Jump to content
Annons

Vart är skivbranschen på väg?


paradigm

Recommended Posts

Hej alla på forumet!

Jag är ny här och detta är min första tråd på forumet.

Jag är en gammal audiofil, som möjligen hamnat på fel forum, men läget är nu så prekärt som jag ser det, att jag inte längre kan tiga still.

Det är framförallt två saker som upprör mig och som jag hoppas det kan finnas en lösning på, med hjälp av alla er som jobbar i branschen och som jag utgår ifrån, har en helt annan möjlighet att påverka än en ensam liten stolle från skogen som sitter på kammaren och knyter näven i fickan.

Inom "broadcasting" har jag och många med mig reagerat på att man sakta men säkert berövat lyssnaren allt mer av det dynamikomfång som finns i musiken med kompressorer och limiters.

Jag och många med mig konstaterar att man de senaste åren även börjat dynamikbegränsa musiken på CD-skivorna i allt större utsträckning. (Möjligen som en följd av att tycktes gå att sänka bandbredden vid utsändningar i radio och TV.)

Att det är så här, kan jag ha en ganska bestämd uppfattning om, då jag också är aktiv i ett flertal diskussionsforum, såväl här i Sverige som utomlands och där detta ämne allt oftare återkommer.

Jag menar att denna utveckling på sikt kommer att skada musikbranschen på flera sätt.

Runt om i världen finns ett stort antal entusiastiska människor som ägnar mycket tid och pengar på sitt musikintresse och som i det tysta Tweakar och vidareutvecklar, så det står härliga till och vad vore musikbranschen utan alla dessa entusiaster?

Det är samma sak inom bilbranschen. Var skulle bilindustrin befinna sig om det inte vore för alla bilintresserade som bygger tävlingsbilar och utvecklar nya delar, som de sen tävlingskör med, eller var skulle datorbranschen befinna sig om inte många ungdomar hade tillgång till datorer och program, låt vara inte alltid tillskansade på "laglig" väg.

På samma sätt är det inom musik och ljudindustrin, där många människor på alla sätt och vis vill kunna skaffa sig en så bra musikanläggning som möjligt.

Men om man nu i allt större utsträckning begränsar möjligheten att återskapa live känslan genom olika dynamikbegränsningar, finns den uppenbara risken att intresset kan falna på sikt.

Minns vad som hände på Discoteken för över tjugo år sedan, när det ena discot efter det andra bytte ut sina JBL högtalare mot Cervin Vega och publiken sakta men säkert minskade, ända tills någon kom på tanken att det kunde bero på sämre ljudkvalitet.

Nu ska jag ägna några rader åt att beskriva den andra saken som gör mig både irriterad och orolig för framtiden.

På senare tid har det dykt upp en ny typ av copy-skydd, som jag redan blivit innerligt trött på.

Jag har inget emot att man försöker förhindra olaglig kopiering, men det får inte inskränka mina lagliga möjligheter att t ex göra en kopia till bilen, där skivor snabbt blir repiga och skeva. Dessutom och detta är det allvarliga, är att det får inte uppstå ideliga och intermittenta "dropouts" i musiken.

Om detta inte snarast ordnas, finns det all anledning att fråga om inte skivindustrin biter sig i svansen och gräver sin egen grav.

Själv är jag en som gärna lyssnar på nya influenser, artister, och nya inspelningar på nätet, för att lättare/snabbare kunna gå till affären för att köpa de skivor jag vill ha och jag är långt ifrån ensam om att när så är möjligt t o m beställa en pressning från USA, då dessa påfallande ofta är överlägsna en Europa pressning, av någon anledning. Själv misstänker jag att man numera skickar CD-skivor runt världen som sedan helt enkelt kopieras enmass i resp. land/kontinent.

Alltså, snälla ni som jobbar i branschen, skulle ni inte kunna åta er att försöka påverka beslutsfattarna, givet att ni tycker att mina argument är relevanta förstås.

Tacksam för all hjälp och kommentarer på detta ämne.

Mvh

Roland Mollbrandt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok Rolle!

Nu jobbar jag ju inte inom branchen, men när det gäller ljud och ljudkvalité så biter vi oss själva i baken så fort vi börjar prata om livekänsla i en HiFi-utrustning.

Väldigt mycket av det ljud som vi hör är uppblandat med resonansen ifrån det rum där vi lyssnar, så, så var det med den saken. Vill man höra musik "live" så är det nog bara ett sätt att gära det; "Live".

