Jump to content
Annons

Music på eMac

Recommended Posts

ambdesign (oregistrerad)
Postat

Min fru har en eMac SuperDrive.

Är den lämplig för att användas till att spela in musik?

Kan man i så fall ha alla musikprogram på en extern hårddisk för att slippa lusa ner hennes dator och minska risken att någon annan än jag själv oavsiktligt raderar mina alster?

Annons
Postat

Din dator är säkerligen lämpad för att göra musik på. Frågan är vad du har för internminne. E-mackarna kör väl på G4 processor, så det ska inte vara några problem.

Vad gäller program på extern hårddisk så går det inte vad jag vet. Du måste ju installera programmen i systemet, och det ligger ju på den interna hårddisken. Däremot kan du ju spara alla dina låtar, utkast och annat du producerar på en extern hårddisk. Därmed tar du så lite plats som möjligt från din ömma hustru.

Postat

Hej där! Det går utmärkt att installera programmen på en extern hårddisk, kopplad via FireWire. Emac är en alldeles ypperlig liten musikdator. Du kan välja mellan t ex Logic, Cubase SX, Ableton Live, Reason (har dock ej ljudinspelning), Motu Digital Performer, eller om du köper Digidesign-ljudkort så ingår ProTools LE. Emac har ett inbyggt ljudkort som funkar bra att börja med. Annars är USB/FireWire-ljudkort gångbart beroende på vad du har för krav + ekonomiska aspekter. Superdrive är ju "super" också, så kan du bränna DVDs med backup på hela projekt inklusive ljudinspelningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.