Jump to content
Annons

Brödets mode


Egghuvud

Recommended Posts

Satt just och käkade frukost. Fick ett bröd som var kryddat med rosmarin, oliver, tomat, fetaost och morot. Hmm det smakade mer som en sallad än som ett bröd.

Kom att tänka på att det genom min livstid har genomgått en rad olika brödmoden. När jag var lite så fanns det mest franskbröd, lantbröd (limpa) eller grovbröd.

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter. Därefter blev det grekiskt stort och luftigt, en perdio var det valnötter i varenda limpa. Därefter itallienskt, foccacia och chiabatta och nu verkar trenden att fylla en massa skräp i brödet att ha återkommit. I storstäderna verkar bageln vara det stora.

Visste ni förresten att vi har ett brödinstitut i Sverige?

http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=2&aktuellt_id=80

Vad har ni för relation till brödmodet? Är ni påverkade över huvud taget?

Vilket bröd skall det egentligen vara för att reta era gommar? 😆

( Förresten, den förste som associerar till kvinnliga atribut får en örfil av Kricke 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

En mycket intressant tråd. Just nu är jag inne i en period då jag äter mest tunnbröd av fullkorn. Jag lägger på nötrulle och getost och rullar ihop. Annars tycker jag mycket om Korgbröd och Olivbröd. Äter mycket Rågbröd.

Åt förresten varm smörgås i lördags med tomat, ost och lök. Det var gott. Har nästan faktiskt aldrig ätit varm smörgås tidigare. Jag har ingen brödrost, men annars så är ju rostat bröd med ost gott. Men som sagt, det blir mer sällan än en gång om året. Brödrost i julklapp kanske? Jag rostar då gärna med Rasker fullkornsbröd.

Generellt sett är det så att jag helst köper färskt bröd direkt från Bageriet eller som plockbröd i butiken. Jag har ett bra inköpsställe bara en gata bort och där kan man köpa 3 färska valfria limpor för 25 kr och alla frallor 1 kr. Köpte två bärkassar knökfulla med bröd för 90 kr.

Jag gillar att prova det nya i brödväg och har därför testat bröd med morot, tomat, oliv och andra varianter. När jag växte upp fanns mest Hönökaka, Skogaholmslimpa, Kärnmjölkslimpa, Rund Kavring, Bergis - färdiga bröd man köpte. Trenden är nuförtiden att det är ett mycket större utbud av färskt bröd som kunden plockar själv i påse.

Jag gillar den nya trenden.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm jag gillar också valfriheten och de färska bröden.

En annan sak som jag glömde är den "nyttiga" brödtrenden. Nu finns det glykemiskt indexlimpor, fiberbröd som är ljust och en hel massa andra nyckelmärkta bröd utan socker och med extra allt i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag köper helst de där nyckelhålsmärkta bröden, om jag ska köpa bröd som redan ligger inpackade i påse. Havrelimpa är väl en favorit.

😠

Jag är inte Egghuvud.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag käkar mycket Fazer! Deras fullkornsmackor är mumsiga. Annars blir det inte så mycket mackor... Men har alltid Leksands knäcke hemma och det blir även en o annan fullkorns-formfranska från Pågen, dom rostas och äts helst med grevé o apelsinmarmelad.

Kan inte säga att jag har påverkats av något brödmode dock. Jag såg en annons från (jag tror det var) Skogaholms nyligen, där man hade 4 olika bilder från 4 olika tidsepoker, men det var samma macka. Eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Grevéost och apelsinmarmelad på samma gång? Vad är det för konstigt? Ost och skinka eller ost och tomat kan jag förstå, men ost och apelsinmarmelad???

Speciellt när apelsinmarmelad smakar så illa och fräter i magen... 😠

Gillar inte knäckebröd.

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Fräter i magen? 😲 Tror inte att det är apelsinmarmelad du ätit..

Knäckebröd är mums! Glömde nämna att jag käkar sjuka mängder räkost.. Vilket är extra gott på knäckebröd, annars brukar jag ha det på Fazer-mackorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Apelsinmarmelad är fränt och skarp, smakar egentligen bara apelsinskal. Så när man äter det brukar man få upp gul galla - känns det igen?

