Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Tänkte dra igång med midi biten i Pro tools och undrar om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig med hur jag får mitt M-audio oxygen 8 keyboard att funka tillsammans med min M-box (ej 2 !!) och Pro tools 7.1

tusen tack på förhand !

Annons
Postat

Om jag får lite mer information så skall vi nog lösa det här snabbt.

OSX/Windows?

Hur långt har du kommit i installationen av oxygen keyboarden? (Hittar ditt OS oxygen 8:an?)

Hur många andra midi devices har du installerade på datorn?

Postat

Tjena brojd

Jag kör windows och har precis skaffat min oxygen 8, så jag har inte kommit någonstans :-)

Har kopplat oxigen via usb porten till datorn och datorn har hittat min oxigen...Hur får jag den sen att samarbeta med pro tools ???

Tack på förhand !!

Postat

Om installationen av Oxygen 8:an gått som den skall så är det bara att skapa ett midispår i pro tools och välja din oxygen som midi input.

eller så kanske du vill skapa ett "intrument" spår, men det vet jag inget om eftersom jag fortfarande är kvar i pt6-världen. 😕

Om detta inte funkar så kan det vara ett problem med installationen av din Oxygen och isåfall skulle jag rekommendera att du avinstallerar allt som har med den och usb-midi att göra och sedan går in på m-audio's hemsida och tankar hem nya drivrutiner och en fil som heter midifix.exe eller något liknande. (ryck först ut din oxygens usb kabel ur datorn)

Kör först midifix och starta om datorn, installera sedan drivrutinen för din oxygen och sist kopplar du in din oxygen och låter windows sköta resten.

Postat (redigerat)

Hej igen

Hur och var i Pro tools , skapar jag " midi input " till min oxygen ?

Redigerat av kenq
Postat
Hej igen

Hur och var i Pro tools , skapar jag " midi input " till min oxygen ?

På samma ställe där du skapar Audio track och Master fader. Titta i File-menyn.

Postat

Tror att jag utrrycker mig lite oklart...

Har hämtat drivrutiner på M-audio hemsida och installerat

Har skapat ett nytt midi spår i Pro tools, men hur aktiverar jag min oxigen till detta spår ? Hur vet jag att detta är "synkat" ??

Har precis införskaffat Oxigen och Spectrasonics Atmosphere och är väldigt sugen på att få detta att funka

Oehört tacksam för er support !!!

MiSt (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skapa ett instrumentspår istället för midispår. Se till så att "instrument" är förkryssat i view - mix window. Gå till mixfönstret. Längst upp på ditt instrument-spår kan du nu välja din Oxygenpryl att styra instrumentspåret med. Öppna sedan Atmosphere som insert på ditt instrumentspår. Tryck på R. Lira på.

EDIT: Btw, det står klart och tydligt i reference manual från sidan 187 och framåt hur midi-delen funkar i PT.

Redigerat av MiSt
Postat (redigerat)

MiSt

Jag har skapat ett instrumentspår. förkryssat i mix window,sen skiter det sig i mixfönstret 😆

Längst upp står det "all" ,där finns det bara just "all" att välja

Sedan följer "none", där jag kan välja "atmosphere" eller "new instrument"

Har provat båda för tillsammans med Atmosphere som jag öppnat genom "insert" på instrumentspåret,men det händer inget 😎

Kan det vara så att Pro tools inte hittar min oxygen,fast installationen av drivrutinerna gick bra ??...

Visst ska man kunna se "in signalen" i mixer delen, när man spelar på Oxygen ??

Har jag glömt något ??

Tacksam för mer hjälp

Redigerat av kenq
Postat

Har du provat tipset jag gav i mitt förra inlägg? (avinst. + midifix mm.)

Postat (redigerat)

Ja, förutom Midifix, som jag inte kan hitta (inte finns...?) på M-audios hemsida.

Har du tips på var man kan hitta ??

Redigerat av kenq

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.