Jump to content
Annons

Motu? eller vad föreslår ni?


Polder

Recommended Posts

Hej,

Vi har planer på att bygga en liten studio... Vi kommer att satsa på att kunna spela in upp till 24 kanaler åt gången. Hittills har vi köpt ett mixerbord: Mackie SR24.4 därifrån ska det in i ett ljudkort från Inserts på mixerbordet. nu kommer frågan: Vilket ljudkort anser ni är det bästa. Vi ska spela in på PC än så länge har vi en bärbar P4 2,5Ghz...

Vi har hittat ett intressant objekt fårn Motu.

Thomann:Motu 24 I/O Unit

Musikbörsen:MOTU AUDIO 24 I/O

Är dessa ovanstående produkter lika? Varför denna enorma prisskillnaden?

Finns något annat som kan vara intressant att titta på???

Tack för era råd så länge... - o alla är välkomna med förslag o tips!!!

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ingen som har något förslag?

Någon annan lösning kanske för att spela upp till 24 kanaler åt gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

I produkten från thoman ingår ju inget pci-kort.....orkade inte läsa hela texten på musikbörsens hemsidan, men möjligtvis ingår kanske pci-kortet där, eller? kan ju förklara en stor del av priskillnaden om så är fallet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det stämmer pcikortet ingår inte! Det var en stor skillnad.

Fast ändå så är priset för båda pci kortet och uniten: 14.710 Sek

som skiljer sig alltså med 4.200:-

2408 mk3 hur många kanaler har den? 8 analoga eller?

[Edit]

Tagit fram priset på pci kortet och uniten

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja det verkar så! Prata också med din lokala butik... De borde kunna offrera snarlikt pris... Jag lyckades i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det verkar så! Prata också med din lokala butik... De borde kunna offrera snarlikt pris... Jag lyckades i alla fall...

Har du köpt det paketet?

Kan du berätta lite hur du jobbar med det och om du är nöjd? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Men kan man köra det genom en PCI plats på Motu 24I/O, eller behöver man fler?

Jag vet att vissa har upp till 8 kanaler per kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Men kan man köra det genom en PCI plats på Motu 24I/O, eller behöver man fler?

Jag vet att vissa har upp till 8 kanaler per kort?

Det är inte själva interfacet som har en PCIplats utan PCIkortet ska in i datorn och man kopplar 24I/O:n via en firewiresladd (som inte skickar fwinfo iof) till PCIkortet.

Man kan alltså inte köra motus kort som går via PCI-424kortet i laptops, om man inte köper till ett magmachassi: http://www.mobilityelectronics.com/expansion/

Så det är nog kört med den idén om du har en laptop. Då blir det firewire eller USB.

Dessutom bör du ju ha en extern disk till laptopen om du ska spela in 24 kanaler.

PCI-424 har 4 portar för omvandlare och en adatsync-port, man kan maximalt ha 96 kanaler in/ut (i 96kHz) (med 4 st 24I/Okort) eller 48 kanaler in/ut i 192kHz (med 4 st HD192kort).

Jag kör 24 in/ut med 2 st HD192or och det fungerar klockrent, det är dock synd att det inte är ett portabelt system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Men kan man köra det genom en PCI plats på Motu 24I/O, eller behöver man fler?

Jag vet att vissa har upp till 8 kanaler per kort?

Det är inte själva interfacet som har en PCIplats utan PCIkortet ska in i datorn och man kopplar 24I/O:n via en firewiresladd (som inte skickar fwinfo iof) till PCIkortet.

Man kan alltså inte köra motus kort som går via PCI-424kortet i laptops, om man inte köper till ett magmachassi: http://www.mobilityelectronics.com/expansion/

Så det är nog kört med den idén om du har en laptop. Då blir det firewire eller USB.

Dessutom bör du ju ha en extern disk till laptopen om du ska spela in 24 kanaler.

PCI-424 har 4 portar för omvandlare och en adatsync-port, man kan maximalt ha 96 kanaler in/ut (i 96kHz) (med 4 st 24I/Okort) eller 48 kanaler in/ut i 192kHz (med 4 st HD192kort).

Jag kör 24 in/ut med 2 st HD192or och det fungerar klockrent, det är dock synd att det inte är ett portabelt system.

Tjena Elof!

Jag tror att du blandat ihop oss lite, jag hängde på i den här tråden för att inte starta en ny... 🙂

Jag har en "vanlig PC" som jag använder Cubase SX på...

Jag vill få 24 in och ut mellan mixern och datorn och funderar då på Motu's redan föreslagna kort...

Min fråga är...

