Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena.. hade tänkt köpa en mickpreamp, men vill först höra runt här.

Såhär är det: Jag har ett Mackie 1642 vlz Pro mixerbord. Använder nu dessa preamps. Jag har två slags kondensator. Studio Project B1, och TSM MT 184.

Frågor:

1. Hur pass stor skillnad på kvaliten blir det mellan en Studio Project VT-B1 mickpreamp eller den mickpreamp som finns i mitt mixerbord?

2. Vissa preamps passar ju vissa mickar bättre än andra. Efter de mickar jag har nu, vad kan ni rekomendera? Budget: 3000. Motivera gärna, och bedöm också efter hur prisvärda de är.

3. Finns det någon preamp som passar många olika slags mickar istället för bara några stycken ( ifall man köper ny mick vill man ju inte köpa ny preamp varenda gång ).

tack på förhand / adama

Annons
Postat (redigerat)

Det jag lagt märke till än så länge det lilla antal olika mikrofonförstärkare jag har provat är att vissa kan låta aningen komprimerade än andra. Vissa är mer diskantrika än andra, etc. De enda enheterna som jag har erfarenhet utav är SM Pro Audio PR8, E-MU 1820M Tfpro mikrofonförstärkarna, Behringer T1953 och min senaste Studio Projects 828. Där med inga jätte dyra saker som t.ex. Neve, API och alla de andra riktigt eftertraktade.

Hade jag kunnat mera om det och haft mer erfarenhet så hade jag gärna gått in på exakt vad jag tycker om vart enhet men jag vill inte göra det förräns jag kan mer och då inte pratar en massa nonsens om sådant jag inte kan. MvH

Edit: Lade till några ord.

Redigerat av punkrockdude
Postat

Utifrån att jag stod inför ett relativt likartat beslut nyligen kanske jag kan vara till stöd.

Jag hade tills dess endast kört min Röde NT1000 (kond.mick) via min Behringer UB802-mixer. Det kändes inte helt okej. Helt enkelt som att jag inte gav min ändå ganska dyra mick den potential den förtjänade. Så efter mycket övervägande och runtfrågning så bestämmde jag mig för att köpa en Studio Projects VTB1.

Och det var verkligen ett lyft. Inte en helt extrem förändring, men ljudet fick en helt annan värme och tydlighet. Att jag dessutom jäkligt snabbt kan plugga in basen rakt in och ratta in ett grymt basljud gör ju inte saken sämre. Jag blev dock initialt lite överaskad av att man bara spelade in via en kanal.

Din Mackie-mixer är ju förstås betydligt bättre än vad min Behringer-mixer är, så du får fortsätta kolla runt och se om det är värt uppgraderingen. Men här fick du i alla fall lite åsikter från mig! 😕

Postat (redigerat)
Utifrån att jag stod inför ett relativt likartat beslut nyligen kanske jag kan vara till stöd.

Jag hade tills dess endast kört min Röde NT1000 (kond.mick) via min Behringer UB802-mixer. Det kändes inte helt okej. Helt enkelt som att jag inte gav min ändå ganska dyra mick den potential den förtjänade. Så efter mycket övervägande och runtfrågning så bestämmde jag mig för att köpa en Studio Projects VTB1.

Och det var verkligen ett lyft. Inte en helt extrem förändring, men ljudet fick en helt annan värme och tydlighet. Att jag dessutom jäkligt snabbt kan plugga in basen rakt in och ratta in ett grymt basljud gör ju inte saken sämre. Jag blev dock initialt lite överaskad av att man bara spelade in via en kanal.

Din Mackie-mixer är ju förstås betydligt bättre än vad min Behringer-mixer är, så du får fortsätta kolla runt och se om det är värt uppgraderingen. Men här fick du i alla fall lite åsikter från mig!  😆

tack så mycket. det var väl just det jag hoppades på. men som du säger. jag har än bättre mixer än du, så jag hoppas på att nån kan svara vad som blir skillnaden mellan min mixers preampar och t.ex. en studio projects VT-B1. Eller jämför med andra preampar som är bra under 3000. Så mata på med tips!

Tack så mycket för svaret!/ adama

Min gräsmatta är grön.

Redigerat av adama
Postat

Ingen här som råkar veta hur M-audios "octane" preamp är?

funderar på en sådan.

Inte meningen att kapa tråden eller så, men vi är ju inne på samma ämne.

Henrik

Postat

tack för svaren. Men har dock inte riktigt fått de svar jag vill ha.

