Jump to content
Annons

Kluriga frågor om monitorer...

Zyan

Recommended Posts

Störst är alltid bäst när man pratar med killar

så sant ,men vad du änn köper så väntar jag med späning på vad det blir.

fan nu blir man så där köp sugen igen.

hehe...teknikfreak har lätt ett behov att köpa..men nöjet ska ligga i det man gör med dem 😆

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tänk dig en liksidig triangel.. Och dessutom ska högtalarna vara vinklade mot dig.

Men bredden mellan högtalarna beror till stor del på hur bred "swestspot" dom har.. alltså hur riktningskänsliga dom är.

Läs gärna lite placeringstips i Event 2020s manual 😆

http://www.event1.com/Support/Manuals/20-20_V2_Man.pdf

Finns en bra guide hos Sweetwater också

http://www.sweetwater.com/shop/studio/stud...uying-guide.php

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Tänk dig en liksidig triangel.. Och dessutom ska högtalarna vara vinklade mot dig.

Men bredden mellan högtalarna beror till stor del på hur bred "swestspot" dom har.. alltså hur riktningskänsliga dom är.

Läs gärna lite placeringstips i Event 2020s manual 😆

http://www.event1.com/Support/Manuals/20-20_V2_Man.pdf

Läser nu..

Men finns alltid risk för att bli smittad av manualsjukan...

Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa ett par 5" monitorer av den enkla anledningen att jag redan gjort det felet en gång. Jag övermixade basen enormt mycket just för att jag inte hörde den i mina monitorer.

Ska man ha närfältare som huvudmonitorer så tycker iaf jag att det är ett måste med 8" eller mer.

Fast basåtergivningen beror ju inte bara på baselementets storlek. Lådvolymen (och säkert en hel del annat) spelar också in...

Mina Yorkville YSM1P har "bara" 6.5" baselement, men spelar mycket mer bas än t.ex. Tannoy Reveal (6.5") och M-Audio BX8 (8").

Joo...men är det inte risk då för omvänd effekt. Att man bara hör basen och de andra sakerna inte tränger igenom?

Har de bara hyfsat rak frekvensgång, så ska det inte va nåt problem.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
någon som lyssnat på/jobbat med DYNAUDIO eller TAPCO (Mackie) ?

lite nyfiken bara...sitter ju själv med QUESTED F5 som närfältare och gillar dom skarpt!

skall ev. uppgradera min nya väggfasta lyssning efter/under ombyggnaden av mitt kontrollrum nu i sommar,flyttar ner i källaren från nuvarande 18 kvm till 45 kvm...så tips på oerhört prisvärda STORA monitorer mottages tacksamt, passiva som aktiva... 😆

Dom här kanske kan va nåt.B&W nautilus 801. Dom har dom i Abbeyroad studionnautilus801full.jpg

Jag har inte hört Phonic eller Yamaha men om jag skulle välja

en bara på känn så skulle jag ta Phonic,

Redigerat av auto mode
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa ett par 5" monitorer av den enkla anledningen att jag redan gjort det felet en gång. Jag övermixade basen enormt mycket just för att jag inte hörde den i mina monitorer.

Ska man ha närfältare som huvudmonitorer så tycker iaf jag att det är ett måste med 8" eller mer.

Fast basåtergivningen beror ju inte bara på baselementets storlek. Lådvolymen (och säkert en hel del annat) spelar också in...

Mina Yorkville YSM1P har "bara" 6.5" baselement, men spelar mycket mer bas än t.ex. Tannoy Reveal (6.5") och M-Audio BX8 (8").

Joo...men är det inte risk då för omvänd effekt. Att man bara hör basen och de andra sakerna inte tränger igenom?

Har de bara hyfsat rak frekvensgång, så ska det inte va nåt problem.

Mmm...det var det på de stora Yamaha...i de små försvann basen.

Dela på andra sajter

Undrar fortfarande om de stora blir för stora?

Någon som har erfarenhet, eller köpt fel och ångrat sig?