När det gäller att dynamikomfången minskar på CD-skivor får jag ta dig på orden. Men spelar det egentligen någon roll? 99% (jag hugger till med något) av all dem musik som spelas, spelas från radiostationer med sina sändare, till folk som lyssnar på det i vissna radioapparater som kanske såg sina bästa dagar i mitten på 80-talet. Ofta hörs musiken som bakgrundsmusik dessutom, kanske just på din arbetsplats.

Med tanke på att det är skivbolagen som bestämmer vilka som skall få kontrakt och sedan ges ut på CD och spelas i radio så kan vi nog ite säga så mycket. Det är upp till dem hur mycket de vill komprimera sitt ljud, precis som det är upp till radiostationerna hur mycket dem vill komprimera sitt.

Det handlar trots allt om lyssnare och att höras.

Är man verkligen ute efter äkthet så får man nog börja spela själv, eller gå på livekonserter. Fast då är förståss risken att det inte låter lika fint som hemma på stereon.

________________________________________________--

Kopieringsskydd?

Jo, det suger när det drabbar den enskilda användaren, och enligt mig så är det ett ganska tafat och missriktat försök att stävja piratkopieringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andreas!

Alltså, jag pratar inte om den breda massan och jag pratar inte om stereopaket från ON-OFF eller Siba, för 4995:- inkl moms och hemkörning.

Visst, jag håller med dig, dessa anläggningar kan omöjligt återge en live-känsla, eller fånga lyssnarens intresse så till den grad att man ägnar en stor del av sin fritid och en stor del av inkomsten till lyssning, diskussioner, snickrande, tweakande, testande och köpa, byta och sälja.

Jag pratar om alla dessa entusiaster med riktiga ljudanläggningar, som gör att branschen utvecklas över huvud taget. Människor som går på konserter, men OCKSÅ vill njuta av samma sorts närvarokänsla, hemma i fåtöljen och "sweetspoten". Det ena behöver inte förta det andra.

Jag är säker på att vore det inte för bilentusiasterna, skulle vi fortfarande åka omkring i 50-talsbilar och vore det inte för alla ljudentusiaster, skulle vi förmodligen sitta med resegrammofoner från Nils Dackes tid.

Utvecklingen behöver entusiasterna och branschen klarar sig inte utan dem.

Men visst är det som du säger också, en MYCKET stor del av musikkonsumtionen är inriktad på den breda massan, att ge folket vad folket vill ha och det är just det som börjar bli ett problem.

Struntar man i entusiasterna, kommer problemen som ett brev på posten, och det är just det som jag vill belysa.

Mvh

Roland Mollbrandt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men entusiasterna lyssnar som du själv säger inte bara på radio i sunkiga högtalare utan gör också egen musik och bestämmer precis vilken dynamik de vill ha i sin musik själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rolle!

Jag är inte säker på att jag håller med om att det är entusiasterna som driver utvecklingen frammåt. Jag tror (tyvärr) att det i första hand är vinstintressen som gör att man "utvecklar" sina produkter. Typ, det är reklamen som talar om för oss vad som är "inne" och "ute".

Den relativt lilla skara av människor som bryr sig över skillnaden i en eller ett par db i dynamiskt omfång är nog helt enkel för liten för att några mixare och producenter skall bry sig. Iallafall när det gäller populärmusik.

Sen kan man ju veckla in sig mer i resonemanget, genom att jämföra inspelningsmetoder etc, och om man överhuvudtaget kan prata om naturlighet etc vid diverse inspelningstekniker.

Men vi får nog alla bita i det sura äpplet, om vi skulle vilja höra modern popmusik optimerat för entusiaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej unbornichen!

Visst finns det entusiaster som gör vad de kan för att musiken på CD:n ska bli så bra den kan, men eftersom problemet ändå finns och dessutom växer som en lavin, är det således inte dessa entusiaster jag har något att ivända mot.

Det är främst de stora bolagen som driver på i "mainstream" fåran, som jag vill göra uppmärksam på detta snabbt växande problem och om det finns medlemmar här på forumet som skulle kunna lyfta fram problemet och lägga upp det på de blankpolerade skrivborden och där försöka påverka om det går, eller att passa på när man samlas i baren eller på kick-offen eller var man nu råkar stöta på beslutsfattarna.

Mvh

Roland Mollbrandt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Andreas L!

Och jag är inte säker på att det är pengarna som utvecklar produkterna.

