adama Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Läste i studio om UAD-1 kortet. Ett internt kort som ser till att pluggarna inte drar kraft från datorn (utan från kortet). Blev mycket intresserad men det billigaste kostade 4500. Detta med en massa pluggar av hög klass på. Finns liknande kort fast utan pluggar och därmed mycket billigare? Likabra att köpa RAM då eller? tack på förhand / adama PS. förklara gärna enkelt. inte haj på varken ljudteknik eller datorer.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 (redigerat) a) pluggarna fungerar bara på det specifika kortet b ) kortet har egna DSP:n = processeringskraft lika mycket eller mera än vad din hela dator har c) har ringa att göra med RAM-minne på nån nivå d) ett kort utan pluggar är alltså värt 0 Redigerat 28 maj 2006 av tsmalmbe
Neko Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Det finns inga tomma kort, eftersom de enda pluggar som kan dra nytta av ett eventuellt kort, är sådana som är skapta just för kortet. Kortet kan således endast hantera de pluggar som följer med på köpet plus eventuella tilläggspluggar. Inga andra.
Torwald Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Nu när UAD-1 är på tapeten, borde det inte komma något upphottat kort snart? Det nuvarande har ju med ett enda undantag nyligen (UAD-1e) inte uppgraderats på ganska länge. Jag håller lite i mina tyglar och tänkte köpa ett när det kommer en ny generation...
surikatmamma Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Det finns ju externa processorer, men de är ganska dyra och jag vet inte alls hur bra de funkar.
adama Postat 29 maj 2006 Trådstartare Postat 29 maj 2006 okej... hajar hur det funkar. Hur bra är dessa kort då? Om vi tar den billigaste varianten för 3900:- eller vare kostar. Enligt 4sound låter de i prinicp lika bra som de svindyra externa burkarna. Men det var ju 4sounds åsikt. (tilliten för musikaffärer är ju olika) Vad är eran?/ adama
lavrell Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 okej... hajar hur det funkar. Hur bra är dessa kort då? Om vi tar den billigaste varianten för 3900:- eller vare kostar. Enligt 4sound låter de i prinicp lika bra som de svindyra externa burkarna. Men det var ju 4sounds åsikt. (tilliten för musikaffärer är ju olika) Vad är eran?/ adama Pluggarna låter helt enkelt svinbra. Pultec EQ:n tex låter fan bra vart i frekvensbandet man höjer, helt otroligt. Kompressorerna är av högsta klass de också. Reverben har jag inte testat fullt ut. Men de är helt klart prisvärda om man ändå tänkte skaffa sig riktigt bra plugins.
adama Postat 29 maj 2006 Trådstartare Postat 29 maj 2006 jisses va bra kritik det får... får fanimej bli ett sånt. Har hajjat att det avbelastar datorn. Men finns det några krav på hur bra dator man har för att kunna köra kortet? Har en AMD 1.45 ghz, (tror jag har 512 mb RAM). 40 gb HD. Räcker det? en annan fråga. Angående hur mycket RAM jag har. När jag kollar i system i kontrollpanelen så står det att jag har 192 Mb RAM. Är detta möjligt? Jag brukar jobba med project med ca: 20-25 spår med Inserts på grejjorna. 192 mb RAM pallar väl inte detta? Jag har verkligen för mig att det stod 512 mb när jag köpte den också. tacksam för svar / adama
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.