Jump to content
Annons

AMY DIAMOND - Mastring...


lejon (oregistrerad)

Recommended Posts

lejon (oregistrerad)

Köpte Amy Diamonds senaste CD, en fin artist trots sin ålder och hon jobbar tydligt med jäkligt bra killar (låtar/prod). Men...helvete vad dåligt mastrad hennes senaste CD är! Vasst så in i norden, rent obehagligt att lyssna på. Kan inte fatta att hennes bolag släppte igenom detta, med tanke på den nivå hon ligger på. En av de sämsta mastringar jag hört, helt enkelt. Förra CD´n var dock mycket bra - även mastring. Vad säger ni andra? Antar att det inte är så många här som är inne på listmusik, det brukar vara det på såna här forum, men om nån annan hört plattan och har en åsikt så hör av er om vad ni tycker.

/Carl Lennartsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det gäller tyvärr inte bara henne utan det mesta (av top 40) är ju mer eller mindre söndermastrat.

Ihoptryckt så till den grad att det precis börjat dista och med vidrig diskant som gör att man inte kan lyssna så högt som man annars hade velat 😕!

Men frågan är om det verkligen är mastrarnas fel? Alla verkar tro att "folk" vill ha det så! Dålig musik och äcklig mat - det är vad "folk" vill ha... eller 😲?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd om duktiga masteringstekniker i dagens läge... Ofta handlar det om "take it to the limit".. Låtarna ska sticka ut på kommersiella radiokanaler.. Tyvärr.. det är masteringteknikern uppdrag. Dom är duktigare än så.. Om majoriteten av masteringstekniker fick fria händer mer ofta så skulla vi ha mer njutbar musik i dagens läge, men det får dom tyvärr inte betalt för. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl en fråga som man bör lämna till marknaden. Jag tror att marknaden själv är bäst på att lösa och finna det bästa tänkbara. Om vi börjar reglera och styra upp så kommer mastringen att gå käpprätt åt helvete och teknikerna får jobba med tråkiga gamla låtar från stenåldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är klart att man ska lämna frågan till marknaden, det finns ju dessvärre inget alternativ!

Grejen är dock den att vet ni hur otroligt liten koll gemene man har på varför det låter bra eller dåligt?

Jag är typ Gud i en diskusion om musikteknik och då är jag ändå bara en knappt hjälpligt kunnig lekman... i själva verket 🙂!

Inte ens dom som jobbar i affärer kan någonting överhuvudtaget och dom kan ju ändå mera än en genomsnitts-person!

Ingen gillar sönder-komprimerad musik, ingen gillar aj-aj i örat diskant - men folk har liksom annat att tänka på, om dom ens bryr sig!

Men ifall man låter folk lyssna på musik föredrar alla samma sak (d.v.s. ingen föredrar sönder-komprimerat och aj-aj i örat diskant!)

Vet inte om det ens fyller ngn funktion, har inte radion kompressor och dynamisk-eq på allt ändå?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl en fråga som man bör lämna till marknaden. Jag tror att marknaden själv är bäst på att lösa och finna det bästa tänkbara. Om vi börjar reglera och styra upp så kommer mastringen att gå käpprätt åt helvete och teknikerna får jobba med tråkiga gamla låtar från stenåldern.

Ditt sätt att tänka är som att marknaden skulle kunna bunda för marknadsföring... Dagens mastring är som redan sagts ett steg i ledet, att höras högst för att i slutändan sälja mer, mest. Hur ska marknaden kunna köpa produkter som inte syns? Dvs hörs, skriks etc. Det är ju ingen slump att företag betalar en jävla massa pengar på marknadsföring för att få konsumenten att köpa skräp 🙂

... ja det var några tankar det..

Link to comment
Dela på andra sajter

en mastringstekniker sa en gång till mig(inga namn!!!!) att: "det som hörs mest på radio får mest uppmärksamhet, därför säljer det mest"

synd tyckte jag, men är det så det funkar så.

men det här med olika sätt att mastra går ju i trender, och jag pratade med en polare häromdagen som hade nyligen snackat med cuttingroom, och enligt honom hade de sagt att det börjar bli lite modernare att mastra mjukare.

men huruvida detta är sant eller inte står inte jag för..😄

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl en fråga som man bör lämna till marknaden. Jag tror att marknaden själv är bäst på att lösa och finna det bästa tänkbara. Om vi börjar reglera och styra upp så kommer mastringen att gå käpprätt åt helvete och teknikerna får jobba med tråkiga gamla låtar från stenåldern.