Pengarna gör det möjligt att marknadsföra och exploatera marknaden, men jag tror att det väldigt ofta är de små entusiasterna som kommer på olika sätt att tweaka konstruktionerna och som gör dem bättre. Sen är det kapitalet som slår mynt av dessa förbättringar till kommande modeller.

Entusiasten får nog sällan eller aldrig ens ett tack för sin insats.

Mvh

Roland Mollbrandt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sympatiserar i och för sig med det du skriver, men ser inte riktigt vad audioentusiasterna har för roll i det du lägger fram (mer än att de är missnöjda). Musikbranschen skulle sannolikt klara sig utmärkt utan alla audiofiler. Däremot vore det förmodligen ett smärre bakslag för elektronikbranschen om de försvann. Men det vore nog inte avgörande för den branschen heller (som antagligen lever mer på "consumer products" än "pro-audio").

Om det är högsta mode att kräma ur varenda decibel ur en inspelning så spelar det ingen större roll hur avancerad och tweakad apparat man än spelar slutresultatet i. Det kommer att låta illa ändå eftersom källmaterialet (dvs CD:n) redan är fördärvat. Skulden - om man ska tala i sådana termer - ligger på skivproducenterna, och inte blir det bättre av att radio och TV sedan, i sin tur, lägger på ytterligare kompressor/limiter.

Men det finns de som har fått nog i musikbranschen också:

http://www.loudnessrace.net/

Diskussion om en nysläppt pop-platta som uppenbarlligen lider av "the loudness race":

http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=10225

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Vad som kommer att skada musikbranchen är dess jakt på pengar. Allting handlar om pengar i den kommersiella värld vi lever i. De som väljer att inte åka med i den kommersiella karusellen kan fixa och dona med sin musik precis som vi vill, men väljer också att stå utanför hetluften om man inte har en sjuhel**tes tur.

Det har på något vis gått så långt att jag knappt hör någon skillnad på musiken som strömmar ut genom radions högtalare, allt skall och måste låta på ett speciellt sätt med allt vad det innebär av försämrad kvalitet och närvarokänsla i musiken.

De som försöker leva på sin musik har nog inte så mycket att säga till om i slutänden. Passa i facket eller "f**k it!"

It sucks!

Redigerat av Eja
Link to comment
Dela på andra sajter

De som försöker leva på sin musik har nog inte så mycket att säga till om i slutänden. Passa i facket eller "f**k it!"

It sucks!

Det är därför det är tur att det finns projekt som "Britney Spears" där det inte finns någon konstnär som sitter och blir ledsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Paradigm skrev:

"Minns vad som hände på Discoteken för över tjugo år sedan, när det ena discot efter det andra bytte ut sina JBL högtalare mot Cervin Vega och publiken sakta men säkert minskade, ända tills någon kom på tanken att det kunde bero på sämre ljudkvalitet. "

🙂

Vilken planet kommer du ifrån?

På jorden, där jag bor, har det hitills aldrig spelat någon roll för diskoteksbesökarna om högtalarna är tillverkade av JBL eller Cervin Vega.

Inte heller har publiken minskat, men det kanske är annorlunda på audiofildiscot du går till? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och hej leverpastej!

Jag har varit med i olika diskussionsforum i många år vid det här laget och jag har för länge sedan bestämt mig för att fortsätta en diskussion så länge den förs på ett respektfullt sätt och jag kan konstatera att det började mycket bra, men det dröjde inte särskilt länge, förrän det dök upp någon som vill göra sig lustig på andras bekostnad, så jag lägger ner mitt deltagande och det spelar ingen roll om någon tycker att jag är överkänslig.

Det är bara så att jag inte ids delta i diskussioner där man inte vill eller kan vara vuxen.

Då sätter jag mig hellre och lyssnar på musik (okomprimerad musik).

Mvh

Roland

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och hej leverpastej!

Jag har varit med i olika diskussionsforum i många år vid det här laget och jag har för länge sedan bestämt mig för att fortsätta en diskussion så länge den förs på ett respektfullt sätt och jag kan konstatera att det började mycket bra, men det dröjde inte särskilt länge, förrän det dök upp någon som vill göra sig lustig på andras bekostnad, så jag lägger ner mitt deltagande och det spelar ingen roll om någon tycker att jag är överkänslig.

Det är bara så att jag inte ids delta i diskussioner där man inte vill eller kan vara vuxen.

Då sätter jag mig hellre och lyssnar på musik (okomprimerad musik).

Mvh

Roland

Ja, så kan man ju också göra...men det är inte rätt.

Man måste ju kunna argumentera emot någon med lite humor, sarkasm och en och annan smiley utan att vara en omogen barnunge som försöker göra sig lustig på någon annans bekostnad.

