Exil Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Where we belong ARTIST/GRUPP: Underdog GENRE: Pop LÅTLÄNGD: 3:35 KOMPOSITÖR: Musik: John (Jag) Text: Cassandra, Kajsa (Tjejerna som sjunger) PRODUCENT: John INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: Mp3 STORLEK: 5,75 MB STATUS: Låt färdig, mixning kvar. Jag spelar piano/keyboard i ett band som heter Underdog. Vi har spelat tillsammans ett tag nu och har börjat spela in lite. Eftersom jag tycker det är kul att spela in så erbjöd jag mig att agera ljudtekniker, och sen se hur slutresultaet blir. Det är mitt första försök att spela in allt sjläv, därav låter det inte toppproducerat. Pga av dåliga trumsett, stärkare och dåliga mickar har grundljudet inte blivit vad man önskat. Trummorna låtar rätt bajs. Ska byta ut särskilt pukorna till DHFS sen när jag har löst lite strul med det. För pukorna är rätt hemska 🙂 Basen som är på denna mix är också bara lajnad rakt in i ljudkortet, och det är bara en tagning. Vi ska lägga ny bas snarast. Men men, nog med "bortförklaringar". Kom med tips istället =) Ha de! Låtlänk: http://www.speedyshare.com/810114760.html Where_we_belong__med_slaskbas_.mp3 Redigerat 1 september 2006 av Exil
Efekt snubben (oregistrerad) Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 snygg låt 😠 Väldigt bra gitarr 🙂 tråkiga trummor när sången är ensam
Exil Postat 20 maj 2006 Trådstartare Postat 20 maj 2006 snygg låt 😠 Väldigt bra gitarr 🙂 tråkiga trummor närsången är ensam Tack =) Jo trummorna kanske är lite tråkiga när de är ensamna 🙂 Men aa det får man väl fixa vid en bättre inspelning 🙂
kallemio Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Sjysst låt.. Men mixen och produktionen kan ju som du själv påpekat förbättras betydligt. tumme upp
starboy (oregistrerad) Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Gillar låten, men prodden måste som sagt bli bättre. Personligen tycker jag elgurasolot stinker. Passar inte med övriga låten. Annars okej pop. Kör på! /cheers
stajo Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 mkt trevlig låt 🙂 får lite bröderna hanson vibbar... gillar gitarrliret och givetvis sången.
Exil Postat 20 maj 2006 Trådstartare Postat 20 maj 2006 Starboy: Tanken med gitarrsolot var att det skulle komma något helt nytt, det blir tornartsbyte utan att man märker det. Sen om gitarrsolot är bra eller inte är väl en smaksak. Vi gillar det iaf. Personligen tycker det blev rätt ballt när vi la en dubb med en oktavupp på halva solot. Stajo och Kellmio: Kul att ni gillar låten 🙂
Danabacken Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Har inte kommit till gitarrsolot än, men hittills är det en skitbra låt! 🙂 Men produktionen... ja... 😎 Lyssnar vidare... Ja, gitarrsolot var inte det bästa, men annars: Jättebra låt!
