Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag behöver lite tips och råd. Jag ska köpa en ny topp till gitarren.

Jag kan lägga max 7500kr.

Jag behöver en ren kanal, en lätt distad och en till solo med lite mer kräm i.

Totalt 3 kanaler skulle sitta fint då alltså.

Vore även bra om det är separata volym och eq kontroller på varje kanal.

Även separat reverb på varje.

Jag har kollat lite på Marshalls grejer men det känns helt snurrigt,l jag är nämligen inget teknikfreak, utan vill bara lira. 🙂

Marshall kan ju tyckas va lite trist då de flesta kör med det, men å andra sidan så lär det ju va ett säkert kort.

Är alltså inne på Marshall men är såklart även öppen för andra märken.

Musiken jag ska ha den till är -70 tals rock/hårdrock. Jag kommer alltså inte använda nån fläskdist utan lite softare dist så.

Och jag får ju fläska på med nån fuzzpedal på den rena kanalen då.

Vore grymt tacksam för lite tips och råd om detta!!!

Jag bor i Göteboerg, vet ni nån bra musikaffär här med begagnade stärkare?

Hur ser, eller avgör man vilket skick rören är i när man köper en begagnad topp?

Redigerat av AXL THE ROCKER
Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Inget alternativ att köpa en billigare förstärkare och ex ett floor-board typ Pod eller Boss?

Ska själv sätta mig in i detta träsk också (hoppas tråden öser på) för denna summa och skulle också behöva tips. Men jag har ovan nämnda alternativ rätt högt på önskelistan.

Postat
Inget alternativ att köpa en billigare förstärkare och ex ett floor-board typ Pod eller Boss?

Ska själv sätta mig in i detta träsk också (hoppas tråden öser på) för denna summa och skulle också behöva tips. Men jag har ovan nämnda alternativ rätt högt på önskelistan.

Kul att någon skriver ändå! 😕

Nä, ingen billigare och fluorbord. Det ska va fett me rör vettu, jag lirar ju -70 för fan!! 😕

Och ös på i tråden nu alla som grabben ovan sa!!

Postat

Jag har ingen aning men jag skriver bara för att... 😕

Marshall, vox, fender m.m.m.m borde ju finnas hur många sjyssta toppar som hellst. Gamla rörtoppar alltså.

😕

Postat
Jag har ingen aning men jag skriver bara för att... 😕

Marshall, vox, fender m.m.m.m borde ju finnas hur många sjyssta toppar som hellst. Gamla rörtoppar alltså.

😕

Hhehehe... jovist det fattar vi med! 😎 Men vad ska man ha? vad är bra`?

Vox är superschysst, jag har en vox 15wattare hemma och den låter asbra! Men funkar ju knappast i replokalen. Jag vet inte så noga, men vox nya toppar är ju bara digitala, och jag vill ha analogt. Sen är det inte så lätt att hitta en voxtopp beggad tilll ett bra pris heller va?

Postat

Vad spelar det för roll om jag köper en topp på 50, 100 eller 150 watt?

Jag har nu en laney gh100l på 100 watt och det är bra drag i den.

Om jag köper en på 50 lär det väl inte bli lika mycket krut.

Man tänker ju liksom att det är bra drag bara för att det är topp å låda? Eller tillräckligt ejelafall. (go stavning)

Men om det är dåligt drag i en 50 wattare kan man lika gjärna kolla på combos oxå?

Jag låter nog lite förvirrad nu, men, men...

vart jag vill komma är:

Är det lika mycket drag i en 50watts topp som i en combo?

jag tror ju att det är mer, men vet inte..

(missuppfatta mig inte nu, jag vill inte ha en combo. Jag bara undrar..)

Postat
En soldano kanske, den ser ut så i mitt huvud som du beskriver.

Trekanaler med tre separata inställningar.

Min MOOSEAMP ser också ut så och låter grymmt bra!

Vill mig minnas att det finns en Diezel som ser ut så också.

har for mig att någon nämde soldana i en annan tråd, och att den är svindyr?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmmm, ny och rör är krav?

