Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man skulle vilja beställa en gitarr från USA, hur mycket extra måste man betala för att få in den i Sverige?

Och går det att komma undan på något sätt? Om jag t ex ber någon jag känner i USA att köpa gitarren åt mig, och sen skicka den som en "vanligt" (nåja, får väl vara rekommenderat i a f...) paket, kan man slippa moms och sånt då?

Annons
Postat

Alltså om du köper något från USA och skickat till Sverige så kan det gå genom tullen utan att de synar paketet och då slipper du tull och moms och dyl.

Min bror däremot köpte en yamaha WX-7 (windcontroller) från USA och där synade tullen paketet. :rolleyes:

det tillkom en kostnad på 1500 kr

😳

Postat

Räkna alltid med tull och moms om du beställer från ett företag. Men ibland kan detta ändå löna sej pga att den svenske agenten måste ju också betala detta och dessutom göra sitt påslag. Jag skickade efter en mikrofon, Electrovoice RE-20 och det landade totalt på ungefär halva priset mot vad den skulle kosta i Sverige.

(Ca 5.500 mot ca 11.500)

Postat

det här är hazardmässigt och numer kollar dom allt, enligt min erfarenhet och deras egen utsago, jag köpte rätt mycket förra året och i 50% av fallen slank grejorna igenom-i de andra fallen åkte man på sura tull och momsavgifter som dessutom beräknas på totalbeloppet INKLUSIVE frakt så det kan bli dyrt och nästintill meningslöst idag...du kan be dom skicka paketet som en gåva men då får du inget deklarerat värde och försvinner skiten har du förlorat all, ingen försäkring som gäller!

Think twice... 😛

Postat

Men om man gör som det senare alternativet; Om jag låter någon jag känner i USA köpa varan. Kanske t o m ta upp t ex gitarren och spela på den (har för mig att det gör en viss skillnad om det är en begagnad vara?) och sen skicka den som rekommenderat på posten eller liknande (UPS blir nog lite dyrt). Då blir ju Posten ansvarig för paketet, så har man löst den biten. Och man behöver då alltså inte betala tull eller moms eftersom det är en gåva från min vän?

Postat
Min farmor håller på att flytta från USA till Sverge nu så vi tar med oss lite prylar som hon har haft där länge, funderar på um man inte kan hitt några billiga gitarrer att skicka i flyttlasset med. 😄

Det jag tänkte prova beställa var en Kramer-gitarr härifrån: www.musicyo.com Priserna är ju hyfsat låga även för de lite bättre modellerna.

Postat

Jag beställde min steelguitar från ett bolag i US som dom skickade till min kompis moder i North Carolina och hon sen skickade till mig i Malmö. När tull och så vidare hade vatt i farten lade Posten utrikes på hundra spänn för att sprätta upp paketet och visa innehållet för tullarna som lade på moms på inköpspris och PORTOT från US! Fortfarande billigare än att köpa samma instrument från Tyskland, men ändå.

PS Instrumentet är tillverkat i Kina, så det är mer berest än vad jag är.

• 2 månader senare...
Postat

Min kompis i Los Angeles kom just över hit med en Music Man Luke gitarr. Den kostar 22000 på börsen och jag degade strax under 10. 😳

musik (oregistrerad)
Postat

506_full.jpg

Kramer $600.

Schysst!

😳

Postat

Ber man någon att kryssa för "gåva/gift" på paketet så gäller det bara så länge det angivna värdet på föremålet + frakten inte överstiger 500 kr, ca $70.

Med gåva så slipper man alltså de extra kostnaderna.

Är det dyra saker man vill skicka så förlorar man färsäkringsvärdet då man väljer att skriva ett lägre värde på föremålet, allt över 500 kr.

Jag har beställt flera fina gitarrer från USA men inte valt gåvoalternativet utan bara bett dem skriva ner värdet ganska rejält med t.ex. en tiondel.

Däremot går gåva bra att skriva när det inte är så dyra saker det gäller. Man riskerar inte lika mycket då OM nåt skulle gå fel, vilket aldrig hänt mig.

Nu har jag turen att ha släkt där som kan skicka, men många privatpersoner och affärer på t.ex. Ebay går med på att skriva både gåva och lägre värde, bara man frågar.

Jag e-postade tullen om hur det är om man får en gåva av någon när man är i USA och tar med hem. De sa att det som gäller är värdet på varan.

Det spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt. Allt över 500 kr kostar alltså mer. Frågan är huruvida de ska överbevisa någon när man står i tullkön att t.ex. en vintagegitarr är värd mer än 500 kr och inte är ett trasigt renoveringsobjekt med sned hals osv som man själv påstår 😆 Eller att kameran som ser lite använd ut inte är ny.

Så visst kan det löna sig rejält att beställa från USA, men hittar man ett likvärdigt pris inom EU på det man vill ha så är det alltid att rekommendera.

Ougha (oregistrerad)
Postat

Bäst är att att NÄSTAN följa regelverket till punkt och pricka. Har man en polare i USA som köper grejerna och själv formulerar en handelsfaktura för grejerna där det specificerade värdet är lägre än inköpsvärdet. Det är detta värde som sedan är grund för införselavgifter och moms. Anlita sedan ett "billigt" och bra transportföretag som t.ex. Expeditors, så behöver inte flygfrakten bli så stettigt dyr. Undvik för guds skull DHL och andra hutlösa transportbolag.

Postat

Alternativet är att be dom märka paketet med "Warrenty replacement". Som att du har köpt någonting, det har pajjat, du har skickat tillbaka den och nu får en ny på garantin. Du ska då inte behöva betala dubbel tullavgift.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.