Jump to content
Annons

Tipsa om prisvärda skärmar


Zyan

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska köpa plattskärm, har spanat in Samsung syncmaster 930bt black...19tum skärm med en upplösning på 1280x1024 och respons på 4ms.

Denna verkar vara den mest prisvärda på marknaden för 3244riksdaler (princerunner.com)

Ska ha skärmen främst till cubase (ensam, till att börja med) och kommer köra med maxupplösning.

Tips och Råd tack...

So Long

Zyan

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker Samsungs skärmar är bra, utan att veta ngt om nämnda skärm tror jag att jag med gott samvete kan rekommendera den du nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade 17 förr, och ibland känns det smått, speciellt då man vill sitta med ett par fönster uppe, men man får väl plugga in lite kortkommandon så fixar det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men 19"-skärmarna har ju samma upplösning som 17" - så man får inte plats med mer på dem, utan det bli bara större.

Jag kör med två 17" Samsung-skärmar (med den extremt smala kanten) och är mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ändå skönt med en större skärm? Eller blir det märkbar skillnad på upplösningen? Jag är osäker om jag ens suttit vid en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men 19"-skärmarna har ju samma upplösning som 17" - så man får inte plats med mer på dem, utan det bli bara större.

Jag kör med två 17" Samsung-skärmar (med den extremt smala kanten) och är mycket nöjd.

Jag har suttit med 17" på jobbet och 19" hemma, och trots att upplösningen är densamma så tycker jag nog att 19" är betydligt trevligare. Bara för att säga emot. 😆😏

Hörde iofs igår att man kan få en samsung 20.1" med 1600x1200 för 5 papp. Vet inte var, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man lite längre ifrån skärmen, så kan det kanske vara befogat med 19", men annars tycker jag att det skulle kännas fel att betala mer för samma upplösning som 17"-skärmarna har...

Link to comment
Dela på andra sajter

...men 19"-skärmarna har ju samma upplösning som 17" - så man får inte plats med mer på dem, utan det bli bara större.

Jag kör med två 17" Samsung-skärmar (med den extremt smala kanten) och är mycket nöjd.

Jag har suttit med 17" på jobbet och 19" hemma, och trots att upplösningen är densamma så tycker jag nog att 19" är betydligt trevligare. Bara för att säga emot. 😆😏

Hörde iofs igår att man kan få en samsung 20.1" med 1600x1200 för 5 papp. Vet inte var, dock.

Den finns på pricerunner.

Men då väljer jag hellre en 1680x1050, 20.1 tum för en tusenlapp mindre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man lite längre ifrån skärmen, så kan det kanske vara befogat med 19", men annars tycker jag att det skulle kännas fel att betala mer för samma upplösning som 17"-skärmarna har...

Vad kör du med för upplösning på dina 17"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man lite längre ifrån skärmen, så kan det kanske vara befogat med 19", men annars tycker jag att det skulle kännas fel att betala mer för samma upplösning som 17"-skärmarna har...

Vad kör du med för upplösning på dina 17"?

1280*1024 är standard på alla 17", precis som på 19"... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Två 17" till samma pris som en 20.1"

Rekomendationer på 17tummare då?

De jag kör med är båda från Samsung - en 171N och en 172X - men det kommer ju nya modeller oftare än man byter skjorta, så de är förstås ersatta av nyare modeller nu... :rolleyes:

740N och 740B har lika smala kanter som mina skärmar - men vill du ha 2ms respons, så är det nog 740BF du ska titta efter. Jag tycker att de smalare kanterna är viktigare när de ska användas ihop, än att ha 2ms i stället för 8ms - men jag spelar å andra sidan inga spel med extremt snabb grafik, så för min del kvittar den skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två 17" till samma pris som en 20.1"

Rekomendationer på 17tummare då?

De jag kör med är båda från Samsung - en 171N och en 172X - men det kommer ju nya modeller oftare än man byter skjorta, så de är förstås ersatta av nyare modeller nu... :rolleyes:

740N och 740B har lika smala kanter som mina skärmar - men vill du ha 2ms respons, så är det nog 740BF du ska titta efter. Jag tycker att de smalare kanterna är viktigare när de ska användas ihop, än att ha 2ms i stället för 8ms - men jag spelar å andra sidan inga spel med extremt snabb grafik, så för min del kvittar den skillnaden.

Någon sa till mig att ögonen känner skillnaden av ms, även om inte användaren gör det. Och det leder till trötthet.

Låter mer som ett försäljningsargument som spridits, men kan vara sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två 17" till samma pris som en 20.1"

Rekomendationer på 17tummare då?