Pluffo Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Ah! Trummorna låter som om de är inspelad i en garderob, under en hög med kläder. En EQ med lite generositet i det högre registret skulle antagligen göra en väldigt stor skillnad här. Jag tror jag gillar den här låten egentligen även om det låter lite högstadiekonsert över sångarna. Som sagt...Börja med att fixa trummorna...De är i akut behov av hjälp 😕
Tokai Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 (redigerat) jag älskar kvinnliga sångröster. Jag älskar denna sångerska också (tyvärr förstörs låten av en ett totalt värdelöst (i och för sig kompetent) gitarrsolo. Kör hårt säger jag bara. Jag gillar dig. Skippa idioterna. Kör ditt eget race!! Redigerat 20 maj 2006 av Tokai
Exil Postat 20 maj 2006 Trådstartare Postat 20 maj 2006 Pluffo: Jo jag vet trummorna är hemska, och de var ännu sämre från början, jag har eq:at som en idiot. Virveln låter väldigt dåligt dovt och personligen skulle jag vilja ha mycket mer diskant i den. Men då får man med så mycket av överhänget att cymbalerna och hiaten skär i öronen. Men ja det är hela trumsettet som behöver bli bättre, inte bara virveln. Men som sagt, vad gör man när grundljudet är skit. Ska försöka byta ut mot DFHS sen när jag får det att funka. Hoppas att det ska rädda mixen lite iaf. Trummorna är försten inspelade i ett jättejättelitet rum, med kasssa mickar, med ett dålig trumsett så vad mer ska man fövänta sig? hehe 😎 Tokai: Kul att du gillar sångarna. Det är ju faktiskt två stycken 😎 Intressant att även du inte gillar gitarrsolot. Vi i bandet gillar det skarpt, men många verkar ju såga det rätt totalt 😉 Vi ska börja spela in en ny låt om två veckor. Förhoppningsvis ska jag ha lärt mig något från denna inspelning. Så förhoppningsvis blir det en bättre mix där 🙂
Pluffo Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Pluffo: Jo jag vet trummorna är hemska, och de var ännu sämre från början, jag har eq:at som en idiot. Virveln låter väldigt dåligt dovt och personligen skulle jag vilja ha mycket mer diskant i den. Men då får man med så mycket av överhänget att cymbalerna och hiaten skär i öronen. Men ja det är hela trumsettet som behöver bli bättre, inte bara virveln. Men som sagt, vad gör man när grundljudet är skit. Ska försöka byta ut mot DFHS sen när jag får det att funka. Hoppas att det ska rädda mixen lite iaf. Trummorna är försten inspelade i ett jättejättelitet rum, med kasssa mickar, med ett dålig trumsett så vad mer ska man fövänta sig? hehe 😎 Hehe 😕 Trots att du påpekat det själv så ville jag bara påpeka hur mycket trummorna drar ner den här sången. Det ska bli intressant att höra förvändlingen 😎
Exil Postat 21 maj 2006 Trådstartare Postat 21 maj 2006 Pluffo: Jo jag vet trummorna är hemska, och de var ännu sämre från början, jag har eq:at som en idiot. Virveln låter väldigt dåligt dovt och personligen skulle jag vilja ha mycket mer diskant i den. Men då får man med så mycket av överhänget att cymbalerna och hiaten skär i öronen. Men ja det är hela trumsettet som behöver bli bättre, inte bara virveln. Men som sagt, vad gör man när grundljudet är skit. Ska försöka byta ut mot DFHS sen när jag får det att funka. Hoppas att det ska rädda mixen lite iaf. Trummorna är försten inspelade i ett jättejättelitet rum, med kasssa mickar, med ett dålig trumsett så vad mer ska man fövänta sig? hehe 🙂 Hehe 🙂 Trots att du påpekat det själv så ville jag bara påpeka hur mycket trummorna drar ner den här sången. Det ska bli intressant att höra förvändlingen 😎 hehe 🙂 Jo jag ska försöka få igång DFHS nu och byta ut lite, hoppas det ska lyfta det avsevärt.
lajnd Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 (redigerat) Hemskt sommrig låt som bara skriker Jackson 5! hah.. 😮 underbart!! lyssnade lite mer nu på trummorna å jag tror att dfhs kan göra ett rejält lyft på hela låten.. Men mycket bra låtmatrial och bra jobb. 😉 edit: trumkontrollant Redigerat 21 maj 2006 av lajnd
Exil Postat 21 maj 2006 Trådstartare Postat 21 maj 2006 Hemskt sommrig låt som bara skriker Jackson 5! hah.. 😉underbart!! Jackson 5? Det var som tusan, vart hittar du dessa likheter? hehe
Piccazzo Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Vi ska börja spela in en ny låt om två veckor. Förhoppningsvis ska jag ha lärt mig något från denna inspelning. Så förhoppningsvis blir det en bättre mix där För varje låt lär man sig alltid något nytt... Nu över till låten ifråga. Arrangemanget är bra byggt med dynamiken dock går det mesta av detta förlorat p.g.a dåligt ljud och dålig mixning.Det är lite svårt att ge konkreta tips på vad du borde göra ( Lättare att göra det själv istället).Men låten är riktigt riktigt bra och bör helt klart ges den tid det tar att få till mixningen så bra som möjligt.I dags läget är ju som sagt trummorna helt värdelösa , framför allt grumliga och dova i mixen , men med bättre ljud eller mer eq så blir det nog bra. Pianot i sig är oxå lite grumligt och kanske skulle må bra av lite skärning i bas och höjning i midden.Var inte feg för att lägga på lite mer delay på sången i partierna där damerna sjunger för sig själva.Sångljudet är heller inte direkt något att hurra för , Mer diskant och komprimera hårdare för mer närhet så löser sig nog den biten oxå. Så var det med det... Keep up the good work ... Ps.. Vad ville Pauline ? Har inte haft tid att ringa henne ? Ds....
