Jump to content
Annons

Tamburin-plugg?

Oni

Recommended Posts

Jag söker en VSTi-plug eller liknande som innehåller, eller låter mig skapa, bra tamburin-komp.

Har försökt pillra ihop något bra med Reason, men jag får inte det där riktiga tamburindrivet som få refränger klarar sig utan.

Någon som har några tips eller idéer?

Dela på andra sajter

Annons

Drivet hänger ju på hur du programmerat tamburinen.

Kasta in en lång tamburinloop i Dr.Rex (Reason).

Smattra 16-delar på klaviaturen i 8 takter så du får ett "mänskligt" okvantiserat driv.

Högerklicka på midin och välj Get User Groove.

Applicera sedan groovekvantiseringen på tamburinloopen så svänger den som en riktig tamburin.

Jag har samplat min egen tamburin och kastar bara in färdiga wav-loopar i NN19. Kanske kan lägga upp nån kort sampling här senare under dagen...

Dela på andra sajter

Tamburin är svårt att programmera, men om det inte är viktigt att det låter exakt som en tamburin utan mer fyller samma funktion så föreslår jag att du blandar in annat än tamburinsamplingar för att få mer bett i ljudet. Typ hihatar och andra "metalliska" ljud. Tänk dej först i huvudet hur du vill att det ska låta, "nynna" det liksom, och lyssna sen efter hur du nynnar varje enskilt slag, och försök fånga samma karaktär när du programmerar. Då kan du få till det där riktiga drivet.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag söker en VSTi-plug eller liknande som innehåller, eller låter mig skapa, bra tamburin-komp.

Har försökt pillra ihop något bra med Reason, men jag får inte det där riktiga tamburindrivet som få refränger klarar sig utan.

Någon som har några tips eller idéer?

gör som jag!!

skippa tamburinen!

edit: och jag menar det!!

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.