Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag har inkasserat Mikrofon B1 och preamp VTB1(studio project) och sÄ har jag ett Ljudkort (m-audio audiophile 192)

min frÄgor: 1.Hur kopplar man in elÀndet?(jag har installerat ljudkortet)

2. vilka kablar behöver man? (jag har mikrofonkabeln)

hjÀlp mej plzz.

P.S ifall nÄgon orkar fÄr han/hon gÀrna tala om var man kan köpa kablarna D.S

tack pÄ förhand

Redigerat av boojakasha
Annons
Postat

Du bör skriva en annan titel pÄ inlÀgget sÄ fÄr du snabbare svar.

IstÀllet för "Kablar"

sÄ skriv exempelvis

SP B1, vtb1 och audiophile 192

Hur kopplar jag, vilka kablar behövs

Det gÄr o byta...klicka pÄ knappen redigera i det första inlÀgget.

Postat

Inget svar Àn??

Jag Àr lite osÀker pÄ man kopplar exakt pÄ dina grejer efterssom, jag inte pillat pÄ nÄgon av dem sjÀlv. SÄ jag bumpar trÄden Ät dig.

Postat

B1 mikrofon -> mikrofonkabel (XLR-kontakter) -> Mic In pÄ VTB-1 -> Balanced Out frÄn VTB-1 -> ljudkabel (XLR-hona till stereotele-hane) -> in pÄ en av Audiophilekortets balanserade ingÄngar (Line in)

Kolla ljudkortsdrivrutinens instÀllningar sÄ att den Àr instÀlld pÄ att ta emot balanserad signal, +4 dBu.

Glöm inte heller att spela in pÄ en monokanal i ditt musikprogram, eftersom din mikrofon Àr mono och inkopplad endast i en av de tvÄ kanalerna.

Postat

jag fattar tills Mic In...den dÀr ljudkabel jag fattar hur den ska se ut..men fattar inte sterohane.. det finns 3 röda och 3 vita ingÄngar pÄ ljudkortert..som du sa sÄ Àr det Line In(röd) och Line Out(vit) pÄ ljudkortet.

jag har bara datahögtalare sÄ jag ska inte koppla till nÄgra monitorer. (ska mixa i mina hörlurar)

vad Àr det för ljudkabel du snackar om? och var kan man köpa den?

tack för svaret annars =)

Postat

VTB1rear.jpg

XLR-kontakten lĂ€ngst till vĂ€nster Ă€r en balanserad utgĂ„ng. Jag Ă€r inte hundra pĂ„ att Line out ocksĂ„ Ă€r balanserad, men jag rĂ€knar kallt med det. 😼

IsÄfall anvÀnder du en helt vanlig telekabel. (SÀg balanserad telekabel, TRS, stereotele i butiken sÄ fattar de direkt.)

Den ser ut sÄhÀr:

b9_2.JPG

Koppla in i en av ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet som ser ut sĂ„hĂ€r: 😼

Audiophile-192-sm.jpg

Spela in pÄ en monokanal i ditt ljudprogram.

Postat

asssbraa ^^^^ 😆

men jag undrar bara "line out" vad ska man koppla in dÀr?

sen hur kopplar jag in högtalarna och hörlurarna?

kanske Ă€r lite trög 😆 men hellre frĂ„ga en gĂ„ng för kt eller en gĂ„ng för lite

Postat
men jag undrar bara "line out" vad ska man koppla in dÀr?
IsÄfall anvÀnder du en helt vanlig telekabel. (SÀg balanserad telekabel, TRS, stereotele i butiken sÄ fattar de direkt.)

Den ser ut sÄhÀr:

b9_2.JPG

:rolleyes:

Postat (redigerat)
haha okej men nu Àr jag lite förvirrad ska telekabeln in i "balanced out" eller i "line out" ?

Telekontakten Ă€r lite svĂ„r att sĂ€tta in i den som kallas "Balanced out" (som Ă€r en XLR-kontakt) - men eftersom "Line out" ocksĂ„ Ă€r balanserad, sĂ„ Ă€r det bara att tuta och köra - och koppla in din kabel dĂ€r. đŸ˜Č

Redigerat av Claes
Postat

allt Àr fixat nu. ja gick till musikbörsen. och dom sa att jag var tvungen och köpa en mixer för att kunna fÄ nÄgot ljud i mina lurar och i högtalare?

ska jag göra det? den minsta kostar 500:-

eller försöker dom att lura mej?

Postat
allt Àr fixat nu. ja gick till musikbörsen. och dom sa att jag var tvungen och köpa en mixer för att kunna fÄ nÄgot ljud i mina lurar och i högtalare?

ska jag göra det? den minsta kostar 500:-

eller försöker dom att lura mej?

