ett liknande slutljud och det är inte alltid självklart att man hör hur andra har gjort en viss sak eller vad dom använt för utrustning. Träning ger färdighet
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Det är också ganska bra att spela in olika mixar av samma låt, döpa dom till t.e.x Hypersong_Mix_1_EQ+maxkompressor o.s.v för dom speciella inställningarna du gjort.. låta musiken vila några dagar, sedan lyssna igen... det första intrycket du får då vid första lyssningen brukar vara en bra riktlinje för hur du ska gå vidare med din mixningsträning. Jag har aldrig fattat hur folk gör de... ändrar ni bara arrangemanget eller även andra ljud? för mej slutar det alltid med att jag kommer på nya grejer att lägga till.. o då orkar jag inte gå tillbaks till varje version och ändra de. förresten.. man kan itne ha '+'-tecken i filnamn 😆
Swell Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Skaffa en EQ-karta över vilka frekvenser olika instrument ligger inom Jag har, 😆 utan framgång, försökt hitta en eq-karta på nätet. Det stod en del om det i senaste nummret av Studio, men den var långt ifrån tillräcklig. Kan någon tipsa mig om webbsida eller bok? /Swell 😆
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 __________________________________________________________________ Kick Drum Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around 5-7kHz to add some high end. 50-100Hz ~ Adds bottom to the sound 100-250Hz ~ Adds roundness 250-800Hz ~ Muddiness Area 5-8kHz ~ Adds high end prescence 8-12kHz ~ Adds Hiss Snare Try a small boost around 60-120Hz if the sound is a little too wimpy. Try boosting around 6kHz for that ' snappy' sound. 100-250Hz ~ Fills out the sound 6-8kHz ~ Adds prescence Hi hats or cymbals Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. To add some brightness try a small boost around 3kHz. 250-800Hz ~ Muddiness area 1-6kHz ~ Adds presence 6-8kHz ~ Adds clarity 8-12kHz ~ Adds brightness Bass Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz. 50-100Hz ~ Adds bottom end 100-250Hz ~ Adds roundness 250-800Hz ~ Muddiness Area 800-1kHz ~ Adds beef to small speakers 1-6kHz ~ Adds presence 6-8kHz ~ Adds high-end presence 8-12kHz ~ Adds hiss Vocals This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal. However...Apply either cut or boost around 300hz, depending on the mic and song.Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity. 100-250Hz ~ Adds ' up-frontness' 250-800Hz ~ Muddiness area 1-6kHz ~ Adds presence 6-8kHz ~ Adds sibilance and clarity 8-12kHz ~ Adds brightness Piano Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity. 50-100Hz ~ Adds bottom 100-250Hz ~ Adds roundness 250-1kHz ~ Muddiness area 1-6kHz ~ Adds presence 6-8Khz ~ Adds clarity 8-12kHz ~ Adds hiss Electric guitars Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost around 300hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3kHz to add some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around 6kHz to add presence. Try boosting around 10kHz to add brightness. 100-250Hz ~ Adds body 250-800Hz ~ Muddiness area 1-6Khz ~ Cuts through the mix 6-8kHz ~ Adds clarity 8=12kHz ~ Adds hiss Acoustic guitar Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300Hz. Apply small amounts of cut around 1-3kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost around 5kHz to add some presence. 100-250Hz ~ Adds body 6-8kHz ~ Adds clarity 8-12kHz ~ Adds brightness Strings These depend entirely on the mix and the sound used. 50-100Hz ~ Adds bottom end 100-250Hz ~ Adds body 250-800Hz ~ Muddiness area 1-6hHz ~ Sounds crunchy 6-8kHz ~ Adds clarity 8-12kHz ~ Adds brightness __________ EQ Tables 50Hz 1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, toms, and the bass. 2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on bass lines in Rap and R&B. __________ 100Hz Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments. Increase to add fullness to guitars, snare. Increase to add warmth to piano and horns. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity. __________ 200Hz 1. Increase to add fullness to vocals. 2. Increase to add fullness to snare and guitar (harder sound). 3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments. 4. Reduce to decrease gong sound of cymbals. __________ 400Hz 1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume. 2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms). 3. Reduce to decrease ambiance on cymbals. __________ 800Hz 1. Increase for clarity and "punch" of bass. 2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars __________ 1.5KHz 1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass. 2. Reduce to remove dullness of guitars. __________ 3KHz 1. Increase for more "pluck" of bass. 2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar. 3. Increase for more attack on low piano parts. 