Jump to content
Annons

AMY DIAMOND - Mastring...


lejon (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Varför uppkom den här diskussionen överhuvudtaget?"

Pga reaktion på en - enligt vissas åsikt - förvånansvärt dåligt mastrad toppsäljande CD.

"Skit in skit ut"

Själv skulle jag inte lägga tid på att kommentera trådar om musik jag ändå inte gillar, men du kanske har mer tid än mig? Alla gillar inte "indie" (dåligt producerat, dåligt framfört och dåliga låtar om du frågar mig - OK, där kom visst min kommentar) och att allt bara var "bättre förr"... Visst fan var popmusiken förr fantastisk - men det är en annan sak. Mycket fantastiskt bra popmusik görs även idag - och då snackar jag inte "indie". Helt OK om du tycker det dock.

Vill inte vara oförskämd, men om man generellt avfärdar ny musik - t ex Amy Diamond - som "skit" har jag svårt att ta den personen på något större allvar. Ta inte illa upp men så är det (undrar hur din musik låter?).

Nog med gnäll (från min sida i alla fall).

Apropå "Hotel California"...reagerade också på den. Hörde den på en Greatest Hits-platta med Eagles för ett tag sedan och den lät förvånansvärt bra på CD! Ett strålande exempel på en lyckad mastring/överföring av "gammal pop" till CD.

/Carl

lejon, håller med fullt och ständigt...!!!

brabrabra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen; inte förvånad - men konstaterar bara att de flesta som håller på med musik (hobby/halv prof. nivå) inte ger mycket för "dagens hits" (kanske därför de inte kan fixa några själva...?) Ta inte illa upp, jag respekterar allas åsikter, hoppas ni respekterar mina.

Håller med dig till 100%.

Det verkar vara att gräva sin egen grav om man vågar medge på forum inom musik att N-sync , Britney , Amy Diamond m.m m.m är bra låtar som är snyggt producerade.

Dock tror jag att INGEN skulle tacka nej till det erkännade och bankkonto som Max Martin har lyckats skapa åt sig själv.

Ingen tar illa upp då ni pratar om ngt helt annat, ni pratar om hur bra skivan är mixad/producerad - vi pratar om hur väl de är mastrade!

Produktionen kan vara mästerlig (ex Cheirons första plattor) samtidigt som ljudkvalitet/mastring kan vara ett skämt!

Det ena utesluter inte det andra! Dagens hits är bra... musikaliskt och produktionsmässigt sätt, dock många av dem fortfarande söndermastrade med aj-aj i örat diskant.

Dom låter visserligen bra ändå, men skulle kunna låta (i en del fall mycket) bättre, sett till ren ljudkvalitet, men kanske inte då sett till musikens dito.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tar illa upp då ni pratar om ngt helt annat, ni pratar om hur bra skivan är mixad/producerad - vi pratar om hur väl de är mastrade!

Produktionen kan vara mästerlig (ex Cheirons första plattor) samtidigt som ljudkvalitet/mastring kan vara ett skämt!

Det ena utesluter inte det andra! Dagens hits är bra... musikaliskt och produktionsmässigt sätt, dock många av dem fortfarande söndermastrade med aj-aj i örat diskant.

Dom låter visserligen bra ändå, men skulle kunna låta (i en del fall mycket) bättre, sett till ren ljudkvalitet, men kanske inte då sett till musikens dito.

Hans, jag tror det är första gången du skriver ett inlägg om mastring och jag håller med dig totalt. 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tar illa upp då ni pratar om ngt helt annat, ni pratar om hur bra skivan är mixad/producerad - vi pratar om hur väl de är mastrade!

Produktionen kan vara mästerlig (ex Cheirons första plattor) samtidigt som ljudkvalitet/mastring kan vara ett skämt!

Det ena utesluter inte det andra! Dagens hits är bra... musikaliskt och produktionsmässigt sätt, dock många av dem fortfarande söndermastrade med aj-aj i örat diskant.

Dom låter visserligen bra ändå, men skulle kunna låta (i en del fall mycket) bättre, sett till ren ljudkvalitet, men kanske inte då sett till musikens dito.

