Jump to content
Annons

Fläsk i trummorna!

Recommended Posts

Postat
Vet inte om det är intressant för trådstartaren, men för Christofer kanske detta kan vara intressant.

Om trumman sjunger för länge och man inte har möjlighet att spela om den på nytt kan man använda sig av en gate för att bli av med "svansen" genom att experimentera lite med release och/eller decay reglagen på gaten.

Eq på baskagge är väldigt individuellt beroende på musikstil/trumma. Men om det är metalfläsk alá Meshuggah som eftersöks så kan man prova med förljande:

Gasa på rejält runt 7-8Khz tills önskat "klick" uppnås. (ganska smal spik)

Skär rejält runt 200-300hz för att bli av med "bumlighet" (skär lite bredare här)

Gasa en aning runt 60-80hz för "bottentrycket" som slår till i bröstkorgen. (liten rund bulle)

Vad gäller kompressor så är det vanligare att ha den före eq:n, men jag kör den gärna "post eq" för att den inte skall behöva arbeta med en massa frekvenser som jag ändå skär bort i eq:n.

Om det saknas tryck så komprimera ganska hårt, och var inte rädd för att experimentera med attack och releasetider.

Finns lika många sätt att hantera en baskagge som det finns ljudtekniker, men detta funkar för mig.

Tack men om jag vill ha Sabaton fläsk då, hur gör jag då?? ☺️

Ringer Tommy Tägtgren! 😉

ok? 😲

Btw: är inte de Peter Tägtgrens brorsa?

Precis...

Jag gillar det sound som bröderna Tägtgren brukar ratta fram, så vi (mitt band) använder oss av dem i största möjliga mån.

Har kört hos Tommy på de 3 senaste plattorna med lite råd och tips här och där av Peter, men till nästa skiva funderar vi på att förhandla lite med Peter och se ifall vi kan hitta en lucka där både vi och han har tid...... (ganska lurigt kan jag lova) 😉

Coolt 😉 de ska bli kul att höra hur de låter 😛

• 3 år senare...
Annons
klauskalas (oregistrerad)
Postat
Ett annat problem som vi har är att mickarna för överhäng inte verkar funka alls... Är det så att båda mickarna är pajj eller bara nåt special som att man måste ha nån viss insällning eller nåt?

Har ni 48v fantommatning? annars är det inte så konstigt om oh-mickarna inte låter 😏

Postat
Om trummorna sjunger för mycket beror det knappast på mickarna, utan på trummorna. Tvärtemot vad många verkar tro kan man inte få ett trumset som låter skit att låta bra genom mixning.

Jo, visst fan går det också, inget att föredra!

tps (oregistrerad)
Postat
En grej som jag använt mig av ibland (eller oftast faktiskt) är att placera en mic någon meter ifrån trummorna i höjd med baskaggen för att på lite extra botten eftersom basljudet är starkare där. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Stavfel...

En rolig grej vi gjorde va att vi tog ett gammalt baselement från ett par små hifi-högtalare ca 5-6", lödde på en hane-xlr och använde den som "sub"-mick.

Jävlar vilken bas! Hade självkart en beta 91 i kaggen också. Men man kunde få lite fetare botten med "högtalarmicken".

Sjukt roligt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.