NÄgon mixer mÄste du troligen inte ha. UtgÄngarna kan du koppla direkt till monitorerna. MEN ljudkortet har ingen hörlursutgÄng, sÄ lurar kan du inte koppla in utan att ha en hörlursförstÀrkare.

Vad har du för lyssning? Du kanske redan har en lösning dĂ€r...? 🙂

Postat

okej. sÄ hÀr Àr det...jag har bara usla datahögtalare sÄ jag tÀnkte mixa i mina hörlurar och sen mÄste jag ju ha hörlurar nÀr jag spelar in.

sĂ„ va tycker du? 🙂

Postat

Det lĂ„ter som om en mixer Ă€r vĂ€ldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkĂ€llor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lĂ€mnar de smĂ„ billiga mixrarna en hel del att önska, nĂ€r det gĂ€ller ljudkvaliteten... 🙂

Exempelvis en Samson C-control skulle troligen passa som handen i handsken i ditt fall.

M-Patch2 frÄn SM Pro Audio hade ocksÄ passat perfekt - men den svenska distributionen Àr inte igÄng Ànnu, sÄ det tar nog lite tid innan det gÄr att fÄ tag pÄ en sÄdan...

CME Matrix X Àr ocksÄ en lÀmplig burk.

Det finns sÀkert fler, men dessa Àr de jag kunde komma pÄ just nu.

Med nÄgon av dessa, har du möjlighet att koppla in bÄde hörlurar och aktiva monitorer, om du skulle uppgradera lyssningen senare.

Postat

Alto har vÀl en produkt som liknar C-control om jag inte minns fel. VÀrt att kolla upp ocksÄ.

Postat
Det lĂ„ter som om en mixer Ă€r vĂ€ldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkĂ€llor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lĂ€mnar de smĂ„ billiga mixrarna en hel del att önska, nĂ€r det gĂ€ller ljudkvaliteten... 😉

Exempelvis en Samson C-control skulle troligen passa som handen i handsken i ditt fall.

M-Patch2 frÄn SM Pro Audio hade ocksÄ passat perfekt - men den svenska distributionen Àr inte igÄng Ànnu, sÄ det tar nog lite tid innan det gÄr att fÄ tag pÄ en sÄdan...

CME Matrix X Àr ocksÄ en lÀmplig burk.

Det finns sÀkert fler, men dessa Àr de jag kunde komma pÄ just nu.

Med nÄgon av dessa, har du möjlighet att koppla in bÄde hörlurar och aktiva monitorer, om du skulle uppgradera lyssningen senare.

Men vad gör dessa burkar om det inte Àr mixbord?

Antar att det Àr nÄgon form av hörlureförstÀrkare eller kanalvÀljare.

drloop (oregistrerad)
Postat

I början hade jag en Reciever med högtalare dÀr jag kunde koppla in hörlurar.

Funkar bra. Men jag skaffade aktiv lyssning och dÄ vart man tvungen att lösa lyssning.

Valet mellan en typ C-control och mixer var inte trivialt.

Valde mixer för det vart mer flexibelt, man kan anvÀnda mixern för att koppla in fler externa grejer (Om man nu har hÄrdvarusynthar och sÄnt).

NÀr jag spelar in sÄng sÄ blir jag sÄ jÀdrans trött pÄ att trycka pÄ monitor lyssningen i Cubase sÄ jag gick och köpte en mixer sÄ jag inte behövde lyssna igenom Cubase. Noll latency, noll effekter förstÄs men tracking gÄr kanonfort bara vÀlja kanal i Cubase och trycka punch in / out.

Var och en blir salig pÄ sin tro, du behöver nÄgonting för hörlurslyssning.

Alternativen Àr i kostnadsrankning billigast först:

1. Du har en stereostÀrkare med hörlursutgÄng. (Och högtalare förstÄs)

2. Billig mixer frÄn Behringer, Alto eller nÄgon annan...

3. Lyssning typ Samson C-Control, kÀnns lite overkill med tanke pÄ att du antagligen bara skall ha ett par högtalare samt hörlurslyssning i ditt system.

Postat

japp tack för tipsen...det blev en billig behringer för 495kr

sÄ nu har ja kopplat mic > preamp > mixern och sÀtter i hörlurarna > till ljudkortet

lÄter det okej? eller ska jag Àndra nÄgot?

Postat

Njae...

Jag skulle kopplat vtb rakt in och sen kört out till en ingÄng pÄ mixern...sen master out pÄ mixern till datahögtalarna och phones till lurarna.

PÄ sÄ vis har du ljudet bÄde i högtalarna och lurarna och kan vÀlja imellan.