Exil Postat 22 maj 2006 Trådstartare Postat 22 maj 2006 Vi ska börja spela in en ny låt om två veckor. Förhoppningsvis ska jag ha lärt mig något från denna inspelning. Så förhoppningsvis blir det en bättre mix där För varje låt lär man sig alltid något nytt... Nu över till låten ifråga. Arrangemanget är bra byggt med dynamiken dock går det mesta av detta förlorat p.g.a dåligt ljud och dålig mixning.Det är lite svårt att ge konkreta tips på vad du borde göra ( Lättare att göra det själv istället).Men låten är riktigt riktigt bra och bör helt klart ges den tid det tar att få till mixningen så bra som möjligt.I dags läget är ju som sagt trummorna helt värdelösa , framför allt grumliga och dova i mixen , men med bättre ljud eller mer eq så blir det nog bra. Pianot i sig är oxå lite grumligt och kanske skulle må bra av lite skärning i bas och höjning i midden.Var inte feg för att lägga på lite mer delay på sången i partierna där damerna sjunger för sig själva.Sångljudet är heller inte direkt något att hurra för , Mer diskant och komprimera hårdare för mer närhet så löser sig nog den biten oxå. Så var det med det... Keep up the good work ... Ps.. Vad ville Pauline ? Har inte haft tid att ringa henne ? Ds.... Kul att även du gillar låten. Men mixen är ju åt helvete helt enkelt 😕 Hah, ska tavara på dina tips, och jag har drumagog på ingång, kanske kan det göra trummorna lite bättre iaf. Men det är ju också mitt första riktiga projekt så det vore konstigt om jag skulle få till en proffsmix. Angående vad Pauline ville så skickar jag ett PM 😆
lajnd Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Hemskt sommrig låt som bara skriker Jackson 5! hah.. 😠underbart!! Jackson 5? Det var som tusan, vart hittar du dessa likheter? hehe Min första tolkning av det här var att detta var ett sarkastisk svar eftersom jackson 5 var det första jag tänkte på från melodi på refrängen till tjejernas högt pitchade röster på stämmorna som påminner om en pubertetstinn ung michael (haha ursäkta men ni får försöka ta det här på ett sånt bra sätt som möjligt) . fast ja.. det kanske är bara är jag.. Det har "bara varit jag" tidigare.. så jag vet att det är möjligt.. 😠 peace out
Exil Postat 22 maj 2006 Trådstartare Postat 22 maj 2006 Hemskt sommrig låt som bara skriker Jackson 5! hah.. 😠underbart!! Jackson 5? Det var som tusan, vart hittar du dessa likheter? hehe Min första tolkning av det här var att detta var ett sarkastisk svar eftersom jackson 5 var det första jag tänkte på från melodi på refrängen till tjejernas högt pitchade röster på stämmorna som påminner om en pubertetstinn ung michael (haha ursäkta men ni får försöka ta det här på ett sånt bra sätt som möjligt) . fast ja.. det kanske är bara är jag.. Det har "bara varit jag" tidigare.. så jag vet att det är möjligt.. 😠 peace out Haha Okej =)
Mutz Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Nice som fasen detta!! Får du bara ordning på trummorna och basen så håller detta helt klart. Jag kör Aptrigga funkar skitbra och är jäkligt prisvärt om man gämför med drumagog. Mycket lättanvänt också. Aptrigga kostar bara 35,Euro Sen skulle jag rekomenderat att använda dig typ Amplitube på basen. Gör underverk ibland. Men bra. Tummen upp!! Väntar på spänning med en mix med bättre produktion bara.
