Jump to content
Annons

Do or Die?  

6 röster

1. 1. Do or Die?

• 1. Suger mammutp-ng!
      1
    • 2. Njae, gör om, gör rätt!
      1
    • 3. Sedär ja, kan nog bli något detta...
      1
    • 4. Jamenvisst! Kör i vind!
      1
    • 5. Eeexcellent!
      1

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Solid Ground

ARTIST/GRUPP: Celsius

GENRE: Radioskvalspop

LÅTLÄNGD: 3:46

KOMPOSITÖR: Celsius

PRODUCENT: Celsius

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.2 megabyte

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:

Jahapp, hur låter det egentligen? All kritik av intresse. Kasta det i ansiktet på mig bara! 😎

Annons
Postat (redigerat)

Alltså...Jag antar att jag bör dela upp den här kommentaren i två delar.

Rent produktionsmässigt verkar du ha koll på vad du gör. Det låter ganska modernt men samtidigt rätt mycket 80-tal. Jag vet inte riktigt vad du själv har siktat på här men det känns som om du har fått det att låta som du vill.

Om jag ska kommentera det rent musikaliska så är det tyvärr all sådan här musik som får mig att helt undvika musikradiokanaler. Jag tycker att det är totalt ointressant. Antagligen så har jag glömt bort hur den här låten gick inom 2-3 minuter...

Jag vill absolut inte vara taskig. Det finns uppenbarligen väldigt många människor som gillar den här typen av musik, men mig får du inte över på den mörka sidan 😎😉

Var det tillräckligt "in your face"? 😎

Redigerat av Pluffo
Postat

Alldeles utmärkt, Pluffo! Tackar!😄

Smaken är som baken så dina kommentarer ang det musikaliska blundar jag för 😮

Postat

Ingen mer som vill tycka/trycka till? Vore tacksam för lite synpunkter kring mixningen dvs hur låter det egentligen? Vad bör fixas till, vad att tänka på osv. Någon? 😳

starboy (oregistrerad)
Postat

Tror precis som Pluffo att Du har fått till soundet som Du vill.

Prodden är bra. Frågan är om det är en hit?

Har den plockats upp av ngt bolag än?

Lycka till, hur som helst.

Postat

Rent produktionsmässigt tycker jag att du inte vet vad du gör!

Det som sänker den här låten är den helt superplatta och obegripligt obreda mixen. Dessutom saknar mixen botten - basen låter pluppig och slår igenom på vissa ställen samtidigt som den drunknar på vissa. Hela mixen låter som om den spelas på en gammal monoradio.

Dock: som låt är den lysande, tycker i alla fall jag. Bra melodi, och bra arrangemang.

Alltså: gör om mixen så har du en hit du kan vara stolt över!

Postat (redigerat)

starboy: Tack för kommentarer! Bolag? Heh, nä, så långt har jag inte tänkt ännu. Krävs nog en hel del filande innan det är läge att presentera låten på den nivån... 😕

AndyPandy: Sådär ja, det var precis sådan "in your face" kritik jag var ute efter! 😏

Har du några konkreta tips på vad jag ska göra för att fixa till mixen? Våga panorera ut ljuden mer, skapa mer kontraster (middle kontra utpanorerat), försöka bredda hela mixen, fläska till botten (svårt att höra botten med mina små monitorer)...alternativt riva hela mixen och börja om från början? 😳

Redigerat av Celsius
Postat
Har du några konkreta tips på vad jag ska göra för att fixa till mixen? Våga panorera ut ljuden mer, skapa mer kontraster (middle kontra utpanorerat), försöka bredda hela mixen, fläska till botten (svårt att höra botten med mina små monitorer)...alternativt riva hela mixen och börja om från början? 😕

Jadu, det är som att förklara hur man bygger en Mercedez mit Qualität im Kvadrat.

Möjligtvis ligger problemet i dina skruttiga högtalare. Hör man inte hur det låter är det ju svårt att mixa rätt. Det lustiga är att själva arret och programmeringen säger att du ändå har hållit på med musik ett tag, så varför mixen låter så torftigt är märkligt.

Postat (redigerat)

Jag gillar låten.

Jag hör inga direkta missar i produktionen, jag tycker mixen är skön. Men om du ändå ska göra något åt masteringen, som jag gissar att AndyPandy menar, bör du läsa igenom detta dokument. Helt otroligt bra skrivet, det kommer nog att hjälpa mig en hel del, kanske dig också.

Läs på sidan 11 i dokumentet. Där står det om en alldeles underbar funktion som visar hur bra/kassa dina högtalare är, som AndyPandy antydde var problemet.

Det funkar så här: Du placerar en mikrofon där ditt huvud normalt befinner sig när du lyssnar. Först ser du en eq-kurva om hur datorn spelar upp musiken. Sen kan du på den andra kurvan se hur mikrofonen uppfattar ljudet från högtalarna. Där kan du se vilka frekvenser som du eventuellt inte hör p.g.a. dina högtalare.

Hoppas jag var till någon hjälp.

Skön låt!

The Mr... :rolleyes:

Redigerat av The Mr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.