De jag kör med är båda från Samsung - en 171N och en 172X - men det kommer ju nya modeller oftare än man byter skjorta, så de är förstås ersatta av nyare modeller nu... :rolleyes:

740N och 740B har lika smala kanter som mina skärmar - men vill du ha 2ms respons, så är det nog 740BF du ska titta efter. Jag tycker att de smalare kanterna är viktigare när de ska användas ihop, än att ha 2ms i stället för 8ms - men jag spelar å andra sidan inga spel med extremt snabb grafik, så för min del kvittar den skillnaden.

Någon sa till mig att ögonen känner skillnaden av ms, även om inte användaren gör det. Och det leder till trötthet.

Låter mer som ett försäljningsargument som spridits, men kan vara sant.

Det vete 17. CRT-skärmar måste ju tändas på nytt hela tiden, så där märks det stor skillnad - men jag blir inte trött av mina skärmar - och jag sitter framför dem flera timmar om dagen...

TFT-skärmarnas punkter fortsätter vara tända tills de släcks, så där får man inte det flimmer som man alltid har på CRT-skärmarna.

Enda gången det är viktigt med hög hastighet på en TFT-skärm, är om man kör väldigt snabba förlopp, som i väldigt grafikintensiva spel o dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än köper, köp för bövlen en widescreen!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg just att Dell har sänkt priset på sin Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel Monitor (vilket namn!) till 4 751,63 SEK. De har också en annan modell som är lite högre, Dell Ultrasharp 2001FP 20" performance LCD Flat Panel Monitor, för 4494 svenska stålmynt.

Dells skärmar har fått betyget ok i de flesta tester jag har kollat på, det vill säga de flesta tycker att de duger, men inte mer. Men som sagt, de är ju billiga.

Dessutom undrar jag fortfarande: varför kan man göra 15"-skärmar till bärbara med 1600 x 1280-upplösning, men inte en 19"-skärm till en stationär med högre upplösning än 1280 x 1024?

Link to comment
Dela på andra sajter

Två 17" är större än en wide...och kostar ganska lika

Men två skärmar är också dubbelt så irriterande. Jag gillar inte mellanrummet mellan mina två. Jag gillar heller inte den dubbla uppsättningen sladdar och damm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två 17" är större än en wide...och kostar ganska lika

Men två skärmar är också dubbelt så irriterande. Jag gillar inte mellanrummet mellan mina två. Jag gillar heller inte den dubbla uppsättningen sladdar och damm.

Det är därför jag har två skärmar med väldigt tunn kant... 😏

Det är både bra och dåligt - men det beror på hur man sätter upp layouten. Jag har arrange-fönstret i skärmen rakt fram - och mixern + VSTi och effekter i skärmen till höger. Det känns helt naturligt med två skärmar om man delar upp det så. Vill man ha arrange-fönstret över hela bredden, så blir det förstås störigt med mellanrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det var tunna skärmar du skulle ha.. Vi gav just bort 30 CRT skärmar helt gratis 😏 på jobbet. Mellan 17" och 19" (Nokia och Samsung Syncmaster). Vi bytte ut till 17" TFT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg just att Dell har sänkt priset på sin Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel Monitor (vilket namn!) till 4 751,63 SEK. De har också en annan modell som är lite högre, Dell Ultrasharp 2001FP 20" performance LCD Flat Panel Monitor, för 4494 svenska stålmynt.

UltraSharp 2005FPW använder dessutom samma panel som Apple Cinemadisplay, vilken inte är så tokig. Behöver man inte lika mycket flexibiltet i foten och usb-hub så är nog ViewSonic VX2025wm en bättre skärm för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

UltraSharp 2005FPW använder dessutom samma panel som Apple Cinemadisplay, vilken inte är så tokig. Behöver man inte lika mycket flexibiltet i foten och usb-hub så är nog ViewSonic VX2025wm en bättre skärm för pengarna.

www.konsumentguiden.se finns det finns några tester att flukta in:

Konsumentguidens artikel om ViewSonic VX2025WM

Konsumentguidens artikel om Dell 2005FPW

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen..men blir nog sjutton tum...kommer köra olika saker på olika skärmar så det funkar utmärkt...

Ett för projektfönstret och ett för editors, vst och liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man räknar rent matematiskt så har ju en vanlig 17" med upplösningen 1280*1024 mer skärmyta än en 19" Widescreen som den jag skrev.

Så det kanske är lika bra att köpa en billigare 17" och sen komplettera med en till ifall man tycker att det behövs? Dom har ju börjat krypa under 2000-strecket nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...