- Behöver jag något mer än själva ljudkortet och PCI kort än det som finns med i min länk? 😏Motu Paket med PCI

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Men kan man köra det genom en PCI plats på Motu 24I/O, eller behöver man fler?

Jag vet att vissa har upp till 8 kanaler per kort?

Det är inte själva interfacet som har en PCIplats utan PCIkortet ska in i datorn och man kopplar 24I/O:n via en firewiresladd (som inte skickar fwinfo iof) till PCIkortet.

Man kan alltså inte köra motus kort som går via PCI-424kortet i laptops, om man inte köper till ett magmachassi: http://www.mobilityelectronics.com/expansion/

Så det är nog kört med den idén om du har en laptop. Då blir det firewire eller USB.

Dessutom bör du ju ha en extern disk till laptopen om du ska spela in 24 kanaler.

PCI-424 har 4 portar för omvandlare och en adatsync-port, man kan maximalt ha 96 kanaler in/ut (i 96kHz) (med 4 st 24I/Okort) eller 48 kanaler in/ut i 192kHz (med 4 st HD192kort).

Jag kör 24 in/ut med 2 st HD192or och det fungerar klockrent, det är dock synd att det inte är ett portabelt system.

Tjena Elof!

Jag tror att du blandat ihop oss lite, jag hängde på i den här tråden för att inte starta en ny... 😎

Jag har en "vanlig PC" som jag använder Cubase SX på...

Jag vill få 24 in och ut mellan mixern och datorn och funderar då på Motu's redan föreslagna kort...

Min fråga är...

- Behöver jag något mer än själva ljudkortet och PCI kort än det som finns med i min länk? 😏Motu Paket med PCI

Oj sorry, ouppmärksam...

Du behöver bara 24I/On och PCI424kortet, sen är det bara tuta och köra, förutsatt att du kablar då 🙂

Se dock till att du får rätt PCI424kort, det finns många olika fick jag berättat för mig.

Jag har t.ex. en PCI-Xplats, jag vet inte vad du har. De har ju ett nytt nu som går via PCIe också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte köra 24I/Okortet på en bärbar dator om den inte har PCIplats.

Inte 2408 eller HD192 heller.

Men kan man köra det genom en PCI plats på Motu 24I/O, eller behöver man fler?

Jag vet att vissa har upp till 8 kanaler per kort?

Det är inte själva interfacet som har en PCIplats utan PCIkortet ska in i datorn och man kopplar 24I/O:n via en firewiresladd (som inte skickar fwinfo iof) till PCIkortet.

Man kan alltså inte köra motus kort som går via PCI-424kortet i laptops, om man inte köper till ett magmachassi: http://www.mobilityelectronics.com/expansion/

Så det är nog kört med den idén om du har en laptop. Då blir det firewire eller USB.

Dessutom bör du ju ha en extern disk till laptopen om du ska spela in 24 kanaler.

PCI-424 har 4 portar för omvandlare och en adatsync-port, man kan maximalt ha 96 kanaler in/ut (i 96kHz) (med 4 st 24I/Okort) eller 48 kanaler in/ut i 192kHz (med 4 st HD192kort).

Jag kör 24 in/ut med 2 st HD192or och det fungerar klockrent, det är dock synd att det inte är ett portabelt system.

Tjena Elof!

Jag tror att du blandat ihop oss lite, jag hängde på i den här tråden för att inte starta en ny... 😄

Jag har en "vanlig PC" som jag använder Cubase SX på...

Jag vill få 24 in och ut mellan mixern och datorn och funderar då på Motu's redan föreslagna kort...

Min fråga är...

- Behöver jag något mer än själva ljudkortet och PCI kort än det som finns med i min länk? 😏Motu Paket med PCI

Oj sorry, ouppmärksam...

Du behöver bara 24I/On och PCI424kortet, sen är det bara tuta och köra, förutsatt att du kablar då 😎

Se dock till att du får rätt PCI424kort, det finns många olika fick jag berättat för mig.

Jag har t.ex. en PCI-Xplats, jag vet inte vad du har. De har ju ett nytt nu som går via PCIe också.

Tänker du på att det är viktigt att veta vilket moderkort jag har när jag väljer, för att PCI kortet ska passa? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tänker på att du bör veta om du har vanlig PCI, PCI-x eller PCI-e.

Det paketet du länkade till var PCI-x tror jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också intresserad av detta kort. På Thomann hittar jag dock bara de två varianterna PCI-x och PCI Express. Jag har, trots att jag är datornörd, faktiskt inte hört talas om dessa varianter. Min dator har helt vanliga PCI-platser, då kan jag alltså inte köpa kortet från Thomann? Eller funkar PCI-X i vanliga platser? Enlighten me please! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...