Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja hej. Problemet är, att oftast när jag ska spela in komp på gitarren, eller bas whatsoever så sprakar det ibland, det är skitjobbigt verkligen.

har provat med en gibson 335, och gibson melody maker 76 eftersom de har bra micar, men jag får även då sprak oftast. Samma sak gäller bas (då jag har en billig J&D).

Jag har ett ESI Juli@ kort, samt Phonic MU1002 mixer och kör guitar rig 2 för det mesta, någon som har en aning om vad det beror på? Mixern kanske?

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror att jag har en hum om vad problemet är. Märkte detta när jag råkade av misstag komma åt elementet med ena handen sammtidigt som jag höll handen över strängarna, jag fick ju en stöt så det måste ha med det att göra!! eller? ifall jag petar löst på strängarna och har så sprakar det lite lätt.

Frågan är, hur Jordar man en mixer? Eller är frågan det? säkert många andra som har en liten "hemma-studio" som har samma problem! Phonic MU1002..

EDIT: Ska spela in lite skit imorgon, så läget är kritiskt!

Redigerat av zkitz
Postat

Ok, jag tycker INTE om att bumpa trådar på det här sättet, men jag måste göra det.. Ska som sagt spela in en sak idag, och vill jorda min mixer..

Tackar om nån svarar.

Postat

Det kanske är så att det är datorn du ska jorda! Har du jordade uttag?

Alternativt kan du skaffa en DI-box med tranformator (den skiljer din gitarr galvaniskt från mixern).

Jag har testat DI-100 från Behringer med gott resultat.. Kostar runt 400:- men dom har billigare också men dom har jag inte testat.

Postat

Oh.. bra tips, liksom.. Om jag på datorn (ja den är i metall / plåt eller dylikt) och sedan tar på elementet får man värsta stöten!

Hmm, den borde funka alltså..

Postat

Vad har du för dator?

Jag bor med 3 pers i ett kollektiv och samtliga vi sitter på mac datorer.

En har en g5:a, den andra en g4 powerbook och jag själv en intel mac mini.

Vi har alla fått stötar från våra chassin stundtals p.ga av det ej är jordat här och efter diverse forumläsningar så verkar det vara ett universellt problem med mac.

Vet inte om det är för att dom är klädda i stål?

Postat (redigerat)

Kan nog vara så, jag har en P4. Ska åka in till 4SOUND nu 😱 Men ja, har läst andra småtrådar som inte fått svar, men nu märker man ju att de e fler som har typ samma prob.

EDIT: Till er som har samma problem eller något, det är 90% säkert att de e mixerns fel. Dum som jag var köpte jag en billig 10chan för 900:- .. Tips: Spirit compact 4 1500:-

Redigerat av zkitz
Postat
EDIT: Till er som har samma problem eller något, det är 90% säkert att de e mixerns fel. Dum som jag var köpte jag en billig 10chan för 900:- .. Tips: Spirit compact 4 1500:-

Det är knappast mixerns fel att du för stötar då du tar i element och tar i stängarna på gitarren samtidigt. Antagligen så strömförsörjer du mixern med en liten elliminator och dom är galvaniskt bortkopplade från elnätet.. Boven är att du INTE har datorn ansluten till ett jordat el-uttag. Om du har en CRT skärm så MÅSTE den vara jordad för att t.ex TCO-99 strålningen ska hamna under godkända nivår t.ex.

Tänk efter lite.. Ditt ljudia-kort är kopplat mot samma jord som jorden på mixbordet.. Som är samma jord som skärmen på kabeln till din gitarr som är kopplat mot t.ex strängarn på gitarren.

Jag har redan gett förslag på hur du löser problemet tidigare.. Men se till att ansluta dator och skärm i ett jordat uttag först. Det behöver datorn vara... Du kan i värsta fall prva att vända på endera kontakten till din dator ett havvarv eller på el-kontaken till mixern.. Så att fas och nolla byter plats på den ena (kommer i fas med varandra).. Annars löser DI-boxen porblemet. Men som sagt det är nog inget fel på din mixer i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.