Jump to content
Annons

Hur mixar man bort KlicklÀckage?

Nyberg

Recommended Posts

Postat (redigerat)

😛 hej nĂ„gon som vet hur man fĂ„r bort klicklĂ€ckage frĂ„n en stereoinspelning med en ake gura....har j*/#23! testat allt frĂ„n att spela in hörlurarna med samma mick, och försökt fasvĂ€nda sen har försökt eqat och fasvĂ€nt samt anvĂ€nt en gate men reslutatet lĂ„ter dĂ„ligt.

HJÄLP MIG NÅGON!!!

blir galen!

Redigerat av Nyberg
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ett annat sÀtt Àr att maskera genom att lÀgga pÄ nÄgot rytminstrument, Àgg tex, men det Àr ju inte alltid det funkar med den kÀnsla man vill Ät.

Dela pÄ andra sajter

Nyberg: Jag har ett litet knep som jag anvĂ€nder vid inspelning med klick, det Ă€r sĂ€kert ett vĂ€lkĂ€nt tips men jag lĂ„tsas att det Ă€r jag som hittat pĂ„ det :rolleyes: - Starta klicket och be gitarristen sitta still med lurarna pĂ„ huvudet. Eq'a klickljudet tills det inte lĂ€ngre fĂ„ngas upp av mikrofonen. Gitarristen kommer fortfarande att höra klicket men det kommer frĂ€mst att bestĂ„ av de frekvenser som hörlurarna dĂ€mpar bĂ€st. Sedan Ă€r det bara att spela in med vetskapen om att klicket inte lĂ€ngre gĂ„r att höra 😕

Det kan ocksÄ vara en bra idé att slÄ av klicket de sista takterna vid inspelning sÄ att det inte blir tydligt nÀr gitarren klingar ut.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jag utgÄr ifrÄn det dÄ den Àr helt formidabel pÄ att ta bort knÀppar! En som annars garanterat tar bort klickljud Àr X-Noise

Men jag gör somsÄ att istÀllet för att snacka om hur det antagligen Àr - sÄ prövar jag helt enkelt hur det verkligen Àr, och Äterkommer sedan :rolleyes:...

Okej, X-Click funkade inte alls! X-Noise funkade halvbra, det gÄr att fÄ bort stora delar av klicket men samtidigt tar man bort delar utav attacken pÄ elgitarren!

(Man spelar in bara klicket, lÄter X-Noise analysera detta och sen lÀgger man ljudfilen med gitarr (och klick) pÄ tracket som har X-Noise!)

Redigerat av Hans
Dela pÄ andra sajter

Kör med hd200 som inspelningslurar. Slutna och man hör inte ett skit.

Ibörjan hade jag gamla sketna lurar vid inspelning och det lÀckte som sÄll, tÀnkte bara pÄ att ljudkvaliteten inte spelar roll utan bara tempot, och det var med dynamiska mickar. De lurararna skulle aldrig fungera med den stormembramare jag anvÀnder idag som Àr tusen ggr kÀnsligare Àn en dynamisk.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Precis det bÀsta Àr att spela in med slutna lurar, ex med HD201 à 245 kr som Àr helt okej lurar!

Precis, HD280 Àr bÀst à 995 kr!

Redigerat av Hans
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder alltid slutna lurar av högsta kvalitét (AKG K270) men detta faktum Àr absolut ingen garanti för att undkomma klick-lÀcket mina herrar!

Ta tex fallet med en trummis som skall lÀgga nÄgra spÄr via klick, för det första sÄ behöver han rÀtt hög monitorvolym och dÄ lÀcker det garanterat ut till nÄgon mikrofon oftast overhead/hi-hat och ev. pukmickarna...för det andra sÄ har jag inget bra knep för att komma tillrÀtta med detta!

Man fÄr försöka hÄlla nere just klick-nivÄn (men dÄ hörs ju allt annat igenom ÀndÄ i vÀrsta fall..) eller dra ner det vid lugnare/tystare spelpartier etc, lite jobb skall det vara!

😎

Dela pÄ andra sajter

Varför köra med klick alls? Det Àr mycket trevligare att spela till ett enkelt trumkomp - och det blir inte lika störande om det skulle rÄka lÀcka igenom lite...

Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder alltid slutna lurar av högsta kvalitét (AKG K270) men detta faktum Àr absolut ingen garanti för att undkomma klick-lÀcket mina herrar!

Men det Àr ju inte kvaliten pÄ lurarna som avgör utan lÀcket! HD 280 blir inget hörbart lÀck!

I vĂ€rsta fall fĂ„r man tejpa pĂ„ nĂ„gra handdukar pĂ„ trummisens huvud, han fattar Ă€ndĂ„ ingenting - dunkelidunkelidunk sĂ€gar han och ler 😄! !

Dela pÄ andra sajter

Hans-Med kvalitét menar jag ju sjÀlvklart ocksÄ dÀmpning av lÀck vilket dessa gör pÄ ett förtrÀffligt sÀtt,trodde du fattade,,,,

Claes-jag gör "mina" klick som varianter av trumkomp just för kÀnslans/trummisens skull fast med lite mer accentuerade klickrytmer, detta Àr en gammal beprövad metod som just trummisar gillar att lira till, och visst-lÄtar som inte Àr avsedda som uptempo hits etc Àr ju sjÀlvklart roligast att byggga utan klick, men dÄ pratar vi i princip liveinspelning vilket jag gÀrna frÀmjar!

Dela pÄ andra sajter

Tycker ni verkar hypa upp det hÀr till ett jÀtteproblem, hur mÄnga har egentligen ett jÀtteproblem med detta. Jag har kört med olika lurar, allt frÄn mina halvöppna akg till ett par dÄligt sittande slutna behringer.

Har aldrig behövt ha sÄ starkt klick pÄ att det stört mixen. Kan förstÄ er som mickar trummor men, ackegura ska man vÀl inte behöva sÄ starkt klick till tycker jag.

Dela pÄ andra sajter

Nyberg: Jag har ett litet knep som jag anvĂ€nder vid inspelning med klick, det Ă€r sĂ€kert ett vĂ€lkĂ€nt tips men jag lĂ„tsas att det Ă€r jag som hittat pĂ„ det đŸ€Ș - Starta klicket och be gitarristen sitta still med lurarna pĂ„ huvudet. Eq'a klickljudet tills det inte lĂ€ngre fĂ„ngas upp av mikrofonen. Gitarristen kommer fortfarande att höra klicket men det kommer frĂ€mst att bestĂ„ av de frekvenser som hörlurarna dĂ€mpar bĂ€st. Sedan Ă€r det bara att spela in med vetskapen om att klicket inte lĂ€ngre gĂ„r att höra 🙂

Det kan ocksÄ vara en bra idé att slÄ av klicket de sista takterna vid inspelning sÄ att det inte blir tydligt nÀr gitarren klingar ut.

/Majken

ok

kör cubase och hur eqar man klicket och stĂ€ller volymen? har letat men har inte funnit nĂ„tt. 🙁

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.