Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jaha, så var det på TV 4 men jag spelar in det för jag måste upp kl 5.00 öööhhh 😲

det lilla jag såg var dels:

Intervjuer etc vilket alltid är kul med ens idoler,jag håller Frank Zappa högst därefter Led Zeppelin....(inte bara för att det är Z med i orden vilket man skulle kunna tro)...

(därefter Yes/Curved Air/Roxy Music/Beatles/Renaissance/Metro/Pink Floyd m.m)

Soundtrack of our lives spelandes Kashmir med symfonikerna...bra spelat men uschh för den pinsamt dåliga sången/framtoningen av Ebbot...

Samma i fallet med Cardigans Nina, pinsamt och det kryper i kroppen på mig när jag tänker på hur nära scenen Robert Plant sitter och ät tvungen att genomlida "hyllningssången"...

Får kolla vidare i morrn på vhs...

😉

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Skit ock!! Missade detta, trots att jag var hemma och trots att det stod i kalendern.

😲

Postat

Jag tror dom är rätt less på att få alla dess priser för nått dom gjort för över 30år sen.

man ser på Plant att han tänker: Ja ja.. ge mig priset nu. Han har gjort en del sen dom 30åren. Men ingen journalist vill prata om det bara under deras storhets tid på 70-talet

och "Stairways to heaven" som dom är apless på. han vägrar ju sjunga den numer.

Varje gång dom intervjuar Plant och han får ett pris säger han det är det mest ärofyllda pris han fått.. Jo tjena 😲

Postat

Jo de är nog lite less på alla priser, men visst är de värda dem?!

Helt klart bland mina absolut största favoriter, Led Zeppelin, å då är jag ändå "syntnisse".

Ebbot var la "sådär", men Nina tycker jag gjorde bra ifrån sig.

Hur musikalisk är vår "kära" kung? Vem hade han givit pris om han själv fick välja? Han såg ju ut att gilla den där Bengtzing? (Tror det var henne som han fastnade för i dokumentären om kunga-Familjen)

Postat

En historia ur verkliga livet:

Min moster har varit på semester, det är tidigt 90-tal. Väl hemma berättar hon för mig att hon på planet (eller om det var på hotellet, minns inte) kommit i samspråk med en långhårig engelsktalande man som visade sig vara rocksångare ute på resa med sitt band. Min moster frågade lite artigt om han var känd. "Nja, inte nu, men jag har varit ganska känd tidigare." Jag undrar naturligtvis om hon minns vad han hette. "Nej, men han hade varit med i ett band som hette nånting med zeppelinare..."

Ridå. 😏

Postat
  Signert sa:

Min moster har varit på semester, det är tidigt 90-tal. Väl hemma berättar hon för mig att hon på planet (eller om det var på hotellet, minns inte) kommit i samspråk med en långhårig engelsktalande man som visade sig vara rocksångare ute på resa med sitt band. Min moster frågade lite artigt om han var känd. "Nja, inte nu, men jag har varit ganska känd tidigare." Jag undrar naturligtvis om hon minns vad han hette. "Nej, men han hade varit med i ett band som hette nånting med zeppelinare..."

Ridå. :rolleyes:

😮

Postat
  allansson sa:
  Signert sa:

Ridå.  :rolleyes:

😮

😮😮😄

Postat

Men hallå, varför ger man ett pris till ett band som hade sina storhetsdagar för 30 år sedan?

Jag tycker alla de här priserna som delas ut aldrig tillfaller några nya spännande band. Till exempel har vi ju Karamellodikt-stipendiet som har delats ut till Lena Philipsson, Robyn, Magnus Uggla och Sissela Kyle (bland andra). Alla kända personer som kanske inte har förnyat det svenska språket såå mycket, och inte heller gjort några framstående musikgärningar jämfört med andra artister.

musik (oregistrerad)
Postat
  AndyPandy sa:
Men hallå, varför ger man ett pris till ett band som hade sina storhetsdagar för 30 år sedan?

Det kan ju vara svårt att dela ut det till ett band som har sin storhetstid om 30 år.

Postat

Dixie dregs var bra, kommer dock inte ihåg just det du nämner då jag hörde dom i ett töcken hos en polare under 80-talet...kanske innan covern kom...

Minns ett uttalande av Jerry Lee Lewis som vägrade bo på på samma hotell-Grand Hotel i Stockholm då Zeppelin var där med just dom orden---vägrar att vara på samma ställe som dessa långhåriga skrikande apor, han var verkligen skitsne pillertrillarn..he he,tror dom förlikades i ett senare sammanhang...