Postat

okej folks..

nu har jag haft en kille som jag kÀnner hemma hos mej och han fixade biffen.

han har lyckats koppla bort mixern helt och hÄllet.

sÄ nu gÄr ljudet direkt frÄn preampen till ljudkortet.

nĂ€r det gĂ€ller hörlurarna och högtalarna sĂ„ funkar ljudet i dom ocksĂ„ 😎

men det finns ett problem ocksÄ. det Àr ju bara kabel som gÄr frÄn hörlurarna sÄ han satte in den kabeln i LEFT och högtalarna i RIGHT. sÄ nu hör jag en kanal i högtalarana och den andra i hörlurarna.

hur ska det lösas? Jo. konverter kablar snacka han om. en kabel som har ett sĂ„nt hĂ€r uttag pĂ„ ena sidan dĂ€r jag kopplar ihop med ljudkortet > = och sen sĂ„ hĂ€r pĂ„ den andra sidan > - och dĂ€r kopplar jag ihop en till kabel med tvĂ„ stereo uttag dĂ€r jag kopplar in lurarna i ena och högtalarna i andra.. 😄

tycker ni det lÄter som en bra lösningen??

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

lÄter som en skit lösning. du kan inte köra hörlurar med line-out. dÀremot kan du köra dina aktiva monitorer med line out mycket bra, men det blir krÄngligt att anvÀnda pga att volymen i praktiken styrs frÄn sekvensern.

gör som stora pojkarna sagt hÀr pÄ forumet redan. nu har du köpt en billighetsmixer, sÄ anvÀnd dÄ den till lyssning!

Postat
sÄ nu gÄr ljudet direkt frÄn preampen till ljudkortet.
Bra. Att koppla in Behringermixern mellan preamp och ljudkort skulle ge dig mera brus i signalen.
det Àr ju bara kabel som gÄr frÄn hörlurarna sÄ han satte in den kabeln i LEFT och högtalarna i  RIGHT. sÄ nu hör jag en kanal i högtalarana och den andra i hörlurarna.

tycker ni det lÄter som en bra lösningen??

Nej. Det Àr faktiskt en rent dÄlig idé att köra Line out in i dina hörlurar.

Om du har en mixer, sÄ anvÀnd den sÄsom Musikbörsen föreslog. Du kopplar preamp till ljudkortet, och lyssningen frÄn ljudkortet kopplar du till en kanal pÄ mixern. I mixern kopplar du in monitorer/högtalare samt hörlurar.

Postat

okej..jag lydde era rÄd. sÄ nu lyssnar jag genom mixern..MEN jag kan bara lyssna med mina hörlurar dÀr. högtalrna gÄr inte koppla in nÄgonstans (det Àr inte det att uttagen inte passar, utan att jag inte fÄr ut nÄgot ljud)

what the problem?

😉

Postat
Det lĂ„ter som om en mixer Ă€r vĂ€ldigt överflödig (om du inte har flera externa ljudkĂ€llor som ska spelas in samtidigt...). Dessutom lĂ€mnar de smĂ„ billiga mixrarna en hel del att önska, nĂ€r det gĂ€ller ljudkvaliteten... 😳

Gör de? Jag Àr ganska krÀsen nÀr det gÀller ljudkvalité, men jag Àr enormt nöjd med min Tapco Blend 6 som inte kostar mer Àn en tusenlapp. Tycker absolut inte den pÄverkar ljudet negativt. Iaf inte sÄ lÀnge man har DAC och monitorer under 10 000kr. Jag mÀrker ingen skillnad nÀr jag stoppar mixern mellan ljudkortet och monitorerna. Och dÄ fÄr jag dessutom tvÄ helt ok micförstÀrkare och lite instrument/line-ingÄngar om jag bara vill plugga in och jamma lite utan att gÄ via datorn.

Jag har varit allergisk mot smÄ billiga mixrar pga Behingrer. Men Tapcon Àr jag faktiskt helnöjd med. Liten, billig och flexibel utan att tulla pÄ kvalitén.

Postat
högtalrna gÄr inte koppla in nÄgonstans (det Àr inte det att uttagen inte passar, utan att jag inte fÄr ut nÄgot ljud)

Vart har du kopplat in datorhögtalarna?

Postat

japp..och det kommer bara ett jÀtte svagt ljud ut ur ena högtalaren. ja har vridit pÄ main mixer. men jag tror problemet uppstÄr eftersom jag bara har en kontakt eller vad man ska sÀga.. jag kan ju bara stoppa in i L eller R...sÄ för at lösa det probelet bör jag köpa en konvert kabel eller?

Postat

SÄ som jag tolkar, har inte lÀst hela trÄden igen.

Den pluppen du stoppar in Àr stereo (tvÄ kanaler), och kopplar in den i monoutgÄng (en kanal).

Antar att du har en stor stereoplugg, du mÄste du ha en konverter som gör den till tvÄ monopluggar (lika stora fast en kanal var). Finns i musikaffÀrer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.