Ditt sätt att tänka är som att marknaden skulle kunna bunda för marknadsföring... Dagens mastring är som redan sagts ett steg i ledet, att höras högst för att i slutändan sälja mer, mest. Hur ska marknaden kunna köpa produkter som inte syns? Dvs hörs, skriks etc. Det är ju ingen slump att företag betalar en jävla massa pengar på marknadsföring för att få konsumenten att köpa skräp 😄

... ja det var några tankar det..

Nä, just det!

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Intressant att höra andra åsikter, även om ingen verkar ha hört CDn. Håller inte med om att dagens listmusik är söndermastrad, det mesta låter mycket bra tycker jag (oj! nu svor jag i kyrkan...). Amys senaste CD hör till undantagen, enligt min mening - det känns oproffsigt faktiskt. Får en känsla av att killen som mastrade (nämner inga namn) inte gillar musiken själv, utan försökt mixa "för kidsen"... Förra CD var kanon - även soundmässigt, enligt min åsikt. En annan dåligt mastrad CD var Backstreet Boys senaste - även det konstigt, med tanke på nivån. Där var problemet den obefintliga dynamiken, hur bra plattan är kan därför vara svårt att säga. Gamla 60 o 70-talsa plattor som överförts till CD blir jag nästan alltid besviken på, kommer nästan aldrig i närheten av soundet på originalplattorna.

Slutligen; inte förvånad - men konstaterar bara att de flesta som håller på med musik (hobby/halv prof. nivå) inte ger mycket för "dagens hits" (kanske därför de inte kan fixa några själva...?) Ta inte illa upp, jag respekterar allas åsikter, hoppas ni respekterar mina.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

hajjar vad du menar Lejon.

fick en liten chock när jag lyssnade på hennes nya här om dagen. Fick sänka volymen rätt mycket för att inte de skärande diskanterna skulle göra ont. inte så kul. håller med helt om att hon hör till undantagen och att förra skivan va klockren.

(är också rätt besviken på låtarna på den nya. låter bara som parodi på gamla skivan blandat med lite brödlåtar. verkar astråkig men man ska ju lyssna några varv innan man ger upp.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen; inte förvånad - men konstaterar bara att de flesta som håller på med musik (hobby/halv prof. nivå) inte ger mycket för "dagens hits" (kanske därför de inte kan fixa några själva...?) Ta inte illa upp, jag respekterar allas åsikter, hoppas ni respekterar mina.

Håller med dig till 100%.

Det verkar vara att gräva sin egen grav om man vågar medge på forum inom musik att N-sync , Britney , Amy Diamond m.m m.m är bra låtar som är snyggt producerade.

Dock tror jag att INGEN skulle tacka nej till det erkännade och bankkonto som Max Martin har lyckats skapa åt sig själv.

Sedan skulle jag väl inte vilja påstå att all " Listmusik " är bra , givetvis finns det undantag i alla stilar och smaken är som baken.

Vill man dock försörja sig på musik och ha bra inkomst måste man nog förr eller senare ta ställning till om man borde kommersiallera sig mer eller inte , framför allt om det är än själv som är artisten , ännu mer om man jobbar som låtskrivare/Producent.

Personligen har jag inga som helst problem att vare sig skriva eller producera " listmusik ",Dock riktar jag mig inte mot sverige som marknad utan mer mot USA och övriga Europa där listorna ser lite annorlunda ut än dom gör i sverige.

Nu har jag inte hört Amy`s senaste skiva men generellt tycker jag att svenskar brukar mixa och mastra bra och håller definitivt samma klass som " The Top Dogs " i Usa.Tex Toxic med brittan tycker jag var mycket bra mixad och mastrad liksom My Perogative...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det verkar vara att gräva sin egen grav om man vågar medge på forum inom musik att N-sync , Britney , Amy Diamond m.m m.m är bra låtar som är snyggt producerade.

2. Dock tror jag att INGEN skulle tacka nej till det erkännade och bankkonto som Max Martin har lyckats skapa åt sig själv.

1. Snyggt producerat kan jag väl hålla med om, men det är väldigt sällan jag kan tycka att det är bra. Skulle aldrig betala för skiten. Däremot diggar jag Justin Timberlake, han är grym!

2. Jag skulle tacka nej, av den enkla anledningen att jag inte vill producera den sortens musik (skitmusik), och för att jag klarar mig utan flera miljoner på banken. Vet iofs inte hur pass rik herr Martin är men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dynamiken försvunnit ser jag som en lustig men övergående trend i stil med åttiotalets överdrivna låtintron och hiskeliga gate-reverb. Att man däremot tvingar upp diskant tycker jag är betydligt allvarligare eftersom det blir direkt jobbigt att lyssna på och eventuellt även skadligt.

Bland Britneys samlade verk finns några skräckexempel och jag vill även minnas att Sugarbabes hade nån låt för något år sedan med en elak hi-hat som ligger och skriker hela låten igenom. Den enda förklaring jag kan se är att masteringteknikern är över 40 år gammal och har tappat all hörsel över 10 kilohertz.