The Killer är ju helt borta, tror många, men han är gammal så klart att han inte orkar lira mer än 3 låtar idag...men var det någon som såg en iskall intervju med lite konsert klipp för en sådär 10 år sedan i Köpenhamn eller Malmö?

Han gav det tuffaste och mest träffsäkra sänkande svar på tal jag någonsin hört i hela mitt liv då en kvinnlig helt opåläst/typiskt dum reporter försökte ställa honom mot väggen, som folk gjort i över 30 år vid det laget...något i stil med att hon aldrig kommer att se/fatta läget/få så bra sex etc som han...OBS ej korrekt citerat här men så som han sa det var det inte patetiskt utan så jävla bra! 😄

Postat

Ja, Bonham var ju kraftigt avancerad alkis och satt med ett rullande barskåp brevid trumsetet och behövde några stadiga groggar innan han blev normal inför inspelningen

har jag hört från en som jobbade där och då...

Vi som älskade Zeppelin och gick i 8:an 1978 skolkade och hängde utanför POLAR i flera dagar men såg aldrig skymten av killarna, de började ju först sent på eftermiddagen!

Sen har vi ju Leif Mases som höll i produktionen (som jag träffade senare (1988) i SOL-studion som Jimmy Page då ägde och som tidigare ägts utav Elton John/Gus Dudgeon...) han är ju allmänt känd och duktig för flera saker,numera bygger han ju världens bästa/dyraste mastering EQ´s bl.a. men "In through the outdoor" låter bestämt skit mixmässigt/masteringmässigt i mina öron...

Postat
  djonas sa:
  Umemagnus sa:
lite kuriosa... Robert Plant diggar den svenska folkmusikgruppen "Väsen"

...jag förstår honom.

Tjaee är de så fantastiska? Jag tycker det låter som det vanliga gnisslet ungefär. 😉

Postat (redigerat)
  Ove Centli sa:
ELO var det inte så konstigt förresten. Efter en katastrofalt höggljud konsert i Malmö 1978 höll jag på att bli döv. Jag trodde "det är inge hårdrockband ju", slutsats: inget hörselskydd = tinnitus än idag! De fick väl inte tag på någon som kunde ratta ordentligt utan körde reglarna i bottten. Det är första gången jag hört så högt ljud så att det distade i PA-högtalarna (Högtalardist märk väl). Vi var några i publiken som tyckte samma sak... arhmmm...folk gick efter en halvtimme då ljudet ej blev bättre. De försökte inte ens få till det.

T o m Motorhead spelade lägre.

Har faktiskt läst i andra tidningar, att betr ELO var det ingen engångsföreteelse.

Zeppelin hade f ö bättre ljud 1979 i KBH. Vad jag kommer ihåg.

Jag var också där vill jag minnas. Stor besvikelse eftersom Elo var så otroligt snyggt producerade på skiva.

Det är lurigt annars det där. Den värsta konsert jag har varit på var Pretenders i Lund. Fick hålla för öronen i en och en halv timma och hade ändå ont efteråt. 🙁

edit: För övrigt så tycker jag väl lite lika som med att Lordi vann schlagerfestivalen. När musik slutar att utmana var lite farlig, och bli allmängods så tappar jag intresset. Musik skall helst utmana lite eller åtmisntone inte sträva efter att bli för folklig. Kungen skakar hand med Robert Plant och går hem och röjer tillsammans med Silvia till tonerna av whole lot of love.... tror inte det. 😉

Redigerat av Egghuvud
Postat

ELO lät väl rätt ok på skiva, ja jag gillade dom en gång i tiden

(fram till och med A new world record) skall jag erkänna....

MEN - dom kunde inte lira live utan körde med fusk, playback osv viket är känt!

Har läst i "Hammer of the Gods" biografin om Zeppelin att det var hårda tag nästintill svinerier utav Peter Grant och framförallt roadies-managern vad han nu hette (han som är med i öppningsscenen på filmen The song... som gangster m kpist...) Cole eller nåt..han tycktes njuta av sadismen och misshandeln som utövades mot ibland publik men oftast annat folk omkring som försökte blåsa dom!

Han var dessutom den värste heroinlangaren som fick Page på fall ordentligt, slutade sin karriär på kåken i Italien för en massa innehav och oegentligheter!

Dom själva gillar ju inte boken, kanske för dessa inifrån rapporterade excesser utav den enda inhyrda reportern dom hade...

Postat
  Ove Centli sa:
Faktiskt är att jag tänkte likadant redan förra året då Page tacktalade till det årets Polar Music Award pristagare, B B King.