Jag var lite orolig för att mina KRK RP8 skulle vara för stora, speciellt eftersom jag sitter i ett väldigt litet rum för tillfället. Men det var absolut inga problem. Just RP8 är visserligen väldigt lättdrivna så man behöver inte dra på så mycket för att det ska låta bra.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

B&W är klart intressanta, verkar inte finnas någon återförsäljare här i svenneland...

kolla deras flaggskepp som ser ut som en snäcka, häftigt!

Nå-någon som lyssnat på BRYSTON / INFINITY / MORDAUNT / JBL osv, visst,det är hifi burkar men någon av dessa kan med största säkerhet användas för referens i mastering/mainmonitorsammanhang om man tar det vackert...sen undrade jag om DYNAUDIO / TAPCO om vilka jag hört dels goda omdömen men på audiofilforum ratas dom i jämförelser med INO exempelvis...

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

Funderingar funderingar funderingar..

Alltså.. Jag kan bara resonera som jag resonerar..

Ska man ha monitorer för mixning med full frekvens så måste man upp en aning i storlek.. 8" är absolut minsta accepterade storlek för mig.. Varför kanske ni undrar? Joo.. Ljudet är enkel fysik.. Ju lägre frekvens ju större luftmängd måste flyttas.. Ju större högtalararea ju mer luft kan den skyffla neråt i frekvens utan att det uppstår distorition..

Själv är jag inlyssnad sedan många långa år på ett par JBL 4430 (15" i basen) matade av ett par Gas Ampzilla slutsteg.. Detta är fullrange och när jag mixar brukar jag försöka mixa på samma ljudnivå som musiken skulle spelas på live... Detta för att återspegla den "äkta" livekänslan så nära som möjligt... som referens har jag lärt mig att lyssna i ett par äckliga Yamaha NS10.. Och dom är en reference för mig för jag vet hur dom beter sig.. Och mellanregistret är guld där även om dom låter skit som helhet.

Kan också passa på att säga att det kontrollrum jag oftast sitter är på 11 kvadratmeter.. (med diffusorer och allt) och är av typen LEDE

Kontentan av detta aningen splittrade inlägg är att.. ska du ha full återgivning utan distorition så krävs det stora element för basen.. I dagens läge finns i och för sig alternativet att ha subwoofers också.. men.. Less is more.. Med andra ord.. Att få en bra fullfrekvenslyssning så måste du titta på nåt mer än 5". Att komplementera med en subwoofer till små element är inte alltid det lättaste... (nivåer, frekvensbrytningar, placering etc etc.. )

Men jag tänker amerikanskt i alla fall.. "nothing kills cubic inch" 😳

Dela på andra sajter

sen undrade jag om DYNAUDIO / TAPCO om vilka jag hört dels goda omdömen men på audiofilforum ratas dom i jämförelser med INO exempelvis...

har ett par tapco s-5..funkar ok.. inget roligt att mixa bas ljudi eftersom jag inte har ngn subba..men har beställt ett par genelec 1030 istället för att kunna mixa ordentligt. har också min hemmastereo bakom mig för referenslyssning. kommer bli skoj med dubbel uppsättning monitorer om jag inte säljer tapcona. för grejjen är att dom låter inte så dåligt som många tror. fast jag tycker dom färgar lite för mycket för min smak. återstår att se...!!!

Jonas

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Citat:

8" är absolut minsta accepterade storlek för mig.. Varför kanske ni undrar? Joo.. Ljudet är enkel fysik.. Ju lägre frekvens ju större luftmängd måste flyttas.. Ju större högtalararea ju mer luft kan den skyffla neråt i frekvens utan att det uppstår distorition..

Högtalarens storlek är icke den enda nödvändiga parametern. Det finns massvis med högtalare med stora baselement som presterar mkt sämre än små element som bl a beror på membranens slaglängd.

Redigerat av Omni
Dela på andra sajter

Oj nu blir ni för tekniska för mig. Är ju snart civilekonom...fysisk och jag går ihop i grunden, men orkar inte tänka för mycket på det.

Så vem tror att jag skulle bli missnöjd om jag väljer de stora Yamaha??

Är inte för kräsen men vill göra schyssta mixar på demolåtar och monitorera ljudinspelningar.

