adama Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 tjabba! Jag funderar på att köpa ett UAD-1 kort, men har aldrig fått höra hur pluggarna låter med mitt ljudkort. Någon som har både EMU 1820 och UAD-1 kort som kan lägga upp nånting som man kan lyssna på. Eller kanske någon som vet nån annanstans man kan lyssna? En annan fråga också. Finns det några speciella krav på datorn för att UAD-1 kortet ska kunna köras? Eller skulle man egentligen kunna köra en gammal skitburk? Själv har jag en AMD 1.45 ghz, 512 RAM. räcker det? tack på förhand / adama
DrHans Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Det där med att lyssna med ditt ljudkort låter så konstigt att jag inte riktigt vet hur jag ska svara på det. Hör du en väldig skillnad på vilket ljudkort du lyssnar på en CD med? Men jag kan svara på din andra fråga, ja det kommer att funka bra med din dator.
adama Postat 30 maj 2006 Trådstartare Postat 30 maj 2006 tar gladeligen mot tips om provlyssningar utan att det ska vara inspelat genom EMU 1820 ljudkort också!
adama Postat 30 maj 2006 Trådstartare Postat 30 maj 2006 Det där med att lyssna med ditt ljudkort låter så konstigt att jag inte riktigt vet hur jag ska svara på det. du har rätt. det är en ganska konstig fråga, och nej jag hör inte vilket ljudkort som använts när jag lyssnar på cd. Men jag vill verkligen lyssna på pluggarna på alla möjliga olika sätt för att bilda mig en uppfattning innan jag köper. Känns bara säkert att ha hört det jag tänkt köpa med mitt eget ljudkort.
DrHans Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Finns ju massor av demo att lyssna på på U-audios hemsida
Piccazzo Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 (redigerat) Det har nog väldigt liten betydelse vilket ljudkort som använts vid mixningen av ljudfiler bearbetade med UAD-kort.Vidare tror jag inte att du kommer höra något magiskt även i fall någon skulle lägga upp filer här eller någon annastans.Men jag skulle vilja påstå att dessa är bland dom bästa pluggarna som går att få tag på och dom har egen DSP kraft vilket gör dom ännu mer prisvärda. Dock cirkulerar det rykten lite här och där om att ett nytt kort med mera DSP kraft " Kanske " är på väg ??? 😆 Oavsett är dom nog väl värt köpet. tar gladeligen mot tips om provlyssningar utan att det ska vara inspelat genom EMU 1820 ljudkort också! Vilket i sin tur på inget sätt reflekterar hur dom låter då dessa är mjukvaru effekter och har ingen egen Preamp. Redigerat 30 maj 2006 av Piccazzo
adama Postat 30 maj 2006 Trådstartare Postat 30 maj 2006 okej. tack vill fortfarande ha tips angående UAD-1 kortet med EMU 1820.
DrHans Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Det har nog väldigt liten betydelse vilket ljudkort som använts vid mixningen av ljudfiler bearbetade med UAD-kort.Vidare tror jag inte att du kommer höra något magiskt även i fall någon skulle lägga upp filer här eller någon annastans.Men jag skulle vilja påstå att dessa är bland dom bästa pluggarna som går att få tag på och dom har egen DSP kraft vilket gör dom ännu mer prisvärda.Dock cirkulerar det rykten lite här och där om att ett nytt kort med mera DSP kraft " Kanske " är på väg ??? 😕 Oavsett är dom nog väl värt köpet. Det tycker jag låter otroligt när dom precis släppt UAD-1e korten. Om dom skulle göra ett med mer dsp kraft borde dom inte släppt dom samtidigt. Men ett rykte är ju ett ryckte. Det är inte dom ny "e" korten du tänkte på då?
Piccazzo Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Det är inte dom ny "e" korten du tänkte på då? Kan vara dom jag hörde om , Fast jag läste oxå om att nu med Duende , Liquidmix och liknande produkter på väg att dom borde uppdatera sina kort för att hänga med. Visserligen har dom ju en Neve emulering på g men mera DSP kraft vore ju inte fel det heller.Korten är ju trots allt flera år gamla nu och borde uppdateras.....
DrHans Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Det är inte dom ny "e" korten du tänkte på då? Kan vara dom jag hörde om , Fast jag läste oxå om att nu med Duende , Liquidmix och liknande produkter på väg att dom borde uppdatera sina kort för att hänga med. Visserligen har dom ju en Neve emulering på g men mera DSP kraft vore ju inte fel det heller.Korten är ju trots allt flera år gamla nu och borde uppdateras..... JO tycker att det är lite konstigt att dom gjorde updateringen av korten utan att öka på kraften.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.