Jag täntke faktiskt att det är "något fel någonstans", att se Jimmy Page i smoking och hålla tal. Fast jag vet inte, någonstans över 50 kan man inte ha platådojjor och solbrillor längre . Alla blir vi äldre, och jag föredrar hellre att de klär upp sig och blir gamla och stofiler, än att de försöker låtsas vara unga, med häftiga kläder, plastikoperationer, botox, hårtransplantation, bantar sig smala, tajta jeans, spandexbrallor trots magen svämmar över (tjenar Yngwie!) ....

Alltså, de kan nog vara som de vill, men man märker såååå tydligt om endera är tillgjort eller äkta.

Man kan ju säga vad man vill om Zeppelins ständiga ovilja att inte visa sig på bilder på skivomslagen. Jag tycker att idag hade den idén hållt bättre än förr... 🙂

Man kan ju för fan skrämma slag på små barn om man visar en bild på Plantan... 😱 Page ser ut som en fet kines (jojo han har minsann färgat håret också!) och JP Jones liknar en uteliggare... 😄 Allt har sin tid, och tar sin tid att bli "mainstream". Konstig nog är stora delar av Zeppelins musik fortfarande för "ful" för att spelas i radio. Det var för mycket taggtråd och blåa toner, och konstigt i största allmänhet.

Och Lordi först hårdrock med att vinna schlager? Tjaaa, betänk följande då:

För 5 år sedan höll det tyska spexmetalbandet KNORKATOR på att nätt och jämnt vinna i den TYSKA uttagningen av Eurovisionschlagerfestivalen.

Du har helt klart en poäng. Jag kommer ihåg en låt med Jethro Tull;

Too Old To Rock 'n' Roll: Too Young To Die

The old Rocker wore his hair too long,

wore his trouser cuffs too tight.

Unfashionable to the end drank his ale too light.

Death's head belt buckle yesterday's dreams

the transport caf' prophet of doom.

Ringing no change in his double-sewn seams

in his post-war-babe gloom.

Now he's too old to Rock'n'Roll but he's too young to die.

He once owned a Harley Davidson and a Triumph Bonneville.

Counted his friends in burned-out spark plugs

and prays that he always will.

But he's the last of the blue blood greaser boys

all of his mates are doing time:

married with three kids up by the ring road

sold their souls straight down the line.

And some of them own little sports cars

and meet at the tennis club do's.

For drinks on a Sunday work on Monday.

They've thrown away their blue suede shoes.

Now they're too old to Rock'n'Roll and they're too young to die.

So the old Rocker gets out his bike

to make a ton before he takes his leave.

Up on the A1 by Scotch Corner

just like it used to be.

And as he flies tears in his eyes

his wind-whipped words echo the final take

and he hits the trunk road doing around 120

with no room left to brake.

And he was too old to Rock'n'Roll but he was too young to die.

No, you're never too old to Rock'n'Roll if you're too young to die.

Jag var nog mer ute efter att musik måste ha en nerv, utmana lite, vara lite farlig eller på gränsen. Kingelingen är inte någon som jag vill identifiera mig kulturellt med. Fast jag lyssnar mycket på musik som är mainstream också. Och på sätt och vis är det väl tur att inte Zeppelin spelas på radion dagarna i ända.

Postat
  Ove Centli sa:
PS. Minns bonus-intervjuven på Aqualung remastern med Tull som släpptes för herrans massa år sedan. Ian Anderson fattade ingenting om det stora bråket, den i Led Zeppelin som han kom bäst överens med var faktiskt John Bonham "... in spite of these hard-to-handle moments that he was capable of providing..." 😱

Äsch 😳 för att vara ärlig så saxade jag texten från nätet, men jag kunde nog det mesta för jag har spelat den i ett coverband. Det var aldrig någon som önskade den dock så den åkte av repertoaren :rolleyes:

Jag har remasterskivan där intervjun med Ian Andresson är, så jag minns historien. Ian menade väl att om Led Zeppelin använde hans texter och Plants sång så skulle det kunna bli ett riktigt trevligt litet band, eller nåt i den stilen. Zeppelin var inte Zeppelin då utan bara i början av sin karriär, men de lär ha tagit illa vid sig. 😆

Tull borde väl annars vara en kandidat för Polar Prize om folk bara kommer ihåg dem.

Sorry om detta blev för off-topic förresten.

Postat (redigerat)

Jag har alltid gillat Zep, men gemfört med ( tidig) Jethro Tull står dom sig slätt, precis som det mesta soim kallas musik.

Att ge JT ett Polarpris vore verkligen nått, men so mdu säger Äggis, vem förutom de närsta kommer ihåg detta superband. Inte Marie Ledin ialla fall.

Redigerat av Stinkey Zwei

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.