Vad gäller bra produktioner så har jag en stor personlig favorit hos ett band jag inte alls lyssnar på. N'Sync - Pop är sanslöst snyggt producerad där det hela tiden händer något i ljudbilden. Det känns lite som att det för genren helt enkelt är en perfekt produktion där det inte längre finns något kvar att putsa på.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

puuh, som ljudtekniker som dagligen ljudlägger/mixar/mastrar radio och tv reklam kan jag bara hålla med. Det är bedrövligt hur saker kramas till.

Jag adderar ALLTID onaturligt mycket diskant samt pressar materialet i taket. Gör jag inte det så får vi skit för att andras produktioner hörs mer än våra.

En annan sak är ju att man inte råder över vad kanalerna gör, dvs radio och tv-kanalerna. Där händer det grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda förklaring jag kan se är att masteringteknikern är över 40 år gammal och har tappat all hörsel över 10 kilohertz.

😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dynamiken försvunnit ser jag som en lustig men övergående trend i stil med åttiotalets överdrivna låtintron och hiskeliga gate-reverb. Att man däremot tvingar upp diskant tycker jag är betydligt allvarligare eftersom det blir direkt jobbigt att lyssna på och eventuellt även skadligt.

Intressant tanke och man kan ju hoppas att du har rätt i det. Ett annat fenomen är ju umph-trenden. Har du en ganska mesig låt som det egentligen inte är något tryck i så lägg på ett hårdpumpande umph-umph-trumkomp så har du genast en ösig låt. Dynamik är ett annat fenomen som det inte verkar finnas utrymme för i dagens moderna musik och det är ju lite synd.

Och apro på det så skulle jag gärna producerat sådan musik om jag kunde blivit ekonomiskt oberoende på det. Jag säger inte och jag tror inte att det är enkelt - jag bara inte gillar det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag säger att man inte ska sköpa amy diamond skit 🙂

Alla barn under 10 lyssnar på skräpet 🙂

ok?

jag tycker amy diamond sjunger låtarna jävligt bra. skulle gärna prodda henne!

visste ni förresten att det är bigbigworld emilia, som gjort alla låtarna till amy diamonds första platta?

jag har hört att det var så:

att emilia hade gjort en färdig platta o grejjat o prodat typ allt själv..men skivbolaget var för slöa o hon träffade en kille från tyskland så hon flyttade dit. därför bestämde sig bolaget att ta en in en ny artist!

det blev lilla amy!

edit: ngn som hört ngt på senaste tiden från amy? alltså låtmaterial!?

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Oj! Kul att läsa era inlägg - och att några håller med mig. Att några tycker att Amy o liknande är skit bryr jag mig inte om att kommentera, musiksmakdiskussioner leder ingenstans. Håller med unbornichen (var det väl?) om att låtarna på nya CDn känns som en upprepning i stora stycken, man har försökt upprepa en succé rakt av - samtidigt, som du säger, får man väl ge låtarna en chans. Den kanske är mycket bättre än den låter :-) Vore den mastrad på samma sätt som förra skulle den kanske ge ett annat intryck. När jag drar på full bas och minsta diskant på min stereo är det fortfarande något vasst som ligger och stör...jag blir trött i öronen helt enkelt!

Det var en nyhet att den andra artisten hade gjort låtarna, står i alla fall inget om det i konvolutet - men vad vet man.

Visst, N-sync har gjort några riktigt sköna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amy Diamond är ju grym. Seriöst, har fett med respekt för den tjejen. Också coolt att skivbolaget vågar satsa på att göra nåt annat än A*teens-pop av något som trots allt riktar sig främst till barn och yngre tonåringar. Jag har inte hört mycket från nya skivan men en del från gamla, var iofs lite besviken på låtmaterialet där utöver singlarna, men mycket av det är fruktansvärt välproducerat tycker jag.

Nej shit alltså, tänk att upptäcka nån med en sån röst vid den åldern... fan vad rik man skulle bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej shit alltså, tänk att upptäcka nån med en sån röst vid den åldern... fan vad rik man skulle bli.

mmm..pengar... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Och - just det, Britney har verkligen (hon och hennes team) gjort några verkliga klassiker! Låtar som folk om tjugo år kommer att säga; "Ja, på den tiden gjordes det verkligen bra musik!" (känns kommentaren igen?). Synd bara att hon tappat artistiskt fokus de senaste åren och inte velat förstå sin egen artistroll, även om hennes sista singel var fin (balladen, minns ej titeln). Mycket underskattad artist. "Why don´t you do something" var ju fullständigt värdelös, och många av hennes senare halvporriga låtar håller ju inte heller.