För övrig undrar jag varför hela det här samhället är så volymfixerat.

Man kan ju inte gå på krogen utan öronproppar eller komma hem från "Tzatsiki, Morsan och Polisen" på bio utan att det ringer i öronen. Är det folk som vill ha det så? Var i ligger det stora intresset för hög volym och vem är det som efterfrågar den? Det är sådana saker jag kan ligga och fundera på när jag inte kan sova. 🙂

Tagga ner för bövelen.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Tack och hej leverpastej!

Jag har varit med i olika diskussionsforum i många år vid det här laget och jag har för länge sedan bestämt mig för att fortsätta en diskussion så länge den förs på ett respektfullt sätt och jag kan konstatera att det började mycket bra, men det dröjde inte särskilt länge, förrän det dök upp någon som vill göra sig lustig på andras bekostnad, så jag lägger ner mitt deltagande och det spelar ingen roll om någon tycker att jag är överkänslig.

Det är bara så att jag inte ids delta i diskussioner där man inte vill eller kan vara vuxen.

Då sätter jag mig hellre och lyssnar på musik (okomprimerad musik).

Mvh

Roland

Jag tycker du är överkänslig.

Men det kanske inte spelar nån roll?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrig undrar jag varför hela det här samhället är så volymfixerat.

Man kan ju inte gå på krogen utan öronproppar eller komma hem från "Tzatsiki, Morsan och Polisen" på bio utan att det ringer i öronen. Är det folk som vill ha det så? Var i ligger det stora intresset för hög volym och vem är det som efterfrågar den? Det är sådana saker jag kan ligga och fundera på när jag inte kan sova. 🙂

Lugn Pluffo, så här ligger det till:

1) Bio - volymen är till för att överrösta alla backseat drivers som berättar vad som kommer att hända i förväg annars, dom har ju redan filmen på hårddisken eller tjackat för en femma i Thailand.

2) Krogen - volymen är till för att tillintetgöra alla försök till verbal kommunikation. Och om man inte hör vad folk säger, vad gör man? Köper mer bira förstås, kosing i krögarkassan.

Sov gott! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

-----------

För övrig undrar jag varför hela det här samhället är så volymfixerat.

Instämmer.

Ibland har jag jobbat extra i baren på stor konsertlokal.

Publiken har öronproppar (köper dom i baren, smart va?!), personalen har öronproppar och vid något tillfälle har jag sett även bandet (hårdrock!) ha proppar.

Vad är det då för mening med allt, egentligen?

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara det goa "umfet" i bröstkorgen när trummisen spelar på Kicken... 🙂 Annars fattar jag inte alls heller. En spelning känns dock ok ibland, men bio? Nae.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara så att jag inte ids delta i diskussioner där man inte vill eller kan vara vuxen.

Jag såg att du länkade VSTForum vilket skulle kunna vara en vink om att du brukar hålla till där. Då vill jag passa på att säga att det är en stor skillnad i folks sätt att uttrycka sig här på Studio's forum och på VSTForum. En viktigt skillnad är att många på VSTForum tycks vara medelålders yrkesmusiker/tekniker medan detta forum till störst del har lite yngre hemmapulare. Det nattvaktaren skrev skulle på VSTForum antagligen sett ut ungefär såhär:

"Nej jag tror inte alls att det är p.g.a. utbytta högtalare utan snarare av andra anledningar folk slutade gå på diskoteken"

Det var nog inte alls menat som ett påhopp utan snarare bara en meningsskiljaktighet.

Du skrev att USA press är bättre? Av CD-Skivor? Vinyl? Och på vilket sätt skulle det vara bättre? Jag måste säga att det känns helt främmande samtidigt som jag känner på mig att något nämnt något liknande.

I övrigt kan jag hålla med dig i mycket, jag jobbar själv med radio och det är tråkigt att inse hur odynamiskt utbudet är. Välkommen till forumet förresten! 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev att USA press är bättre? Av CD-Skivor? Vinyl? Och på vilket sätt skulle det vara bättre? Jag måste säga att det känns helt främmande samtidigt som jag känner på mig att något nämnt något liknande.