Alla annan marmelad är däremot helt ok.

Räkost är gott - vad sugen jag blir. Fasen, affären har stängt...

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. limpa på morgon.. Pågens Energy Ginseng.. På den har jag greveost och salami.. På kvällen blir det knäckebrödsmacka.. En sån nyttig fullkornare som kan få tänderna att flyga på många.. Också med salami och greveost.. Jag är Konservativ! 😲

På helgen så lyxar jag till det med Pågens Energy Ginseng och rostar dom och brer på hemslungad honung på dom varma mackorna(mycket godare än marmelad) och ett lass ost 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Ost och honung?! 😲 Det var en ny variant...

Hemslungad honung? Betyder det alltså att honungen är tillverkad hos dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är våldsamt irriterad på att man bara kan få tag på vörtbröd till jul och påsk. Jag är väldigt förtjust i just vörtbröd - och helst det från Lockarps och från Frasettis fabriksförsäljning (där jag handlar mycket bröd och kakor). De som är för kraftigt kryddade går bort direkt.

Pålägget på vörtbrödet ska helst vara Port Salut-ost (Glimminge är godast) eller rödbetssallad (Rydbergs). Mums!

Äter väldigt gärna tunnbröd också, som jag rullar ihop med köttpålägg i. Dock inte fullkorn, utan det vanliga. Polar ska det förstås vara då - inga efterapningar!

Bröd med oliver, tomater och annat sådant i är ingen höjdare, tycker jag. Det smakar för kraftigt och tar bort smaken i själva brödet. Vill man ha den smaken, så kan man ju skiva upp ett par oliver och lägga på själv - om man är masochist... 😲😉

Smöret måste förstås vara Bregott eller vanligt smör. Sådana där äckliga konstgjorda smörersättnings-sorter är ju helt oätliga!

Påfundet att ha både marmelad OCH ost, har jag fortfarande inte lyckats förstå. Jag har provat någon gång, men det funkar bara inte...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ost och marmelad funkar finfint, men är onyttigt som fan så det är sällan jag unnar mig det.

Ska jag vara sådär onyttig väljer jag hellre typ saltiner med St.Agur och hjortronsylt. Mums! Och gärna ett vitt portvin eller nåt riktigt tungt rött vin till. Eller bara att hälla nån god olivolja (gärna med basilikasmak) på brödtallriken, salta och peppra, och sen doppa brödet där i är också en livsnjutning. 😕

Men oftast blir det nyttigt som fan. Lingongrova eller Knäcke med kanske Keso och Kalles Light Kaviar eller såndär halvt syntetisk 3% skinka eller 10% ost med tomat, gurka, salt o peppar. Har t.o.m bytat ut smöret under osten/skinkan mot Dijonsenap. Men det funkar, dijonsenap är gott. 🥰

En annan synd är att komponera egen chiabatta här hemma. Typ dijonsenap, skinka, tomat, gurka, mozarella, groddar, olivolja, salt, peppar... u name it. Goooooott. Å så en cola lajt till det. Då låter jag prrrrrrrrrrrr.

Kroppen är en dj-vla idiotisk konstruktion egentligen. Den trånar efter allt som gör den illa. Fett, sött, salt. Innan man ens är gammal nog att säga det i ord vill man ha det. För dj-vligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Husmans och falukorv.

Jaaa vafan Hålla på å fjanta sig. Är man norrlänning så är man...

Vargtass någon?? 😕

Ey. Jag åt renskavskebab häromdagen. Utan älgskit. Det var gott. Smakat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Husmans och falukorv.

Jaaa vafan Hålla på å fjanta sig. Är man norrlänning så är man...

Vargtass någon??  😕

Ey. Jag åt renskavskebab häromdagen. Utan älgskit. Det var gott. Smakat?

Nae inte renskavskebab. Kan tänka mig att det är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Becel är det som gäller. Annars faktiskt Smör, även om det blir ytterst sällan. Smörsyror är nyttiga.

Till skillnad från Hackeman så trånar min kropp faktiskt aldrig efter fet eller salt mat och ytterst sällan efter söt mat.

🥰

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från Hackeman så trånar min kropp faktiskt aldrig efter fet eller salt mat och ytterst sällan efter söt mat.

