Jump to content
Annons

Hur fan gör dom

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Dessvärre kan jag inte länka direkt till den här låten bara till sidan den ligger på. Låt nr 4 Goodwill Coat.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=431939

Brukar lyssna på den här när jag ska mixa nåt akustiskt men kommer ju aldrig i närheten ens. Givetvis är det ju proffs både på liret och inspelningen men fan man borde ju komma halv vägs i alla fall men tji.

Göran

Annons
Postat

Jag misstänker att dom har en ganska dyr mikrofon och en nysträngad gura.

Sen gäller det nog att rikta mikrofonen bort från "lådan" för att inte få med

så värst mycket bas.

Hur dom har mickat fiolen har jag inte en aning om men bra som sauden

låter det iaf.

Postat
Dessvärre kan jag inte länka direkt till den här låten bara till sidan den ligger på. Låt nr 4 Goodwill Coat.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=431939

Brukar lyssna på den här när jag ska mixa nåt akustiskt men kommer ju aldrig i närheten ens. Givetvis är det ju proffs både på liret och inspelningen men fan man borde ju komma halv vägs i alla fall men tji.

Göran

Man kan aldrig återskapa ett sound utan en viss kvalitet på grundmaterialet.

Bra musiker och bra instrument är inget man kan skruva fram. Så enkelt är det.

Har man ett bra rum och dessa musiker och instrument så låter det säkerligen skitbra bara man drar upp reglarna och sedan får man finlira med mixningen för att nå detta bra resultat.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Imponerande. Tyckte faktiskt främst om sångljudet. Däremot var jag tveksam till pianot. Bra mikar är en förutsättning.

En riktigt bra allroundmik (för sång, blås, stränginstrument m.m.) är ju nästan viktigare än bara ett riktigt bra instrument. Miken kan man ha på "alla" låtar...

😮

:musik

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag tror det är främst rummet och sen mickar och preampar och kompressorer. I det här fallet så tänkte jag inte så mycket på musikerna utan mest ljudet och separationen i ljudbilden som jag tycker är outstanding. Att få allt att låta så tydligt så lagom högt och ändå kunna dra på med leadsången det verkar lite trolleri 😳 .

Nåväl tack för tipsen.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.