Hoppas att det inte blev för mycket tyckande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Amy men tänkte bara ta tillbaka tråden till detta med mastering.

Jag gjorde en dumhet i höstas och köpte Magnus Ugglas gamla skivor (som jag har på vinyl) för att det kunde vara bra att ha på CD, eller nåt... De var remastrade med någon form av process som jag inte känner till och jag hoppas verkligen inte någon person har varit i närheten när det gjordes. Inte nog med att processen hade skurit så illa att vissa bakgrundsslingor som kännetecknar låtarna hade försvunnit eller blivit stympade, det var katastrofalt ihoptryckt och lät rent för jävligt. Förutom att testa dem i bilen, spelade jag dem två gånger till på stereon hemma och på jobbet, sedan slängde jag dom. Nice Price, men tragiskt ändå.

Sedan kom jag att tänka på en annan CD som nästan aldrig spelas hemma trots att det tillhör husgudarna RUSH. Deras album "Vapor Trails" fick rätt mycket kritik för att vara inte bara sönder-mastrad utan hade dessutom infört hyfsade digitala klippningar i mix-stadiet. Det låter rent FÖR MYCKET, och riktigt dålig.

Tänkte ge dem av er som inte har förstått vad som händer med inspelningar när man trycker sönder dem i mastringen, en liten länk. Då kanske ni slutar att använda kompressionen när ni gör MP3or av era alster också. FÖR DET LÅTER FÖR MYCKET OCH MAN BLIR BARA TRÖTT AV ATT LÄSA STORA BOKSTÄVER ELLER HÖRA FÖR HOPTRYCKT MUSIK, JU! 😱

About Rush: Over the Limit

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

Förstår vad du menar, Lee. Som jag tidigare nämnde så låter ofta plattor som getts ut på 60-80 talet och sedan överförts till CD inte alls så bra som originalet. I och för sig tror jag att jag föredrar vinyl i vilket fall, men dagens nya CDs "låter" bättre än återutgivningar på CD. Har väl också att göra med att de gamla taperna tappat i fysisk kvalitet, men ändå.

I Ugglas och Rush fall vet jag ej varför.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

måste säga att det verkligen finns undantag..

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred häromåret. och den låter riktigt jädra bra. bättre än originalet!!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)
måste säga att det verkligen finns undantag..

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred häromåret. och den låter riktigt jädra bra. bättre än originalet!!! 😏

Ja, den låter verkligen bra. Innan hade jag den endast på en sönderspelad vinyl som jag hade lånat (okej, snott då) från musikskolan. Vilken skillnad! Att sedan låtmaterialet är fantastiskt är en annan tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

måste säga att det verkligen finns undantag..

fick av farsan eagles - hotel california, digital remastred häromåret. och den låter riktigt jädra bra. bättre än originalet!!! 😏

Ja, den låter verkligen bra. Innan hade jag den endast på en sönderspelad vinyl som jag hade lånat (okej, snott då) från musikskolan. Vilken skillnad! Att sedan låtmaterialet är fantastiskt är en annan tråd...

😲

håller med helt o hållet. bland de bästa skivor som gjorts!

min farsa kan det där me o dra upp gamla gobitar..😱

fick ett par plattor (vinyl då!!) av honom. bla: weather report, cpt beefheart, frank zappa, och så ngn vild jävla freakad frijazz med trummis o blåssektion som var helt jävla galna. typ 30min. låtar! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

lejon (oregistrerad)

"Varför uppkom den här diskussionen överhuvudtaget?"

Pga reaktion på en - enligt vissas åsikt - förvånansvärt dåligt mastrad toppsäljande CD.

"Skit in skit ut"

Själv skulle jag inte lägga tid på att kommentera trådar om musik jag ändå inte gillar, men du kanske har mer tid än mig? Alla gillar inte "indie" (dåligt producerat, dåligt framfört och dåliga låtar om du frågar mig - OK, där kom visst min kommentar) och att allt bara var "bättre förr"... Visst fan var popmusiken förr fantastisk - men det är en annan sak. Mycket fantastiskt bra popmusik görs även idag - och då snackar jag inte "indie". Helt OK om du tycker det dock.

Vill inte vara oförskämd, men om man generellt avfärdar ny musik - t ex Amy Diamond - som "skit" har jag svårt att ta den personen på något större allvar. Ta inte illa upp men så är det (undrar hur din musik låter?).

Nog med gnäll (från min sida i alla fall).

Apropå "Hotel California"...reagerade också på den. Hörde den på en Greatest Hits-platta med Eagles för ett tag sedan och den lät förvånansvärt bra på CD! Ett strålande exempel på en lyckad mastring/överföring av "gammal pop" till CD.

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...