Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur fÄr man fram ett gött reggaesound pÄ gitarren? Har en multieffect, men vet inte riktigt va ja ska anvÀnda för ljud och sÄ.. O inte vad jag kan lÀgga pÄ för effekter nÀr jag har spelat in det.

MVH/ Bengt

Annons
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

pĂ„ min tid satte man tejp lite lagom löst över strĂ€ngarna ganska nĂ€ra stallet och sen var det klart..... :rolleyes:😎

Redigerat av karl
Postat

Och kanske en strata i ÀgglÀge (mellanlÀge pÄ micswitchen)

Postat (redigerat)

I förstÀrkarvÀg har VOX bra combos som lÄter riktigt bra för reggae.. annars Àr det ju Fender Twin Reverb

Redigerat av Fairchild
Postat (redigerat)

till nyare och mer modern reggae kan du drÀnka det med Chorus ocksÄ.. Men det beror ju helt pÄ vilket typ av reggaesound du vill ha. Vad vill du ha för sound? Gammalt skitigt eller nyare ? Vill du ha skitigt ljud kan jag rekomendera den hÀr burken Mesa Boogie studio Preamp med skön gammal dist och fjÀderreverb+grafisk eq

http://guitargeek.com/gear/img/mesaboogie_studiopreamp.gif

Redigerat av Fairchild
RobertFröberg (oregistrerad)
Postat

Jag undrar samma sak. Har testat mig fram vÀldigt mycket med GuitarRig och vill fÄ till det dÀr riktigt karaktÀristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra pÄ bob marleys "jamming". Men vetetusan hur.

Postat
Jag undrar samma sak. Har testat mig fram vÀldigt mycket med GuitarRig och vill fÄ till det dÀr riktigt karaktÀristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra pÄ bob marleys "jamming". Men vetetusan hur.

jag vet inte heller... sĂ„ jag gör pĂ„ mitt egna lilla sĂ€tt 😠😆

RobertFröberg (oregistrerad)
Postat

Fred Asp

BerÀtta hur! Dela med dig av din visdom :]

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Jag antar att du menar baktaktsgitarren?

En aning distortion för att fÄ lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dÀmpa med lillfingret mot strÀngarna.

Sedan Àr det en del andra gitarrer i den lÄten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal...

En bra grej kan vara att spela nerifrÄn och upp - dra plektrumet uppÄt i stÀllet för att slÄ an nerÄt.

//nemo

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag antar att du menar baktaktsgitarren?

En aning distortion för att fÄ lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dÀmpa med lillfingret mot strÀngarna.

Sedan Àr det en del andra gitarrer i den lÄten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal...

En bra grej kan vara att spela nerifrÄn och upp - dra plektrumet uppÄt i stÀllet för att slÄ an nerÄt.

//nemo

Baktaktguran skall ha ett gÀng reverb. Förotum diskanthöjning, kapa botten.

Men faktiskt sÄ tror jag inte baktakts guran Àr den goaste, wah wah guran Àr coolast. Tillsammans med gitarrerna bildar orgeln ett fullstÀndigt lysande bubbel i lÄten. Det blir ett gott sug sÄ att sÀga.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
Fred Asp

BerÀtta hur! Dela med dig av din visdom :]

visdom:) hehe, det tror jag inte jag har nĂ„gon, men man fĂ„r vĂ€l hitta egna vĂ€gar nĂ€r man inte förstĂ„r eller hittar andras đŸ˜±:rolleyes: NĂ€, seriöst sĂ„ Ă€r det nog just handdĂ€mpat och nerifrĂ„n o upp med plektrum som de ska va om du vill ha det patenterade oldschool soundet.

RĂ€tt gitarr, inspelning o hela den skiten har ju ocksĂ„ betydelse! Som vanligt... sĂ„ finns det inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet 😎

Redigerat av FredAsp
nickponcho (oregistrerad)
Postat

Jag sÀger bara Mesa Boogie Studio Preamp eller en fender twin reverb och en gibson sg. sen Àr allt klart. bort med bas skÀr lite runt 800 och sen skÀr lite i högsta toppen men öka runt 10k

funger ar klockrent för mig... men som sagt det Àr ju olika för vad man skall ha den gitarren till. vart du vill placera den i ljudbilden m.m

Postat (redigerat)

-Nickponcho har helt rÀtt.

-Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet 😕

VÄr gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rÀtt mycket med phaser+autowah oxÄ...)

SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu 😕

Tjohopp!

Redigerat av Baktakt
Postat

Fender Stratocaster med micvÀljaren i lÀge 2 eller 4 (ÀgglÀgen) Àr en förutsÀttning nÀstan.

Postat (redigerat)

-Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet 😆

VÄr gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rÀtt mycket med phaser+autowah oxÄ...)

SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu 😄

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😆

Det fÄr blir nÀr mina feta royaltis rullar in... det lÀr ju bli en del över nÀr man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Redigerat av FredAsp
Postat

-Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet 😆

SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu 😎

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😄

Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxÄ

😆

Postat

-Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet 😄

SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu 😎

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😎

Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxÄ

😆

😆😄 funkar i alla lĂ„tar... det Ă€r bara det att det tar sĂ„n tid att fĂ„ det bra

Postat
😆

Det fÄr blir nÀr mina feta royaltis rullar in... det lÀr ju bli en del över nÀr man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat Àrendet till slatko och bojan pÄ "jugge" inkasso...

😆

Postat

😆

😆

JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill 😆😄

Postat

Rent ljud i ÀgglÀge pÄ en strata, lÄt gitarren vara lite ostÀmd och spela i baktakt otajt som faan....

Skaffa rastaflÀtor!

Postat

😆

😎

JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill 😆😄

I will give u an offer u cant refuse 😆

=En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet 😄

Postat

😆

😎

InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe 😎

(tror vi Àr lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvÄ)

Postat

🙂

😛

JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill 😠😄

I will give u an offer u cant refuse 😛

=En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet 😎

InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe 🙂

(tror vi Àr lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvÄ)

reggae hit o reggae dit...-vi fĂ„r vĂ€l röka kaffet 😛

Tjohopp!

Postat

😆

😆

JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đŸ˜±đŸ˜„

InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe 🙂

Tjohopp!

Yes, sÄ fÄr det bli, nÀr kommer du/ni?

Postat (redigerat)
InnebÀr detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Àr sÄ gammal sÄ att jag slipper bjuda pÄ fulsprit pÄ nÄtt hak inne i stan... HÀr i Majorna har vi bara billigt kaffe

Àh. ta med dom pÄ kareoke pÄ röda rummet. dÀr snackar vi röj.

Redigerat av dancedancedance
Postat

🙂

😛

JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill 😳😄

I will give u an offer u cant refuse 🙂

=En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet 😉

Tjohopp!

car.jpg

Jag o min poolare Long Kris tog hand om den dÀr slatko och bojan... Im tha pointer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.