Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, jag använder Cool Edit Pro 2 och jag undrar hur man gör för att spela in ljud direkt som spelas upp ifrån t.ex. winamp eller media player?

Är det beroende på inställningar i Cool Edit eller behöver man nåt speciellt ljudkort för att kunna göra det?

Annons
Postat (redigerat)

Tjena och välkommen!

Du går som en vanlig badspelare. du trycker på play i winamp sedan rec i cooledit. Tror att det skall funka! Annars kan du testa det gratis programet Audacity som är gratis och funkar kanon. http://audacity.sourceforge.net/

Redigerat av Lådan
Postat

Här är lite instruktioner från en tidigare tråd:

1. Se till att ljudkortet är inställt som Windows default

2. Öppna Windows Volume Control

3. Tysta alla onödiga ingångar (line-in etc kan skapa brus fast man inte använder dem)

4. Öppna Options - Properties fönstret

5. Se till att Mixer Device är ljudkortet du vill justera

6. Klicka 'Adjust volume for: Recording'

7. Klicka Ok (nu borde du se 'Recording Control' mixern)

8. Välj Stereo Mix

9. Öppna valfritt ljudinspelningsprogram (t.ex. Audacity) och definiera Windows ljudmixern som inspelningskanal; i Audacity heter denna 'Microsoft Sound Mapper - Input'

10. Tryck på rec i ljudinspelningsprogrammet

11. Spela upp ljudet du vill banda in (stream, fil e.d.)

12. Justera volymen (antingen i spelaren som spelar filen, eller inspelningsvolymen i Recording Control) så att inbandningen får rätt volym

• 3 veckor senare...
Postat
varför inte bara öppna filen du spelar upp i winamp direkt i cool edit?

trooligen för att han vill spelain webradio eller nått

Postat (redigerat)
jag använder Cool Edit Pro 2

...så testa Import-funktionen.

Den kan importera ljud från videofiler (AVI-filer och MPEG). 😳

EDIT: Är det en DVD-film, finns det program för att rippa ut ljudet till WAV.

Redigerat av Linus
Postat

Det lättaste är att aktivera en "in/ut" gång som heter "what u hear". finns på vissa ljudkort tex. Var noga med att stänga av micken, annars kommer det med ju 😆.

• 3 veckor senare...
Postat

Eller ännu enklare.. i winamp under prefrences (ctrl+p) kan du ändra så att utljudet hamnar på disk direkt, i form av tex en wav-fil.

Nu har jag inte winamp på den här datorn så jag kan inte säga exakt vad den heter.. men det är ngt i stil med discwriter eller nåt..

när du lyckats med detta är det bara att importera waven i cool edit som vanligt folk...😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.