Hans, jag tror det är första gången du skriver ett inlägg om mastring och jag håller med dig totalt. 😄😉

😄

Jag får fan också hålla med.

sen kanske det finns annan musik än pop för att gå lite off 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kollar på singlar,

så har jag sett att det står radio version eller mix på vissa låtar,

som även finns med i andra versioner oxå på singeln.

Är dom där "radio" varianterna mer komprimerade i mixen eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dom där "radio" varianterna mer komprimerade i mixen eller?

Nej!

Grejen är även den att radio komprimerar ju numera väldigt avancerat så behövs verkligen extrem kompression för radio alls längre?

Ni som vet, eldar dom för kråkorna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara hur snyggt producerat som helst, men det är fortfarande skräp. //

Använd kunskaperna till något vettigt. Att fylla radion med låt efter låt, exakt likadant som den förra, är inte vettigt.

Nej, men som sådan har faktiskt pop-musiken alltid varit 😄! he he!

Själv håller jag dock bra popmusik som den allra högsta konstarten, att vara genialisk banal är inte lätt... utan är måhända det allra svåraste!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kollar på singlar,

så har jag sett att det står radio version eller mix på vissa låtar,

som även finns med i andra versioner oxå på singeln.

Är dom där "radio" varianterna mer komprimerade i mixen eller?

Radio Edit är väl en kortare version av originallåten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om inte dagens radiomusik riktar sig till barn under 10 år. Då man är 10 år har man vanligtvis perfekt hörsel och syn, men inte innan. Amy Diamond är ... 7 år?! De har valt henne så barn kan personifera sig med henne. De högfrekventa ljuden förekommer så att barnen lättare ska kunna höra musiken. Det kan även förklara superenkel musik och text som gärna förekommer nuförtiden. De som är äldre laddar hem musik och det vet skivbolagen.

Generaliserar nu, men bara en teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara hur snyggt producerat som helst, men det är fortfarande skräp. //

Använd kunskaperna till något vettigt. Att fylla radion med låt efter låt, exakt likadant som den förra, är inte vettigt.

Nej, men som sådan har faktiskt pop-musiken alltid varit :rolleyes:! he he!

Själv håller jag dock bra popmusik som den allra högsta konstarten, att vara genialisk banal är inte lätt... utan är måhända det allra svåraste!

jag kan ibland få för mig att det - tvärtemot vad du säger - att det vore väldigt enkelt att göra bra banala (enkla) poplåtar. Nu är jag inte dragen åt den stilen så jag har det inte i mig att göra populärmusik... så det är säkert bara som jag tror (ibland).

Pop som den högsta konstarten förstår jag däremot inte. Pop=populärmusik dvs musik för alla och envar hör för mig inte riktigt ihop med högstående konst. Snarare bred konst, konst för massan. Knappast något som utmanar eller är framåtskridande. Att man sen kan föredra det, jovisst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Ja jag lyssnar ju bra mycket hellre på en kåtfejkande tolvåring än Eagles, den saken är klar. Har fått min beskärda del av osvängig prettorock redan.

Vad gäller mastring och dynamik... suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.

Klart det ska vara tryck om nu mastringen är gjord med radion i åtanke! Annars låter det platt och dött brevid andra hits.

Vad är problemet med det egentligen? Sitter ni och finlyssnar på nya Black Eyed Peas i B&O-lurar? Det handlar ju om att anpassa mastring efter målgrupp / media, och radioskval är liksom inte tänkt att ge stora hi-fi-upplevelser hemma i lyssnarfotöljen, utan ska bara låta fett på 100.2 FM.

Att maximeringstrenden skulle vara en övergående fluga (när det gäller radiomusik) är knappast troligt. Vem vill låta sämre än konkurrenterna, liksom?

(Japp, låg rms låter sämre i radion, så glöm alla hi-fi-klubbsinvändningar...)

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kollar på singlar,

så har jag sett att det står radio version eller mix på vissa låtar,

som även finns med i andra versioner oxå på singeln.

Är dom där "radio" varianterna mer komprimerade i mixen eller?

Radioversionerna kan ha antingen en annorlunda mix, ett annorlunda sound och en annorlunda längd på låten (in under 3:30)

Däremot är det ingen skillnad vad gäller nivåer och mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.
Läs en gång till.
en fin artist trots sin ålder och hon jobbar tydligt med jäkligt bra killar (låtar/prod). Men...helvete vad dåligt mastrad hennes senaste CD är! Vasst så in i norden, rent obehagligt att lyssna på.
Herr Lejon uppfattar alltså ljudet som vasst och det är en eq-fråga, inte beroende på volymmaximeringen.

