Zyan Postat 24 maj 2006 Dela Postat 24 maj 2006 Har planer att lägga upp ett helt trumset men tyvärr räcker inte mina resurser till detta. Men bastrumma, engångsslag på crash och puckor är ganska lätta att sampla. Har flera banker med sådana ljud som jag är nöjd med. Både på min synth och i min burk. Men high-hat och virvel är så okänsliga i dessa, så jag tar mina två mickar och två ingångar till att spela in dessa. Sen så bygger jag ut spåren med pukor, crash och kagge i efterhand. Tanken är att micka high-haten överifrån med adk-a51s med bass cut switch aktiverad (-6db at 100hz), har även en -10db switch som jag funderar på att använda om det blir för starkt. Sen en sm57 på toppen av virveln, riktad med lätt vinkel mot skinnet, kommer nog bli en del kantslag, spelar förhållandet mellan mick och sarjdelen man träffar på någon roll? Kompressor på skiten sen enligt Cruncher instruktioner i ett inlägg om nyttjandet av kompressorn. Ett tips för att få bra drag i trummor...Lägg en kompressor på trumpaketet. Ställ threshold till -25 till att börja med. Ställ attack på noll och release på noll med en ratio på 4:1. Det bör pumpa som satan nu! Höj nu attacktiden tills dess att du märker att transienterna i anslagen på trummorna börja komma igenom. Öka attacktiden ytterst lite till. Ställ nu releasetiden till halva tempot i låten! Om du kör 100 Bpm, ställ releasen till 50 ms. Hur galet eller normalt är detta? Har aldrig mickat trummor tidigare så jag börjar med två delar. Vad ska jag tänka på?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 24 maj 2006 Dela Postat 24 maj 2006 (redigerat) Mickningen låter rimlig. Det är bara att testa! 😄 Fast förhållandet mellan BPM och release (i ms) lät skumt. 100 BPM är ett taktslag var 600:e millisekund. Releasetiden är då en tolftedels takt 😲 Generella kompressorinställningar är problematiska. Å förresten så är det mer en mixfråga än en inspelningsfråga. Eller tänker du komprimera redan vid inspelning? Men jag kan hålla med Cruncher om att det är lättare att höra vad kompressorn gör om man först överdriver kompressionen. När du hittat rimliga attack- release- och ratioinställningar så kan du höja threshold tils dess att kompressorn jobbar som du vill ha den. Edit: kastade om styckena Redigerat 24 maj 2006 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 24 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 24 maj 2006 Tack för svaret..få testa mig fram men vore kul med lite hum...det jag är mest fundersam över är mickplaceringarna och inspelningsstyrka faktiskt. Så det är därför det ligger i inspelning. Har aldrig mickat rythminstrument tidigare. Kompressorn har du rätt i att jag kan ta i efterhand, hade tänkt köra den på lite lätt vid inspelning för att ge lite headroom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 24 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 24 maj 2006 Nu fick trum-nissen erbjudande att låna ett helt set trummickar... Faan vad surt att bara ha två kanaler...vill ha ett 1010 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 25 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 25 maj 2006 (redigerat) BUMPELIBUMP... Vad ska jag tänka på....nybörjare på mickning av trummor är vad jag är... Redigerat 25 maj 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.