Exil Postat 22 maj 2006 Trådstartare Postat 22 maj 2006 Nice som fasen detta!! Får du bara ordning på trummorna och basen så håller detta helt klart. Jag kör Aptrigga funkar skitbra och är jäkligt prisvärt om man gämför med drumagog. Mycket lättanvänt också. Aptrigga kostar bara 35,Euro Sen skulle jag rekomenderat att använda dig typ Amplitube på basen. Gör underverk ibland. Men bra. Tummen upp!! Väntar på spänning med en mix med bättre produktion bara. Tack som F-n! Okej är det bra ljud på aptrigga? Kan man lägga in egna samplingar och hur funkar det med velocityn? Basen ska läggas om, den är bara lajnad rakt in i ljudkortet. Så den kommer bli mycket bättre 😲 Ny mix kommer absolut komma upp när jag har jobbat vidare! Även en ny låt ganska snart, vi ska börja spela in en ny låt nästa vecka som är i samma still som denna.
Mutz Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 (redigerat) Nice som fasen detta!! Får du bara ordning på trummorna och basen så håller detta helt klart. Jag kör Aptrigga funkar skitbra och är jäkligt prisvärt om man gämför med drumagog. Mycket lättanvänt också. Aptrigga kostar bara 35,Euro Sen skulle jag rekomenderat att använda dig typ Amplitube på basen. Gör underverk ibland. Men bra. Tummen upp!! Väntar på spänning med en mix med bättre produktion bara. Tack som F-n! Okej är det bra ljud på aptrigga? Kan man lägga in egna samplingar och hur funkar det med velocityn? Basen ska läggas om, den är bara lajnad rakt in i ljudkortet. Så den kommer bli mycket bättre 😲 Ny mix kommer absolut komma upp när jag har jobbat vidare! Även en ny låt ganska snart, vi ska börja spela in en ny låt nästa vecka som är i samma still som denna. Aptrigga är kalas!! Velociteten styrs av hur hårt man slår eller trampar. Det styrs heltenkelt av nivån på signalen. Ljudet blir ju så bra som samplingen är som du lägger in. Sen kan du väldigt lätt bestämma hur mycket av orginalljudet du vill ha med osv. Tycker det är skit bra. Du kan lyssna på två låtar HÄR!!, dock är det ljusår ifrån eran musik. En liten hint i allfall. Men jag har triggat både kagge, virvel, och pukor med aptrigga, sedan DFH samplingar. EDIT: La till lite mer info... Redigerat 22 maj 2006 av Mutz
Exil Postat 22 maj 2006 Trådstartare Postat 22 maj 2006 Nice som fasen detta!! Får du bara ordning på trummorna och basen så håller detta helt klart. Jag kör Aptrigga funkar skitbra och är jäkligt prisvärt om man gämför med drumagog. Mycket lättanvänt också. Aptrigga kostar bara 35,Euro Sen skulle jag rekomenderat att använda dig typ Amplitube på basen. Gör underverk ibland. Men bra. Tummen upp!! Väntar på spänning med en mix med bättre produktion bara. Tack som F-n! Okej är det bra ljud på aptrigga? Kan man lägga in egna samplingar och hur funkar det med velocityn? Basen ska läggas om, den är bara lajnad rakt in i ljudkortet. Så den kommer bli mycket bättre 😲 Ny mix kommer absolut komma upp när jag har jobbat vidare! Även en ny låt ganska snart, vi ska börja spela in en ny låt nästa vecka som är i samma still som denna. Aptrigga är kalas!! Velociteten styrs av hur hårt man slår eller trampar. Det styrs heltenkelt av nivån på signalen. Ljudet blir ju så bra som samplingen är som du lägger in. Sen kan du väldigt lätt bestämma hur mycket av orginalljudet du vill ha med osv. Tycker det är skit bra. Du kan lyssna på två låtar HÄR!!, dock är det ljusår ifrån eran musik. En liten hint i allfall. Men jag har triggat både kagge, virvel, och pukor med aptrigga, sedan DFH samplingar. EDIT: La till lite mer info... Okej, jorå det låter ju bra på låtarna du har triggat på. Visserligen ljusår ifrån vår musik, men ändå. Det ända jag tänkte på är när det gäller velocityn är att det blir mer realistiskt om man får olika typ av slag, istället för att bara volymen sänks. Om du förstår? Men jag får testa mig fram och se hur det låter. Jag har ju DHFS samplingar som bara ligger och väntar, dock är virvlarna högt stämda där (heter det så? hehe) och passar inte riktigt vår låt. Tack för att du tog dig tid att lyssna!
