Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag ska få låna en mixer så att jag kan spela in via den i Cubase.

Jag kommer då att använda en sångmick och en mick till min akustiska gitarr.

Nu frågar jag om detta går, med tanke på att jag inte har det senaste ljudkortet precis. För kablarna till mixern ska väl kopplas in till datorns ljudkort.

Är en mixer det enda jag behöver för att kunna spela in, eller behöver jag extra monitorer eller nåt?

Annons
Postat

Ok, jag vet inte exakt vad jag har för ljudkort. Vet inte hur man kan få reda på vilket ljudkort man har. Jag har en Acer som jag köpte ny för ett år sedan, det vet jag i alla fall, men det kanske inte hjälper när det är ljudkortet det är frågan om.

Vad kan det finnas för risker om man inte har ett "perfekt" ljudkort?

Postat

Ok, det innebär att jag kommer att kunna spela in, jag räknar inte med att ljudet kommer att bli som i en riktig studio men jag undrar ändå, hur mycket sämre blir ljudkvalitén?

Postat

Det är ju ingen jätteproduktion jag ska göra. Det är akustiskt. Jag sjunger till en akustisk gitarr, inget komplicerat.

Postat

Jag vet att den som är ägaren till den använder för inspelning i Cubase. Ljudet blir faktiskt rätt bra. Fast då har ju han ett bättre ljudkort.

Jag minns inte så mycket beskrivningar av mixern men jag tror att den har 2 XLR ingångar och 4 Line in intag.

Postat

Det är ju inte helt otroligt att det skulle vara ett soundblasterkort. i så fall så behöver du en 3,5 milimeters tele till rca. De flesta mixerbord har recout där det är rcautgångar.

Koppla in micarna på varsin kanal på mixerbordet. Panorera ut dom åt var sitt håll. Koppla från rec-out in till ljudkortet. woila!

mitt tips är att du testar hur det låter. chansen finns att det låter helt okej.

lycka till

Postat
  Duende sa:
köp ett audiophile 24/96. kan fås för ca 995kr, om man hittar på rea.

Jag säljer ett för en femhundring 😉

Postat
  Bulldog sa:
Det är ju ingen jätteproduktion jag ska göra. Det är akustiskt. Jag sjunger till en akustisk gitarr, inget komplicerat.

I ditt fall kanske en hårddiskporta vore att föredra? Man kan hitta beggade mycket billigt och ljudkvalitén blir väldigt bra, finns även bra inbyggda effekter i dessa.

Postat

Nu vet jag vad det är för mixer. Det är en Alto S-6, 6 kanaler.

Fick även med en adapter och en instrumentkabel.

Men jag vet dessvärre inte vad jag har för ljudkort, men det ska egentligen inte spela någon roll. I alla fall inte nu, bara man hör något resultat.

Postat

Ska väl tillägga att jag använder den senaste versionen av Cubase också.

Någon som har några tips på hur jag kan komma igång med mixern.

Postat
  Bulldog sa:
Ska väl tillägga att jag använder den senaste versionen av Cubase också.

Någon som har några tips på hur jag kan komma igång med mixern.

Ja, du kanske kan kan börja med att koppla in den? 🤪

• 2 veckor senare...
Postat

ett tips jag fick när jag skulle kopla mixer 1sta gången va att INTE använda mic ingången ! jag skulle använda line in av nån anledning o då körde vi på en rca kabel med en telejack i andra ändan ...

Postat

Jo, Line ska du använda. Om du kör med mick-ingången så går signalen genom en liten brusig förstärkarkrets, som ju är alldeles onödig eftersom mixern kan leverera tillräckligt mycket volym av sig själv.

Det är väl bara att köra på, och du verkar ju vara på god väg redan...

Blir inte ljudet tillräckligt bra, så får du väl skaffa lite bättre prylar (mikrofonen är ju inte helt oviktig i sammanhanget heller...), men jag skulle gissa att det kommer att bli helt ok... 😮

Lycka till!

Postat

Jag lider av samma problem som du :rolleyes:

Har precis köpt en likadan mixer som du får låna, fast en Alto S-8 alltså en modell större.

Jag köpte dessutom ett nytt ljudkort.

Problemet jag har är att jag får inte Cubase att förstå att den ska ta ljudet från det nya ljudkortet, medan MIDI från densamma inte är några problem.

Ursäkta att jag "snor" din tråd, men ville inte skapa någon ny när vi verkar ha samma bekymmer 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.