Burnin Sven (oregistrerad) Postat 23 maj 2006 Postat 23 maj 2006 LÅTNAMN: Free ARTIST/GRUPP:Burnin Sven GENRE:Reggae kanske LÅTLÄNGD: ca. 1 minut KOMPOSITÖR: Göran PRODUCENT:´Samma EV. MEDVERKANDE:Samma INSPELNINGSÅR:2006 FORMAT: mp3 STORLEK: nån meg STATUS: Skiss Har ju testat EZ drummer lite och kom då in på den här låten som jag skrev för ett tag sen. Man har ju oxå läst lite om mix och sånt i studio så nu sitter jag och blev så sugen på att göra klart den här. Måste därför fråga om det här kan vara en väg att gå med den här låten. Det låter ganska mycket kaffeburk fortfarande men det återstår ju att mecka till. Det är bara en kort snutt och som sagt det låter skräp fortfarande men jag skulle vilja ha lite feedback på om jag är på rätt väg. Inga hi och lofi länkar på den här pga. att den inte är färdig kommer sen när det är dax för sågning på riktigt 😕 . Göran Tackar på förhand ezdrummertest1.mp3
Lonian Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Jag skulle fixa rösten. Echot på rösten hoppar till litegrann på vissa ställen.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar lonian det kommer som sagt när det blir dax för sång tänkte fixa musiken först. Göran
FredrikMikaelsson Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 har lite kass lyssning, men burkigt låter det ju 😏 Sen är det något som saknas... kan inte komma på det just nu, men det är något som behövs för att få till det där toktunga gunget! Kan det vara basgången som drar åt dansband? Äh jag vet inte, något är det ju... (tycker jag) Keep it up, jobba på det här är sköna grejer!
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar ja soundet ska väl bli bättre förhoppningsvis när det är klart. Basen ja jag vet inte riktigt det kanske ska va lite pop/dansbands reggae kanske lite sommarfeeling. Tror att det ordnar sig när trummorna fixats till. Göran
FredrikMikaelsson Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar ja soundet ska väl bli bättre förhoppningsvis när det är klart. Basen ja jag vet inte riktigt det kanske ska va lite pop/dansbands reggae kanske lite sommarfeeling. Tror att det ordnar sig när trummorna fixats till.Göran Gött det! Asså jag gillar ju låten, det är bara att den kan bli än bättre 😉
kaiNeN Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Det är något som låter dansband, sänk volymen och reverb på sången också. :-) Annars ganska skönt.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar så mycket den är ju inte klar så vi får se hur den blir, ville mest ha tips om musiken typ rätt gura sound och sånt. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar lådan hoppas att jag kan få till lite sommar feeling på den när den är klar. Göran
Master Peo (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Hej Göran! Du har en framtid i reggae-branchen! Skön låt och din röst och ditt sätt att sjunga passar utmärkt för den här sortens musik. Men som sagt, om du vill göra en reggae-låt, tycker jag du ska göra någonting åt basgångarna. Dina basgångar börja med en typisk reggae-rytm för att sedan avslutas med en hel-ton. Jag får en känsla att reggae-basgången kommer av sig på halva vägen. Ersätt heltonen med en mer typisk reggae-rytm. Det tror jag kommer att lyfta hela sången utan att sommar-feelingen går förlorad. Men helhetsintrycket: en skön låt, som kan bli väldigt bra, när den är färdig! Peo
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tackar tror nog allt måste upp blir tufft för en nybörjare som mig att vrida till det här hoppas på mer tips i Studio. Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Tjena Peo kul att du är här ja kanske basen måste fixas vet inte riktigt ännu det här är ju bara ett utkast för att få tips främst om gitarrljudet kanske. Mixen är ju bedrövlig i det här läget. Vet heller inte riktigt om man kan kalla det här reggae det är väl mer nån slags pop med lite reggae feeling kanske och eventuellt så kanske den då till och med tjänar på en lite dansbandsliknande bas 😕 . Nåväl vi får se långt kvar än till målsnöret tack för lyssningen. Måste ut och klippa gräset igen 😉. Ha det bra Göran
bimbambop Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Svårt med bara en enminutsnutt att gå på. Låten verkar ju mycket lovande, men håller med om att man väl snarare skall se det som en Burning Svenlåt med lite reggaefeeling än att tänka "reggaelåt". Och det är ju precis som det skall vara 😉 Asså, det är nånting med soundet (inte låten) som låter lite dansband men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Tror att det är gittarljudet. Det låter som att du är lite inne på att ett sånt sound kan vara ok, och då är det ju det. Skall bli spännande att höra en färdigare fullversion.
