Nyberg Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 (redigerat) 😛 hej någon som vet hur man får bort klickläckage från en stereoinspelning med en ake gura....har j*/#23! testat allt från att spela in hörlurarna med samma mick, och försökt fasvända sen har försökt eqat och fasvänt samt använt en gate men reslutatet låter dåligt. HJÄLP MIG NÅGON!!! blir galen! Redigerat 26 maj 2006 av Nyberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Det låter faktiskt som du får spela om guran, tyvärr. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nyberg Postat 26 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 26 maj 2006 nån mirakel måste ju finnas:) eller är man roadkill?😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lundberg Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Ett annat sätt är att maskera genom att lägga på något rytminstrument, ägg tex, men det är ju inte alltid det funkar med den känsla man vill åt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 X-Click använder jag typ 10 ggr på varenda låt! Finns säkert motsvarande riktigt bra som är gratis! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lundberg Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Hans! Tar X-Click bort klickljud alltså..? Det framgick inte riktigt men jag antar att du menade det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Nyberg: Jag har ett litet knep som jag använder vid inspelning med klick, det är säkert ett välkänt tips men jag låtsas att det är jag som hittat på det - Starta klicket och be gitarristen sitta still med lurarna på huvudet. Eq'a klickljudet tills det inte längre fångas upp av mikrofonen. Gitarristen kommer fortfarande att höra klicket men det kommer främst att bestå av de frekvenser som hörlurarna dämpar bäst. Sedan är det bara att spela in med vetskapen om att klicket inte längre går att höra 😕 Det kan också vara en bra idé att slå av klicket de sista takterna vid inspelning så att det inte blir tydligt när gitarren klingar ut. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 (redigerat) Jag utgår ifrån det då den är helt formidabel på att ta bort knäppar! En som annars garanterat tar bort klickljud är X-Noise Men jag gör somså att istället för att snacka om hur det antagligen är - så prövar jag helt enkelt hur det verkligen är, och återkommer sedan ... Okej, X-Click funkade inte alls! X-Noise funkade halvbra, det går att få bort stora delar av klicket men samtidigt tar man bort delar utav attacken på elgitarren! (Man spelar in bara klicket, låter X-Noise analysera detta och sen lägger man ljudfilen med gitarr (och klick) på tracket som har X-Noise!) Redigerat 26 maj 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Sänk volymen på klicket 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Kör med hd200 som inspelningslurar. Slutna och man hör inte ett skit. Ibörjan hade jag gamla sketna lurar vid inspelning och det läckte som såll, tänkte bara på att ljudkvaliteten inte spelar roll utan bara tempot, och det var med dynamiska mickar. De lurararna skulle aldrig fungera med den stormembramare jag använder idag som är tusen ggr känsligare än en dynamisk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 (redigerat) Precis det bästa är att spela in med slutna lurar, ex med HD201 à 245 kr som är helt okej lurar! Precis, HD280 är bäst à 995 kr! Redigerat 26 maj 2006 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Då får jag väl åter rekommendera Sennheiser HD280 pro. Dämpar 32 dB, alltså perfekta för ändamålet. Och de låter dessutom riktigt bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Jag använder alltid slutna lurar av högsta kvalitét (AKG K270) men detta faktum är absolut ingen garanti för att undkomma klick-läcket mina herrar! Ta tex fallet med en trummis som skall lägga några spår via klick, för det första så behöver han rätt hög monitorvolym och då läcker det garanterat ut till någon mikrofon oftast overhead/hi-hat och ev. pukmickarna...för det andra så har jag inget bra knep för att komma tillrätta med detta! Man får försöka hålla nere just klick-nivån (men då hörs ju allt annat igenom ändå i värsta fall..) eller dra ner det vid lugnare/tystare spelpartier etc, lite jobb skall det vara! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Varför köra med klick alls? Det är mycket trevligare att spela till ett enkelt trumkomp - och det blir inte lika störande om det skulle råka läcka igenom lite... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Jag använder alltid slutna lurar av högsta kvalitét (AKG K270) men detta faktum är absolut ingen garanti för att undkomma klick-läcket mina herrar! Men det är ju inte kvaliten på lurarna som avgör utan läcket! HD 280 blir inget hörbart läck! I värsta fall får man tejpa på några handdukar på trummisens huvud, han fattar ändå ingenting - dunkelidunkelidunk sägar han och ler 😄! ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 27 maj 2006 Dela Postat 27 maj 2006 Hans-Med kvalitét menar jag ju självklart också dämpning av läck vilket dessa gör på ett förträffligt sätt,trodde du fattade,,,, Claes-jag gör "mina" klick som varianter av trumkomp just för känslans/trummisens skull fast med lite mer accentuerade klickrytmer, detta är en gammal beprövad metod som just trummisar gillar att lira till, och visst-låtar som inte är avsedda som uptempo hits etc är ju självklart roligast att byggga utan klick, men då pratar vi i princip liveinspelning vilket jag gärna främjar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 27 maj 2006 Dela Postat 27 maj 2006 Tycker ni verkar hypa upp det här till ett jätteproblem, hur många har egentligen ett jätteproblem med detta. Jag har kört med olika lurar, allt från mina halvöppna akg till ett par dåligt sittande slutna behringer. Har aldrig behövt ha så starkt klick på att det stört mixen. Kan förstå er som mickar trummor men, ackegura ska man väl inte behöva så starkt klick till tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nyberg Postat 27 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 27 maj 2006 Nyberg: Jag har ett litet knep som jag använder vid inspelning med klick, det är säkert ett välkänt tips men jag låtsas att det är jag som hittat på det 🤪 - Starta klicket och be gitarristen sitta still med lurarna på huvudet. Eq'a klickljudet tills det inte längre fångas upp av mikrofonen. Gitarristen kommer fortfarande att höra klicket men det kommer främst att bestå av de frekvenser som hörlurarna dämpar bäst. Sedan är det bara att spela in med vetskapen om att klicket inte längre går att höra 🙂 Det kan också vara en bra idé att slå av klicket de sista takterna vid inspelning så att det inte blir tydligt när gitarren klingar ut. /Majken ok kör cubase och hur eqar man klicket och ställer volymen? har letat men har inte funnit nått. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.