Samtidigt att jag kan lira loss i dem när jag är sugen på det.

Och vita element är sååååå läckert...

Dela på andra sajter

Kontentan av detta aningen splittrade inlägg är att.. ska du ha full återgivning utan distorition så krävs det stora element för basen.. I dagens läge finns i och för sig alternativet att ha subwoofers också.. men.. Less is more.. Med andra ord.. Att få en bra fullfrekvenslyssning så måste du titta på nåt mer än 5". Att komplementera med en subwoofer till små element är inte alltid det lättaste... (nivåer, frekvensbrytningar, placering etc etc.. )

Ok. Jag har precis varit och inhandlat ett par KRK rp5 och en samson Resolv 120 A subbas. Skulle du inte rekommendera detta?

Skulle du tycka att det hade varit bättre att köpa KRK RP8 istället?

(Jag vet, ordvalet låter sarkastiskt men jag är seriös. Jag undrar verkligen)

Dela på andra sajter

Så vem tror att jag skulle bli missnöjd om jag väljer de stora Yamaha??

*räcker upp en hand*

Stirra dig inte blind på de vita elementen. Jag tror faktiskt du skulle bli mer nöjd med phoniclådorna.

Har du ett par slantar till så rekommenderar jag KRK RP8 varmt. Och gula element är inte helt fel det heller 😎

Dela på andra sajter

Ok. Jag har precis varit och inhandlat ett par KRK rp5 och en samson Resolv 120 A subbas. Skulle du inte rekommendera detta?

Skulle du tycka att det hade varit bättre att köpa KRK RP8 istället?

(Jag vet, ordvalet låter sarkastiskt men jag är seriös. Jag undrar verkligen)

Det beror väl på lite. Som tidigare sagts så är det väldigt bökigt att få till en bra lyssning med subbas. Även om man ställer in dem så de bryter vid rätt frekvens kan man ändå få en rejäl dipp.

Så om du verkligen inte behöver subbasen så är ju ett par RP8 mycket lämpligare. Och de går ju ganska rejält långt ner i basen.

Dela på andra sajter

Det blev de stora Yamaha..bra med bas och jag kunde höra detaljer i synfoniorkester inspelad live och även i mixad jazz när jag sänkte.

Jag har inte bättre hörsel för tillfället att bedöma större skillnader, men har inte hunnit löda ihop kablar än.

Ska lägga upp en fråga hur man löder xlr till tele när det ska vara balanserat. Var ska hot, cold och grund vara.

Dela på andra sajter

har du ingen koll alls? gå en kurs för bövelen eller läs åtmintone en introduktion i ljudteknik...något måste du lära dig och inte bara fuska runt här! 😄

Det är väl därför han "fuskar" runt här? För att lära sig? Vem behöver gå kurser när det finns internet? Iaf för sånna grundläggande saker.

Kanske borde han lära sig använda sökfunktionen däremot 😛

Dela på andra sajter

I övrigt kan jag säga att Dynaudio gör grymma element. Jag har iofs bara erfarenhet av deras Hi-Fi element och deras dyra monitorer. Och de låter båda i toppklass. Deras billiga monitorer har jag däremot inte lyssnat på än, men bara hört bra saker om.

De kan sin sak danskarna.

Dela på andra sajter

har du ingen koll alls? gå en kurs för bövelen eller läs åtmintone en introduktion i ljudteknik...något måste du lära dig och inte bara fuska runt här! 😄

Nej jag är nybörjare och detta är en hobby, visst har jag dålig kolla jämfört med andra, kanske borde ha sökt. Men jag är inte tappad bakom en vagn, förstår logik när folk förklarar och det enda jag kräver är i svar är varför. Gillar när konkreta exempel kommer.

Men vad som är standard inom xlr och tele har jag inte lärt mig. Och har en teori att de som löder redan vet detta, och de som inte löder köper kablar, så jag la in ett inlägg innan jag sökte.

Har information om ljudteknik, men det handlar mest om mickteknik och digitalt ljud, effekter osv. Inget mer praktiskt som hur industristandard är på kablar.

Ge mig tid...så kommer jag igen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.