4. Increase for more clarity / hardness on voice. 5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals. 6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars __________ 5KHz 1. Increase for vocal presence. 2. Increase low frequency drum attack (foot/toms). 3. Increase for more "finger sound" on bass. 4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars. 5. Reduce to make background parts more distant. 6. Reduce to soften "thin" guitar. __________ 7KHz 1. Increase to add attack on low frequency drums (more metallic sound). 2. Increase to add attack to percussion instruments. 3. Increase on dull singer. 4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass. 5. Reduce to decrease "s" sound on singers. 6. Increase to add sharpness to synthesizers, rock guitars, acoustic guitar and piano. __________ 10KHz 1. Increase to brighten vocals. 2. Increase for "light brightness" in acoustic guitar and piano. 3. Increase for hardness on cymbals. 4. Reduce to decrease "s" sound on singers. __________ 15KHz 1. Increase to brighten vocals (breath sound). 2. Increase to brighten cymbals, string instruments and flutes. 3. Increase to make sampled synthesizer sound more real. __________ Frequency asked questions... Low Bass: anything less than 50Hz This range is often known as the sub bass and is most commonly taken up by the lowest part of the kick drum and bass guitar, although at these frequencies it' s almost impossible to determine any pitch. Sub bass is one of the reasons why 12" vinyl became available: low frequencies require wider grooves than high frequencies - without rolling off everything below 50Hz you couldn' t fit a full track onto a 7" vinyl record. However we do NOT recommend applying any form of boost around this area without the use of very high quality studio monitors (not home monitors - there is a vast difference between home nearfield and studio farfield monitors costing anywhere between £5,000 and £20,000). Boosting blindly in this area without a valid reference point can and will permanently damage most speakers, even PA systems. You have been warned! Bass: 50-250Hz This is the range you' re adjusting when applying the bass boost on most home stereos, although most bass signals in modern music tracks lie around the 90-200Hz area with a small boost in the upper ranges to add some presence or clarity. Muddiness/irritational area: 200-800Hz The main culprit area for muddy sounding mixes, hence the term ' irritational area' . Most frequencies around here can cause psycho-acoustic problems: if too many sounds in a mix are dominating this area, a track can quickly become annoying, resulting in a rush to finish mixing it as you get bored or irritated by the sound of it. Mid-range: 800-6kHz Human hearing is extremely sensitive at these frequencies, and even a minute boost around here will result in a huge change in the sound - almost the same as if you boosted around 10db at any other range. This is because our voices are centred in this area, so it' s the frequency range we hear more than any other. Most telephones work at 3kHz, because at this frequency speech is most intelligible. This frequency also covers TV stations, radio, and electric power tools. If you have to apply any boosting in this area, be very cautious, especially on vocals. We' re particularly sensitive to how the human voice sounds and its frequency coverage. High Range: 6-8kHz This is the range you adjust when applying the treble boost on your home stereo. This area is slightly boosted to make sounds artificially brighter (although this artificial boost is what we now call ' lifelike' ) when mastering a track before burning it to CD. Hi-High Range: 8-20kHz This area is taken up by the higher frequencies of cymbals and hi-hats, but boosting around this range, particularly around 12kHz can make a recording sound more high quality than it actually is, and it' s a technique commonly used by the recording industry to fool people into thinking that certain CDs are more hi-fidelity than they' d otherwise sound. However, boosting in this area also requires a lot of care - it can easily pronounce any background hiss, and using too much will result in a mix becoming irritating. __________________________________________________________________
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Schysst och generöst Carl B! 😆😆😮 /Swell Inga problem 😄 ... den har jag haft användning för många ggr! Kopiera över texten till en fil o spara!