Redigerat av drloop
Postat

Man tänker ju liksom att det är bra drag bara för att det är topp å låda? Eller tillräckligt ejelafall. (go stavning)

Men om det är dåligt drag i en 50 wattare kan man lika gjärna kolla på combos oxå?

vart jag vill komma är:

Det är väldigt stor skillnad på vilka högtalare du använder. T.ex om du Tar en 50W marshalltopp o kopplar in två 4x12:or eller en liten 1x12:a så blir det stor skillnad i ljudtryck.

Postat (redigerat)

Den topp jag skulle rekomendera i den prisklassen är Peavy XXL 100w

den har 3 oberoende kanaler och 3 bands eq, fotomkopplare som följer med

Made in USA , till ett pris av 6995:- hos Musikbörsen

Det finns även en ny topp Valvking 100w som vissa tyker är bra.

vet ej priset på den?

Peavy XXL lyssna på democlip

Valveking

Redigerat av kirtaphus
Postat

vart jag vill komma är:

Det är väldigt stor skillnad på vilka högtalare du använder. T.ex om du Tar en 50W marshalltopp o kopplar in två 4x12:or eller en liten 1x12:a så blir det stor skillnad i ljudtryck.

Ok! Tack!

Och volymen?

Detta borde jag veta, men den som aldrig frågar... 😛

Postat (redigerat)

den har 3 oberoende kanaler  och 3 bands eq, fotomkopplare som följer med

vet ej priset på den?

Valveking

Tack för tipsen! Jag ska gå och prova dom så fort jag får tid. 😛

har du nån erfarenhet av xxl? Går det att få bara lite dist oxå, inte bara mycket som på demon?

På vissa stärkare är det ju tyvärr så att antingen så får man rent ljud eller så får man skitmycket dist.

Redigerat av AXL THE ROCKER
Postat

den har 3 oberoende kanaler och 3 bands eq, fotomkopplare som följer med

vet ej priset på den?

Valveking

jag tror du läst fel, den kostar 8995kr på musikbörsen. 😛

Postat

Det trodde jag med en gång i tiden... men så började jag lira med en kille (som faktiskt hette Kalle) som hade en Marshallstack, med en 50W-topp. Den nockade omkull mig, rätt av. Jag har fortfarande inte hört en stack med ett sånt drag som det var i den! Tyvärr vet jag inte vad det var för modell.

Är det 70-tal du skall lira så är det väl en Marshall som gäller. När jag lirade i band hade jag en 100W-topp med ett 4x12-kabinett, det var jubileumsmodellen som kom ut omkring 95. Jag var nöjd med den, men den var inte så flexibel (som om man jämför med de digitala alternativen som finns idag) men de ljud man hade var toppen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Rätt ball att Marshall rular om man skall spela 70 tal, Orange då? Är det 60 tal?

Postat

Det trodde jag med en gång i tiden... men så började jag lira med en kille (som faktiskt hette Kalle) som hade en Marshallstack, med en 50W-topp. Den nockade omkull mig, rätt av. Jag har fortfarande inte hört en stack med ett sånt drag som det var i den! Tyvärr vet jag inte vad det var för modell.

Är det 70-tal du skall lira så är det väl en Marshall som gäller. När jag lirade i band hade jag en 100W-topp med ett 4x12-kabinett, det var jubileumsmodellen som kom ut omkring 95. Jag var nöjd med den, men den var inte så flexibel (som om man jämför med de digitala alternativen som finns idag) men de ljud man hade var toppen.

Ok! tack för ditt svar!

Hur är en digital stärkare kontra en analog rent ljudmässigt?

jag intalar mig själv att digitalt ska låta tillgjort och bara jävligt B.

Men så kanske det bara va för hundra år sedan?

Det kanske trots allt går att lira 70 tals rock´n´roll på en digital?

Bara inte grabbarna garvar åt mig... 😛

jag har faktiskt kollat lite på en MARSHALL AVT150H.

Är det nån som har erfarenhet av en sådan?

Skulle nog va tacksam om det drog igång en debatt i digitala kontra analoga stärkare. 😉

Postat (redigerat)

Häng inte upp dig allt för mycket på antal watt, 50w bör räcka fint. Att dubbla antalet watt ger en ökning på 3db och för att volymen skall upplevas som dubbelt så hög krävs en ökning på ca 10 db. Detta innebär att för att dubbla volymen från en förstärkare på 50w måste man upp till nästan 500!

