Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Några av er kanske minns att jag postade en tråd som handlade om fantommatning och i den tråden kom vi fram till att jag behöver följande saker:

EMU 1212m Ljudkort

VTB-1 Preamp

ADK A51e Mikrofon

Det jag undrar nu handlar om in-/utgångarna på ljudkortet.

Både in- och utgångar är balanserade, men det är 1/4"-pluggar i kortet. Både mina monitorer och min preamp har både TRS- och XLR-in-/utgångar. Tyvärr har jag dock ingen aning om ifall ljudet fortfarande kommer att vara balanserat om jag skaffar adaptrar så att mina 1/4"-pluggar från ljudkortet blir XLR-pluggar istället.

Är det nån som har lite koll på sånt här?

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få!

Annons
Postat (redigerat)

Varför adaptrar?

Skaffa balanserade kablar med rätt kontakter i stället. Det finns ingen anledning att föra in extra kontaktytor i signalvägen genom att ha "fel" sorts kablar och sedan ändra det med adaptrar....

Redigerat av Violiner
Postat
Varför adaptrar?

Skaffa balanserade kablar med rätt kontakter i stället. Det finns ingen anledning att föra in extra kontaktytor i signalvägen genom att ha "fel" sorts kablar och sedan ändra det med adaptrar....

Sorry, det var det jag menade 😆

Men den är altså fortfarande balanserad då?

Postat
Varför adaptrar?

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?

Om du har balanserade in/utgångar på båda apparaterna och en balanserad kabel emellan så är det klart att allt är balanserat...

Menar du om TRS-anslutningar kan vara balanserade?

I så fall är svaret ja. Är det en balanserad in/utgång med ett/en trepolig jack/propp så är den balanserad, oavsett om det är XLR eller TRS...

Postat
Varför adaptrar?

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?

Om du har balanserade in/utgångar på båda apparaterna och en balanserad kabel emellan så är det klart att allt är balanserat...

Menar du om TRS-anslutningar kan vara balanserade?

I så fall är svaret ja. Är det en balanserad in/utgång med ett/en trepolig jack/propp så är den balanserad, oavsett om det är XLR eller TRS...

Nä, det låter ungefär som att du förstår vad jag menar, faktiskt 🙂

Jag var bara lite osäker på alla TRS-to-XLR-sladdar verkligen är balanserade. Men det låter som att så inte är fallet, eller? Jag håller just nu på att titta runt lite på jam.se, men det står inte om de är balanserade eller ej.

Vad mer bör man beakta när man köper sladdar?

Postat (redigerat)

Är den en XLR i ena änden och en trepolig TRS i den andra så bör den vara riktigt kopplad. Eller t ex trepolig TRS i båda ändar. Du kan väl tala om vad du ska ha den till.

Köp kvalitetskabel, det lönar sig i längden. Proel Die-Hard är ett exempel på en kabel med hyfsat pris/kvalitetsförhållande.

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)

Är det TRS ("stereotele") i ena änden och XLR i andra änden, så är kabeln balanserad om det inte är någon som har hittat på något väldigt konstigt. Det är ju inte så mycket mening att välja en dyrare kontakt om man inte har en kabel som passar... 😎

EDIT: Violiner hann visst före... 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Är det TRS ("stereotele") i ena änden och XLR i andra änden, så är kabeln balanserad om det inte är någon som har hittat på något väldigt konstigt. Det är ju inte så mycket mening att välja en dyrare kontakt om man inte har en kabel som passar... 😎

EDIT: Violiner hann visst före... 🙂

Jo, det tyckte jag också, men på t.ex. musikbörsens hemsida under studio>>kablar>>xlr så har de såna här:

Kabel Hosa HCMCH110 HiZ Mikrofonkabel, 3.0m. Obal. Tele XLR. (2 ledare + skärm)

men inte en enda balanserad tele xlr.

om man däremot söker på tele xlr får man upp massor av balanserade sladdar...

undrar om jag kanske valt fel kategori till att börja med.

blev lite fundersam över det hela, nämligen.

Postat
Inga balanserade...? 😎

HC-MCH-110 är alldeles riktigt obalanserad, så välj t ex HC-CXS-010F (om du behöver XLR-hona på kabeln) eller HC-CXS-010M (om du behöver XLR-hane) i stället... 🙂

Hmm... det var stereo-tele på den. Jag ska väl ha mono-tele eftersom jag har 2 olika inputs, eller hur?

eller det lär ju inte spela nån roll eftersom min input ändå är mono

Postat
Inga balanserade...? 😎

HC-MCH-110 är alldeles riktigt obalanserad, så välj t ex HC-CXS-010F (om du behöver XLR-hona på kabeln) eller HC-CXS-010M (om du behöver XLR-hane) i stället... 🙂

Hmm... det var stereo-tele på den. Jag ska väl ha mono-tele eftersom jag har 2 olika inputs, eller hur?

Du ska ha kablar med stereotele-pluggar. Om du har monotele-pluggar, så är de garanterat obalanserade.

TRS-kontakten används ofta till stereo (exempelvis till hörlurar) - och brukar därför kallas "stereotele" - men samma kontakt används för att hantera balanserade kopplingar av monosignaler också. En balanserad monosignal kräver ju 3 anslutningar - en "Hot", en "Cold" och en "Ground". Därför krävs en TRS (Tip Ring Sleeve) kontakt.

Postat
Inga balanserade...? 😎

Du ska ha kablar med stereotele-pluggar. Om du har monotele-pluggar, så är de garanterat obalanserade.

TRS-kontakten används ofta till stereo (exempelvis till hörlurar) - och brukar därför kallas "stereotele" - men samma kontakt används för att hantera balanserade kopplingar av monosignaler också. En balanserad monosignal kräver ju 3 anslutningar - en "Hot", en "Cold" och en "Ground". Därför krävs en TRS (Tip Ring Sleeve) kontakt.

Ah, så sant så. Okej, så då behöver jag altså bara XLR-F till StereoTele.

Tack så mycket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.