onedown Postat 23 maj 2006 Dela Postat 23 maj 2006 Majken mfl..... Skall byta hem-PC och naturligtvis föjer nytt ljudkort med. Creative SB X-fi Music Xtreme. Frågan är hur funkar MIDI-anslutning till detta kort ? Behävs det ngt ytterliggare interface utanför datorn, då det vad jag kan förstå inte finns midi in/ut eller spelport på kortet .... ? En multi-pinnars-kontakt finns, men som jag förstår det är den ej som den gamla spelporten som tidigare fanns på SB-korten som man kopplade till synten via kabel med spelport i ena änden och MIDI i andra ? Tacksam för hjälp.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 23 maj 2006 Dela Postat 23 maj 2006 Det verkar som att man kan köpa till en liten låda där det bland annat finns MIDI (länk). Men om du inte behöver de andra funktionerna där så lär det vara klart billigare att köpa ett separat USB->MIDI-interface, finns från 3-400kr nånting... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 23 maj 2006 Dela Postat 23 maj 2006 Läser specen på den och MIDI nämns inte ens.. Medans MIDI nämns i specen på alla andra X-fi kort!? X-Fi Elite Pro Spec X-Fi Fatal1ty Spec X-Fi Platinum Spec Skulle nog fundera lite på det här. Meeen. Om det är så att du vill kunna spela på mjukavrusyntar i datorn (typ reason etc..) så kan det vara värt att titta på ett externt MIDI-keyboard som anslutas med USB också.. Det har nästan helt ersatt den gammla slöa MIDI-standarden från 1983 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 23 maj 2006 Dela Postat 23 maj 2006 Det verkar som att man kan köpa till en liten låda Låt mig påpeka att bilden är lite missvisande här 😕 - Den "lilla" lådan är i verkligheten stor som en dvd-spelare. Alltså en sån man har under tv'n och inte i datorn. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onedown Postat 25 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 25 maj 2006 Okay, tack. Men.... Om jag köper ett USB/midi interface, funkar det i så fall ihop med ljudkortet och musikprogram ? Jag tror inte jag lägger pengar på "lådan", kan lika gärna skaffa annat ljudkort då, i suppose ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Jodå, det ska funka finemang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 "Spelportskontakten" är väl ganska standard. Jag har använt min MIDI-adapter (en kabel med spelporten i ena ändan och MIDI in/out i andra) som kom med min SoundBlaster Pro II i senare soundblaster-kort och i det som finns integrerat i mitt moderkort (mobo anno 2005). Nu har jag "uupgraderat" till en Gravis Ultrasound Midi Adaptor, som är samma sak men en liten låda kommer med, som har akticity-leds. Denna låda köpte jag beggad för under 10€. Samma med SB-kabeln, en finns begagnad att få. Soundblaster duger imho mycket bra till MIDI-interface. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Blev lite nyfiken då det i augusti rullar in en ny HemPC här med. Får man fråga vart din kommer från och vad det är för hårdvara i den förutom ljudkortet? Scaleo heter den maskin som kommer till familjen. Stark sak med Athlon 62x2 4200+! Har inte fått några specar på vad det är för chipset ännu. Dock oroar det mig lite med tanke på allt man läst om krångel med AMD-maskiner och ljud. Take care! /Crunchman' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onedown Postat 26 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 26 maj 2006 Cruncher, specar kommer här nedan för HPdatorn jag skall köpa... Jag skall bara förklara lite närmre vad som oroar mig. Så här är det : Jag och min sambo har turats om med hem-PC i ca 8 år nu... Hon har hyrt en via sitt jobb, ca 1,5 år senare har jag fått erbjudande, hon har då sagt upp sitt avtal, med lite tur har det gått att göra pga av att anställda stått på kö för dator. Samma sak har jag gjort, så vi har i princip "uppdaterat" oss med halva intervallet och haft nya grejor för samma kostnad 😛 Senast vi fick ny dator var i januari -05 ( via hennes jobb ) en HP 3,4 som funkar bra. Nu är det dax igen via mitt arbete. Den datorn vi fick då (-05), från HP var utrustad med ( enligt spec) Creative Soundblaster Audigy 2ZS. På det kortet SKALL det enligt alla specar finnas uttag för att koppla kabel till spelport, men inte fan fanns det något sånt ! Ringde HP-support och gapade och levde djävulen, men det enda som hände var att jag fick fram att kortet var ngn slags bulk eller OEM-version av nämnda 2ZS.. Det hela slutade med att jag fick pynta för ett nytt kort själv..Jag köpte faktiskt ett nytt 2ZS och det har funkat okay för mig med orginaldrivisar och allt ( tro vad ni vill...), det duger för mig på min nivå... Grejen är den, att jag tror jag kan åka på en liknande blåsning än en gång. På specen för den nya datorn står det att kortet är "motsvarande Music Xtreme" Begränsningar kan ju mycket väl finnas igen... Det är ju ingen katastrof, men så jävla irriterande att inte veta vilket.... Jag kan ju iofs bara rycka ur mitt 2ZS-kort ur den andra burken och använda det, men såklart man vill ha nyare grejor....å köpa till prylar/interface osv för nån tusenlapp innebär ju att man i princip kan lägga pengarna på nåt annat kort eller hur ? Porten bak på "Music Xtreme" är nog inte helt säkert en gammal hederlig spelport ? Så.... kan man koppla MIDI eller inte.... ? Här kommer specarna på nya datorn : ---------------------------------------------------------------------- Produktspec Processor (CPU) Intel Pentium D 940 CPU klockfrekvens 2x3,0 GHz (med dubbla processorkärnor) Chipset Intel i945P Cacheminne 2 x 2048 kB integrerat Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (533 MHz) Hårddisk 2 x 250 GB SATA (7200 RPM) Optisk enhet DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer Grafikkort & grafikminne ATI Radeon X1600XT, PCI-Express, 256 mb Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music) Format (H x B x D) cm / Vikt 43,0 x 20,0 x 48,0 Minnesplatser 4 st, 0 lediga, max 4 GB Diskettenhet Nej Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten. Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter + subwoofer Nätverkskort Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat Modem Nej Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16 Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern) Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 1 st RJ11, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video TV-utgång S-Video, kabel medföljer ej TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital) Extra löstagbar disk 160 GB UATA (7200 RPM) Ansluts via USB både externt och internt, kabel för externt bruk medföljer Tangentbord & Mus Trådlöst med snabbknappar och kontroller & Trådlöst optisk rullmus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 26 maj 2006 Dela Postat 26 maj 2006 Porten bak på "Music Xtreme" är nog inte helt säkert en gammal hederlig spelport ? Så.... kan man koppla MIDI eller inte.... ? Nope, enligt infon på Creatives hemsida så är den porten till för att koppla dit den där dosan jag länkade till... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onedown Postat 27 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 27 maj 2006 Android. Jag tolkar infon på samma sätt som dig. Frågan e vad "lådan" kostar ? förmodligen lika mycket som ett bra ljudkort i 5000-kronorsklassen... ? Vet någon ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onedown Postat 27 maj 2006 Trådstartare Dela Postat 27 maj 2006 Måste även passa på att tacka för snabb hjälp och info..... Blir nog tvungen att hänga kvar på detta forum även om jag inte har tid för fler 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.