En förstärkare som kanske kan vara värd att kolla in är Marshall 6100, den borde du kunna hitta beg. till ett rimligt pris. Den har 3 kanaler, midi och lite andra trevliga funktioner. Annars kanske du klarar dig på en 2 kanals stärkare och en boostpedal till solo?

Redigerat av Straka
Postat
Häng inte upp dig allt för mycket på antal watt, 50w bör räcka fint. Att dubbla antalet watt ger en ökning på 3db och för att volymen skall upplevas som dubbelt så hög krävs en ökning på ca 10 db. Detta innebär att för att dubbla volymen från en förstärkare på 50w måste man upp till nästan 500!

En förstärkare som kanske kan vara värd att kolla in är Marshall 6100, den borde du kunna hitta beg. till ett rimligt pris. Den har 3 kanaler, midi och lite andra trevliga funktioner. Annars kanske du klarar dig på en 2 kanals stärkare och en boostpedal till solo?

Tack för ditt svar! Och tack till alla andra som skriver i denna tråden, det är till stor hjälp!!

Nu när du säger det, jag kanske klarar mig på en två kanalare??...

Nä föresten det gör jag inte.

😛

Om jag tex. lirar ett solo på kanal tre, som har mycket dist och reverb, och ska direkt efter solot ha ett renare ljud utan reverb, då skulle det isåfall bli två pedaler att trycka på samtidigt. Det funkar ju liksom inte... 😉

Jag måste nog kanske ha tre kanaler, eller är jag ute och cycklar?

Postat

Många pedaltramp vill man ju helst undvika 😉

6100 toppen jag nämnde har inget reverb, men den är som gjord för att jobba med midistyrda effekter. Då man kan byta kanal och program i en multieffekt (t.ex) med bara ett pedaltramp.

Postat
Många pedaltramp vill man ju helst undvika 😉

6100 toppen jag nämnde har inget reverb, men den är som gjord för att jobba med midistyrda effekter. Då man kan byta kanal och program i en multieffekt (t.ex) med bara ett pedaltramp.

Ok! Multieffekt tycker jag blir lite för mycxket meck. Jag lånade en sån en gång av en polare och jag tror jag höll på att bli galen. Det va Boss gt-8.

Men tack för tipstet.

Xyro (oregistrerad)
Postat

Vox AC30 toppen borde ligga rätt i pengar för dig

Postat (redigerat)
Många pedaltramp vill man ju helst undvika  😉

Ok! Multieffekt tycker jag blir lite för mycxket meck. Jag lånade en sån en gång av en polare och jag tror jag höll på att bli galen. Det va Boss gt-8.

Men tack för tipstet.

Kanske en Marshall TSL100? Den verkar ha allt det du söker, 3 kanaler samt reverbkontroll för varje kanal... (har jag för mig)

Kostar iofs lite mer... ca 1300 ny på Thomann

Redigerat av Straka
Postat

Jag vill ha EN kanal..en clean..som jag kan lägga dist på..Du Axl,hittade du några nya favvisargrupper i din tipsa-mig-om-bra-grupper-tråd?Hoppas det 😕

Postat

Vox Valvetronix (AD60VTH och AD120VTH, bry dig inte om de andra varianterna!) finns som toppar i din prisklass. Låter oerhört bra för de pengarna. Själv tycker jag att man nog får punga ut minst de dubbla pengarna för att komma i närheten av det ljudet med andra märken. Och då brukar det ändå inte ingå lite effekter, som finns inbyggt i denna stärkare. Dessutom är det tillhörande pedalbordet VC12 en riktigt prydnad! 😕

Postat
Jag vill ha EN kanal..en clean..som jag kan lägga dist på..Du Axl,hittade du några nya favvisargrupper i din tipsa-mig-om-bra-grupper-tråd?Hoppas det 😄

Japp!!

capten Beyond va asgrymma!! Och några andra som jag har glömt nu.. 😕

jag hittade oxå ett nytt skitbra band på egenhand som hweter THE MUGGS.

Kolla in dom...

http://www.themuggs.com/

.....en clean kanal bara? Då kan man väl nästan köpa vad som hellst?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.