Det är bara för att du har så mycket electoplasma omkring dig, det hämmar hungern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter.

Här ser vi ett tydligt exempel på historielöshet och okunskap. 🙂😄

Pain Riche och Baguette är samma sak, men lustigt nog är det bara i Sverige denna brödtyp kallats för Pain Riche. En fransman vet garanterat inte vad det är. Det hela kommer sig av att Tore Wretman under sin tid på Riche i Stockholm introducerade baguetter av fransk modell på menyn. Alltså kallades brödet Pain Riche. (Pain är det franska ordet för bröd.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter.

Här ser vi ett tydligt exempel på historielöshet och okunskap. 🙂😄

Pain Riche och Baguette är samma sak, men lustigt nog är det bara i Sverige denna brödtyp kallats för Pain Riche. En fransman vet garanterat inte vad det är. Det hela kommer sig av att Tore Wretman under sin tid på Riche i Stockholm introducerade baguetter av fransk modell på menyn. Alltså kallades brödet Pain Riche. (Pain är det franska ordet för bröd.)

Pain Riche har frön också, men inte baguetter va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter.

Här ser vi ett tydligt exempel på historielöshet och okunskap. 🙂😄

Pain Riche och Baguette är samma sak, men lustigt nog är det bara i Sverige denna brödtyp kallats för Pain Riche. En fransman vet garanterat inte vad det är. Det hela kommer sig av att Tore Wretman under sin tid på Riche i Stockholm introducerade baguetter av fransk modell på menyn. Alltså kallades brödet Pain Riche. (Pain är det franska ordet för bröd.)

Pain Riche har frön också, men inte baguetter va?

Nej, du tänker på hamburgerbröd.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pain Riche är redigt långa baguetter det - 70 cm!! Det som brukar kallas baguette runt häromkring är ju inte ens en tredjedel så långa.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där brödet du pratar om Egghuvud är ju skitgott! 😱 Älskar det, speciellt när det är salt 😲

Äter också mycket knäckebröd med räkost på. Andra ostar med t.ex vitlök eller tomat/basilika går väl också ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det där brödet du pratar om Egghuvud är ju skitgott! 😆 Älskar det, speciellt när det är salt 😆

Jo för tusan gott är det väl, men det känns inte riktigt som bröd, det känns som man äter något annat när det samkar så mycket olika saker.

För övrigt är jag inte musik 😄

Pain Riche diskussionen är intressant. De flesta baugetter är ju lite hårdare i skalet, samt lite tyngre i själva brödstrukturen. Pian riche är enligt min uppfattning något luftigare innuti och själva "skalet" är mer frasigt och smuligt. Möjligen var de mer lika från början, men nu har de utveklats åt olika håll tycker jag.

Hur är det med Bagels då? Kokta bullar liksom... någon som är fast på det?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter.

Här ser vi ett tydligt exempel på historielöshet och okunskap. 😄😎

Pain Riche och Baguette är samma sak, men lustigt nog är det bara i Sverige denna brödtyp kallats för Pain Riche. En fransman vet garanterat inte vad det är. Det hela kommer sig av att Tore Wretman under sin tid på Riche i Stockholm introducerade baguetter av fransk modell på menyn. Alltså kallades brödet Pain Riche. (Pain är det franska ordet för bröd.)

Pain Riche har frön också, men inte baguetter va?

Nej, du tänker på hamburgerbröd.

😆

Nej, jag tänker på baguetter med vallmofrö. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kom först den franska vågen med pain riche och baugetter.

Här ser vi ett tydligt exempel på historielöshet och okunskap. 😄😆

Pain Riche och Baguette är samma sak, men lustigt nog är det bara i Sverige denna brödtyp kallats för Pain Riche. En fransman vet garanterat inte vad det är. Det hela kommer sig av att Tore Wretman under sin tid på Riche i Stockholm introducerade baguetter av fransk modell på menyn. Alltså kallades brödet Pain Riche. (Pain är det franska ordet för bröd.)

Pain Riche har frön också, men inte baguetter va?

Nej, du tänker på hamburgerbröd.

😆

Nej, jag tänker på baguetter med vallmofrö. 😆

Opiumvallmo, då? Knarkbaguette. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...