Chris_Emil Postat 26 december 2007 Dela Postat 26 december 2007 (redigerat) Har en EP LP Standard och är grymt nöjd med köpet. Enda som är lite sådär är mickarna, men dem kan man alltid byta ut när man vill, gitarren i sig är skön att spela på. Har hört att det är samma företag som producerar EP & gibson gitarrerna dock.. är inte 100% säker själv på det. Redigerat 28 december 2007 av Chris_Emil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 30 januari 2008 Dela Postat 30 januari 2008 I grundutförande så tycker jag Epi stämmer ut sig allt för lätt. Klart det går att byta vissa grejer, men en Epi är och förblir en Epi. Det är i regel skillnad mellan skit & kanel på stämskruvar, mickar, stall om man gämnför en Epi med en Gibson (priset också). Och det är samma sak med Squers lågprisprylar vs Fender. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 30 januari 2008 Dela Postat 30 januari 2008 Kan lägga till nu när tråden poppar upp igen; har kikat på och testspelat en del Tokaimodeller nu (både av Les Paul och Explorer) och de är rock'n'roll! Måste säga att både finishen och hur de är att spela på slår Epiphone - nu pratar jag om modellerna runt 6000 kr. De dyrare är förmodligen ännu bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 30 januari 2008 Dela Postat 30 januari 2008 (redigerat) Har en EP LP Standard och är grymt nöjd med köpet.Enda som är lite sådär är mickarna, men dem kan man alltid byta ut när man vill, gitarren i sig är skön att spela på. Har hört att det är samma företag som producerar EP & gibson gitarrerna dock.. är inte 100% säker själv på det. Det beror på vad man lägger in i ordet "producera". De tillverkas inte i samma fabrik, eller ens i samma land. Gibson görs i Nashville, medan Epiphone görs i Korea/eller i vart fall Asien. Men Epiphone är godkända att få kalla sig Les Paul. Dessutom, ibland har Gibson själva samarbetat och gett egna mickar till vissa av modellerna. 😏 :musik Redigerat 30 januari 2008 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindgren (oregistrerad) Postat 5 februari 2008 Dela Postat 5 februari 2008 Ang. träslaget på Epi så är det lite olika, de flesta har dock alkropp. Har själv två Epiphone Les Paul gitarrer. En Custom made in Korea, dvs den med alkropp och sådär. Smackade i ett par EMG 81/85 och måste säga att jag tycker den sjunger rätt fint. Den andra är tillverkad i Tjeckien, denna har precis som Gibson en kropp av mahogny, har matat i SD '59&JB i denna och kan inte klaga på klangen i denna heller. Speciellt med tanke på att ingen av gitarrerna har vart speciellt apdyra. Ser fram emot att lägga vantarna på t.ex. en gammal Burny, verkar vara fina grejer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chris_Emil Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 (redigerat) Nu strular 3 stämskruvar rejält på min Epi 🙂 Skruvarna är av Grover fabrikat ... ska jag köpa nya grover eller rekomenderas något annat ? Grover Rotomatic 18:1 sitter på nu Det beror på vad man lägger in i ordet "producera". De tillverkas inte i samma fabrik, eller ens i samma land.Gibson görs i Nashville, medan Epiphone görs i Korea/eller i vart fall Asien. Men Epiphone är godkända att få kalla sig Les Paul. Dessutom, ibland har Gibson själva samarbetat och gett egna mickar till vissa av modellerna. Asien, Kina på min 🙂 Redigerat 14 mars 2008 av Chris_Emil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cabron Postat 6 april 2008 Dela Postat 6 april 2008 Det finns ett rätt bra recension/test/beskrivning av en Epiphone Les Paul (plus top tror jag) som nextlevelguitar har gjort: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.