Vill veta ifall det finns nån mickpreamp under 3000 som brädar de preampar i Mackiebordet jag har. "1642 vlz Pro"

Brukar man köra dynamiska i preampar också?

Uppnår man nåt mer än karaktärsändring?

/ adama

Postat
Vill veta ifall det finns nån mickpreamp under 3000 som brädar de preampar i Mackiebordet jag har. "1642 vlz Pro"

Brukar man köra dynamiska i preampar också?

Uppnår man nåt mer än karaktärsändring?

Min erfarenhet är att mickförstärkaren påverkar ljudet hos dynamiska mickar i större grad än hos kondensatormickar.

Jag tycker definitvt att skillnaderna kan vara mer än en "karaktärsändring". Sämre mickstärkare kan ge ett mer pressat ljud ifrån sig och har sämre tydlighet.

Jag har själv en mackiemixer och använder mickstärkarna ibland. Tycker att de är helt okej.

Postat
Jag tycker definitvt att skillnaderna kan vara mer än en "karaktärsändring". Sämre mickstärkare kan ge ett mer pressat ljud ifrån sig och har sämre tydlighet.

okej... fast jag skulle hellre vilja veta vad bra mickpreampar gör som är bra, än vad dåliga preampar gör som är dåligt. För dåliga preampar intresserar mig inte 😄

Postat
Ingen här som råkar veta hur M-audios "octane" preamp är?

funderar på en sådan.

Inte meningen att kapa tråden eller så, men vi är ju inne på samma ämne.

Henrik

Jodå, jag har en sådan inpluggad i min 002r via lightpipe.

Fungerar alldeles utmärkt, (trevligt med instrumentingång också).

Inget monster direkt, men den låter bättre än vad den kostar tycker jag. (Jag brukar "padda" kanalen där virvelmicken går in fast det inte behövs, och sedan gaina på som satan så får man ett lite mer komprimerat, och tätare sound.)

Postat

okej... fast jag skulle hellre vilja veta vad bra mickpreampar gör som är bra, än vad dåliga preampar gör som är dåligt. För dåliga preampar intresserar mig inte 😛

Hur ser en gräsmatta ut...?

Det är ungefär samma fråga. 😉

Nåja - riktigt dåliga preamps tillför mycket brus och låter allmänt instängda på något sätt. Återfinns nog mest i prisklassen upp till runt 1000:-. Den första brytpunkten kommer vid Studio Projects VTB-1, som ligger på 1350:- - och är väldigt trevlig för de pengarna och flexibel tack vare att rörinblandningen kan stängas av helt om man skulle vilja det. Joemeek ThreeQ ligger på 1995:- och är en väldigt trevlig transistorpreamp/"channelstrip".

Det finns preampar som är avsedda att vara rena och ofärgade - och det finns preampar som är gjorda för att ha en speciell färgning. Som Joachime säger, så upplever man nog att bättre preamps (vare sig det är färgade eller ofärgade) ger ett tydligare ljud och låter mer öppet. Det är otroligt svårt att beskriva hur ljud låter... 😳😛

Sedan ska man kanske försöka ta bort lite av rör-hypen som har vällt fram de senaste åren. Det finns både färgade och ofärgade rör-preamps - och det finns både färgade och ofärgade transistorpreamps - och man kan få ett "varmt" ljud med en transistorpreamp eller ett "kallt" ljud med en rörpreamp, helt beroende på hur de är konstruerade för att låta... 😉

Ett par exempel på bra preamps:

Ofärgade:

Line Audio Design DMP/OMP

True Systems P-One

Earthworks LAB101

Färgade:

Summit Audio 2BA-221

Joemeek SixQ

Postat

okej... fast jag skulle hellre vilja veta vad bra mickpreampar gör som är bra, än vad dåliga preampar gör som är dåligt. För dåliga preampar intresserar mig inte 😛

Hur ser en gräsmatta ut...?

Det är ungefär samma fråga. 😮

Nåja - riktigt dåliga preamps tillför mycket brus och låter allmänt instängda på något sätt. Återfinns nog mest i prisklassen upp till runt 1000:-. Den första brytpunkten kommer vid Studio Projects VTB-1, som ligger på 1350:- - och är väldigt trevlig för de pengarna och flexibel tack vare att rörinblandningen kan stängas av helt om man skulle vilja det. Joemeek ThreeQ ligger på 1995:- och är en väldigt trevlig transistorpreamp/"channelstrip".