Claes Holmerup Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Här finns en liten utredning som kanske kan vara av intresse, om frekvensomfång hos olika instrument - dock enbart grundtoner och inte övertonerna... Finns det någon liknande där man har tagit hänsyn till övertonsspektrat också? http://www.tnt-audio.com/topics/frequency_e.html
hammagrella Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Hej! Behöver lite vägledning!?! Jag vet inte vad mitt nästa steg är för att bli bättre och utvecklas mer....Det är så att jag har ett ok ljudkort (audigy), jag har sonar 3 producer edition, The grand, Virtual Guitarist och en Roland JV-1010. Jag tycker att ljudkvaliten nu på instrumenten är ok och jag har funderat länge på att köpa en mik och mikpreamp, men pga mitt rum har så dålig akustik inte valt det steget. Jag har också funderat på att köpa ett "riktigt" par högtalare, men frågan är om man blir bättre på att göra musik? Vad tycker ni eller vad skulle ni gjort? Jag menar man kan köpa mycket saker, som mixerbord, högtalare, nya vst, etc men blir man bättre för det....Det är kanske bara att lyssna o lyssna o lyssna o lyssna på allting för att komma nånvart....jag har också tänkt på att gå in i en studio o fråga om man kan sitta i ett hörn under en lördag och bara titta o vara med för att lära!?!? //Alex Ser i din fråga att du skriver "nästa steg för att blir bättre och utvecklas mer..." och "blir man bättre för det...." VAD är det du vill bli bättre på? Fundera ett varv på vad du vill åstadkomma lite mer konkret. Det behöver inte vara definitivt, men åtminstone ett delmål. Typ, exempel: 1. Bli # 1 på elektronisk musik i Europa, sälja MASSOR (xx ex.) till en smal publik 2. Göra klart 4 låtar med sång och musik i lyssningsbart demoformat 3. Bli nya Max Martin, bli rik 4. Bli "månadens demopostare" på Studio Forum 5. Göra en demoplatta med 2 sommarreggaehårdrocklåtar och skicka till Sthlm Records 6. Producera en platta, få skivkontrakt, åka på turné i höst 7. Spela in något som låter exakt som Donald Fagen 8. Spela in vadsomhelst och få låten nerladdad från nätet mer än 100 gånger på en månad 9. Lira mungiga i ett lajvband ...eller nåt annat. Jag menar att börja med att hänga i en studio kanske inte är rätt medicin om du främst siktar på #9 och att börja jamma på balalajka med polarna kanske inte är nästa steg om du går stenhårt för #1 (även om jag personligen tycker att lira på något sätt tillsammans med andra musicierande, är grunden till det mesta) Så, alltså, ja... Känner att jag låter som en managementkonsult här nästan 😎
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 1. Bli # 1 på elektronisk musik i Europa, sälja MASSOR (xx ex.) till en smal publik2. Göra klart 4 låtar med sång och musik i lyssningsbart demoformat 3. Bli nya Max Martin, bli rik 4. Bli "månadens demopostare" på Studio Forum 5. Göra en demoplatta med 2 sommarreggaehårdrocklåtar och skicka till Sthlm Records 6. Producera en platta, få skivkontrakt, åka på turné i höst 7. Spela in något som låter exakt som Donald Fagen 8. Spela in vadsomhelst och få låten nerladdad från nätet mer än 100 gånger på en månad 9. Lira mungiga i ett lajvband 1 000 är nog mer rimligt... 100 kan man ta på en dag... har jag gjort med ett par promos...
Jazzman Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 (redigerat) Kick Drum Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around 5-7kHz to add some high end. 50-100Hz ~ Adds bottom to the sound 100-250Hz ~ Adds roundness ........ ojoj, tack Var hittade du det? Kanske finns mer att lära.. http://www.tnt-audio.com/topics/frequency_e.html Bra länk det också 😛 Redigerat 15 juni 2004 av Jazzman
Carl_B Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 ojoj, tack Var hittade du det? Kanske finns mer att lära.. har legat på min hdd ett bra tag.. kommer inte ihåg..