Det där känner jag igen från den gamla vinyltiden. En USA, alternativt Japan-pressning var bland skivbörsmänniskorna helt klart att föredra framför nypressade holländska diton. Kan inte minnas att jag någonsin hörde ljudskillnader, men det berodde nog mest på den stereo jag då hade... 🙂 Däremot var USA-importerna alltid maffigare i materialet än europeiska motsvarigheter. Tjockare kartong på omslagen, och mer tyngd i vinylen. Det var - för att uttrycka sig med reklamspråk - en helt annan känsla. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

2) Krogen - volymen är till för att tillintetgöra alla försök till verbal kommunikation. Och om man inte hör vad folk säger, vad gör man? Köper mer bira förstås, kosing i krögarkassan.

intressant slutsats... kan stämma... jag går hellre till ställen med lite lägre nivå som man kan tjöta me folk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändock är dynamik inte bara av godo.

På min DVD-spelare så aktiverar jag en funktion som jämnar ut dynamiken i ljudet, just för att om man kollar på en bra film så får man höja när de talar och sänka ljudet så fort det detar igång med lite ljudeffekter och actionmusik.

Visst, det kanske fungerar i en biosalong, men när man sitter hemma så får man ju ta hänsyn till grannarna oxå. (tänk på det, ni hemmabio-freaks)

Detsamma gäller ju klassisk musik. Innehållet kan vara oerhört dynamiskt(volymmässigt sätt). En stund har man bara någon flöjt som tutar lite skrämt i bakgrunden och vips, så drar stråksektionen igång för fullt.

Det fungerar i studion, eller i en påkostad hifi-anläggning, men skall det höras genom en liten radio vid köksbordet, eller i bakgrunden på en arbetsplats så är jag glad att det har komprimerats en del.

Förresten så tycker jag att det många gånger låter BÄTTRE när jag kört min musik genom lite multibandskompression. Behagligare att lyssna på helt enkelt (och det är ju itne någon nyhet), utan att för den sakens skull förstört ljudet.

Vi får "max-packat" material just för att de allra flesta (de som bolagen tjänar pengar på) INTE lyssnar genom några dyra anläggningar. Det handlar om att höras, inte om att låta bra.

Nä, jag ser nog inte problemet riktigt. När jag är ute efter rent ljud, snarare än musiken i sig, så skaffar jag en sådan platta helt enkelt. Vill jag höra populärmusik så får jag tugga i mig att ljud och beats och produktion är väldigt mainstream. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla på forumet!

Jag la den här tråden först på off-topic, men den kanske ändå hör hemma här, så jag kopierar den hit.

Jag är i alla händelser ny här och detta är min första tråd på forumet.

Jag är en gammal audiofil, som möjligen hamnat på fel forum, men läget är nu så prekärt som jag ser det, att jag inte längre kan tiga still.

Det är framförallt två saker som upprör mig och som jag hoppas det kan finnas en lösning på, med hjälp av alla er som jobbar i branschen och som jag utgår ifrån, har en helt annan möjlighet att påverka än en ensam liten stolle från skogen som sitter på kammaren och knyter näven i fickan.

Inom "broadcasting" har jag och många med mig reagerat på att man sakta men säkert berövat lyssnaren allt mer av det dynamikomfång som finns i musiken med kompressorer och limiters.

Jag och många med mig konstaterar att man de senaste åren även börjat dynamikbegränsa musiken på CD-skivorna i allt större utsträckning. (Möjligen som en följd av att tycktes gå att sänka bandbredden vid utsändningar i radio och TV.)

Att det är så här, kan jag ha en ganska bestämd uppfattning om, då jag också är aktiv i ett flertal diskussionsforum, såväl här i Sverige som utomlands och där detta ämne allt oftare återkommer.

Jag menar att denna utveckling på sikt kommer att skada musikbranschen på flera sätt.

Runt om i världen finns ett stort antal entusiastiska människor som ägnar mycket tid och pengar på sitt musikintresse och som i det tysta Tweakar och vidareutvecklar, så det står härliga till och vad vore musikbranschen utan alla dessa entusiaster?

Det är samma sak inom bilbranschen. Var skulle bilindustrin befinna sig om det inte vore för alla bilintresserade som bygger tävlingsbilar och utvecklar nya delar, som de sen tävlingskör med, eller var skulle datorbranschen befinna sig om inte många ungdomar hade tillgång till datorer och program, låt vara inte alltid tillskansade på "laglig" väg.

På samma sätt är det inom musik och ljudindustrin, där många människor på alla sätt och vis vill kunna skaffa sig en så bra musikanläggning som möjligt.

Men om man nu i allt större utsträckning begränsar möjligheten att återskapa live känslan genom olika dynamikbegränsningar, finns den uppenbara risken att intresset kan falna på sikt.