Det finns preampar som är avsedda att vara rena och ofärgade - och det finns preampar som är gjorda för att ha en speciell färgning. Som Joachime säger, så upplever man nog att bättre preamps (vare sig det är färgade eller ofärgade) ger ett tydligare ljud och låter mer öppet. Det är otroligt svårt att beskriva hur ljud låter... :rolleyes:😄

Sedan ska man kanske försöka ta bort lite av rör-hypen som har vällt fram de senaste åren. Det finns både färgade och ofärgade rör-preamps - och det finns både färgade och ofärgade transistorpreamps - och man kan få ett "varmt" ljud med en transistorpreamp eller ett "kallt" ljud med en rörpreamp, helt beroende på hur de är konstruerade för att låta... 😮

Ett par exempel på bra preamps:

Ofärgade:

Line Audio Design DMP/OMP

True Systems P-One

Earthworks LAB101

Färgade:

Summit Audio 2BA-221

Joemeek SixQ

och hur stor skillnad blir det mot de preamps i mackiemixern?

Var på estrad. Snubben sa att preamp inte gör såvärst mycket för ljudet. Studio Project VtB1 var en skitpreamp, och där det först börjar göra skillnad är vid prisklassen 3700. Dock för dyrt för mig 😲

Har snubben rätt eller kommer ljudet ha en avgörande skillnad?

som sagt: jag har en studio project B1 mick. Och mackie preampsen från vlz-serien är de jag använder nu.

/ adama

Postat

I detta fall litar jag mer på Claes än på ngn som säger att det är en skitpreamp och jobbar på Estrad.......kör själv med studioprojects och tycker den funkar bra. 😄

Postat

Hmmm... Hade varit intressant att få ett svar på hur stor skillnad det är på preamparna i Mackie-mixrarna och de andra separata preampsen...

Har själv relativt nyligen köpt mig ett Mackie 1402 VZL Pro, och kan säga så mycket som att det är en hyfsad skillnad mot min gamla Behringer-mixer... 😄

Undrar om man skulle satsa på en bättre preamp eller bättre mikrofon (har en TSM MT87S nu), om man vill förbättra sångljudet?

Men visst gör väl en preamp stor skillnad för ljudet. Har t.ex. blivit rekommenderad att hellre köpa lite billigare mick + bättre preamp, snarare än bättre mick och köra genom behringer...

Postat
Hmmm... Hade varit intressant att få ett svar på hur stor skillnad det är på preamparna i Mackie-mixrarna och de andra separata preampsen...

Har själv relativt nyligen köpt mig ett Mackie 1402 VZL Pro, och kan säga så mycket som att det är en hyfsad skillnad mot min gamla Behringer-mixer... 😄

Undrar om man skulle satsa på en bättre preamp eller bättre mikrofon (har en TSM MT87S nu), om man vill förbättra sångljudet?

För några år sedan jämförde jag mickstärkarna i Mackies VLZ Pro-bord mot AMEKs System 9098 EQ. Micken jag använde var en Neumann TLM 103.

Visst var det skillnad och den var inte särskilt svår att höra.

Men trots det tycker jag att Mackien duger gott. De stora skillnaderna var mickstärkarens egenbrus och "skärpan" i ljudet. För att förtydliga vad jag menar med skärpa så hade båda signalerna samma mängd diskant och påminnde en del om varandra. Men Mackiens diskant var ändå aningen vassare, kändes lite mindre naturlig.

Vet inte om ni som använder Mackie-bord har testat det, eller ens håller med mig. Men när jag ska använda det för inspelning brukar jag ta signalen direkt efter mickförstärkaren genom att plugga in en obalanserad telekabel i insertjacket på baksidan. På det sättet för man en kortare signalväg och undviker en del brus och förvrängning från EQ och annan aktiv elektronik.

Postat

Ok, tack för de kommentarerna!

Tror att Mackie-bordet får duga ett tag framöver... -Det är ju roligare att köpa synthar! 😆

Har faktiskt funderat lite på det där om tappa ut signalen från inserten, men jag kör ju med balanserade kablar och då går det väl inte...?

Postat
Ok, tack för de kommentarerna!

Tror att Mackie-bordet får duga ett tag framöver... -Det är ju roligare att köpa synthar! 😆

Har faktiskt funderat lite på det där om tappa ut signalen från inserten, men jag kör ju med balanserade kablar och då går det väl inte...?

Det blir obalanserat om du gör så, men om du har korta kablar som är välskärmade, så behöver det inte vara ett problem. 😎

Postat

undrar jag med. Jag har en Studio Project B1 som sagt som ligger i ungefär samma klass som din mick. Preamparna låter ju bra i vlz mixern.