Jag har inte hört plattan, vet inte vem som mastrat och tänker inte uttala mig om tekniker, kollegor som konkurrenter.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.
Läs en gång till.

Kanske det är du som ska läsa en gång till? Hela tråden är proppfull av samma gamla trötta gnäll man hört till leda... "dynamikdöden" blablabla...

suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.

Är du storebrorsa, Linus? Du är så duktig på att hjälpa alla till rätta tycker jag. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar igen: vem har mastrat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte. Min hjärna byter kanal och börjar tänka på annat då musiken är så meningslös som den är.

Eller så kanske du inte ens hänger med i dom aspekterna i musiken som vi stimuleras av? jag vet själv att jag saknar sinne för text och skulle ungefär som du kunna säga att lars winnerbäck gör meningslös musik men har hajjat att det handlar om mitt handikapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Intressant att läsa era kommentarer!

Vad gäller vem som mastrat skrev jag inte det pga den hårda kritiken från mig (och andra). Kanske dumt, men vill inte "hänga ut" nån allt för mycket. Det är väl inte heller så intressant för de som inte hört plattan att veta vem som mastrat? Och de som hört den har ju redan info. Lätt att ta reda på för gemene man är det säkert i alla fall (via nätet). Kanske tycker också någon att den är bra mastrad, vände mig först o främst till de som hört plattan och ville kommentera utifrån det. Har läst övriga kommentarer med stort intresse dock. Tycker att min - och andras - kritik varit jävligt hård, men ändå uppriktig utan någon vilja att förtala eller förkasta för den sakens skull. Mastraren själv är kanske väldigt duktig rent generellt, men i detta fall känns det som ett kraftigt olycksfall i arbetet. Så, du som undrade kan lätt kolla upp om du är intresserad (ej Cutting Room dock).

Tack Stefan att du inte gick bärsärkagång efter min kommentar!

Vad gäller om det är mastringen eller annat som påverkat den starka disten på slutresultatet, kan jag naturligtvis inte vara 100% säker på, det är bara min bedömning.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Och - att Amy Diamonds låtar skulle "vara gjorda för barn och yngre tonåringar"... Visst - men har man hållit på seriöst med musik ett bra tag brukar man kunna uppskatta välgjord musik oavsett den i första hand tilltänkta målgruppen. Sedan...så jävla mycket "barn" låter det inte om Amy. En anledning att hon nått ut så brett är väl att hon låter på många sätt "vuxen" i sin sång. Och engelskan är ju helt perfekt! Annat än man kan säga om många svenska band och artister som tror de kan bli stjärnor utomlands bara för att de låter juste på svenska, många försök brister i just engelskan. Vissa fixar en snygg brytning - t ex ABBA, men många låter som ett skämt när de byter modersmål.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vissa fixar en snygg brytning - t ex ABBA, men många låter som ett skämt när de byter modersmål.

Där Anna Ternheim är den direkta motsatsen.Att man ens vågar släppa en skiva med så dåligt uttal är för mig fortfarande ett mysterium...??? 😆

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar igen: vem har mastrat?

Gissning , men troligtvis Cutting Room ...

Nope, det är det inte. Jag och Linus kollade det på lunchen. Fast jag kommer inte ihåg vad de heter - hahaha! 🙂

Linus, minns du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.
Läs en gång till.

Kanske det är du som ska läsa en gång till? Hela tråden är proppfull av samma gamla trötta gnäll man hört till leda... "dynamikdöden" blablabla...

suck va torra och tråkiga och förutsägbara ni är som whinar över volymmaximering.

Återigen - läs i tråden 🙂! Ingen har talat om dynamikdöden! Det är en helt annan och betydligt mer esoterisk debatt!

Vi som är emot extrem mastring i denna tråd är demsamma som försvarar komprimering i esoteriska dynamikdödar-trådar!

Och har överhuvudtaget ingenting emot komprimering, ej ens kraftfull master-komprimering behöver vara något negativt!

Dock, nu handlar det om att det gått så extremt långt att mastring gör så musiken börjar dista, denna "mastering" förstör m.a.o. musiken på allvar!