Minns vad som hände på Discoteken för över tjugo år sedan, när det ena discot efter det andra bytte ut sina JBL högtalare mot Cervin Vega och publiken sakta men säkert minskade, ända tills någon kom på tanken att det kunde bero på sämre ljudkvalitet.

Nu ska jag ägna några rader åt att beskriva den andra saken som gör mig både irriterad och orolig för framtiden.

På senare tid har det dykt upp en ny typ av copy-skydd, som jag redan blivit innerligt trött på.

Jag har inget emot att man försöker förhindra olaglig kopiering, men det får inte inskränka mina lagliga möjligheter att t ex göra en kopia till bilen, där skivor snabbt blir repiga och skeva. Dessutom och detta är det allvarliga, är att det får inte uppstå ideliga och intermittenta "dropouts" i musiken.

Om detta inte snarast ordnas, finns det all anledning att fråga om inte skivindustrin biter sig i svansen och gräver sin egen grav.

Själv är jag en som gärna lyssnar på nya influenser, artister, och nya inspelningar på nätet, för att lättare/snabbare kunna gå till affären för att köpa de skivor jag vill ha och jag är långt ifrån ensam om att när så är möjligt t o m beställa en pressning från USA, då dessa påfallande ofta är överlägsna en Europa pressning, av någon anledning. Själv misstänker jag att man numera skickar CD-skivor runt världen som sedan helt enkelt kopieras enmass i resp. land/kontinent.

Alltså, snälla ni som jobbar i branschen, skulle ni inte kunna åta er att försöka påverka beslutsfattarna, givet att ni tycker att mina argument är relevanta förstås.

Tacksam för all hjälp och kommentarer på detta ämne.

Mvh

Roland Mollbrandt 

Du har aldrig tänkt på att skriva en bok 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rolle!

Jag håller fullständigt med dig, och tycker det är synd att du ska behöva känna dig påhoppad i en så viktig diskussion. Den överkomprimering/limitering som blivit standard i musikbranschen kan väl funka bra på klubbar där man vill blåsa ur skallen en kväll, men är definitivt en pina när man vill lyssna på musik hemma. Det är sorgligt när man hör skivor där musiken är skitbra, men så tillplattad att man inte orkar höra hela skivan om man inte är aspackad.

Det här är också ett problem när det gäller många gamla godingar på vinyl som blivit "re-mastrade" för att ges ut på cd. Det som en gång var musik med god dynamik ser ut som en tegelsten om man kollar ljudfilen i t ex wavelab.

Musik har blivit en slit-o-släng-vara och jag tror det till stor del beror på att man tagit bort dynamiken. Kvar är ju bara en jämn ström av ljud med olika frekvenser (och om jag inte har helt fel för mig så är det dessutom skadligare för hörseln, snarast att jämföra med industribuller). Tack och lov så finns det ju fortfarande musiker som ställer krav på hur slutprodukten ska låta, men det hade ju varit roligare att kunna välja fritt bland all bra musik som görs.

Att man ska komprimera/limitera för att musiken ska funka bra i radio är jag lite tveksam till. Jag vill minnas att jag läst (tror det var Bob Katz: Mastering audio) att radiostationer komprimerar och limiterar musiken i sin egen signalkedja. Det här kanske Majken har koll på?

RW

-------------

Nej, jag tänker inte heller skriva någon bok! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att jag läst (tror det var Bob Katz: Mastering audio) att radiostationer komprimerar och limiterar musiken i sin egen signalkedja.

Jo, det är väl standard och man kan ju se fördelen: Att få någorlunda jämn nivå på all musik som ju kommer från olika källor. Men eftersom musiken redan är pressad till gränsen så är det ju egentligen underligt att det inte låter sämre än det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl helt enkelt så att om musiken redan är totalpressad så jobbar inte radiostationernas komp/lim över huvud taget.

Tvärtom jobbar den fortfarande lika mycket men eftersom materialet redan är komprimerat så blir det dubbel komprimering och resultatet är ett rackarns oljud. Mycket är det dock inte musiken som gör att man kör limiter på utgångsljudet utan det tal som ligger mellan musiken och är långt mer dynamiskt. I mixerbordet ligger dock talet långt över musiken (ca: 5-6dB) vilket gör att musiken endast blir delvis komprimerad medan talet blir ganska hårt ihoptryckt. Att talet ligger högre beror även på att det frekvensmässigt är smalare än en musikmix vilket gör att det upplevs som svagare i volym. Här kompenserar man alltså genom att ha talet "för starkt".

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.