Jump to content
Annons

Dum fråga om extraminne...


JJRockford

Recommended Posts

Ska köpa mer minne till tjejens dator. Det finns bara två platser för minnen på moderkortet, sitter ett 256 MB i ena. Då är frågan, ska man köpa ett till lika stort, eller ett 512MB? Långt bak i huvudet har jag fått för mig att det kan bli effektivare för datorn i vissa fall att ha två likadana minnen att arbeta med. Något jag har inbillat mig, eller kan det vara så i vissa fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Ska köpa mer minne till tjejens dator. Det finns bara två platser för minnen på moderkortet, sitter ett 256 MB i ena. Då är frågan, ska man köpa ett till lika stort, eller ett 512MB? Långt bak i huvudet har jag fått för mig att det kan bli effektivare för datorn i vissa fall att ha två likadana minnen att arbeta med. Något jag har inbillat mig, eller kan det vara så i vissa fall?

Visserligen så kan man vinna några procent i prestanda på att ha lika stora minnen, men å andra sidan så kan man vinna betydligt mer i prestanda om man har 768MB minne istället för 512MB...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det beror ganska mycket på moderkort också! Jag hade för ett tag sen ett twinmos 512-minne, och det ville tusan inte funka bra i min dator.

Men det funkade nog perfekt i polarns dator. 🙂

Men om man ska blanda minnen så ska man kanske inte köpa ett 433 mhz minne om man har ett 266 i datan 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tydligen inte så tokigt ändå? Hursomhelst, datorn ska inte användas till musik, inte musikproduktion i a f. Hade tänkt mig att hotta till den något (lite mer minne, nytt chassi och möjligen tystare processor-fläkt), skaffa ett TV-kort och använda den som en s k HTPC. Alltså, CD-spelare, DVD-spelare/inspelare, TV och vad det nu mer är i ett.

Har ju redan två andra datorer, en för enbart musik och en allt-i-allo. Men det hade ju varit oerhört skönt att kunna släppa det här med VHS-kassetter så fort man vill spela in något. Sparar plats om inte annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moderkort har du? Är det någorlunda modernt så har det med all säkerhet "dual channel" vilket betyder att du bör ha likadana minnen i båda platserna, helst samma fabrikat och samma typ. Det finns till och med matchade minnen...

Och det är, precis som någon annan skrev, att det kan ställa till med ganska avsevärda problem om du har olika minnen som inte trivs ihop. Visst, du kan ha tur och det fungerar. Men varför chansa?

När du ändå ska köpa minne är det bra att kolla på moderkortstillverkarens webplats vilka minnen man har certifierat till moderkortet. Annars så brukar det inte vara några problem om man köper kvalitetsminnen som till exempel Corsair eller Kingston.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderkortet detta gäller är ett MSI 651M-V (alternativt namn är MS-7005), det är ca 1.5 år gammalt. Eller ja, köpte datorn till flickvännen i julklapp förra julen, så moderkortet är säkert äldre än så egentligen. Står ingenting om "dual channel" på vare sig kartongen eller i manualen. Bara vilken typ av minne som passar (DDR200, DDR266, DDR333 SDRAM).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha köpt en 512:a!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Moderkortet detta gäller är ett MSI 651M-V (alternativt namn är  MS-7005), det är ca 1.5 år gammalt. Eller ja, köpte datorn till flickvännen i julklapp förra julen, så moderkortet är säkert äldre än så egentligen. Står ingenting om "dual channel" på vare sig kartongen eller i manualen. Bara vilken typ av minne som passar (DDR200, DDR266, DDR333 SDRAM).

Jag skulle använda det här minnet från Kingston:

KVR333X64C25/512

Det är ett standardminne som brukar fungera bra i de flesta normala applikationer och som dessutom är certifierat för ditt moderkort av MSI.

Du bör ha två stycken likadana (Det är 512 MB-minnen som alltså tillsammans ger dig 1 GB)

De kostar bara 495 kr per sticka, alltså totalt 990 kr på Dustin (och det tycker jag din tjej är värd för att få en bra dator... 🙂 ):

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010041992

Om du väljer 256 MB så är samma minne fast 256 MB också certifierat. Det har nr:

KVR333X64C25/256

Du KAN mixa minnesstorlekar på det här moderkortet. Men du får inte riktigt samma fart och framför allt det kan krångla rejält (!) om du har olika minne av olika fabrikat och/eller data.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är bara hur mycket kräm jag behöver? Tänkte bygga en sådan där HTPC av hennes dator, eftersom vi numera har två andra datorer redan som är nyare och snabbare. Så det ska inte köras några häftiga spel eller så. Lyssna på musik, titta på DVD och TV samt spela in (TV-program, inte musik!). Men det är klart, minne kan man kanske aldrig ha för mycket av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl främst att det kanske inte är självklart att hitta ett likadant minne som redan sitter där? Du kan ju kolla, har du tur så kanske det till exempel är ett Kingstonminne eller något annat kvalitetsmärke som går att få tag på ett likadant.

Det KAN dock också vara så att tillverkaren har andra minneschips på dagens stickor med samma kapacitet. Och då KAN det strula i alla fall, om du har riktig otur, även om du köper samma fabrikat - den risken är dock betydligt mindre än om du sätter dit olika minnen av olika fabrikat eller med andra data...

Att blanda kan som sagt bli rena soppan. OK, du kan ha tur också och det fungerar. Men har du otur har du slängt pengarna för en sticka i sjön om du inte har nån annan plats för den...

900 spänn är ju inte några enorma pengar om du nu verkligen har tänkt göra nåt vettigt av burken... 🙂

Hur som helst, nu har du i alla fall "fakta i målet". Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...