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 23 maj 2006 Postat 23 maj 2006 Jag känner också lite Jackson 5! Jättetrevlig låt! men... Om jag drar upp lite diskant här på eran låt så blir den genast trevligare. Typ +5 (minst). Jag är helt 100 på att det går att lyfta trummorna en del med rätt skruvning på EQn.
Polder Postat 23 maj 2006 Postat 23 maj 2006 Jag gillar pianokompet! Saknar helt enkelt lite höga frekvenser i låten 🙂 Men det var ju redan en självklarhet.. Diggar låten!!! Fortsätt med bandet!!!
Mutz Postat 23 maj 2006 Postat 23 maj 2006 Nice som fasen detta!! Får du bara ordning på trummorna och basen så håller detta helt klart. Jag kör Aptrigga funkar skitbra och är jäkligt prisvärt om man gämför med drumagog. Mycket lättanvänt också. Aptrigga kostar bara 35,Euro Sen skulle jag rekomenderat att använda dig typ Amplitube på basen. Gör underverk ibland. Men bra. Tummen upp!! Väntar på spänning med en mix med bättre produktion bara. Tack som F-n! Okej är det bra ljud på aptrigga? Kan man lägga in egna samplingar och hur funkar det med velocityn? Basen ska läggas om, den är bara lajnad rakt in i ljudkortet. Så den kommer bli mycket bättre 🙂 Ny mix kommer absolut komma upp när jag har jobbat vidare! Även en ny låt ganska snart, vi ska börja spela in en ny låt nästa vecka som är i samma still som denna. Aptrigga är kalas!! Velociteten styrs av hur hårt man slår eller trampar. Det styrs heltenkelt av nivån på signalen. Ljudet blir ju så bra som samplingen är som du lägger in. Sen kan du väldigt lätt bestämma hur mycket av orginalljudet du vill ha med osv. Tycker det är skit bra. Du kan lyssna på två låtar HÄR!!, dock är det ljusår ifrån eran musik. En liten hint i allfall. Men jag har triggat både kagge, virvel, och pukor med aptrigga, sedan DFH samplingar. EDIT: La till lite mer info... Okej, jorå det låter ju bra på låtarna du har triggat på. Visserligen ljusår ifrån vår musik, men ändå. Det ända jag tänkte på är när det gäller velocityn är att det blir mer realistiskt om man får olika typ av slag, istället för att bara volymen sänks. Om du förstår? Men jag får testa mig fram och se hur det låter. Jag har ju DHFS samplingar som bara ligger och väntar, dock är virvlarna högt stämda där (heter det så? hehe) och passar inte riktigt vår låt. Tack för att du tog dig tid att lyssna! Det finns en demo versin av Aptrigga som funkar bra. Tror att det är sparfunktionen som är borttagen, sen klipper ljudet med små mellanrum. Men det ger en bra syn på hur det funkar. DU kan ladda ner demon HÄR!
tralala Postat 23 maj 2006 Postat 23 maj 2006 Ah! Trummorna låter som om de är inspelad i en garderob, under en hög med kläder. En EQ med lite generositet i det högre registret skulle antagligen göra en väldigt stor skillnad här. Jag tror jag gillar den här låten egentligen även om det låter lite högstadiekonsert över sångarna. Som sagt...Börja med att fixa trummorna...De är i akut behov av hjälp 😕 Högstadiesång? Hrm, vet inte riktigt om jag håller med dig. Tycker är sången låter bra och proffsig. Med lite mer mixning blir det kanon! Vilken hit!
Exil Postat 23 maj 2006 Trådstartare Postat 23 maj 2006 Jag gillar pianokompet! Saknar helt enkelt lite höga frekvenser i låten 😳 Men det var ju redan en självklarhet.. Diggar låten!!! Fortsätt med bandet!!! Kul att du gillar mitt pianospel. Ska byta från piano-linje till musikproduktion nästa år på gymnasiet jag går på. Och kanske är det tur med tanke på hur mixen låter 😕
trancer Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Håller med om det som sagt . Det låter dovt... mellanregister och diskant saknas.. Ny mixning och nån som kan mastra det snyggt lär detta kunna bli riktigt bra! /Perrra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.