Att spela in musik med fina mikrofoner i välbyggd studio med skickliga ljudtekniker är till stora delar helt bortkastat om musiken

ändå ska förstöras i mastering-processen!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det där med radio och maxade mastrar är ju dravel och nonsens, vet du vad-dom har limiters och kompressorer på radiostationerna förstår du så att olikheter skall jämnas ut och nivån kommer upp i samma utsändning oavsett om du maxar skiten till döds eller gör som vi andra (de som går i RÄTT skola) 🙂 dvs MIN, sparar lite dynamik osv...

jag hörde en mkt behaglig platta häromdagen med lugna fina Svenska låtar gjorda av mogna människor för mogna människor men blev chockerad över hur högt den låg i nivå, det blev ett hårt sound som inte passar musiken...och den är mastrad på just,,,

quote Hans:

Att spela in musik med fina mikrofoner i välbyggd studio med skickliga ljudtekniker är till stora delar helt bortkastat om musiken

ändå ska förstöras i mastering-processen!

Just det!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar igen: vem har mastrat?

Gissning , men troligtvis Cutting Room ...

Nope, det är det inte. Jag och Linus kollade det på lunchen. Fast jag kommer inte ihåg vad de heter - hahaha! 🙂

Linus, minns du?

🙂

Henrik Jonsson på Masters of Audio, en av Sveriges främsta masteringsfirmor vid sidan om Cutting Room, Tailormaid och Cosmos... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och - att Amy Diamonds låtar skulle "vara gjorda för barn och yngre tonåringar"... Visst - men har man hållit på seriöst med musik ett bra tag brukar man kunna uppskatta välgjord musik oavsett den i första hand tilltänkta målgruppen. Sedan...så jävla mycket "barn" låter det inte om Amy. En anledning att hon nått ut så brett är väl att hon låter på många sätt "vuxen" i sin sång. Och engelskan är ju helt perfekt! Annat än man kan säga om många svenska band och artister som tror de kan bli stjärnor utomlands bara för att de låter juste på svenska, många försök brister i just engelskan. Vissa fixar en snygg brytning - t ex ABBA, men många låter som ett skämt när de byter modersmål.

/Carl

Det är just det; att jag inte tycker det låter välgjort. Nu gillar jag visserligen en av Amys låtar (den andra singeln tror jag, "Shooting Star" nånting?) men pratar om radiomusik i sin helhet.

Håller med om att hon låter vuxen och att det bra engelska, men det är nog ett krav för att barnen ska se upp till henne. (Kan medge att ja inte visste att hon var så ung när ja först hörde henne innan ja fick reda på åldern.)

Dålig engelska kan vara charmigt också, beror helt på hur man ser det. Huvudsaken det är en bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska vi snacka bra barnmusik...när jag var tolv-tretton kom:

*Ramones

*Sex pistols

*Rainbow rising/on stage

*Zappa in New York

*Jethro Tull bursting out

*och en jävla massa annat som var svinbra som jag inte hajade då men nu osv, då var det främst den galna energin som Pistols och Ramones hade som förvred huvudet på oss, även Deep Purple made in Japan/Europe var extasframkallande ritualer för oss, och mellanölet som just skulle avskaffas innan vi blev vuxna nog för detta, men vi fick i oss i alla fall-söta gossar ska du veta... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Åååh men barn ska inte lyssna på sånt här trams. Jag lyssnade minsann på hårdrock när jag var liten! När kom Painkiller med Judas Priest? 1990? Då var jag hmm.... tolv. Och det var i princip det enda jag lyssnade på. Det och Metallicas svarta platta, men det var kanske året därpå.

Vet inte vem du svarar på men när jag säger barn menar jag flickor, och det ordet har jag även använt innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar igen: vem har mastrat?

Gissning , men troligtvis Cutting Room ...

Nope, det är det inte. Jag och Linus kollade det på lunchen. Fast jag kommer inte ihåg vad de heter - hahaha! 😆

Linus, minns du?

😆

Henrik Jonsson på Masters of Audio, en av Sveriges främsta masteringsfirmor vid sidan om Cutting Room, Tailormaid och Cosmos... 😆

Hehe... tur att du har hjärnan med dig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...