Jazzman Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 ojoj, tack 😛 Var hittade du det? Kanske finns mer att lära.. har legat på min hdd ett bra tag.. kommer inte ihåg.. okej Jag håller med hammagrella om att mycket utveckling och erfarenhet fås genom att lira med andra, och ha kul såklart 🙂
Lundin Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Tja..hittade den här länken efter lite letande..kanske kan vara nåt? EQ Tutorial
Stinkey (oregistrerad) Postat 15 juni 2004 Postat 15 juni 2004 Mitt råd äratt göra låtar, mer låtar och ännu mer låtar. Dom muskialiska idéerna kommer oftare och oftare om man tvingar fram dom. Det är som att skjuta tio bollar mot mål. Chansen att få in en är större än om man skjuter ett skott. (Undra varför denna liknelse kom upp i mitt huvud?) Fantasi slår bra prylar. (Fast bra prylar och fantasi är ännu bättre.)
Lundin Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Mitt råd äratt göra låtar, mer låtar och ännu mer låtar. Dom muskialiska idéerna kommer oftare och oftare om man tvingar fram dom. Det är som att skjuta tio bollar mot mål. Chansen att få in en är större än om man skjuter ett skott. (Undra varför denna liknelse kom upp i mitt huvud?) Fantasi slår bra prylar. (Fast bra prylar och fantasi är ännu bättre.) 😉 Det ligger en hel del i det du säger och jag önskar att man hittar tillbaka till "musik-sprutan" när teknik-freakeriet har lagt sig lite.. ..för problemet jag tror många med mig delar på det här forumet är när man börjar rota i tekniken bakom musiken..då kan man ju inte sluta med det... Det finns dessutom en ganska stor tillfredställelse i att kunna ta ett fult skitljud, i princip vilket som helst och göra något vackert och njutbart av det...och tvärtom.. ett vackert, njutbart ljud och göra något elakt och fult.. 🙂 ..eller är det bara jag som är skadad av för mycket tweaking? 😄
spaceman Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Hej! Behöver lite vägledning!?! Jag vet inte vad mitt nästa steg är för att bli bättre och utvecklas mer....Det är så att jag har ett ok ljudkort (audigy), jag har sonar 3 producer edition, The grand, Virtual Guitarist och en Roland JV-1010. Jag tycker att ljudkvaliten nu på instrumenten är ok och jag har funderat länge på att köpa en mik och mikpreamp, men pga mitt rum har så dålig akustik inte valt det steget. Jag har också funderat på att köpa ett "riktigt" par högtalare, men frågan är om man blir bättre på att göra musik? Vad tycker ni eller vad skulle ni gjort? Jag menar man kan köpa mycket saker, som mixerbord, högtalare, nya vst, etc men blir man bättre för det....Det är kanske bara att lyssna o lyssna o lyssna o lyssna på allting för att komma nånvart....jag har också tänkt på att gå in i en studio o fråga om man kan sitta i ett hörn under en lördag och bara titta o vara med för att lära!?!? //Alex När kreativiteten tryter, så brukar man få för sig att nya prylar är receptet och ger tröst i tillvaron. Det dröjer bara längre med att komma igång med musikskapandet när man bara tänker på nya prylar. Ta det cool, och införskaffat nya grejor när man verkligen behöver, snarare än att "om jag skaffar dom här grejorna så kommer kreativiteten att flöda".
Stinkey (oregistrerad) Postat 16 juni 2004 Postat 16 juni 2004 Jag brukar spara alla "skräp" snuttar, små basgångar och utkasst till ackordsföjder m.m. Dom kan man börja pilla vidare på när man känner att man vill pula med musiken, men inte vet riktigt vad man vill. Spara allt, sampla dig själv."There's no end to the possibilitys!" 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.