Jump to content
Annons

Hårdvarusynth


Dariuz (oregistrerad)

Recommended Posts

Dariuz (oregistrerad)

Funderar på att skaffa en ny hårdvarusynth, i prisklassen upp till ca 20 000 kr. Gör mest kommersiell house, men vill ha en så bred synth som möjligt, ur vilken man kan få många olika typer av ljud. En synth som kommer så nära en helhetslösning man kan med andra ord. Har ni någre tips på vad man borde testa/lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dariuz (oregistrerad)

Spelar egentligen ingen större roll. Kan tänka mig både desktop-versioner och med keyboard. Den viktigaste parametern är den rent musikaliska, hur bra den låter och vad för typ av ljud man kan få fram med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20 lock får du både en äkta polyanalogis (Juno 106, 3500 kr), en VA-arbetshäst (Nord Modular engine, 8000 kr), och ett par feta monosyntar (SH-101 och en MS-nån).

Bra mkt roligare än en Virus. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20 lock får du både en äkta polyanalogis (Juno 106, 3500 kr), en VA-arbetshäst (Nord Modular engine, 8000 kr), och ett par feta monosyntar (SH-101 och en MS-nån).

Bra mkt roligare än en Virus. 😆

Helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 20 lock får du både en äkta polyanalogis (Juno 106, 3500 kr), en VA-arbetshäst (Nord Modular engine, 8000 kr), och ett par feta monosyntar (SH-101 och en MS-nån).

Bra mkt roligare än en Virus. 🙂

Helt klart.

ORD!

Jag skall inte raljera över Virus TI, men den har fortfarnade en jäkla massa problem,, som säkert kommer att lösas vad tiden lider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar i likhet med Dumb Dan (tråkigt med samma tips två gånger, men jag håller med honom till fullo) nordmodular i vilken skepnad du än känner för. Flexibel som tusan och har ett bra ljud. Lägg till lite gammal analog gear och du är hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 20 papp och spendera så ska du inte köpa en utan flera syntar..

Och jag stämmer in med Dumb Dan och Neko.... Bra prylar. Sök begagnat (sånna bra syntar finns inte nya förresten).

Är det en workstation du är ute efter och vill ha nytt.. Jag då tycker jag att du ska ta en titta på en Roland Fantom X är själv sugen på en sån.. Bra preformancemaskin.. Har man en idé så går det snabbt att plita ner på den för att ta över i datorn och jobba vidare med sen.. Kolla runt lite på demon för Fantom X så får du säkert en idé om hur du ska kunna ha nytta av den. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det är lite knasigt att slänga ut 20,000kr på en enda synth... Om du absolut vill ha Virus-soundet, så skulle jag snarare rekommendera nån av de äldre versionerna. Då har du även råd med en massa annat smått och gott... 🙁

En DSI Evolver kanske? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dariuz (oregistrerad)

Tack för tipsen, ska kolla upp dem. Finns ju lite för och nackdelar med alla alternativ. Fördelen med en virus TI är ju dels virussoundet, som är oerhört bra + att det är en mycket mångsidig synth. Samtidigt gillar jag sättet man arbetar med den, att den är helt integrerad och därmed ger ett bättre workflow. Samtidigt är det nog riktigt att man ljud- och prestandamässigt kan skaffa sig en bredare arsenal genom att köpa några stycken olika synthar. Får fundera på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ahhhh  villll haaaaa!  En polyevolver,, men den kostar ju över 20laxar

kanske inte den ultimata dance-maskinen dock,,

(Har du en sådan andriod?)

Visst vill man ha en Polyevolver!! 😎

Men, nej, jag har (ännu?) bara den lilla monofona desktopmodellen... Samma grymma ljud, men ett nåååågot sämre användarinterface... 😆

Har du sett MonoEvolverKeyboarden??

-Den är högst upp på önskelistan just nu, tillsammans med en Korg MS20...!

evo_key_small.JPG

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...