Jump to content
Annons

Mickning av bara två delar på ett trumset

Zyan

Recommended Posts

Har planer att lägga upp ett helt trumset men tyvärr räcker inte mina resurser till detta. Men bastrumma, engångsslag på crash och puckor är ganska lätta att sampla. Har flera banker med sådana ljud som jag är nöjd med. Både på min synth och i min burk.

Men high-hat och virvel är så okänsliga i dessa, så jag tar mina två mickar och två ingångar till att spela in dessa. Sen så bygger jag ut spåren med pukor, crash och kagge i efterhand.

Tanken är att micka high-haten överifrån med adk-a51s med bass cut switch aktiverad (-6db at 100hz), har även en -10db switch som jag funderar på att använda om det blir för starkt.

Sen en sm57 på toppen av virveln, riktad med lätt vinkel mot skinnet, kommer nog bli en del kantslag, spelar förhållandet mellan mick och sarjdelen man träffar på någon roll?

Kompressor på skiten sen enligt Cruncher instruktioner i ett inlägg om nyttjandet av kompressorn.

Ett tips för att få bra drag i trummor...

Lägg en kompressor på trumpaketet. Ställ threshold till -25 till att börja med.

Ställ attack på noll och release på noll med en ratio på 4:1.

Det bör pumpa som satan nu!

Höj nu attacktiden tills dess att du märker att transienterna i anslagen på trummorna börja komma igenom. Öka attacktiden ytterst lite till.

Ställ nu releasetiden till halva tempot i låten!

Om du kör 100 Bpm, ställ releasen till 50 ms.

Hur galet eller normalt är detta?

Har aldrig mickat trummor tidigare så jag börjar med två delar.

Vad ska jag tänka på??

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Mickningen låter rimlig. Det är bara att testa! 😄

Fast förhållandet mellan BPM och release (i ms) lät skumt. 100 BPM är ett taktslag var 600:e millisekund. Releasetiden är då en tolftedels takt 😲

Generella kompressorinställningar är problematiska. Å förresten så är det mer en mixfråga än en inspelningsfråga. Eller tänker du komprimera redan vid inspelning?

Men jag kan hålla med Cruncher om att det är lättare att höra vad kompressorn gör om man först överdriver kompressionen. När du hittat rimliga attack- release- och ratioinställningar så kan du höja threshold tils dess att kompressorn jobbar som du vill ha den.

Edit: kastade om styckena

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Tack för svaret..få testa mig fram men vore kul med lite hum...det jag är mest fundersam över är mickplaceringarna och inspelningsstyrka faktiskt. Så det är därför det ligger i inspelning. Har aldrig mickat rythminstrument tidigare.

Kompressorn har du rätt i att jag kan ta i efterhand, hade tänkt köra den på lite lätt vid inspelning för att ge lite headroom.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.