equality Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Skönt stuk Göran! Äre du som lirar trummor? Låter ju skitbra! Gillar reverbet denna gång tycker det passar denna musik. Basen för svag men låter reggae om denna i mina amtöröron iaf. Lite körer, mixologi, strandskvalp och en kall bärs -yes, that's it! 😉🙁
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 maj 2006 Postat 25 maj 2006 Hallå där tackar igen det verkar som om det kan va något att fortsätta på efter vad jag kan förstå. Jo det är jag på livetrummor på mitt medeli set via EZ drummer och med lite mixologi och lite redigering så kanske det kan funka, hoppas det. Det blir nog en Burnin Reggae med dansbands feeling får väl ringa Bert 😱 istället och lägga ner Jamaica 🙂 . Vill ha det där gitarrljudet men det kan nog bli svårt att tygla det för det svävar runt så pass men i lurar låter det riktigt spejsat och skönt. Kall bärs och körer YES jag mä var e brudarna 😄. Finns det inga blåsare här också skulle ju sitta som en keps i den här. Tackar igen återkommer när det är klart
stajo Postat 25 maj 2006 Postat 25 maj 2006 tycker också den låter skön och absolut något att bygga vidare på. Håller med om att det är något med basen som gör att man stannar upp i slutet av varje takt så att gunget tappas men återkommer i nästa takt. Hur göra då? Inte f-n vet jag, kan inte själv, kan bara säga hur det känns 😉. Jobba på! Tycker du får till rösten bra.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 maj 2006 Postat 25 maj 2006 Tackar igen kanske ska va en sån där start och stopp låt 😉 så man hinner hämta andan 😉 . Bara skojar vi får se kanske ska va hammond pån oxå kanske nåt för dig stajo. Göran
Harmonica mike Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 YES YES YES.. Den som söker skola finna..Kalas gung Göran,hur f-n har jag kunnat missa den här?? Dansband säger dom,tja kanske lite mindre delay - men jag har ju sett vad du skrivit:Att det bara är en mix/skiss på musiken,så nu ser jag fram emot den färdiga versionen! Bra sång,helt rätt till musiken.Skynda dig å mixa,vill ha den här i sommar att softa och dricka bärs till i stugan(köpt 10 lådor Tyskbärs).Så nu får du ösa på,det är bara tio grader varmt häruppe - gränsen går vid 15..så du har några grader på dig 😏 Stående ovationer Micael
Grannen Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 (redigerat) Ska det vara reggae ska det vara bas! Spela en basgång som talar om att var skåpet ska stå! I reaggae är basen kanske det viktigaste instrumentet. Lyssna på lite riktig reggae för att få inspiration kanske. Detta tycker jag är alldeles för såsigt utan riktigt sväng. Såsigheten kommer nog av det rikliga reverbet, allt flyter liksom ut och sången landar inte riktigt. Detta kan bli något men mycket arbete behövs tycker jag. Försök också att hålla dig ifrån dansbandsreggaeträsket. Huuuh! 😏 Lycka till! Måste också säga att det är lite för kort snutt för att ge någon riktigt bra kritik på. I en större helhet hade kanske låtit annorlunda. Redigerat 1 juni 2006 av Grannen
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Tackar pojkar några grader kvar alltså OK får rappa på då. Problemet är att jag inte är så stor reggae fan missförstå mig inte nu dom gamla stora har ju en del pärlor i katalogen men osv.. Så det blir nog nån slags dansbands/pop halvreggae grej till slut ändå hoppas ni står ut. Bosse och jag (Bosse är basist) har kollat lite på basgången men mer eller mindre kommit fram till att den kanske får duga. Den har ju i alla fall en melodi och rytmik som duger gott i reggae samanhang så de så 🤪 . Ha det bra den kommer när den är klar. Göran
91:an Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Egentligen är diskussionen om reggae eller inte ointressant då din ambition inte har varit att göra en reggaelåt utan att få till en bra helhet på en gammal låt du haft liggande. Du har skapat ett skönt gung tycker jag som passar till din sångmelodi, dock kan man ta ner reverbet till ett minimum. Trummorna är riktigt lyckade men sången ligger för starkt volymmässigt och en kompgitarr/orgel som spelar baktakt skulle kunna komplettera. Härlig låt för övrigt Göran!
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Tackar igen 91:an kul att du gillar den och jag tycker oxå att du slår huvet på spiken när det gäller hur jag tänker runt den här blivande låten (kanske är bäst att poängtera). Tackar igen förhoppningsvis så kommer den väl upp inom nån vecka eller så lite full fart i den icke musikskapande delen av livet just nu . Kommer upp med tre versioner med olika sångare på den förra låten inom nån dag men sen blir det nog lungt på musikfronten nån vecka som sagt. På återseende (förhoppningsvis (om jag får till låten) 😆 ). Göran
Harmonica mike Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Alltså jag är bara tvungen att bumpa.. Fast jag skriver ju nåt också..hur bra som helst! Hur går det med den här..det är 11 grader här nu 😆 Och hur går det med dom andra? Staffan har lagt as grymma stråkar på No child,får dom efter helgen - hur grymt som helst! Ha de Micael
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Släng på brasan håll ut det tar en stund (ett par dagar till minst) du vet hur det är med mig bromsvätska i musiksystemet 🙂 . Göran
hegobald Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 BAAAAS!!! Upp med den för tusan, spela med plektrum också.. Bra låt annars.. Näe.. "goona smoke n other gaaana.".. (not) 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 OK då, bas hjälp kan var på väg får se vad Boa basplayer kan hitta på, har skickat ut den på entreprenad 🙂 så att säga. Annars går jag väl på med plektrumet då så strängarna fransar sig 🥰 . La ner ganjan för länge sen 😛 men den här låten är väl en restprodukt som dröjde sig kvar 😄 .
FredrikMikaelsson Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 OK då, bas hjälp kan var på väg får se vad Boa basplayer kan hitta på, har skickat ut den på entreprenad 🙁 så att säga. Annars går jag väl på med plektrumet då så strängarna fransar sig 😄 . La ner ganjan för länge sen 😄 men den här låten är väl en restprodukt som dröjde sig kvar 😄 . 🙂😄 Du ska inte ha så jävla mycket plektrumspelad bas... Dubba basgången med en handdämpad elgura istället! Där har du grejen! https://www.studio.se/index.php?showtopic=24599 en lite tråd där exprementen haglar 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.