reverb Postat 29 maj 2006 Dela Postat 29 maj 2006 Hej! Sorry att jag gör ännu en tråd, men jag vill bara kolla att det jag ska köpa passar ihop o så. Bare with me!🙂 Jag är n00b på detta forum, och ska alltså bygga hemmastudio för akustisk stålsträngad gitarr + sång. Min budget är ganska låg, helst under 3000 kr. Jag har sökt runt här på forumet och kommit fram till att jag vill köpa: Ljudkort: M-audio Audiophile 2496 (1000 kr) Mic: Studio Projects B1 (900 kr) Micpreamp: StudioProjects VTB1(1300 kr) Någon som andra tips på andra, bättre komponenter i samma prisklass? Passar de jag har valt ihop? TACK på förhand, Matte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 29 maj 2006 Dela Postat 29 maj 2006 Det där kommer du långt på.. Förutsatt att du har en hyfsad burk att spela in på... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 29 maj 2006 Dela Postat 29 maj 2006 När du får mer pengar att elda upp kan du eventuellt köpa ett par småmembranare för att stereomicka gitarren. Fast då behöver du ju en till preamp också, så det blir ungefär 3000 till. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 maj 2006 Dela Postat 29 maj 2006 Du behöver program också. Vet inte om du får med det i 2496. Kolla upp EMU 0404 också, det använder jag och är grymt nöjd för man kan belasta kortet med effekter via vst, samt så har jag för mig att man får en av grundversionerna av cubase på köpet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Quilding (oregistrerad) Postat 20 juni 2006 Dela Postat 20 juni 2006 Okej, jag lånar denna tråd och hoppas på svar. Tänkte själv kombinera ovanstående mik med en billigare förstärkare, Alto Mini-Tube som finns för 495:- på http://www.musikcentralen.se/. Eller är den inget att ha? Och sedan överföringen till datorn? Om man kör med Line In på det inbyggda ljudkortet av medioker kvalitet, är man helt ute och cyklar då? Det är bara en kanal jag har behov av nu. Eller skall man köpa en minidisc att spela in på istället? Budgeten ligger även här på under 3000:-. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 20 juni 2006 Dela Postat 20 juni 2006 Okej, jag lånar denna tråd och hoppas på svar. Tänkte själv kombinera ovanstående mik med en billigare förstärkare, Alto Mini-Tube som finns för 495:- på http://www.musikcentralen.se/. Eller är den inget att ha? Och sedan överföringen till datorn? Om man kör med Line In på det inbyggda ljudkortet av medioker kvalitet, är man helt ute och cyklar då? Det är bara en kanal jag har behov av nu. Eller skall man köpa en minidisc att spela in på istället? Budgeten ligger även här på under 3000:-. köp istället det som trådskaparen föreslog så kommer du långt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Quilding (oregistrerad) Postat 20 juni 2006 Dela Postat 20 juni 2006 Snabba svar här! Om vi betänker att dator och studio inte är på samma plats, och att det därmed behövs någon form av portabel inspelningsutrustning däremellan, var hamnar vi då? Därav funderingen på MD, men då kanske vi för in fler felkällor bara... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 20 juni 2006 Dela Postat 20 juni 2006 om du bara ska ska spela in en kanal åt gången så kan du köpa en Zoom PS04. det är en porta som spelar in på flashkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Jag har också hört mycket gott om EMU 0404, dessutom har ju den teleingångar istället för RCA. I övrigt verkar de rätt lika. Kolla som det tidigare tipsats om villka program du får med. Får du med t ex Cubase SE så är det bra. Annars gör du nog ett bra startköp i Studioprojects micken och preampen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Cubase LE och Sonar LE m.fl. följer med EMU 404. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 Instämmer i kören: Studio Projects B1 och VTB-1. Lite synd att B1:orna har varit svåra att få tag på under en tid, bara - men det kommer ju nya så småningom... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.