(Men det som jag tidigare undrade var hur stor skillnad mellan de preampsen och andra "externa")

Men jag har börjat misstänka att bättre mick är första prioritet. Tyvärr. B1:an är ganska ny så det känns rätt piss. Även fast jag tycker B1:an är kanonbra. Är jättenöjd med den. Fast klart jag inte skulle vara nöjd med B1:an ifall jag hade en RÖDE NT2 😄

Postat
Men jag har börjat misstänka att bättre mick är första prioritet. Tyvärr. B1:an är ganska ny så det känns rätt piss. Även fast jag tycker B1:an är kanonbra. Är jättenöjd med den. Fast klart jag inte skulle vara nöjd med B1:an ifall jag hade en RÖDE NT2  😄

Säg inte det.

En sak man inte ska glömma bort är att det finns olika "sound" på olika mickar. Även om Studio Projects har ett annat sound än Rode behöver det inte innebära att B1, rent kvalitetsmässigt, är en sämre mick än NT2.

(Men det som jag tidigare undrade var hur stor skillnad mellan de preampsen och andra "externa")

AMEKs System 9098 EQ som jag gjorde jämförelse med i tidigare inlägg är en extern mickförstärkare/EQ som gott kan kallas "high end". De generella skillnaderna mellan externa och interna mickförstärkare är att hos en extern kan man lägga det mesta krutet på just mickförstärkning. I en mixer är det viktigast att hålla en så jämn signalkvalité som möjligt vilket lätt leder till kompromisser i alla led.

Postat
Men jag har börjat misstänka att bättre mick är första prioritet. Tyvärr. B1:an är ganska ny så det känns rätt piss. Även fast jag tycker B1:an är kanonbra. Är jättenöjd med den. Fast klart jag inte skulle vara nöjd med B1:an ifall jag hade en RÖDE NT2  😎

Säg inte det.

En sak man inte ska glömma bort är att det finns olika "sound" på olika mickar. Även om Studio Projects har ett annat sound än Rode behöver det inte innebära att B1, rent kvalitetsmässigt, är en sämre mick än NT2.

AMEKs System 9098 EQ som jag gjorde jämförelse med i tidigare inlägg är en extern mickförstärkare/EQ som gott kan kallas "high end". De generella skillnaderna mellan externa och interna mickförstärkare är att hos en extern kan man lägga det mesta krutet på just mickförstärkning. I en mixer är det viktigast att hålla en så jämn signalkvalité som möjligt vilket lätt leder till kompromisser i alla led.

Jag menade inte att AMEKs System 9098 EQ INTE var en extern preamp.

Förresten, hur mycket kostar den?

Har alltid trott att RÖDE NT2 är kvalitetsmässigt ett rätt stort steg före B1an. Det stämmer alltså inte? Är det karaktären som är skillnaden?

Postat

Har en "octane" preamp nu. OH MY GOD!!. vilket lyft. vad är en Alto mixer för 600 spänn mot detta. HAHAHAHAHA 😄 Jävla bra köp.

Bra Henrik..Bra

Postat
Men jag har börjat misstänka att bättre mick är första prioritet. Tyvärr. B1:an är ganska ny så det känns rätt piss. Även fast jag tycker B1:an är kanonbra. Är jättenöjd med den. Fast klart jag inte skulle vara nöjd med B1:an ifall jag hade en RÖDE NT2  😄

Säg inte det.

Har alltid trott att RÖDE NT2 är kvalitetsmässigt ett rätt stort steg före B1an. Det stämmer alltså inte? Är det karaktären som är skillnaden?

Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Rent konstruktionsmässigt är det möjligt att Rödes mickar är av bättre kvalitet. När jag skrev kvalitet tänkte jag mer på ljudkvalitet, som något slags objekitvt mått på mickens upptagningsförmåga, frekvensåtergivning etc.

Och visst säljs det en hel del kassa prylar, men just Studio Projects B1 är snarare ett exempel på motsatsen. Mycket mick för pengarna.

Postat
Har en "octane" preamp nu. OH MY GOD!!. vilket lyft. vad är en Alto mixer för 600 spänn mot detta. HAHAHAHAHA 😆 Jävla bra köp.

Bra Henrik..Bra

Fan va häftigt. Vilken mick använder du? Pris på preampen? Vad var den stora skillnaden?

😳 vaffan skriv! såna inlägg som du nyss skrev gör mig galen. 😆

Postat
Men jag har börjat misstänka att bättre mick är första prioritet. Tyvärr. B1:an är ganska ny så det känns rätt piss. Även fast jag tycker B1:an är kanonbra. Är jättenöjd med den. Fast klart jag inte skulle vara nöjd med B1:an ifall jag hade en RÖDE NT2  😳

Säg inte det.

Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Rent konstruktionsmässigt är det möjligt att Rödes mickar är av bättre kvalitet. När jag skrev kvalitet tänkte jag mer på ljudkvalitet, som något slags objekitvt mått på mickens upptagningsförmåga, frekvensåtergivning etc.

Och visst säljs det en hel del kassa prylar, men just Studio Projects B1 är snarare ett exempel på motsatsen. Mycket mick för pengarna.

ja, jag menar också ljudkvalitetsmässigt 😆

förresten. du verkar kunna detta.

Jag har en JJlabs pukmick som jag använder till att micka stärkare ( bas och gitarr ). Pukmicken kommer från det JJlabs trummicksset som Jam sålde ut för 2000 kr (som påstods vara bättre än shure paket för 20 000). Vet inte vad micken heter. Pris 495:- iaf.

Jag undrar. Skulle du säga att jag gör ett bra köp genom att uppgradera mig till en sm57 eller Audix i-5?? Vilken av dessa två isåfall? Har hört att Audix i-5 ska vara snäppet bättre än sm57.

tacksam för svar/ adama

Postat (redigerat)
Har en "octane" preamp nu.  OH MY GOD!!. vilket lyft.  vad är en Alto mixer för 600 spänn mot detta.  HAHAHAHAHA 😉  Jävla bra köp.

Bra Henrik..Bra

Fan va häftigt. Vilken mick använder du? Pris på preampen? Vad var den stora skillnaden?

😉 vaffan skriv! såna inlägg som du nyss skrev gör mig galen. 🙂

Jag har köpt en Octane och ett par CM3 mickar från Line Audio.

Har inte testat stormembranaren än men dom små kondensatormickarna låter bra.

Vad är skillnaden då..

Jo. Det är mycket "krispigare" klarare ljud. Mera detaljer. man kan dra på utan att det distar med.

Sätt på en låt på stereon och lyssna med ett täcke över högtalarna.

Lyssna sedan på samma låt fast UTAN täcke över högtalarna. 🙁 Det är den stora skillnaden för mig.

Klarhet och tryck

Har dock inte testat med El-git eller bass ännu. Bara Nylon.

Octane kostar 6695kr och CM3 1895kr

Redigerat av Duende
Postat
Har en "octane" preamp nu.  OH MY GOD!!. vilket lyft.  vad är en Alto mixer för 600 spänn mot detta.  HAHAHAHAHA 🙁   Jävla bra köp.

Bra Henrik..Bra

🙂 vaffan skriv! såna inlägg som du nyss skrev gör mig galen. 😉

Jag har köpt en Octane och ett par CM3 mickar från Line Audio.

Har inte testat stormembranaren än men dom små kondensatormickarna låter bra.

Vad är skillnaden då..

Jo. Det är mycket "krispigare" klarare ljud. Mera detaljer. man kan dra på utan att det distar med.

Sätt på en låt på stereon och lyssna med ett täcke över högtalarna.

Lyssna sedan på samma låt fast UTAN täcke över högtalarna. 😄 Det är den stora skillnaden för mig.

Klarhet och tryck

Har dock inte testat med El-git eller bass ännu. Bara Nylon.

Octane kostar 6695kr och CM3 1895kr

ajj då. dock lite för dyrt för mig. Men jag är glad för din skull 😉 Antar att du testat en hel del preamps innan köpet. Vet du några billigare som gör ett bra lyft. Med en B1:a bland annat.

??

Grattis

Postat

okej, tackar. hur tror du den låter i skillnad emot en mackie-mixer-preamp?

jag kanske börjar bli lite tjatig nu men... ja...

/adama

Postat

Jag har hört att mackie skall vara skitbra. Har aldrig testat ett mackiesbord själv så jag vet inte. Låna en DMP och prova hemma.

Postat
Jag har hört att mackie skall vara skitbra. Har aldrig testat ett mackiesbord själv så jag vet inte. Låna en DMP och prova hemma.

låna? menar du köpa på öppet köp?

Postat

Börjar bli lite nyfiken, har själv en Studio Projects B1 som jag kör via ett Spirit Notepad och tycker att det låter bra. Så jag har förstås samma fråga, köpa eller inte köpa en VT-B1:a eller liknande? Har ett ESI Wavelab 192M ljudkort så är väl inte värt att kräma på med jättedyr (+3000 Sek) preamp utan att byta resten oxå?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.